Vážení čtenáři, dovoluji si Vás pozvat do regionu plného
rozmanitostí a atraktivit, a sice do mého rodného Moravskoslezské kraje.
V loňském roce navštívil náš region rekordní počet turistů – byl
jich bezmála milion. Skvělé výsledky i fakt, že návštěvnost našeho
kraje nadále vzrůstá, mi udělaly obrovskou radost. K udržení tohoto
trendu, a tedy i ke zvyšování ekonomického přínosu cestovního ruchu pro
region zcela jistě přispěly dobrý marketing, rostoucí kvalita služeb,
pestrá nabídka aktivit a především výborná práce provozovatelů a
jednotlivých destinačních managementů. Důležitou roli rozhodně sehrály
také velké eventy, jako například Zlatá tretra, Colours of Ostrava či
Beats for Love, konference TBEX, které přilákaly velké množství
návštěvníků.
Již roky je areál Dolní oblast Vítkovice nejnavštěvovanější
památkou a velkým lákadlem našeho regionu. Minulý rok dokonce přilákal
milion a půl nadšenců do Světa vědy a techniky. Pro nadcházející období
bychom si přáli turisty nalákat také na jiné aktivity a atrakce v regionu.
V současné době spojujeme naše technické památky pomocí projektu
zvaného Technotrasa, kam patří například úzkokolejná dráha na Osoblaze
či technická muzea v Ostravě, Kopřivnici a Studénce. Během léta se zde
pro děti i dospělé konají víkendové akce v rámci Fajneho léta.
Mezi stálé tahouny cestovního ruchu v našem kraji patří pestrá
nabídka hradů a zámků, například hrad Hukvaldy nebo Hradec nad Moravicí.
Pro turisty hledající aktivní odpočinek nabízí náš kraj originální
golfová hřiště, adrenalinové parky, lanová centra a stovky kilometrů
turistických a cyklistických stezek v nádherném prostředí Beskyd, které
jsou rovněž naší velkou turistickou stálicí.
Jsem také hrdý, že v letošním roce se na seznam Národních
kulturních památek dostal poutní areál s kostelem Panny Marie
Sedmibolestné a Povýšení svatého Kříže na Cvilíně u mého rodného
Krnova.
Dovoluji si vás také informovat o půjčovně elektrokol v našem kraji.
V rámci tohoto projektu si je můžete zapůjčit téměř v deseti
lokalitách, například na Pustevnách, v mikroregionu Slezská Harta nebo
v Dolních Vítkovicích. V letošním roce plánujeme zdvojnásobit počet
elektrokol v našem kraji.
Další zajímavou atrakcí je gastrofestival „Jak šmakuje
Moravskoslezsko“, jehož návštěvnost se každým rokem zvyšuje a těší
se větší oblibě. Návštěvníci zde mohou ochutnat krajské speciality,
zúčastnit se nejrůznějších soutěží, kuchařských přednášek a
zhlédnout vystoupení známých českých kapel. Gastrofestival podporujeme
již od roku 2011, a tudíž bychom rádi tuto tradici zachovali
i v následujících letech. Pro nadcházející ročník jsme již vybrali
lokalitu Karlovy Studánky, v místě s nejčistším vzduchem v naší
republice. Budeme rádi, když přijdete v srpnu ochutnat náš kraj.
Těšíme se na vaši návštěvu, námětek hejtmana Moravskoslezského
kraje Jan Krkoška
Cestovní ruch ve prospěch lidí, pro které je Moravskoslezský kraj domovem
26. 04. 2019
S náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje Janem Krkoškou
se potkáváme na prahu hlavní turistické sezony.
Pane náměstku, na veletrzích cestovního ruchu začátkem letošního
roku se regiony severní Moravy a části historického území Českého
Slezska prezentovaly v nově koncipované expozici Moravskoslezského
kraje.
