Cestovní ruch potřebuje silnou lobby
04. 11. 2019
S prezidentem Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky
Ing. Tomášem Prouzou, MBA, se potkávám v době, kdy se opět živě
diskutuje, jak by se měl stát starat o cestovní ruch a kdo by za to měl
nést odpovědnost. Jelikož si mnoho lidí v Česku cestovní ruch nespojuje
s finančními příjmy za realizované služby a výrobky a asi
čtyřicetiprocentními odvody do veřejných rozpočtů z tržeb za ně,
natož s pozitivním vlivem na platební bilanci státu, začal jsem rozhovor
otázkou, co mají cestovní ruch a obchod společného.
Co
mají společného? To, že vytvářejí prostor pro realizaci produktu.
Uplatnění produktu, ať už jde o výrobky, služby, nebo třeba o chytré
nápady na trhu (v případě cestovního ruchu díky poptávce a kupní síle
turistů – příchozích spotřebitelů z jiných zemí či regionů), je
totiž prazákladem tržní ekonomiky a klíčovým faktorem úspěšnosti
národního hospodářství. Ostatně, když si chci vyjet na dovolenou,
vybírám taková místa pobytu, aby tam krom turisticky atraktivního
prostředí a cílů byly kvalitní služby – restaurace či obchody.
Poslední, nad čím bych chtěl na dovolené přemýšlet, je otevírací doba
obchodu nebo chybějící stravovací služby. Za kvalitní služby jsou
turisté ochotni zaplatit, protože přispívají k pohodové dovolené. Pokud
se jedná o tuzemskou dovolenou, respektive o domácí cestovní ruch, jeho
prostřednictvím turisté a výletníci svými útratami přispívají
k hospodářskému rozvoji svojí země, k podpoře podnikání a tvorbě
pracovních míst na lokálních trzích a k přílivu peněz do veřejných
rozpočtů. Zkrátka, svými útratami nepřímo vylepšují i svoje sociální
jistoty. Pro rozvoj služeb má Česko skvělé podmínky. Lze tak lidem
garantovat, že při rozhodnutí trávit dovolenou v Česku bude jejich pobyt
bez překvapení typu uzavřených obchodů dva dny v kuse. Problémy nám
pořád ale dělá infrastruktura, a nejen ta dopravní. Překvapuje mě, že
i v roce 2019 je často problém platit kartou, včetně třeba některých
hradů a zámků. Je to přitom drobnost, která turistům zbytečně otravuje
život a která už měla být dávno vyřešena.
Jak hodnotíte úroveň služeb v Česku v horizontu uplynulých
pěti let?
Služby za tu dobu udělaly veliký skok kupředu a v pohodě můžeme
konkurovat západní Evropě. Je tady ovšem jedno ale: máme obrovskou slabinu
v tom, že se jednotliví provozovatelé neumějí propojit. A nepomáhá
v tom ani stát, který by jejich spolupráci podporoval stejně, jako to
dělají naši sousedé. Například v Rakousku, i když přijedete do
nejzapadlejší destinace, tak první, co dostanete, je seznam místních
atrakcí, restaurací, ubytovacích zařízení a dalších služeb a
kulturního dění. Spolupracují tam na tom, abyste pobyli co nejdéle a
utratili co nejvíc peněz, protože si jsou vědomi, že ve finále z toho
profitují všichni. Naproti tomu v Česku si každý – až na pár
čestných výjimek – hraje na svém písečku. Když přijedete do penzionu,
tak vám tam zpravidla nedoporučí dalších X restaurací, kde dobře vaří.
Budou mít pocit, že vás stůj co stůj musejí držet pouze u sebe. Kdyby
ale hostu, krom svých služeb, doporučili dvě tři restaurace v okolí, bude
mít lepší pocit a s velkou pravděpodobností se při své příští
návštěvě vrátí do toho samého podniku. Tímto přístupem se vytváří
přidaná hodnota, ze které těží podnikatelé i veřejný sektor.
Propastný rozdíl mezi přínosem odvětví cestovního ruchu pro
Českou republiku a investicemi státu do něj je až do očí
bijící.
Zčásti je to chyba nás, profesionálů cestovního ruchu. Musíme
o cestovním ruchu víc mluvit, začít pořádně ukazovat jeho přínosy pro
celou zemi. Dvojnásobně to pak platí v souvislosti s restrukturalizací
postiženými regiony Slezska, Moravy a Čech, v nichž podnikání
v cestovním ruchu jde proti trendu vylidňování tím, že v nich, často
jako jediné, vytváří pracovní příležitosti. Všechny okolní země už
dávno pochopily, jak důležitý je pro ně rozvoj cestovního ruchu mimo
hlavní centra, jak důležitý je pro rozvoj domácí ekonomiky. V Česku je
bohužel cestovní ruch vždy na chvostu zájmu politiků a zpravidla ho berou
jako okrajovou, zbytnou věc. Fundovanější „experti“ (podle sebe soudím
tebe) ho redukují na outgoing, na výjezdy do zahraničí a utrácení
v Česku vydělaných peněz v cizině. Když se podíváme, kolik pozornosti
a veřejných prostředků jde do zemědělství, které vytváří mnohem
méně pracovních míst a menší část HDP než cestovní ruch, kolik
pozornosti a pobídek se věnuje průmyslovým sektorům, kolik úlev a podpory
jde exportérům, je zarážející, že cestovní ruch nemá ani setinu
pozornosti, i když často vytváří mnohem větší hodnotu. Třeba
Rakousko – ale i řada dalších zemí – má ministra pro cestovní ruch,
zatímco u nás nemáme ani samostatného náměstka ministra.
