Chceme si udržet pozici nejsilnějšího hráče
31. 10. 2011
Ing. Filip Kühnel
OREA HOTELS je na trhu poměrně dlouho. Krizi jsme přestáli se ctí, což je jedna z výhod silného hotelového řetězce. V současné době se snažíme expandovat a pomáhat těm, kteří jsou na trhu osamoceni. Rozvíjíme projekty management kontraktů u středních a větších hotelů nad šedesát pokojů. U produktu franšízy OREA cílíme i na menší ubytovací zařízení. Tím, že vážeme rozsáhlou síť klientů, že jsme ve vyhledávačích globálních rezervačních a distribučních systémů a že se účastníme renomovaných veletrhů a promočních akcí, jsme schopni členským hotelům našeho řetězce pomáhat vytěžovat jejich kapacity. Další významnou přidanou hodnotou je příležitost zprostředkovat výhodné kontrakty na dodávky – energií, telekomunikací, potravin atd., ale současně těmto dodavatelům pomáhat rozšiřovat jejich klientské portfolio o nové zákazníky, a tím vytvářet win-win prostředí. Naším záměrem do budoucna je geograficky i segmentově expandovat. Budoucnost OREA HOTELS vidím pozitivně ve smyslu poskytování kvalitních služeb dostupných v atraktivních lokalitách.
S generálním ředitelem společnosti OREA HOTELS Ing. Filipem
Kühnelem se potkáváme v Praze 23. září 2011.
Pane řediteli, jak dokumentuje fotoreportáž v desátém vydání
Všudybylu roku 2006, Asociace hotelů a restaurací ČR vás tehdy v kategorii
zaměřené na životní prostředí vyhlásila hoteliérem roku. V té době
jste byl ředitelem pražského hotelu Adalbert. Jak jste se ocitl u OREA
HOTELS?
Poté, co jsem opustil angažmá u společnosti Intercatering, která Hotel
Adalbert provozuje, jsem tři roky dělal executive asistent manažera
předchozímu generálnímu řediteli OREA HOTELS Ing. Pavlu Hlinkovi. Pracovat
s ním pro mne byla velká škola a přál bych každému, kdo chce ve svém
oboru růst, aby našel takového rádce a mentora. Poté, co odešel, jsem
dostal možnost nastoupit na jeho místo, čehož jsem využil.
Kam podle vás směřuje hotelnictví?
Jak ve Všudybylu na sklonku minulého tisíciletí prorokoval viceprezident
Microsoftu Jan Mühlfeit (článek „Prostředník, který nebude přidávat
hodnotu – zmizí“), pravidla a hřiště dnešního byznysu vytváří a
předepisují informační technologie. Klienti mají snadný přístup
k informacím a nejsou odkázáni jen na ty, které jim předkládá hotel.
Dokážou si je získávat sami z různých zdrojů. Všechno se zrychluje.
Dřív se velké incentivní či kongresové akce rezervovaly roky dopředu.
S dvouletým předstihem jsme tak věděli, které termíny máme jak pokryté,
a lépe se pracovalo s cenou. Letos na podzim zpracováváme byznys plán na
rok 2012, a přitom je otázkou, jak bude nakonec vypadat rok 2011. Současné
predikce jsou velice obtížné právě díky rezervacím na poslední chvíli.
Firmy si v době krize zvykly, že jsou schopny objednat velkou akci
s termínem konání do čtrnácti dnů. V současné době, kdy už se
obsazenost zvyšuje, se již stává, že volných termínů na takové akce
ubývá. Jsou ale stále regiony, kde se svým požadavkem uspějí, neboť
převis nabídky nad poptávkou tam stále ještě trvá, a to mj. také díky
dotačním titulům z fondů Evropské unie.
Viceprezident Mühlfeit prognózoval, že informační technologie
budou vytvářet pravidla hospodářské soutěže, avšak ani slovo
o evropských dotacích…
Problém je, že deformují trh. Neříkám to ze závisti, že velké
společnosti, jako ta naše, na tyto peníze nedosáhnou, ale proto, že je
špatně, když se nejdřív za evropské peníze postaví ubytovací kapacita a
pak se přemýšlí, proč by tam vlastně klient měl přijet. Dotace by měly
směřovat do veřejných infrastrukturních záležitostí, které do regionů
přivádí návštěvníky, a ti pak generují poptávku, díky níž se
investorům vyplatí do hotelu či penzionu investovat, protože se jim jejich
peníze zhodnotí. Bohužel dnes díky dotacím hotely vznikají v místech,
kde po takových službách není odpovídající poptávka, zejí prázdnotou a
jejich provozovatelé, byť jejich výstavbu Evropská unie z poloviny
zaplatila, nejsou s to pokrýt ani provozní náklady. Přemíra kapacit
v některých lokalitách, způsobená pokřivením trhu, způsobuje zákonitě
pokles prodejní ceny, a tím se dostáváme do začarovaného kruhu,
z kterého je jen velice složitá cesta ven.
Co momentálně dělá radost generálnímu řediteli OREA
HOTELS?
Kvalitní práce zaměstnanců našeho řetězce a vize, že bude lépe. Velkou
radost mi např. dělá i to, že v pražském hotelu Pyramida, v němž
spolu hovoříme, budeme rekonstruovat sto pokojů a investovat do modernizace
vstupních prostor. Obnova vlastních hotelů je pro nás velmi důležitá, a
právě startuje.