Cestovní ruch potřebuje větší popularizaci
20. 11. 2010
S náměstkem ministra pro místní rozvoj Ing. Michalem Janebou
se potkáváme 27. října 2010.
Pane náměstku, s jakou vizí jste přišel na ministerstvo a jaké
jsou vaše cíle v oblasti cestovního ruchu?
Cestovní ruch určitě potřebuje větší popularizaci k tomu, aby se do
obecného povědomí dostalo, jak důležitou platformou hospodářského a
společenského rozvoje je, do jakých oblastí zasahuje a jak ovlivňuje jejich
existenci a výkonnost. Přál bych si, aby si veřejnost začala více
uvědomovat, že peníze je možné generovat nejen ve službách domácím a
zahraničním turistům, ale také to, že turistický ruch má dopad na
celkovou zaměstnanost a tvorbu podnikatelských a pracovních míst. To se
týká zejména regionů, které trápí vysoká nezaměstnanost a není tam moc
šancí rozvíjet výrobní či jiná odvětví. V současné době jsou
takovéto možnosti cestovního ruchu přehlíženy, nebo o nich neexistuje
hlubší povědomí.
Hovoříme sice především o incomingu a domácím cestovním ruchu, ale
hospodářský vliv cestovního ruchu je nesporný i na rozvoj outgoingu. Čím
více budou Češi vydělávat (a to souvisí s jejich zaměstnaností), tím
více budou cestovat do zahraničí. Nicméně, zpátky k domácímu
cestovnímu ruchu a incomingu. Dokážeme zacházet s turisty jako se
zákazníky dobře? Dokážeme je účinně oslovit, aby do Česka přijeli?
A pokud jedou, jsme s to je motivovat a vytvořit podmínky k tomu, aby své
cesty a pobyty cílili nejen do Prahy,
ale i do všech dalších regionů České republiky? A dokážeme jim
nabídnout to, co očekávají,
a ještě něco dalšího, co je zaujme, aby přijeli i příště a
doporučovali Česko ostatním? Jsem toho názoru, že v tomto máme velký
prostor pro zlepšování našich referencí. Turisté jsou zákazníci, od
nichž chceme, aby přijeli a utráceli tu peníze. Především je ale
třeba,
aby turista nebyl brán jako někdo, kdo tu vadí, ba téměř jako nepřítel,
ale aby byl vítaným hostem, který je pro nás hospodářským přínosem.
A aby tomu odpovídala naše pohostinnost
a služby, které mu poskytujeme.
Český incomingový cestovní ruch v historicky velice krátké
době negativně zasáhla řada událostí. Kromě živelných pohrom, včetně
popela z islandské sopky Ejafjallajökull, to byl teroristický útok na
Světové obchodní centrum v New Yorku, SARS a v neposlední řadě
hospodářský útlum akcelerovaný finanční a hypoteční krizí.
[F.J.1]Určitě bychom se měli víc angažovat v místech, odkud lze do Česka
přivážet hodně bohatých turistů. Ne náhodou se touristboardy států
západní Evropy a Ameriky tak výrazně angažují na Dálném východě,
v zemích SNS a v Indii. Otázkou ale je, pokud se tamní cestovatelé
rozhodnou, kolik z nich má šanci do Česka přijet. Zda jim chceme a umíme
poskytnout servis. Zároveň se však chceme věnovat zemím, kterým jsme
blíž, byť jejich cestovatelé nejsou tak utráciví jako bohatí turisté
z Východu, avšak nemusí překonávat velké vzdálenosti a administrativní
překážky.
Bezesporu. Pokud se český zahraniční obchod nechce nebo mu kdosi
zakázal orientovat se na neuvěřitelná množství neuvěřitelně bohatých
zákazníků z nejperspektivnějších zdrojových zemí (třeba proto, aby
své peníze jezdili utrácet do USA a do západní Evropy), je třeba napřít
síly v zemích sousedních. Ostatně, kolik cestovatelů v nich o Česku
ví? O tom, že jejich představy o nás je motivují navštívit Českou
republiku, se dá úspěšně pochybovat. Takže, pokud chceme jejich peníze,
tj. aby k nám přijeli utrácet, čeká Českou republiku spousta osvěty, a
dokonce boření pomluv a mýtů, tedy antipropagandy.
Bohužel musím konstatovat, že si to děláme sami. Některé problémy,
které negativně ovlivňují pohled na Česko, jsou nadmíru medializované, a
přitom to jsou často střípky bez souvislostí, kterým ovšem zahraniční
cestovatel může dát velký význam. Určitě neříkám, být opatrný a
nemedializovat to, co České republice na kreditu nepřidává. Bylo by však
záhodno dát minimálně obdobný prostor i tomu, co prospívá dobrému
jménu naší vlasti. A na toto téma bych si dovolil i malou perličku
z doby svého pobytu v Kanadě. V tamní televizi proběhl v hlavním čase
dokument o České republice a našich zvykoslovných tradicích. Věnoval se
Velikonocům, tedy i tomu, za jakým účelem řežeme a splétáme pruty.
Druhý den jsem měl od kolegů v práci tisíce dotazů, zda tu opravdu bijeme
ženy a jestli to skutečně patří k naší tradici. Když jsem jim
vysvětlil, že je to pěkný zvyk, říkali: „No, ale stejně. To by u nás
nešlo“.
Někdo tvrdí, že domácí cestovní ruch zvyšuje svoji výkonnost
i díky dopadům následků finanční a hypoteční krize. To, že Češi
daleko víc dovolené a prázdniny tráví v Česku a že svoje výlety a
incentivní programy zaměřují na objevování nových míst, je pro Česko
hospodářsky bezesporu pozitivním trendem. Já bych ale řekl, že je tomu tak
také proto, že českým výletníkům a turistům Česko daleko víc
chutná.
V Česku je stále spousta restaurací, které nabízejí řadu jídel pod
prazvláštními jmény, pod nimiž si nově příchozí nedokáže představit,
co to je. Různá tajemství kuchaře atd. Avšak evropský trend je zařazovat
na jídelní lístky také tradiční, s daným místem nebo regionem spjatá
jídla. Ukazuje se, že je to dobrý marketingový tah i z hlediska
cestovního ruchu. Že spousta lidí jezdí právě za takovým jídlem, anebo
že místní specialita při rozhodování, kam se vydat, sehrává podpůrnou
pozitivní roli ve prospěch toho kterého místa. Jsem proto rád, že tento
trend zasáhl i Česko a že dochází i k obrodě výroby českých
regionálních potravin, které vídám v obchodech. To, co českému
cestovnímu ruchu pomáhá, je zpestřování a rozšiřování nabídky nejen
v oblasti gastronomie. A v této souvislosti se musím zmínit
o úspěšném portálu “Kudy z nudy“, který cestovatelům dává
přehled, co naleznou v místě jejich pobytu nebo na trase cesty, takže si
mohou sestavit atraktivní cestovní plán nebo program svého pobytu.
V jaké fázi je zákon o cestovním ruchu?
Návrh zákona je zatím ve stádiu tzv. „věcného záměru“ a měl by
být do konce roku předložen vládě. Paragrafované znění a další
harmonogram jeho zpracování lze nyní obtížně odhadovat. Zpravidla jde
o záležitost několika dalších měsíců. Včetně projednání ve
Sněmovně a Senátu se může jednat klidně o jeden rok i déle. Naší
ambicí je, aby byl účinný nejpozději od 1. ledna 2013.
[F.J.1]tady není žádná otázka, odpověď nesouvisí?