Co stojí v cestě prosazení prestiže odvětví cestovního
ruchu?
Lhostejnost. Absence společenské poptávky a rozdrobenost byznysu. Cestovní
ruch postrádá silnou lobby. Jeho fragmentované síly by se rozhodně měly
spojit stejně, jako se umí spojit obchod, banky či e-commerce firmy. Dokud
bude zájmy cestovního ruchu prosazovat patnáct paralelních navzájem se
hašteřících asociací, tak se nic nezmění. Zase použiji jako příklad
resort zemědělství. Zemědělství je silné díky Agrární komoře České
republiky, která zastřešuje menší asociace, organizace a spolky a má
dostatek financí. Zkrátka všichni mají společný cíl, a tedy silný hlas,
který ovlivňuje politiky při rozhodování o tom, kam investovat veřejné
peníze.
Naznačujete, že stát by měl do odvětví cestovního ruchu
víc investovat?
Určitě by to byly na rozdíl od provozních dotací v jiných sektorech
vysoce návratné investice. Byl bych proto velice rád, kdyby Česká republika
srovnala podmínky s okolními zeměmi, pomohla byznysu ke spolupráci a
soukromé investice alespoň dorovnala. Neočekávám, že stát bude financovat
celý rozvoj odvětví cestovního ruchu, ale minimálně by měl hledat
způsob, jak v tvrdé globální konkurenci daleko účinněji prosazovat
mezinárodní renomé Česka a víc investovat do své vlastní státní
propagace, do budování základní infrastruktury, do podpory podnikání
v domácím cestovním ruchu a v incomingu. Pro řadu Čechů dnes není
žádný problém vyjet si na víkend do Rakouska nebo na Slovensko a utrácet
peníze mimo Česko. My chceme (a měl by to být i strategický zájem této
země), aby lidé trávili dovolené a prodloužené víkendy co nejvíc
v Česku, a ne aby svými útratami posilovali hospodářství
cizích států.
Cestovní ruch dle oficiálních čísel vytváří necelá 3 % HDP.
Jaký má růstový potenciál?
Myslím, že během pěti let můžeme být na dvojnásobné hodnotě. Tedy
pokud se budeme chovat aspoň tak rozumně jako Slováci. Rozumím tomu, že
nemůžeme ze dne na den zkopírovat do detailu promyšlený rakouský systém.
To je běh na dlouhou trať. Ale jsem stoprocentně přesvědčen, že Česko
má (kromě chytře nastavené spolupráce byznysu a státu) všechny atributy
potřebné k úspěchu. Má nádhernou přírodu, historické památky a
úžasné obyvatele. Měli bychom si dát další cíle než jen přivést plné
letadlo Číňanů. Musíme pomáhat Čechům objevovat Česko a motivovat
podnikatele k větším společným investicím. To je věc, kterou jsme
v minulosti zanedbali.
Jak by tedy mělo být odvětví cestovního ruchu
řízeno?
Daleko větší prostor potřebují dostat vedoucí krajských destinací,
kteří mají přehled a vědí, co funguje. A navíc, ty destinace, které
jsou na hranicích, mají srovnání se svými sousedy a v rámci
přeshraniční spolupráce s nimi většinou spolupracují, čímž zvyšují
svoji atraktivitu a kvalitu služeb. Krajské společnosti destinačního
managementu by si zasloužily víc peněz, aby mohly realizovat srovnatelné
služby, kterých se turistům dostane kousek za hranicemi. Stát by se měl
také kreativně dívat na spolupráci se soukromým byznysem. Například
Airbnb v řadě zemí aktivně spolupracuje s veřejnými systémy podpory
cestovního ruchu a společně dostávají turisty z turisticky přetížených
center velkých měst do dalších míst navštěvovaných zemí. V Česku je
taková nabídka na stole už víc než rok, ale zatím ji ani stát, ani Praha
nevyužily.
Jaký je váš závěrečný vzkaz čtenářům
e-Všudybylu?
Užívejte si Česko, je tu neuvěřitelně hezky. A nebojte se hledat. Máme
řadu destinací i mimo Prahu nebo Krumlov, které stojí za pobyt či aspoň
návštěvu. Místo na prodloužený víkend do zahraničí vyrazte do českých
lesů, dokud ještě nějaké máme.
-jk-