Menu

Vážení čtenáři, dovoluji si Vás pozvat do regionu plného rozmanitostí a atraktivit, a sice do mého rodného Moravskoslezské kraje. V loňském roce navštívil náš region rekordní počet turistů – byl jich bezmála milion. Skvělé výsledky i fakt, že návštěvnost našeho kraje nadále vzrůstá, mi udělaly obrovskou radost. K udržení tohoto trendu, a tedy i ke zvyšování ekonomického přínosu cestovního ruchu pro region zcela jistě přispěly dobrý marketing, rostoucí kvalita služeb, pestrá nabídka aktivit a především výborná práce provozovatelů a jednotlivých destinačních managementů. Důležitou roli rozhodně sehrály také velké eventy, jako například Zlatá tretra, Colours of Ostrava či Beats for Love, konference TBEX, které přilákaly velké množství návštěvníků.
Již roky je areál Dolní oblast Vítkovice nejnavštěvovanější památkou a velkým lákadlem našeho regionu. Minulý rok dokonce přilákal milion a půl nadšenců do Světa vědy a techniky. Pro nadcházející období bychom si přáli turisty nalákat také na jiné aktivity a atrakce v regionu. V současné době spojujeme naše technické památky pomocí projektu zvaného Technotrasa, kam patří například úzkokolejná dráha na Osoblaze či technická muzea v Ostravě, Kopřivnici a Studénce. Během léta se zde pro děti i dospělé konají víkendové akce v rámci Fajneho léta.
Mezi stálé tahouny cestovního ruchu v našem kraji patří pestrá nabídka hradů a zámků, například hrad Hukvaldy nebo Hradec nad Moravicí. Pro turisty hledající aktivní odpočinek nabízí náš kraj originální golfová hřiště, adrenalinové parky, lanová centra a stovky kilometrů turistických a cyklistických stezek v nádherném prostředí Beskyd, které jsou rovněž naší velkou turistickou stálicí.
Jsem také hrdý, že v letošním roce se na seznam Národních kulturních památek dostal poutní areál s kostelem Panny Marie Sedmibolestné a Povýšení svatého Kříže na Cvilíně u mého rodného Krnova.
Dovoluji si vás také informovat o půjčovně elektrokol v našem kraji. V rámci tohoto projektu si je můžete zapůjčit téměř v deseti lokalitách, například na Pustevnách, v mikroregionu Slezská Harta nebo v Dolních Vítkovicích. V letošním roce plánujeme zdvojnásobit počet elektrokol v našem kraji.
Další zajímavou atrakcí je gastrofestival „Jak šmakuje Moravskoslezsko“, jehož návštěvnost se každým rokem zvyšuje a těší se větší oblibě. Návštěvníci zde mohou ochutnat krajské speciality, zúčastnit se nejrůznějších soutěží, kuchařských přednášek a zhlédnout vystoupení známých českých kapel. Gastrofestival podporujeme již od roku 2011, a tudíž bychom rádi tuto tradici zachovali i v následujících letech. Pro nadcházející ročník jsme již vybrali lokalitu Karlovy Studánky, v místě s nejčistším vzduchem v naší republice. Budeme rádi, když přijdete v srpnu ochutnat náš kraj.
Těšíme se na vaši návštěvu, námětek hejtmana Moravskoslezského kraje Jan Krkoška

