Pražská informační služba – Prague City Tourism
je moderní servisní příspěvkovou organizací hl. m. Prahy. Její
stěžejní činností je marketing a propagace Prahy na podporu rozvoje
domácího a příjezdového cestovního ruchu. Dynamickým, a přitom
jednoznačným symbolem organizace je stylizovaný rozcestník, ukazatel, který
návštěvníkům i obyvatelům Prahy pomáhá zorientovat se v turistické
nabídce a kulturním dění. Zároveň Prahu znázorňuje jako křižovatku
měst. Pražská informační služba – Prague City Tourism je členem
mezinárodní organizace European Cities Marketing, v rámci Česka působí
v Asociaci turistických informačních center České republiky. Spolupracuje
s profesními asociacemi cestovního ruchu doma i v zahraničí, s agenturou
CzechTourism a Českými centry, s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR,
českými zastupitelskými úřady, zahraničními a domácími
médii aj.
Chceme být pro turisty znalci kvality
20. 03. 2014
Pražská informační služba – Prague City Tourism (PIS – PCT) vstoupila do dalšího roku s mnoha projekty, které usilují o další zvyšování prestiže turistické destinace Praha. O novinkách a aktivitách Prague City Tourism jsem 24. února 2014 hovořil s jeho ředitelkou PhDr. Norou Dolanskou.
Paní ředitelko, Prague City Tourism pod vaším vedením
opouští koncept zaměřený na encyklopedickou znalost metropole. Namísto
toho se stáváte aktivním manažerem cestovního ruchu.
Pustili jsme se s vervou do práce a máme za sebou několik úspěšných
projektů, jejichž kvalitu kvituje i odborná veřejnost prostřednictvím
mnoha ocenění. Nový vizuální styl turistické destinace Praha, zosobněný
sloganem Prague pure emotion, i nové marketingové označení a logo naší
organizace se v zahraničí setkávají s nadšenými ohlasy. Díky tomu, že
jsme začali používat novou marketingovou značku Prague City Tourism, je
naše poslání v zahraničí srozumitelné a jasné. Mnohem větší úsilí
musíme vynaložit na domácí půdě, kde mají lidé zažitý název
Pražská informační služba. Nějakou dobu ještě potrvá, než nás
i Češi budou nazývat Prague City Tourism. Také proto pro český trh zatím
využíváme přechodného názvu a loga. Nicméně naše poslání je
jasné – budeme domácí i zahraniční turisty upozorňovat na to
nejlepší, co v Praze mohou najít. Budeme jim dávat tipy na místa a akce,
kvůli kterým má smysl se do Prahy vydat. Chceme být jakýmsi znalcem
kvality.
Některé činnosti městských centrál cestovního ruchu, např.
Vídně, by mohly být pro Prague City Tourism inspirativní, i když
z hlediska návštěvnosti a přenocování by mohla být Praha naopak
inspirací pro Vídeň.
V některých ohledech jsou pro nás zahraniční městské centrály
cestovního ruchu vzorem. V mnohém ale děláme víc než ony. Pečujeme
například o průvodcovskou činnost. V březnu otevíráme Klub VIP
průvodců, jehož cílem je zdůraznit profesionalitu vybraných průvodců
a zkvalitnit tak cestovní ruch v metropoli, kde může turisty provádět
prakticky kdokoli. Budeme oslovovat ministerstva, úřady a cestovní
kanceláře, aby poptávaly právě tyto profesionály. Všichni členové klubu
získají certifikát a klubový deštník, takže budou snadno rozpoznatelní
i při práci v terénu. Bojujeme i za nové infocentrum na Václavském
náměstí a máme jednu velikou novinku – mobilní informační centrum,
které jsme poprvé představili na letošním veletrhu Holiday World.
V květnu a červnu s ním budeme jezdit do vybraných regionů, kde budeme
tamní obyvatele lákat, aby především v období letních prázdnin
navštívili hlavní město.
