Cestovní ruch na prahu 3. tisíciletí
21. 05. 2012
Letošní dvanáctý ročník konference „Cestovní ruch na prahu 3. tisíciletí“ pořádala společnost MAG CONSULTING 17. dubna 2012 tradičně v hotelu Olšanka v Praze. Záštitu nad ní převzal ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský. Tohoto ročníku se opět zúčastnili zástupci ministerstev, zastupitelských orgánů, krajů, měst, mezinárodních organizací a zahraničních institucí, vysokých a odborných škol, profesních svazů a sdružení a podnikatelé z oblasti cestovního ruchu, hotelnictví i gastronomie.
Výtah z příspěvku ředitele odboru Financování kapitol státního rozpočtu II. Ministerstva financí České republiky Ing. Pavla Kouřila
Pro programovací období 2007 – 2013
schválila česká vláda svým usnesením č. 1239 ze 7. listopadu
2007 Koncepci státní politiky cestovního ruchu v České republice. Tento
materiál představuje základní střednědobý strategický dokument, který
vychází zejména z rozvojových možností cestovního ruchu v Česku.
Schválením Koncepce česká vláda deklarovala zájem o rozvoj cestovního
ruchu jako plnohodnotného odvětví naší ekonomiky, které je významným
zdrojem příjmů, zaměstnanosti a hospodářského růstu. Pro úplnost
uvádím, že hlavní strategické cíle Koncepce jsou vyjádřeny v těchto
čtyřech prioritách:
- Konkurenceschopnost národních a regionálních produktů cestovního ruchu
- Rozšiřování a zkvalitnění infrastruktury a služeb cestovního ruchu
- Marketing cestovního ruchu a rozvoj lidských zdrojů
- Vytváření organizační struktury cestovního ruchu
Návazně na usnesení č. 1239/2007 vláda ČR usnesením č.
913 z 23. července 2008 schválila Prováděcí dokument ke Koncepci
státní politiky cestovního ruchu v České republice na období let
2007 – 2013. V tomto dokumentu jsou k jednotlivým základním prioritám
stanoveny příslušné nástroje, způsob a doba realizace včetně věcného
určení gestora, který je zodpovědný za plnění dané aktivity. Postupné
uplatňování těchto aktivit přispělo ke zkvalitnění na tomto úseku
české ekonomiky, neboť na jejich realizaci se podílela celá řada subjektů
působících v oblasti cestovního ruchu, zahrnující zástupce nejen
státní a veřejné správy, ale i zástupce profesních sdružení,
nestátních neziskových organizací, krajů, měst, obcí a podnikatelů. Toto
tvrzení lze deklarovat skutečností, že podíl cestovního ruchu na hrubém
domácím produktu v žádném roce (počínaje rokem 2007) neklesl pod 2,7 %
hrubého domácího produktu.
Dalším dokumentem, který má bezprostřední vliv na rozvoj cestovního ruchu
v Česku, je usnesení vlády č. 747 z 20. října 2010, kterým byl
schválen tzv. Konsolidovaný plán podpory cestovního ruchu na rok 2010/2011.
V tomto dokumentu byly pojmenovány hlavní problematické oblasti, které
v krátkodobém a střednědobém horizontu brání v optimálním využití
potenciálu cestovního ruchu, a to v kontextu s dalšími problémy české
ekonomiky. Tento Konsolidovaný plán je zpracováván každoročně, zatím má
být zpracováván až do roku 2013, a to vždy na období jednoho roku
s ohledem na aktuální stav zjištěných překážek bránících rozvoji
tohoto odvětví a s ohledem na požadavky odborné veřejnosti.
Finanční aspekty podpory cestovního ruchu
Rozvoj odvětví cestovního ruchu by se neobešel bez přímé podpory
finančních prostředků poskytovaných v rámci státního rozpočtu
jednotlivým kapitolám, které se na jeho realizaci a dalším rozvoji
podílejí. Bez těchto zdrojů by bylo zřejmě velice obtížné, aby si
odvětví cestovního ruchu zachovalo, nebo i zlepšilo dosavadní ekonomické
parametry, jako je například podíl na hrubém domácím produktu (min.
2,7 %), podíl na exportu České republiky (min. 5 %) nebo podíl na celkové
zaměstnanosti ČR (min. 4,5 %).
Ministerstvo financí ČR podporuje
oblast cestovního ruchu finančními prostředky v návaznosti na objemy
stanovené ve střednědobých výdajových rámcích, které jsou
zpřesňovány schválenými rozpočty výdajů na příslušný rozpočtový
rok. Konkrétně z hlediska potřebného zajištění finančními prostředky
je implementace Koncepce státní politiky cestovního ruchu v Česku na
období 2007 až 2013 realizována především prostřednictvím operačních
programů spolufinancovaných ze strukturálních fondů Evropské unie, dále
národním programem cestovního ruchu realizovaným v gesci Ministerstva pro
místní rozvoj ČR a prostřednictvím organizace CzechTourism jako
příspěvkové organizace Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Rozhodující
podíl finančních prostředků tvoří operační programy. Konkrétně
programy zajišťované v gesci Ministerstva pro místní rozvoj ČR, menší
podíl je alokován rovněž v programech v gesci dalších ministerstev
(např. Ministerstva zemědělství ČR – Podpora rozvoje venkova,
Ministerstva životního prostředí ČR – Operační program životní
prostředí, Ministerstva kultury ČR – Podpora památek kulturního
dědictví, Ministerstva práce a sociálních věcí ČR – vybrané aktivity
vzdělávání a školení v odvětví cestovního ruchu).
