Cestovní ruch na příkladech dobré praxe
05. 11. 2018
Jak ilustrují novodobé dějiny, mocipáni méně civilizovaných zemí preferují zadlužování státu a budování závislé ekonomiky, ze které tak jako kdysi z kolonií v obrovských objemech odtékají aktiva posilovat blahobyt do jiných zemí. Těmi, koho zadlužují půjčkami nabíranými kvůli své manažerské impotenci, jsou generace dosud nenarozených obyvatel jimi „spravované“ země. A pak jsou státy, kde velké objemy peněz na veřejné výdaje získávají díky obrovským objemům tržeb formou daní a odvodů. Státy, kde se na tržní úspěšnosti výrobních a nevýrobních oblastí a na financování veřejného sektoru výrazně podílejí i důsledné odvody do veřejných rozpočtů z inkasa trženého od příchozích spotřebitelů, respektive cestovní ruch. Česká republika má téměř veškeré předpoklady, aby turisté jezdili utrácet peníze právě k nám. Z hlediska bezpečnosti, četnosti a bonity turistických cílů jsme jednou z nejbohatších zemí světa. Ještě kdyby tak obyvatelé Česka včetně těch, kteří nepracují a nepodnikají v terciární sféře služeb cestovního ruchu, chtěli být bohatší díky zhodnocování unikátních dispozic své vlasti.
S ředitelem Kanceláře Asociace krajů ČR RNDr. Janem
Hodovským se před hlavní turistickou sezonou potkáváme v jeho kanceláři
v Brně.
Pane řediteli, Asociace krajů České republiky je zájmovým
sdružením právnických osob, jehož hlavním cílem je hájit a prosazovat
společné zájmy a práva krajů.
Tím základním je od vzniku naší asociace v roce 2003 péče
o všestranný rozvoj krajů a potřeby jejich obyvatel. Hájit a prosazovat
společné zájmy a práva krajů bude možná někomu znít poněkud vágně,
ale zejména v posledních letech se ukázalo, že pokud zájmy krajů
(například v sociální oblasti, v dopravě, v životním prostředí, ve
zdravotnictví atd.) hájí a prosazuje jejich asociace, je to z úrovně
ministerstev, vlády i obou komor Parlamentu ČR bráno daleko vážněji, než
kdyby kraje vyjednávaly samostatně. Asociace krajů ČR sdružuje všechny
kraje České republiky včetně hlavního města Prahy a právě v této
týmové síle tkví naše vysoká úspěšnost. Dalším z výrazně
pozitivních prvků pak je, že v rámci platformy Asociace krajů ČR se její
jednotliví členové nepřetlačují, ale prosazují požadavky, na kterých se
shodnou.
Pane doktore, začátkem roku jsme se potkali na tiskové konferenci
svolané pořadateli mezinárodních veletrhů cestovního ruchu GO a
Regiontour. Co vaše asociace a cestovní ruch?
Cestovní ruch může pozitivně (a někdy i negativně) ovlivňovat
ekonomický a sociální rozvoj regionů. Dokáže zvyšovat výkonnost
mikroekonomik, podporovat rozvoj infrastruktury a služeb měst a obcí,
kultivaci jejich vzhledu a fungování. Naši členové se proto významně
zaměřují na podporu a udržitelný rozvoj domácího cestovního ruchu a
incomingu. Díky tomu jsme se také potkali i na zmíněné tiskové
konferenci, protože členové Asociace krajů ČR se účastní řady
veletrhů, prezentací a výstav. Na nich se pak mimo jiné poměrně
intenzivně snažíme navazovat mezinárodní, zejména přeshraniční
spolupráce.
Problémem Česka je značná disproporce v návštěvnosti jeho regionů
turisty. Většina zahraničních turistů totiž směřuje pouze do hlavního
města, a pokud do dalších míst Česka, je to z velké většiny formou
jednodenních výjezdů. Udržet cizí turisty v mimopražských destinacích
víc dní, jak o tom v pátém vydání loňského Všudybylu hovořil hejtman
jihomoravského kraje Bohumil Šimek (viz www.e-Vsudybyl.cz, článek „Vrátit do
politiky slušnost“), naši členové vnímají jako velkou výzvu. Jako
výzvu účinně prezentovat atraktivity a turistické cíle v regionech
Moravy, Slezska a Čech, zkrátka směrovat do nich zahraniční a domácí
turisty a návštěvníky. V rámci organizovaného cestovního ruchu pak ve
spolupráci s touroperátory a incomingovými agenturami chceme upravit
stávající pobytová schémata v intencích, o nichž se ve třetím
vydání Všudybylu 2017 na konci svého interview zmiňoval hejtman Jiří
Čunek (viz www.e-Vsudybyl,cz
článek „Nechci si vymýšlet nějaký příběh“). Tedy, aby tito
organizátoři pobytových a poznávacích zájezdů pro své klienty coby
výchozí místa při jejich návštěvách České republiky v daleko
větším měřítku volili mimopražské destinace a odtud je pak vyváželi za
poznáváním dalších míst Česka včetně Prahy.
