Cestovní ruch největším zaměstnavatelem Evropské unie
23. 01. 2009
Rozvoj lidských zdrojů je jednou z priorit Ministerstva pro
místní rozvoj České republiky. To v roce 2008 iniciovalo projekt
„Zkvalitnění profesní přípravy a vzdělávání v cestovním ruchu“.
S poslancem Evropského parlamentu Ing. Jaromírem Kohlíčkem, CSc. se
potkáváme 9. prosince 2008 v Praze na konferenci právě k tomuto
k projektu.
Pane europoslanče, úvodník předchozího prvního vydání Všudybylu
2009 jsem (kromě citace J. A. Komenského) zahájil pro mnohé osvětovou
tezí: „Cestovní ruch je o cestování a poznávání asi tak, jako
automobilový průmysl o výdajích za ježdění,“ protože drtivá
většina populace v Česku jej vnímá pouze jako oblast osobní spotřeby a
trávení volného času, a ne jako sféru domácího a hlavně zahraničního
obchodu a zdroj svého možného blahobytu, jehož komodity jdou na odbyt tak
skvěle, jak skvělou pověst má země jejich původu.
V rámci Evropské unie je cestovní ruch považován za největšího
zaměstnavatele a za největší hospodářské odvětví. Nikdo neuvažuje, že
by ho jakékoliv jiné dokázalo předčít. Zahrnuje více než čtyři miliony
malých a středních podnikatelských subjektů. Je natolik ceněn, že jsou
zpracovány zvláštní programy pro jeho rozvoj v jednotlivých částech
Evropské unie. Teď jde o to, aby země, které jsou pozadu za průměrem, a
mezi něž patří i Česká republika, se z nich snažily víc čerpat. Na
druhou stranu na tom nejsme tak špatně jenom sami. V řadě jiných
evropských zemí je cestovní ruch podceňován obdobně jako u nás. Z toho
plyne, že máme rezervy, jejichž využití by podstatně vylepšilo náš
státní rozpočet a zvýšilo zaměstnanost. A navíc by pomohlo rozvinout tak
jako tak potřebnou infrastrukturu řady oblastí.
V Evropském parlamentu byl přijat „Sedmý rámcový program
rozvoje výzkumu“, jehož jste byl zpravodajem. Cestovní ruch spadá do
kapitoly „Věda a výzkum v oblasti dopravy“.
Ano, byl jsem jedním ze zpravodajů, a to právě pro oblast dopravy a
cestovního ruchu. V rámci finančních prostředků, které jsou zde
vyčleněny, se nabízí možnost rozvinout programy, které s cestovním
ruchem souvisí. Programy, které mají zkvalitnit rezervační systémy,
návaznosti dopravy a které by v rámci elektronizace agend měly chránit
zákazníka. Jedná se o železniční a silniční dopravu, a v Česku by se
mohlo jednat i o dopravu lodní. Nejen na Baťově kanále, ale i na Labi a
dalších vodních cestách. Tady se pro české subjekty nabízí velká
perspektiva, protože program je cílen do roku 2013 a my máme ve využití
tradiční rezervy.
Nemalé prostředky Evropská unie vyčlenila na přeshraniční
spolupráci.
Týká se to mj. i území kolem česko-polské, česko-rakouské, česko
německé a česko- slovenské hranice. Je možné se inspirovat. Podíváme-li
se za naši hranici do Rakouska, byly tam vybudovány nové lázně, komunikace
a programy, které by se mohly symetricky uplatnit i na naší straně hranice.
Agroturistika je typickým odvětvím, které se poslední dobou rychle
rozvíjí. Např. ve Šluknovském výběžku Němci studují možnosti hipotras
pro svoje koňáky. Proč bychom u nás nemohli mít jejich koně, tak jako je
mají v jižním Polsku? A takovýchto příležitostí tady máme obrovské
množství. A mám radost ze zpráv o podobných trasách v okolí
Slaného.
V rámci Evropské unie v cestovním ruchu pracují zhruba 4 %
všech zaměstnanců. Nepřímo jich pak zaměstnává dvanáct
procent.
Více než 24 milionů lidí v produktivním věku se přímo či nepřímo
v Evropské unii živí cestovním ruchem. A to je obrovská síla. V TOP
10 zemích s nejvyššími příjmy z cestovního ruchu je šest členských
států Evropské unie. Máme tedy příklady a možnost se jimi inspirovat.
Máme i určité unijní finanční prostředky a jde o to, abychom toho
využili. My Češi jsme známí tím, že jsme velice šikovní. Schopni
rozvést to, co vidíme u sousedů. Zkusme to tedy. Takovéto konference, jako
ta dnešní, sice mají svůj dosah, ale je omezen tím, že se týkají pouze
odborné veřejnosti. My se ale s těmito myšlenkami potřebujeme dostat mezi
veřejnost. Trošičku v tom brání určitá nevyjasněnost, kdy si ta která
ministerstva osobují, že ona jsou ta hlavní. Pokud se na cestovní ruch
podíváte nezávislýma očima, vidíte, že je to průřez kompetencemi
minimálně pěti šesti českých ministerstev. Začíná to domácí a
zejména zahraniční obchodní politikou a mantinely, které realizaci, resp.
prodej komodit cestovního ruchu vytváří. Dále dopravou, protože bez
dopravní infrastruktury cestovní ruch nemůže fungovat. Za mnohé další je
to např. krajina. Ta musí nějak slušně vypadat. Tím se odkazuji na
Ministerstvo zemědělství ČR, nikoliv na Ministerstvo životního prostředí
ČR. Koneckonců, velké fondy se přesouvají z dotací na zemědělskou
výrobu na tvorbu a údržbu venkovské krajiny. Tam je obrovská příležitost
uzpůsobit ji nejen pro to, aby místní lidé mohli žít v krásném
prostředí, ale aby byla lákavější z hlediska cestovního ruchu a oni
v ní díky pracovním příležitostem a příjmům generovaným cestovním
ruchem měli za co žít a z čeho ji spravovat.
Vidím zde také obrovskou příležitost pro regiony. Právě v nich by akce
podobné té dnešní měly mít své pokračování, včetně konkrétních
výstupů ve vztahu k čerpání financí z Regionálních operačních
programů, a tím pomoci místním akčním skupinám v mikroregionech.