Challenger Hockey,
perspektiva založená na oprávněné důvěře
07. 10. 2002
Člověk není to, v co doufá,
ale to, čeho dosáhl.
turecké přísloví
• Challenger Hockey působí na evropském a americkém trhu
10 let • pracuje se zákazníky z Česka, Kanady, Finska, Ruska, USA,
Švédska, Lotyšska, Litvy, Švýcarska, Maďarska, Polska, Slovenska,
Německa, Rakouska, Nového Zélandu a dalších zemí • s vysokou
profesionalitou, individuálním přístupem a ohledem na pohodlí zákazníka
zajišťuje kompletní servis při organizování tréninkových táborů,
účastí na turnajích, přátelských utkání a sportovních událostí
• jeho servis zahrnuje ubytování, stravování, dopravu,
zabezpečení tréninkových prostor, rehabilitaci, speciální tréninky pod
dohledem expertů, kulturní a další doprovodný program dle přání
zákazníka • dominantně se orientuje na hokej, dále na basketbal,
fotbal, golf, volejbal, krasobruslení a sálovou kopanou •
Zakladatelem a jednatelem firmy Challenger Hockey s.r.o. je pan
Miroslav Vojtíšek. Vystudoval Fakultu tělesné výchovy a sportu Univerzity
Karlovy v Praze a absolvoval dlouhodobou stáž v USA. Profesní kariéru
zasvětil sportu a činnostem s ním spojeným. Patří k průkopníkům
baseballu v Československu a byl dlouholetým trenérem československého
národního baseballového mužstva. Od roku 1976 do roku 1990 pracoval
v Československém svazu ledního hokeje jako mezinárodní sekretář. Mj.
měl na starosti výjezdy národních mužstev všech věkových kategorií a
příjezdy zahraničních. V roce 1986 se významně podílel na prvním
vystoupení hokejistů NHL v Československu. Díky jeho úsilí jsme tak měli
možnost v Praze spatřit úchvatný zápas československých hokejistů
s tehdy čerstvým vítězem Stanleyova poháru, mužstvem Calgary Flames.
Challenger Hockey, coby organizátor sportovně zaměřených pobytových
programů, úspěšně působí na evropském a americkém trhu deset let. Pane
Vojtíšku, proč jste se rozhodl pro podnikání v tomto oboru cestovního
ruchu?
Hlavním impulsem byla snaha zprostředkovat setkávání sportovců z celého
světa, zejména v žákovských a dorosteneckých kategoriích. V roce
1990 jsem na Svazu ledního hokeje řekl, že končím, protože jsem nebyl
schopen se s funkcionáři domluvit o některých zásadních věcech ve
vztahu k NHL. Obdobně, jako o tom hovoří doktor Šimáně v minulém
Všudybylu (str. 6–7), když zdůvodňuje, proč nemůže být politikem.
Odstartoval jsem první agenturu. Leč společník si představoval podnikání
jinak než já, a tak jsme se rozešli. Na scénu nastoupil Challenger
Hockey s.r.o.
Za dobu své existence si Challenger Hockey získal uznání
obchodních partnerů i klubů v nejrůznějších zemích světa.
Úspěšnost prodeje služeb cestovního ruchu kongresového a incentivního
charakteru je dána nejen kvalitou produktu (ta je samozřejmostí), ale
zejména důvěrou partnerů na obou stranách. Jak těch, kteří je pro své
klienty nakupují, tak těch, kteří je kompletují a garantují. Mnoho
českých firem se tvrdě přesvědčilo, že výskyt neseriózních firem není
výsadou pouze české kotliny. A soudit se s americkým „partnerem“,
který rok i více nemá kdy poslat peníze za čerpané služby, ačkoliv mu
již klienti dávno zaplatili, bývá sebevražedné. Takový nešťastník
zpravidla na soudních poplatcích a honorářích za americké advokáty
finančně vykrvácí dřív, než se dobere do předpokoje soudní síně.
Ano, perspektiva podnikání v této oblasti je založena na oprávněné
důvěře, osobních vazbách a vnitřní stabilitě firmy. To, že se na nás
naši zahraniční partneři mohou spolehnout, je dáno tím, že se v rámci
naší firmy každý můžeme spolehnout na každého. Ať je to můj syn,
Miroslav Vojtíšek jr., pan Jaroslav Matějíček nebo paní Klára
Bodláková. Challenger Hockey s.r.o. svého postavení a doporučujících
mezinárodních referencí dosahuje také proto, že jsme sami kvalitním
týmem.
Náš byznys je založen nejen na vzájemné důvěře v rámci firmy, ale
i na dlouhodobých osobních vztazích s manažery a trenéry týmů.
Pochopitelně, řadu lidí z hokejových svazů jsem znal z dřívějška.