Čím dál významnější pozice v marketingu si vydobývají
elektronická média.
Komunikace prostřednictvím internetu a sociálních sítí je dnes už
samozřejmostí. Ani my proto nechceme zůstat pozadu. Nyní pracujeme
na velké přestavbě webu. Doména www.prague.eu bude sloužit všem zájemcům
o turistické dění v Praze. Nový web bude uživatelsky přívětivý,
čtivý a bude upozorňovat skutečně jen na pražská „nej“. Kromě
možnosti rezervace hotelu přes server booking.com si bude moci každý
návštěvník našich stránek jejich prostřednictvím také objednat letenky.
Naším cílem je, aby si individuální turisté, kteří dnes do Prahy
přijíždějí nejčastěji, mohli s pomocí nového webu sami snadno
poskládat cestovní a pobytový balíček podle svých představ. Na portálu
www.prague.eu budeme nabízet i garantované
průvodcovské služby. Informace určené odborné veřejnosti a médiím
budeme zveřejňovat na samostatné doméně PIS – PCT.
Výkonnost cestovního ruchu v Česku dlouhodobě brzdí
nepochopení a malost těch, kteří odmítají fakt, že základním
způsobem, jak přicházet k penězům, je tržit je. Dodnes se to projevuje
hodně rezervovaným vztahem k cizincům, kteří reprezentují obrovskou
kupní sílu. Těmito postoji však jako by tito lidé turistům říkali:
„Jeďte si utrácet někam jinam!“
Nedávno jsem v médiích komentovala přítomnost dánských a švédských
studentů v Praze. Jsem přesvědčena o tom, že byť jsou tady dnes hlavně
kvůli dostupným cenám alkoholu a za zábavou, krásu našeho města
určitě vnímají. Zaregistrovala jsem například, že jeden z mladých
Dánů dostal od svého otce, univerzitního profesora, za úkol navštívit
i pražské památky. Jsem ráda, že tu i tihle lidé jsou! Jejich chování
musí uhlídat ti, kteří je uhlídat mají, tedy zaměstnanci hotelů
a barů. Nebuďme ale pokrytci a přiznejme si, že vynakládáme dost peněz
a energie na to, abychom k nám turisty přilákali. Je dobře, že k nám
mladí cizinci rádi jezdí. A zároveň věřím, že se časem vrátí,
třeba s partnery nebo s dětmi, a že jim Praha už navždy zůstane
v mysli.
Téma tohoto vydání Všudybylu je „Před hlavní turistickou sezonou“. Co
na ni chystáte?
Naším stěžejním projektem pro tento rok je Hudba v Praze, kterým se
hlásíme k Roku české hudby 2014. Letos si totiž připomínáme výročí
mnoha českých hudebních velikánů, jako jsou Smetana nebo Dvořák.
Na webových stránkách www.hudbavpraze.cz jsme spustili
interaktivní hudební mapu Prahy, která upozorňuje nejen na objekty
a s nimi spojené hudební osobnosti, ale i na stěžejní hudební
události roku 2014. Vydali jsme ostatně i papírovou hudební mapu, která
je zdarma k dispozici v našich informačních centrech. Pro zahraniční
klientelu připravujeme výpravný svatební katalog. Jeho cílem je cizince
přesvědčit o jedinečné atmosféře Prahy, o tom, že je skvělou volbou
pro zásnuby, svatby, obnovy manželských slibů nebo jen pro romantické
procházky ve dvou. V této oblasti může Praha v porovnání s dalšími
evropskými metropolemi nabídnout ledacos navíc, nejen úžasné scenérie.
Připravujeme se však už i na rok 2015, kdy si budeme připomínat výročí
Jana Amose Komenského. Jeho osobnost a dílo budeme představovat
v širších souvislostech, jako Prahu studentskou. Rok 2016 se zase ponese
ve znamení Karla IV. Máme zkrátka stále na čem pracovat.