Cestovní ruch ve prospěch lidí, pro které je Moravskoslezský kraj domovem

26. 04. 2019

S náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje Janem Krkoškou se potkáváme na prahu hlavní turistické sezony.
Pane náměstku, na veletrzích cestovního ruchu začátkem letošního roku se regiony severní Moravy a části historického území Českého Slezska prezentovaly v nově koncipované expozici Moravskoslezského kraje.
V Brně na Regiontouru jsme měli společný stánek s Olomouckým krajem evokující jednotné Jeseníky. V Bratislavě na Slovakiatouru a v Praze na Holiday World se pak Moravskoslezský kraj prezentoval samostatně tím, čím je výjimečný. Náš kraj oplývá bohatstvím lesů, neopakovatelných přírodních a zejména horských scenérií, ale i bonitními industriálními a dalšími památkami, kulturním životem a sportovními událostmi. Skýtá podmínky nejen k široké plejádě volnočasových aktivit, ale i k příjemnému pa­sivnímu odpočinku. V tomto roce chceme turisty motivovat zejména k pobytům u našich vodních rekreačních ploch a k návštěvám historických památek – muzeí, hradů a zámků. Zmínit mohu třeba hrad Sovinec nabízející propracovaný program pro rodiny s dětmi. Z vodních nádrží sloužících k rekreaci pak například Slezskou Hartu, na kterou s otevřením turistické sezony vyplují Santa Marina a patrová loď na elektropohon Harta s kapacitou přes čtyřicet pasažérů. Rád bych hovořil i o krajské síti půjčoven elektrokol, která spolu s dalšími regiony Moravskoslezského kraje pokrývá i Jeseníky a Beskydy. K zápůjčce v nich jsou treková, horská i městská kola, jako třeba v Ostravě na Landeku. Nesmím zapomenout ani na didaktické technotrasy, vhodné pro rodiny s dětmi. O víkendech se tak mohou vydat například na osoblažskou úzkokolejku nebo do Karlovic na prohlídku historické kosárny, objektu z roku 1600 spravovaného Muzeem Bruntál, v němž se vyrábělo zemědělské nářadí včetně srpů a kos.

Moravskoslezský kraj disponuje obrovskou spoustou nadšenců prosazujících místa, kde žijí. Mnozí z nich se sdružují v místních akčních skupinách nebo pracují ve společnostech destinačního managementu.
A jak jste mohl vidět i na naší veletržní expozici, vzájemně spolupracují. Jejich snahou je dostávat do Moravskoslezského kraje co nejvíc solventních turistů a díky jejich poptávce po výrobcích a službách, napomáhat (zejména v regionech s minimem jiných pracovních příležitostí) k udržení nebo i vzniku pracovních míst. Společným cílem všech těchto lidí, kteří se angažují v oblasti destinačního managementu, je prosazování Moravskoslezského kraje v domácí a mezinárodní konkurenci. Spolupráce v oblasti destinačního managementu, zejména směrem ke vzdáleným zdrojovým trhům incomingu, má v případě našeho kraje i přeshraniční dimenzi – reprezentovanou například Euroregionem Praděd. K velmi aktivním organizacím v Moravskoslezském kraji v oblasti destinačního managementu, spolu s krajskou společností Moravian-Silesian Tourism, patří nesčetně subjektů na lokální a regionální úrovni. Všem lidem, kteří v nich působí, patří obrovský dík za to, s jakým nasazením hájí hospodářské zájmy míst a regionů Moravskoslezské­ho kraje.

Dvě významné památky vašeho kraje, restauraci Libušín a dřevěný kostel v Třinci, poničily požáry.
Co se týká národní kulturní památky, na jejíž výzdobě se podílel Mikoláš Aleš a která vážně utrpěla ničivým požárem na jaře 2014, Jurkovičova Libušína na Pustevnách, vše spěje k tomu, že tato výletní restaurace bude letos znovuotevřena. U dřevěného kostela Božího těla v Gutech, postaveného v první polovině 60. let 16. století, byl jeho požár rovněž ohromnou tragédií. Také v jeho případě se vzedmula velká vlna solidarity a probíhá sbírka, aby mohl na původním místě povstat z požářiště. Držme palce. Pevně věřím, že replika historické stavby bude co nejdřív plnit prapůvodní poslání a kostel v Gutech se opět stane ozdobou města Třince.

Na Pustevny lze z Trojanovic vyjet lanovkou a během jízdy zažívat to, co zažívaly předchozí generace turistů. Tedy i strach, že spadnete z lanovky, jako se to nedávno stalo na jiných místech Česka. Původní lanovka na Pustevny z roku 1940 byla první sedačkovou lanovkou v Evropě a ta současná, která je v provozu od roku 1987, se od ní svými bezpečnostními prvky mnoho neliší.
Dopravní infrastruktura je nedílnou součástí cestovního ruchu a výrazně ovlivňuje jeho tržní výkonnost. V případě Česka kolik peněz cestovní ruch naší republice přinese. Na tento dvaatřicet let pasažéry využívaný hromadný dopravní prostředek je třeba se dívat očima třetího tisíciletí. Doba vyžaduje vytvářet dopravě (zejména z hlediska bezpečnosti) podmínky odpovídající současnosti. Díky společnosti Pustevny, s. r. o., tak už na Pustevnách vyrostla moderní výstupní stanice se sociálním zázemím a občerstvením. Nicméně, jak jste zmínil, koncept samotného dvaatřicet let provozovaného dopravního prostředku – lanovky – je zastaralým přežitkem.