V Česku jsou vynakládány nemalé finanční prostředky na podporu
domácího cestovního ruchu a incomingu a s nimi spjaté infrastruktury
cestovního ruchu. Přesto jsou členové Asociace krajů ČR přesvědčeni,
že je co zlepšovat. Jednou z takových oblastí je síť českých autokempů
a infrastruktura pro karavaning, který je mezi Evropany čím dál
oblíbenější formou cestovatelských aktivit. Když porovnáme průměrnou
vybavenost většiny autokempů v krajích České republiky s většinou
autokempů ve spolkových zemích našich sousedů a infrastrukturu pro
karavaning obecně u turisticky atraktivních míst nebo třeba
i odpočívadel, musím konstatovat, že za Západem výrazně pokulháváme.
Proto je třeba vytvářet podmínky a pobídky pro rozvoj a rozšiřování
tohoto typu zázemí. Je zásadní, aby infrastruktura, kterou ke svým
aktivitám potřebují, byla dostatečně kvalitní a motivovala je k dalším
a dalším cestám uvnitř České republiky.
Ano, měla by být řešena. Ale řešit nebo neřešit podporu
cestovního ruchu, to je, pane řediteli, nejen na osobním zvážení
představitelů státní správy a krajských a místních samospráv, ale
hlavně věcí společenské poptávky, na základě které mají konat.
Domníváte se, že obyvatelé Česka chtějí, aby cizinci navštěvovali
Českou republiku? Že si jsou vědomi toho, že v odvodech plynoucích do
veřejných rozpočtů z útrat turistů je i určitá suma peněz na jejich
starobní důchody, na veřejné zdravotnictví a školství, na platy
státních zaměstnanců a další veřejné výdaje? Já se totiž domnívám,
že většina z nich si plete cestovní ruch s cestováním a že ho vnímá
především jako oblast vyvádění v Česku vydělaných peněz do
zahraničí prostřednictvím zájezdů.
I já si myslím, že naši společnost tvoří podíl těch, kteří cestovní
ruch vnímají značně redukovaně. Těch, kteří si neuvědomují všechny
jeho dimenze a pozitivní přínosy pro české hospodářství, natož pro ně
samotné. To, že je s kupní silou a poptávkou turistů přímo a hlavně
zprostředkovaně spjata existence řady pracovních míst a podnikatelských
příležitostí. Že je s ní spjat rozvoj služeb a dalších věcí, které
pomáhají udržovat nebo i zvyšovat jejich životní úroveň a komfort
životního stylu. Tady je k zamyšlení určitý směr další propagace a
osvěty do vlastních řad, a to zejména na příkladech dobré praxe, kdy
díky cestovnímu ruchu došlo v tom kterém místě k pozitivnímu rozvoji.
Například ke zkvalitnění infrastruktury a služeb. Právě díky
příkladům dobré praxe by lidé mohli snáze pochopit, čemu všemu může
rozvoj cestovního ruchu v jejich obcích a městech či regionech napomoci.
Z hlediska posilování obecného uvědomění si pozice a významu cestovního
ruchu pro českou ekonomiku a sociální podporu stability regionů může
Asociace krajů ČR sehrávat významnou roli. Nikoli však tím, že se bude
snažit budovat nějakou infrastrukturu. Role Asociace krajů ČR by měla
spočívat v tom, co nejaktivněji se podílet ve spolupráci s Ministerstvem
pro místní rozvoj a partnery v území na nastavování motivačních prvků
rozvoje cestovního ruchu včetně podpůrných propagačních projektů.
V podílení se na tvorbě a oponenturách strategických dokumentů. V tom,
aby v rozvojových koncepcích na státní úrovni s dopady do regionů byla
co nejlépe zakotvena udržitelnost rozvoje cestovního ruchu. Tedy aby kdokoli,
kdo myslí rozvoj cestovního ruchu ve prospěch obyvatel České republiky
vážně, nenarážel na zbytečné překážky.