• státní dotace a granty slouží k reálné podpoře
kvantifikované finančními zdroji • regionální rozvoj bez regionů
(o nás bez nás) je pouze fikcí • kdo převezme štafetu po
okresních úřadech • potenciál pracovníků úřadů, kteří měli
na srdci rozvoj cestovního ruchu, postupně odumírá • kraj novým
prvkem v nestabilním systému • čtrnáct turistických regionů
Česka • turistické regiony – synergie propagace a úspor
finančních prostředků • nevznikají nám nová území vedle
tradičních turistických regionů na stejném území? • Česká
centrála cestovního ruchu iniciuje zpracování programů rozvoje cestovního
ruchu krajů • při zpracování rozvojových programů se ukazuje
nezbytná potřeba vzniku tzv. destinačního managementu • doposud
realizovaná „kolektivní zodpovědnost“ je úzkým místem • kdo
má zájem problémy řešit, nevyhledává pouze důvody proč to nelze
•
Cestovní ruch v regionech potřebuje optimismus
28. 09. 2001
Státní dotace a granty
K reálné podpoře kvantifikované finančními zdroji slouží státní
dotace a granty, jejichž objem nebudeme ještě dlouho považovat za
uspokojivý. Sektorový program umožní čerpat finance ze strukturálních
fondů. Využít jich budou moci asi nejdříve ti, kteří jsou vlastně již
nyní na ně připraveni. Situaci lze považovat vlastně za optimistickou.
Disharmonie názorů
Regionální rozvoj bez regionů (o nich bez nich) je pouze fikcí.
V současné době dochází k určité disharmonii názorů. Každý, kdo se
pohybuje v regionech a naslouchá manažerům subjektů, kteří mají ve svém
poslání realizaci určitého podílu rozvoje cestovního ruchu v daného
regionu, zaznamenává spíše pesimismus. Kromě nedostatku finančních
prostředků se diskutují především otázky kompetencí a způsobů
organizačního zajištění rozvoje cestovního ruchu. Změna
územněsprávního členění, jako téměř každá nastupující změna,
vyvolala spíše chaos.
Odumírá lidský potenciál
Skutečnost, že lidský potenciál pracovníků okresních úřadů, kteří
měli na srdci rozvoj cestovního ruchu, postupně odumírá, je nezvratitelná.
Lze si jen přát, aby se rychle a v maximální míře transformoval do
živých struktur regionů, aby bylo těchto odborníků s vysokým stupněm
praktických zkušeností dále využito. Na konkrétních případech lze
doložit, že jejich zapojení do různých sdružení je velmi dobrou
investicí.
Novým prvkem v nestabilním systému
Novým prvkem v nestabilním systému se stává kraj. Samosprávný útvar,
kterému zákonodárství dalo velký prostor. Po vyjasnění pozice kraje na
hraně unitární formy státu a spolkového uspořádání a po vytvoření
tomu odpovídajících ekonomických podmínek, si jistě tento subjekt vydobude
autoritu a funkční pozici. Lze jen doufat, aby období předělu netrvalo
dlouho. K jeho zkrácení by jistě přispělo i zřetelnější vymezení
kompetencí v rozvoji cestovního ruchu mezi ústředními orgány, kraji,
městy a obcemi, sdruženími a asociacemi a podnikatelskou sférou. Příklad:
potřebu zřízení tří lůžek v zařízení jednoho podnikatele by možná
lépe posoudil kraj, nežli centrální orgán.
Čtrnáct turistických regionů Česka
Na základě diskusí v regionech byl rozdělen turistický potenciál Česka
na čtrnáct turistických regionů, které jsou pro odlišení nazvány jako
„marketingové“. Rozdělení bylo provedeno s cílem prezentace
především na zahraničních trzích a se snahou netrhat území tradičních
turistických destinací typu Šumava, Krkonoše, Jeseníky, Slovácko, Český
ráj atp.
Účinná prezentace a úspora finančních prostředků
Ve většině regionů se podařilo nasměrovat prezentační aktivity všech
subjektů ve prospěch celého regionu. Výsledkem byla účinná prezentace a
úspora finančních prostředků. Příkladem je region Střední Morava, kde
se okresní úřady Přerov, Olomouc, Prostějov a Kroměříž chopily
iniciativy a během dvou let vytvořily systém prezentace regionu. Nejen že
byl oceněn odbornou veřejností, ale především jej přijal trh.
Kdo po okresních úřadech
Otázkou zůstává, kdo po okresních úřadech tuto štafetu převezme a
přitom neztratí pozici na dráze s konkurencí. Při přípravě Regiontouru
v Brně se projevují zajímavé skutečnosti. Krajské úřady koordinují
přípravu expozice svého regionu s využitím příspěvku České centrály
cestovního ruchu. Některá sdružení daného regionu však mají problém se
do využití podpory zapojit a někdy (prý) vznikají i subexpozice
krajských úřadů.
Nová území na stejném území?
Vyvstává otazník, zda-li nevznikají nová území – „kraje“ –
vedle tradičních turistických regionů na stejném území. Optimismus velí,
že během příprav se vše vysvětlí a možná zvítězí model Jihočechů.