V rámci Ministerstva pro místní rozvoj ČR
se jedná o Integrovaný operační program, v němž je na rozvojové
aktivity v oblasti cestovního ruchu alokováno více než 70 mil. eur
(včetně podílu z Evropského fondu pro regionální rozvoj). Z podkladů
Ministerstva pro místní rozvoj ČR k tomuto programu vyplývá, že v rámci
Integrovaného operačního programu jsou z věcného hlediska hlavními
prioritami realizovaných projektů zejména tyto: zavedení národního
informačního a rezervačního systému, zavádění a informační podpora
národních a mezinárodních standardů ve službách cestovního ruchu,
podpora marketingu na národní úrovni a tvorba zdrojových databází,
prezentace a propagace kulturního a přírodního dědictví, kulturního
průmyslu a služeb s využitím pro cestovní ruch na národní úrovni a
podpora prezentace Česka jako destinace cestovního ruchu. Jak jsem již uvedl,
nezastupitelnou roli při naplňování těchto úkolů sehrává agentura
CzechTourism.
Dalším důležitým finančním nástrojem
rozvoje cestovního ruchu v období let 2007 až 2013 jsou tzv. Regionální
operační programy rovněž spolufinancované z prostředků Evropské unie.
Podle údajů Ministerstva pro místní rozvoj ČR je pro toto rozpočtové
období alokována v těchto programech pro oblast cestovního ruchu téměř
1 mld. eur (včetně prostředků z Evropského fondu pro regionální
rozvoj). Jedná se celkem o sedm Regionálních operačních programů
s působností podle jednotlivých regionů Česka, pro Prahu je samostatný
Operační program Praha – Konkurenceschopnost. V těchto programech mohou
být financovány zejména aktivity zaměřené na vybudování nebo obnovu
základní a doprovodné infrastruktury cestovního ruchu, jako je např.
výstavba a rekonstrukce ubytovacích zařízení, turistických cest,
rekonstrukce kulturních památek nebo technických zajímavostí pro využití
v cestovním ruchu, rozvoj a obnova sportovních areálů využitelných
primárně pro cestovní ruch a modernizace a rozvoj lázeňství. Další
oblasti podpory v rámci Regionálních programů jsou určeny rovněž na
marketing cestovního ruchu, jako jsou například marketingové kampaně,
informační a komunikační technologie v oblasti řízení a propagace
cestovního ruchu.
Národní program podpory cestovního ruchu
realizovaný v gesci kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj ČR v rámci
výdajů programového financování, který je prostřednictvím státního
rozpočtu podporován, je posledním nástrojem, o kterém se chci zmínit. Je
zaměřen především na vytváření podmínek k rozvoji aktivit domácího
cestovního ruchu, které přispívají k podpoře malého a středního
podnikání, na stabilizaci nebo vytváření pracovních míst v regionech, na
zvyšování příjmů státních a místních rozpočtů, na uvolnění
nevyužitého potenciálu cestovního ruchu a dosažení růstu podílu
cestovního ruchu a na prosperitě regionů v souladu s podmínkami
udržitelného rozvoje. Program je realizován od roku 2010. Nejdřív byl
specifikován do podprogramu Cestovní ruch pro všechny, který byl určen
k podpoře podnikatelských subjektů (právnických nebo fyzických osob)
provozujících podnikatelskou činnost v kategorii ubytování, stravování a
pohostinství, cestovní kancelář, agentura a jiné rezervační související
činnosti. Od roku 2011 byl rozšířen o další podprogram Cestování
dostupné všem, který je určen rovněž podnikatelským subjektům a
podporovány jsou akce zaměřené na zlepšení nabídky a kvality služeb pro
účastníky cestovního ruchu, dovybavení stávajících pěších tras,
cyklotras, naučných stezek, zpřístupnění objektů handicapovaným
občanům a zavedení ekologicky šetrné dopravy v místech atraktivit
cestovního ruchu.
Dotační prostředky
na realizaci tohoto programu v kapitole Ministerstva pro místní rozvoj ČR se
ročně pohybují v rozsahu do 100 mil. Kč. Skutečné čerpání bylo
v roce 2010 ve výši 64,318 mil. Kč. V roce 2011 téměř 69 mil. Kč a
pro rok 2012 je ve schváleném rozpočtu Ministerstva pro místní rozvoj ČR
vyčleněna pro tento program částka 60 mil. Kč. Podle dosavadního
průběhu realizace všech zmíněných programů mohu konstatovat, že
naplňování věcných cílů stanovených v dokumentaci jednotlivých
programů účinně přispívá k plnění priorit a záměrů vymezených
v Koncepci státní politiky cestovního ruchu v rozpočtovém období
2007 až 2013.
