Pivovary Staropramen a.s. jsou součástí přední pivovarnické společnosti světa InBev se sídlem v belgické Lovani. Tradice výroby jejích značek sahá až do roku 1366. InBev zaujímá první nebo druhou pozici na dvaceti klíčových trzích, což je více než jakákoliv jiná konkurenční společnost. V portfoliu má přes dvě stě pivních značek a pivovary ve třiceti zemích. Společnost Pivovary Staropramen a.s. je s patnáctiprocentním podílem na trhu druhým největším výrobcem piv v Česku. Provozuje dva pivovary. Smíchovský Staropramen a ostravský Ostravar. Piva vyrábí podle původních českých a moravskoslezských receptur s důrazem na prvotřídní suroviny. Je druhým největším českým exportérem piva a svou „vlajkovou loď“ – Staropramen – vyváží do třiceti zemí světa. Coby reprezentant rodiny InBev nabízí nejširší portfolio pivních značek v České republice. Celostátní značky Staropramen a Braník a regionální Ostravar, Měšťan a Vratislav doplňují originální pivní speciály. Sametový Velvet a tajemný Kelt. Těm, kteří rádi piva belgická, nabízí široký výběr ostatních značek InBev. Mezi nejvýznamnější patří ležák Stella Artois, speciály Hoegaarden či Leffe, které se liší barvou, chutí i podílem alkoholu. Na českém trhu se s nimi lze setkat v rámci unikátního gastronomického franšízového konceptu Staropramen – „Potrefená husa“a v dalších vybraných restauracích, hospůdkách, barech a hotelích. Pivovary Staropramen jsou spoluzakladatelem „Iniciativy zodpovědných pivovarů“.
Chceme spolupracovat na kultivaci českého gastronomického trhu
16. 04. 2008
S obchodním ředitelem pro nezávislý trh společnosti Pivovary
Staropramen a.s. Ing. Petrem Kovaříkem mne kdysi v rámci prezentace
strategického partnerství Asociace hotelů a restaurací České republiky a
Pivovarů Staropramen a.s. seznámil generální sekretář Asociace hotelů a
restaurací České republiky Bc. Václav Stárek. Pane řediteli, navázání
tohoto partnerství je pro obě strany přelomové. Jak dlouho trvalo, než jste
se na něm dohodli?
O takto těsné spolupráci s Národní federací hotelů a restaurací
České republiky a její nástupnickou organizací Asociací hotelů a
restaurací České republiky jsme jednali víc než půldruhého roku. Pivovary
Staropramen zejména proto, že řeší otázku, jak se dál profilovat na
českém gastronomickém trhu a v rámci hotelnictví. Proto jsme při vámi
zmiňované příležitosti prezentovali přednosti skupiny InBev, do níž
patříme. Zejména pak to, co umíme lépe než kdokoliv další na českém
trhu. To lze rozdělit do dvou základních oblastí. Za prvé spolu s vysoce
jakostními českými pivy zajistit široké produktové portfolio, kterým
pokrýváme všechny gastronomické segmenty, a za druhé naše znalosti
gastronomie, protože vlastníme franšízový koncept „Potrefená husa“.
Víceméně se jedná o synergii na platformě know-how. Čili nekupujeme si
loga v tištěných a elektronických materiálech Asociace hotelů a
restaurací České republiky, ale chceme s touto nejrenomovanější oborovou
a profesní organizací průmyslu cestovního ruchu v České republice
spolupracovat na kultivaci a rozvoji českého gastronomického trhu.
V hotelích se lze setkat s řadou vámi dodávaných piv. Na
pokojích v minibarech, ale i na barech, v restauracích, ve specifických
klubech inspirujících se keltskými legendami apod.
Staropramen je naší hlavní značkou. Nicméně Pivovary Staropramen a.s. jsou
široce rozkročeny přes většinu segmentů. Ze specifických piv v jejich
rámci výrazně figuruje jednoznačný lídr mezi pivy pocházejícími ze
zahraničí, prémiová Stella Artois. Patří sem i Hoegaarden – světlé
pšeničné pivo a Leffe – tmavé belgické pivo, vhodné k některým
typům jídla. Vámi zmiňovaný pokojový minibar by mohl obsahovat všechny
tyto značky piv. Silnou pozici Stelly Artois v prémiovém segmentu umocňuje
i unikátní stejnojmenné nealkoholické pivo s embosovanou lahví a
v neposlední řadě unikátní sklenice a rituál točení piva. To se dá
říci i o speciálech typu Hoegaarden a Leffe, mj. také s výrazně se
vymykající prémiovou sklenicí. Staropramen by se v této exkluzivní
společnosti mohl zdát trochu opomíjený. Ale v žádném případě není!
Z českých značek je z nejprodávanějších piv v Evropě. Takže kdokoliv
přijede ze zahraničí, tak Staropramen obvykle zná jako prémiové české
pivo vysoké kvality.
Každoročně se účastním vyhlašování nejlepších piv
České republiky, a tak bych se rád vrátil k nám do Slezska do
Ostravaru.