V Brně na Regiontouru jsme měli společný stánek s Olomouckým krajem
evokující jednotné Jeseníky. V Bratislavě na Slovakiatouru a v Praze na
Holiday World se pak Moravskoslezský kraj prezentoval samostatně tím, čím
je výjimečný. Náš kraj oplývá bohatstvím lesů, neopakovatelných
přírodních a zejména horských scenérií, ale i bonitními
industriálními a dalšími památkami, kulturním životem a sportovními
událostmi. Skýtá podmínky nejen k široké plejádě volnočasových
aktivit, ale i k příjemnému pasivnímu odpočinku. V tomto roce chceme
turisty motivovat zejména k pobytům u našich vodních rekreačních ploch a
k návštěvám historických památek – muzeí, hradů a zámků. Zmínit
mohu třeba hrad Sovinec nabízející propracovaný program pro rodiny
s dětmi. Z vodních nádrží sloužících k rekreaci pak například
Slezskou Hartu, na kterou s otevřením turistické sezony vyplují Santa
Marina a patrová loď na elektropohon Harta s kapacitou přes čtyřicet
pasažérů. Rád bych hovořil i o krajské síti půjčoven elektrokol,
která spolu s dalšími regiony Moravskoslezského kraje pokrývá
i Jeseníky a Beskydy. K zápůjčce v nich jsou treková, horská
i městská kola, jako třeba v Ostravě na Landeku. Nesmím zapomenout ani na
didaktické technotrasy, vhodné pro rodiny s dětmi. O víkendech se tak
mohou vydat například na osoblažskou úzkokolejku nebo do Karlovic na
prohlídku historické kosárny, objektu z roku 1600 spravovaného Muzeem
Bruntál, v němž se vyrábělo zemědělské nářadí včetně srpů
a kos.
Moravskoslezský kraj disponuje obrovskou spoustou nadšenců
prosazujících místa, kde žijí. Mnozí z nich se sdružují v místních
akčních skupinách nebo pracují ve společnostech destinačního
managementu.
A jak jste mohl vidět i na naší veletržní expozici, vzájemně
spolupracují. Jejich snahou je dostávat do Moravskoslezského kraje co nejvíc
solventních turistů a díky jejich poptávce po výrobcích a službách,
napomáhat (zejména v regionech s minimem jiných pracovních
příležitostí) k udržení nebo i vzniku pracovních míst. Společným
cílem všech těchto lidí, kteří se angažují v oblasti destinačního
managementu, je prosazování Moravskoslezského kraje v domácí a
mezinárodní konkurenci. Spolupráce v oblasti destinačního managementu,
zejména směrem ke vzdáleným zdrojovým trhům incomingu, má v případě
našeho kraje i přeshraniční dimenzi – reprezentovanou například
Euroregionem Praděd. K velmi aktivním organizacím v Moravskoslezském kraji
v oblasti destinačního managementu, spolu s krajskou společností
Moravian-Silesian Tourism, patří nesčetně subjektů na lokální a
regionální úrovni. Všem lidem, kteří v nich působí, patří obrovský
dík za to, s jakým nasazením hájí hospodářské zájmy míst a regionů
Moravskoslezského kraje.
Dvě významné památky vašeho kraje, restauraci Libušín a
dřevěný kostel v Třinci, poničily požáry.
Co se týká národní kulturní památky, na jejíž výzdobě se podílel
Mikoláš Aleš a která vážně utrpěla ničivým požárem na jaře 2014,
Jurkovičova Libušína na Pustevnách, vše spěje k tomu, že tato výletní
restaurace bude letos znovuotevřena. U dřevěného kostela Božího těla
v Gutech, postaveného v první polovině 60. let 16. století, byl jeho
požár rovněž ohromnou tragédií. Také v jeho případě se vzedmula
velká vlna solidarity a probíhá sbírka, aby mohl na původním místě
povstat z požářiště. Držme palce. Pevně věřím, že replika
historické stavby bude co nejdřív plnit prapůvodní poslání a kostel
v Gutech se opět stane ozdobou města Třince.
Na Pustevny lze z Trojanovic vyjet lanovkou a během jízdy
zažívat to, co zažívaly předchozí generace turistů. Tedy i strach, že
spadnete z lanovky, jako se to nedávno stalo na jiných místech Česka.
Původní lanovka na Pustevny z roku 1940 byla první sedačkovou lanovkou
v Evropě a ta současná, která je v provozu od roku 1987, se od ní svými
bezpečnostními prvky mnoho neliší.