Okamžitě po vstupu do podnikání mne ale vyvedli z mylných představ, že
je možné těžit z podstaty. Když jsem danou problematiku projednával
z pozice funkcionáře svazu, byla to otázka čistě technická – termíny,
hotely, autobusy, letadla… Jako podnikatel jsem musel přesvědčit, že to,
co nabízím je nejkvalitnější, nejlevnější a že na Challenger Hockey je
spolehnutí. Že to stojí za to, koupit to ode mne.
Jací jsou vaši klienti?
Začnu Kanadou a USA. Ty jsou pro nás z hlediska celkového byznysu i našeho
nejsilnějšího sportu – hokeje – jedničkou. Sportovní soustředění
jsme začali dělat s partnerem, který se sice narodil v Kanadě, ale jeho
otec v Evropě (mj. chytal za portugalský fotbalový tým). To nám dost
pomohlo, protože o Evropě věděl o hodně víc než většina ostatních
Kanaďanů. Na prázdniny s hokejem jezdí z Ameriky celé rodiny. Rodinný
zájezd do Evropy je může přijít až na dvacet tisíc dolarů. To nejsou
malé peníze. S partnerem jsme se shodli na tom, že jim za ně musíme
nabídnout i něco navíc. Tak, aby až přijedou domů, řekli ostatním:
„Stálo to za to!“ Poptávka je o referencích. Stačí jeden zpackaný
zájezd a můžete si své webové stránky strčit někam. Jen z letošních
letních prázdnin se od nás do Severní Ameriky vrátilo osm skupin a bez
jediné stížnosti. Když si uvědomíte, z čeho se programy skládají –
autobusové transfery, ubytování v hotelích (které už z principu bývají
přebukované nejenom v Rakousku či u nás, ale i jinde), průvodci atd.,
dá se říci, že postupem času jsme naši spolupráci dovedli k značné
dokonalosti. Klienty vozíme do atraktivních míst. V Rakousku pro ně např.
organizujeme rafting, v Česku stylizované večery s muzikou apod., aby nebyl
jenom hokej a aby mohli konstatovat: „Měli jsme párty a byla to
paráda.“
Když jede ruský tým na čtrnáctidenní přípravu, chce sehrát čtyři či
pět přípravných zápasů. Ať je to mistr Ruské federace, profesionální
nebo mládežnický hokej, málokdo s nimi rád hraje. Ruské partnery a
klienty jsme proto přesvědčili zejména tím, že pro ně vždycky dokážeme
zajistit zápasy. Ruská klientela je velmi náročná. Není možné jí
vysvětlovat: „Hele, ono támhleto nevyšlo a tohle je sice jinak, ale…“
Na řeči nejsou zvědaví.
Finy jsme si rovněž získali tím, že to, co jsme řekli, jsme vždy splnili.
U nich rovněž není výmluvy ani omluvy.
Excelentní spolupráci máme s Lotyši. Nikdy nelením, sedám do letadla a
letím za nimi. Není pro mne problém sednout si s partnery a dokázat jim,
že nejenom tady, ale i u nich doma se s nimi rád vidím.
Obdobným způsobem jsme vstoupili do dalších sportů včetně fotbalu
i sálové kopané. Děláme basket – univerzitní týmy ve spolupráci
s basketbalovými svazy. Už proto, že v této oblasti je v Americe
obrovský potenciál. Nikdy ale nenastane situace, že si budeme moci říci:
„Hele, už to děláme dost dobře.“ To prostě nejde. Proto se neustále
snažíme vymýšlet něco nového.
Pane Vojtíšku, poprvé jsme se potkali v Třeboni v hotelu Zlatá
Hvězda…
Třeboň, to je má srdeční záležitost. Všichni z toho hotelu a okolí
vědí, jak ji miluji. Stává se mi třeba, že přistanu v New Yorku, zvednu
telefon a volám do Třeboně, abych si jen tak popovídal. V Třeboni mám
spoustu známých. Mám tam pocit, jako bych přijel domů. Challenger Hockey
vozí klienty nejen do Třeboně, ale i do Českého Krumlova. Kanaďané
milují České Budějovice, Jindřichův Hradec a řadu dalších míst.
Turnaje bývají velmi náročné a únavné. Denně se přejíždí a hraje.
Lidé bývají vybuzení a nervózní. Čas od času je třeba z celého toho
bince, který zpravidla pětidenní hokejový turnaj provází, na jeden, dva
dny vystoupit. Proto je třeba přivezeme do Třeboně, projdeme se s nimi po
parku a je to pro ně, jak říkají, super. Na druhou stranu není možné být
s nimi v takovémto prostředí dlouho.To pro Kanaďany není. Hodinová
prohlídka zámku je pro ně maximum. Ale když jim např. na zámku uděláme
raut se vším všudy včetně muziky, bývají naprosto unešení, protože
v životě nejenže nic takového nezažili, ale ani si neuměli
představit.
Challenger Hockey s.r.o.
Terronská 48
160 00 Praha 6
Česká republika
tel.: 224 318 745
fax: 224 317 571
e-mail:
info@challenger.cz