Nejen Beskydy, ale i Jeseníky jsou turisticky oblíbené…
Jeseníky se rozkládají na území Olomouckého a Moravskoslezského kraje a nám (Olomouckému a Moravskoslezskému kraji) se daří celé Jeseníky marketingově propojovat. Funguje tu jednotný informační systém. Společně s Olomouckým krajem jsme vydali také první brožury zaměřené na lyžování a na památky. Na podporu návštěvnosti turistických cílů a atraktivit v Jeseníkách připravujeme společnou online propagační kampaň. Společně dáváme dohromady i tipy pro seniory, a tak nesmím zapomenout na chystaný letní gastronomický festival v Karlově Studánce. Jeho návštěvníci budou moci ochutnat regionální speciality nejen z Jeseníků a dalších regionů Česka, ale i jídla regionálních kuchyní Slováků a Poláků. A co se týče mladého publika, toho na festivalu, krom pokrmů, jistě zaujme koncert třinecké kapely Mirai.

Zabrousil jste do oblasti MICE (meetings, incentives, congresses & exhibitions industry). Festivaly, konference, kongresy, koncerty, sportovní a kulturní události čím dál víc Moravskoslezský kraj zapisují do povědomí lidí a spolu s tím přinášejí do měst a obcí Moravskoslezského kraje peníze z útrat dalších a dalších desetitisíců příchozích spotřebitelů.
Ano, na území našeho kraje se odehrává velké množství akcí, počínaje Zlatou tretrou. Jsou to i vrcholná tenisová a hokejová utkání. Závody dračích lodí na Slezské Hartě. Cyklozávody v Beskydech včetně Závodu míru, jehož časovka se pojede v Ostravě. Nejnavštěvovanější událostí Moravskoslezského kraje jsou festivaly Colours. V Dolní oblasti Vítkovice letos bude i Vinný festival a na Černé louce Gastroshow.

Zatím jsme hovořili o turistických cílech a o verbování turistů k návštěvám vašich regionů. Spousta lidí, zejména těch, kteří v cestovním ruchu nepodnikají či nepracují, ale turisty nemusí. Na cestovní ruch zpravidla pohlíží a přistupují k němu jako účastníci zájezdu, kterým tahá peníze z kapes, nebo se kvůli němu dokonce zadlužují. Proč by obyvatelé Moravskoslezského kraje měli rozvoj cestovního ruchu na svém území podporovat?
Protože tím hájí svoje vlastní zájmy, neboť peníze z útrat turistů a návštěvníků na území Moravskoslezského kraje do značné míry přispívají k jejich životním jistotám. Podle studie společnosti KPMG jde totiž z každé stokoruny útrat turistů jedenačtyřicet korun do veřejných rozpočtů. Ekonomové konstatují, že českou ekonomiku táhne domácí spotřeba. Na našem domácím trhu ale nakupují i příchozí cizí turisté (kde by taky jinde), s tím rozdílem, že i za obyčejné věci zpravidla utrácejí násobky toho, co zde trvale žijící obyvatelé. Statistiky Českého statistického úřadu říkají, že výkonnost tržní platformy cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji roste. Že příchozí spotřebitelé na našem území utrácejí víc a víc peněz. A i díky tomuto přílivu z takřka nevyčerpatelného zdroje financí (pokud se o tento zdroj budeme dobře starat), který navyšuje poptávku po výrobcích a službách nad rámec potřeb a kupní síly trvale žijících obyvatel, je možné v daleko větší míře investovat do rozvoje našeho kraje a do zvyšování životní úrovně a sociálních jistot obyvatel, pro které je Moravskoslezský kraj domovem.



Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001