Dopravní infrastruktura je nedílnou součástí cestovního ruchu a výrazně
ovlivňuje jeho tržní výkonnost. V případě Česka kolik peněz cestovní
ruch naší republice přinese. Na tento dvaatřicet let pasažéry využívaný
hromadný dopravní prostředek je třeba se dívat očima třetího
tisíciletí. Doba vyžaduje vytvářet dopravě (zejména z hlediska
bezpečnosti) podmínky odpovídající současnosti. Díky společnosti
Pustevny, s. r. o., tak už na Pustevnách vyrostla moderní výstupní stanice
se sociálním zázemím a občerstvením. Nicméně, jak jste zmínil, koncept
samotného dvaatřicet let provozovaného dopravního prostředku –
lanovky – je zastaralým přežitkem.
Nejen Beskydy, ale i Jeseníky jsou turisticky
oblíbené…
Jeseníky se rozkládají na území Olomouckého a Moravskoslezského kraje a
nám (Olomouckému a Moravskoslezskému kraji) se daří celé Jeseníky
marketingově propojovat. Funguje tu jednotný informační systém. Společně
s Olomouckým krajem jsme vydali také první brožury zaměřené na
lyžování a na památky. Na podporu návštěvnosti turistických cílů a
atraktivit v Jeseníkách připravujeme společnou online propagační kampaň.
Společně dáváme dohromady i tipy pro seniory, a tak nesmím zapomenout na
chystaný letní gastronomický festival v Karlově Studánce. Jeho
návštěvníci budou moci ochutnat regionální speciality nejen z Jeseníků
a dalších regionů Česka, ale i jídla regionálních kuchyní Slováků a
Poláků. A co se týče mladého publika, toho na festivalu, krom pokrmů,
jistě zaujme koncert třinecké kapely Mirai.
Zabrousil jste do oblasti MICE (meetings, incentives, congresses
& exhibitions industry). Festivaly, konference, kongresy, koncerty,
sportovní a kulturní události čím dál víc Moravskoslezský kraj zapisují
do povědomí lidí a spolu s tím přinášejí do měst a obcí
Moravskoslezského kraje peníze z útrat dalších a dalších desetitisíců
příchozích spotřebitelů.
Ano, na území našeho kraje se odehrává velké množství akcí, počínaje
Zlatou tretrou. Jsou to i vrcholná tenisová a hokejová utkání. Závody
dračích lodí na Slezské Hartě. Cyklozávody v Beskydech včetně Závodu
míru, jehož časovka se pojede v Ostravě. Nejnavštěvovanější událostí
Moravskoslezského kraje jsou festivaly Colours. V Dolní oblasti Vítkovice
letos bude i Vinný festival a na Černé louce Gastroshow.
Zatím jsme hovořili o turistických cílech a o verbování
turistů k návštěvám vašich regionů. Spousta lidí, zejména těch,
kteří v cestovním ruchu nepodnikají či nepracují, ale turisty nemusí. Na
cestovní ruch zpravidla pohlíží a přistupují k němu jako účastníci
zájezdu, kterým tahá peníze z kapes, nebo se kvůli němu dokonce
zadlužují. Proč by obyvatelé Moravskoslezského kraje měli rozvoj
cestovního ruchu na svém území podporovat?
Protože tím hájí svoje vlastní zájmy, neboť peníze z útrat turistů a
návštěvníků na území Moravskoslezského kraje do značné míry
přispívají k jejich životním jistotám. Podle studie společnosti KPMG jde
totiž z každé stokoruny útrat turistů jedenačtyřicet korun do
veřejných rozpočtů. Ekonomové konstatují, že českou ekonomiku táhne
domácí spotřeba. Na našem domácím trhu ale nakupují i příchozí cizí
turisté (kde by taky jinde), s tím rozdílem, že i za obyčejné věci
zpravidla utrácejí násobky toho, co zde trvale žijící obyvatelé.
Statistiky Českého statistického úřadu říkají, že výkonnost tržní
platformy cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji roste. Že příchozí
spotřebitelé na našem území utrácejí víc a víc peněz. A i díky
tomuto přílivu z takřka nevyčerpatelného zdroje financí (pokud se
o tento zdroj budeme dobře starat), který navyšuje poptávku po výrobcích
a službách nad rámec potřeb a kupní síly trvale žijících obyvatel, je
možné v daleko větší míře investovat do rozvoje našeho kraje a do
zvyšování životní úrovně a sociálních jistot obyvatel, pro které je
Moravskoslezský kraj domovem.