Dovolte mi, abych informace o podpoře financování odvětví cestovního
ruchu ze státního rozpočtu doplnil údaji o výši prostředků
realizovaných v gesci Ministerstva pro místní rozvoj ČR, kterému oblast
cestovního ruchu podle kompetenčního zákona náleží. V jednotlivých
letech rozpočtová kapitola Ministerstva pro místní rozvoj ČR vynaložila na
podporu cestovního ruchu (dle § 2143 rozpočtové skladby) tyto
prostředky:
- 529 mil. Kč v roce 2008
- 525 mil. Kč v roce 2009
- 629 mil. Kč v roce 2010
- 579 mil. Kč v roce 2011
- 569,656 mil. Kč schválený rozpočet pro rok 2012.
V závěru této části mého vystoupení mi dovolte poznámku v tom smyslu, že Ministerstvo financí ČR podporuje aktivity vyvíjené jednotlivými kapitolami, které přispívají k rozvoji v oblasti cestovního ruchu. Při zabezpečování potřebných finančních prostředků však musí respektovat omezené možnosti státního rozpočtu a podporovat jednotlivé oblasti ekonomiky České republiky ve vazbě na rozpočtové údaje odsouhlasených výdajových limitů příslušných střednědobých výhledů.
Věcný záměr zákona o podpoře a řízení cestovního
ruchu
Dovolte mi, abych několika postřehy reagoval na materiál „Návrh věcného
záměru zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu“, který byl
v průběhu roku 2010 zpracován Ministerstvem pro místní rozvoj ČR. Tento
materiál následně prošel vnějším meziresortním připomínkovým
řízením, ale s ohledem na zásadní připomínky nebyl dosud předložen
k definitivnímu odsouhlasení vládou ČR. Předkladatel v uvedeném
materiálu uvádí, že hlavním záměrem návrhu tohoto zákona je zavedení
regulace v oblasti cestovního ruchu a vybudování třístupňové
organizační struktury řízení (stát – kraj – oblastní organizace)
s jasně definovanými kompetencemi jednotlivých subjektů. Dohled nad touto
strukturou má zajišťovat Ministerstvo pro místní rozvoj ČR a cílem
regulace má být zajištění efektivního rozvoje cestovního ruchu a s tím
související zvyšování příjmů z tohoto odvětví. Pro připomenutí
uvádím tři varianty přístupu k zavedení regulace, které Ministerstvo pro
místní rozvoj ČR v daném materiálu zmiňuje:
- Varianta 0 – ponechání současného stavu, regulace v odvětví cestovního ruchu nebude tudíž realizována.
- Varianta 1 – regulace v oblasti cestovního ruchu by byla zajištěna prostřednictvím novely stávajících právních předpisů, tj. především zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, zákona č. 128/2000 Sb., o obcích a zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a další.
- Varianta 2 – vytvoření nového obecného zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu.
Z těchto variant Ministerstvo pro místní rozvoj ČR navrhuje realizovat
variantu č. 2, tj. přijmout nový zákon, avšak Ministerstvo financí ČR
s touto variantou nemůže souhlasit a v souladu s programovým
prohlášením vlády doporučuje ponechání stávajícího stavu, tj. bez
zvyšování administrativy a zavádění nové regulace.
Ministerstvo financí ČR nemůže podporovat návrh tohoto zákona v původní
předložené podobě, neboť nelze souhlasit se zaváděním nových
finančních toků, které ve svém důsledku přinesou nové zvýšené
požadavky na prostředky státního rozpočtu. Případné uzákonění návrhu
by znamenalo zavedení nových mandatorních výdajů státního rozpočtu jako
příspěvky pro kraje a krajské organizace působící v oblasti cestovního
ruchu. Pro úplnost poznamenávám, že náklady spojené se vznikem nového
zákona podle zmíněné varianty 2 by podle Ministerstva pro místní rozvoj
ČR činily cca 300 – 400 mil. Kč ročně. Máme rovněž určité
pochybnosti o smysluplnosti vybudování centrálního řízení regulace
v odvětví cestovního ruchu, neboť ke splnění cílů novely by postačoval
propracovaný metodický návod Ministerstva pro místní rozvoj ČR, který by
zajišťoval působnost v oblasti komunikace, statistickém vykazování,
zpracování strategií, spolupráci mezi kraji a dalších vazeb.
V souvislosti s tímto návrhem znovu opakuji, že v současné ekonomické
situaci České republiky a napjaté finanční bilanci v oblasti veřejných
rozpočtů nemůže Ministerstvo financí ČR podporovat další zvyšování
výdajů oproti schváleným limitům střednědobého výhledu, aby nebyl
narušen plánovaný schodek deficitu státního rozpočtu dle programového
prohlášení vlády.
Závěr
Dovolte mi, abych i přes kritické poznámky vyslovené v souvislosti
s návrhem věcného záměru zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu
vyslovil přesvědčení, že odvětví cestovního ruchu si i ve ztížených
ekonomických podmínkách České republiky udrží nejen svůj vysoký
standard, ale že bude postupně docházet k jeho dalšímu rozvoji.