Ano, Ostravar mj. loni získal mnoho ocenění, např. „Pivo České
republiky“. O jeho kvalitách jsou přesvědčeni nejen odborníci, ale
i široká spotřebitelská veřejnost, což je vidět na růstu značky
v Moravskoslezském kraji. Pokud pojedete do Ostravy, uvidíte i ochutnáte,
které že je tam nejlepší pivo. Pro mne je Ostravar – ostravská
dvanáctka jednoznačně nejlepším v této kategorii.
Pane řediteli, vaše společnost obohatila český gastronomický
trh o koncept „Potrefená husa“. Ostatně řada mých přátel, pokud zde
hostí zahraničí delegace, je vodí právě do podniků tohoto řetězce.
Hlavně prý proto, že nechtějí nic ponechávat náhodě, co se týče
české image atraktivity prostředí, chování obsluhy a kvality podávaných
jídel a nápojů. Kam podle vás z hlediska kultury pití piva gastronomie
kráčí?
Jsme přesvědčeni, a je to vidět na trhu nejenom v Praze, že svět
gastronomie je dnes daleko otevřenější než kdysi. V Česku je tak prostor
i pro (s nadsázkou řečeno) pivní „setkání třetího druhu“, tedy pro
jiné druhy piv zahraničního původu. Díky nim je trh daleko pestřejší.
Nicméně v Česku ale bude i do budoucna dominovat tradiční české pivo. A
„Potrefená husa“? Ta spojuje naše piva, unikátní design s moderním
gastronomickým konceptem pro střední a mladší generaci. V době svého
vzniku byl tento koncept naprosto unikátní a my jej i nadále
zdokonalujeme.
Cestovní ruch je jediný byznys, který všem ostatním byznysům
dokáže přivádět spotřebitele odjinud. Bohužel, co já vím, nejsou
k dispozici statistiky, kolik piva turisté – cizinci vypijí na
území Česka. Takže i jejich žízeň na naše českomoravskoslezské
hlavy včetně těch kojeneckých. Také díky nim si Česko drží čelnou
světovou pozici ve spotřebě piva na obyvatele. Už proto, že české pivo je
díky své kvalitě a ceně jedním z výrazných turistických
magnetů.
Z nám dostupných statistik vyplývá, že posledních pár let se spotřeba
piva v Česku nesnižuje, ale ani nezvyšuje. Odchylky nejsou větší než
plus mínus pět procent. Mohli bychom tak hovořit o každoroční stabilní
úrovni konzumace piva. Ani my nemáme celkové směrodatné údaje, jaký vliv
mají na spotřebu piva v Česku turisté. Avšak vzhledem k tomu, že jich je
rok od roku víc, spekuluji, že se každým rokem na spotřebě piva podílejí
výrazněji. Pokud ale porovnáme spotřebu piva na hlavu v České republice a
dalšího státu za námi, jsme o zhruba dvacet procent nad ním. I kdybychom
odečetli všechny turisty a zahraniční návštěvníky, budeme asi v tomto
směru i nadále ve světě dominovat. Mimochodem, má-li kdo byznys založený
na turistech, je pro něj Staropramen vítaná značka také proto, že
Staropramen znají v Británii, Anglii, Německu, Rusku a i jinde na světě
jako pivo, které se na tamních trzích profiluje obdobným způsobem jako na
českém belgická Stella Artois. Čili, mít Staropramen v hotelu, penzionu
nebo restauraci dává podniku v očích zahraničního hosta punc
mezinárodní kvality.
O tom, že Dánové pijí jako Dánové, jsem se přesvědčil
nejen na trajektech mezi Německem a Dánskem, ale i u vás 1. dubna
loňského roku v Paspově sále Staropramenu v Praze na Smíchově na country
zábavě Scandinavian Country Clubu (viz www.e-vsudybyl.cz, heslo pro fulltextový
vyhledávač: „Dánové tleskali Caramelle“). A co pili jako Dánové? Tak
jako já Staropramen.
Vůbec se jim nedivím. Paspův sál pro tyto účely pronajímáme velmi rádi.
Je oblíbeným místem motivačních a dalších programů nejen pro
zahraniční hosty, ale i pro účastníky firemních a společenských akcí.
V této souvislosti by bylo dobré dodat, že jsme znovuotevřeli restauraci
„Na Verandách“ a sjednotili ji pod koncept „Potrefená husa“. Je ve
stejném místě jako Paspův sál, jen o patro níž v přízemí. Kromě
toho funguje na Smíchově i Návštěvnické centrum Staropramen, které
zajišťuje exkurze. Zájem o prohlídky rok od roku stoupá, a tak je potřeba
se objednat, protože kapacita prohlídkového okruhu bývá dlouho dopředu
naplněna.
Nejednou jsem si s sebou na cestu vlakem do Rumunska bral
Staropramen.
Tak to jste dělal dobře. Ale i kdybyste jej nevezl… Jsme součástí velké
mezinárodní firmy a své pivovary máme i v této části Evropské unie.
Značky vždy rád doporučím, nicméně: Staropramen je Staropramen!