Krajský úřad je zde aktivním koordinátorem a subjekty, které mají zájem
region prezentovat, se o plochu podělí se společným zázemím. Turista tak
bude opět moci spatřit jižní Čechy a připomenout si nabídku tohoto
regionu. A především zahraniční turista opět spatří názvy míst,
které měl možnost již předtím poznat a zapamatovat si je. Pochopitelně,
nejlepší by bylo, pokud by byl v daném regionu, ať se bude jmenovat, jak
bude, obohacen o pěkné zážitky a obklopen dobrými službami. Snad také
spatříme Šumavu, Krkonoše, Slovácko, Valašsko, Český ráj či Orlické
hory pouze pod jedním názvem a s příslušnou kreativitou.
Programy rozvoje cestovního ruchu krajů
Široké spektrum názorů na rozvoj cestovního ruchu regionu se může stát
příčinou vysoké finanční náročnosti na realizaci. Mnoho akcí s nízkou
účinností si nárokuje neadekvátní finanční a organizační požadavky.
Ale také další důvody vedly Českou centrálu cestovního ruchu
k iniciování zpracování programů rozvoje cestovního ruchu krajů.
V rámci rozpočtovaných finančních prostředků ČCCR a zdrojů
v regionech byl využit princip spolufinancování. Kraje, které plně
akceptují prioritu rozvoje cestovního ruchu ve svých programech rozvoje, se
rozhodly zpracovat programy rozvoje kraje přímo v oblasti cestovního ruchu a
vytvořily pro to podmínky.
V Moravskoslezském a Jihomoravském kraji
A tak se na programu pracuje v Moravskoslezském a Jihomoravském kraji.
Krajský úřad v Ostravě ve svém zadání stanovil, že v programu rozvoje
musí zpracovatel zohlednit i turistické subregiony, které leží na
hranicích se sousedními kraji. Jejich zástupci jsou zváni na pracovní
workshopy, a jsou tak vytvořeny předpoklady, že krajské hranice nenaruší
hranice přírodní, a vlastně, že se z daných území nestane těžko
prodejné zboží.
V Jihočeském a v Plzeňském kraji
V Jihočeském a v Plzeňském kraji se po dohodě s kraji iniciativy chopila
Sdružení měst a obcí, která také zajišťují finanční krytí projektu.
Přípravou pro zpracování programů obou krajů je aktualizace programu
rozvoje Šumavy z roku 1996. Tímto způsobem by měla být problematika
Šumavy nenarušena případnými rozdílnými pohledy obou krajů. Navíc jsou
oba kraje součástí jednoho NUTS. Program rozvoje byl také podpořen
u turistického regionu Český ráj, který leží na území tří krajů.
I zde je důležité zachovat jednotící pohled na celé území, nejen
z důvodu jeho snahy o zapsání skalních měst do památek UNESCO.
V Pardubickém a Královéhradeckém kraji
Jednání probíhají také v Pardubickém a Královéhradeckém kraji.
Diskutuje se varianta vypracování společného programu rozvoje. Tato
myšlenka nejen odpovídá zajištění komplexního pohledu na východní
Čechy, ale je také příkladem racionálního uvažovaní v tom, že oba
kraje náleží do jednoho NUTS, a tudíž i jejich připravenost na čerpání
prostředků ze strukturálních fondů by poskočila kupředu. Lze jen
poděkovat reprezentacím obou krajů za to, že tuto možnost diskutují.
Vítězi by měli být všichni.
Potřeba destinačního managementu
Při zpracování programů rozvoje výše zmíněných, ale též při již
zpracovaných programech v minulém roce (např. Euroregion Praděd, či Region
Beskydy) se ukazuje nezbytná potřeba vzniku tzv. destinačního managementu.
Jinak řečeno vzniku takového subjektu, který bude zodpovědný za kontrolu
naplňování programů a jejich opatření, bude realizovat prezentační a
propagační aktivity, bude motivovat ke spolupráci podnikatelskou sféru, bude
hnacím motorem.
„Kolektivní zodpovědnost“ úzkým místem
Doposud realizovaná „kolektivní zodpovědnost“ je úzkým místem.
Požadavky na potřebu ustavení destinačního managementu ukazují, že to
v daných regionech začínají myslet s rozvojem cestovního ruchu opravdu
vážně. Že začínají věřit tomu, že jim cesta cestovního ruchu může
výrazně napomoci k prosperitě regionu. Silné hlasy zní Šumavou.
V Plzeňském regionu vznikl již i návrh na stanovy takového subjektu.
V Euroregionu Praděd je řešení tohoto opatření hlavním bodem programu
rozvoje. Tyto optimistické signály potřebují postavit na reálnou bázi a
lze si přát, aby počet turistů, kteří zatím do doby akčnosti takto
vytvořených subjektů minou naši zemi, byl minimální.
Kdo má zájem řešit a nehledá jen důvody, proč to nelze
Příjemným zjištěním je také skutečnost, že některá sdružení obcí
či asociace nečekají na opatření „shora“ při realizaci programů
rozvoje krajů. O problémech založených především na ochotě (či
neochotě) komunikovat a o překonání „objektivních“ bariér by mohli
hovořit zdravě tvrdohlaví iniciátoři projektů. Např. pan starosta
z Jiřetína pod Jedlovou o Tolštejnském panství na území Šluknovského
výběžku, pan starosta Říčan o Ladově kraji či Agentura Namaste
o Valašském království. Velkým kladem je, že se na daném území
téměř názorově sjednotí, a za jeden konec se přeci jen táhne provaz
snadněji. A další optimistické informace si jistě doplní každý, kdo má
zájem problémy řešit.