Cestovní ruch je výrazně růstové hospodářské odvětví
27. 12. 2005
V oblasti stavební výroby se pozitivně odráží fakt, že se české ekonomice a jejímu odvětví cestovního ruchu daří. Osmé vydání Všudybylu 2005 přineslo článek o tom, že budova Národního integrovaného střediska řízení letového provozu České republiky získala ocenění „Stavba roku 2005“ (viz www.e-vsudybyl.cz – heslo pro fulltextový vyhledávač: „IATCC“). Generálním dodavatelem IATCC Praha (Integrated Air Traffic Control Centre) byla akciová společnost HOCHTIEF VSB, jejíhož předsedu představenstva a generálního ředitele Ing. Tomáše Bílka jsem požádal o rozhovor.
Svého předchůdce, Ing. Václava Matyáše, jste ve funkci
generálního ředitele střídal poměrně nedávno. Jaká byla vaše
předchozí profesní kariéra?
Po vysoké škole jsem nastoupil do Metrostavu a prošel v něm všemi
technickohospodářskými funkcemi. Od asistenta přes mistra,
stavbyvedoucího, hlavního stavbyvedoucího, vedoucího střediska atd. Pak
jsem se stal obchodně technickým náměstkem jedné z divizí této
společnosti. Od roku 1995 jsem zodpovídal za rozvoj její developerské
činnosti, a to až do roku 2000. Pak jsem nastoupil do privátní, tentokrát
projektově manažerské a developerské firmy, kterou jsem zároveň
spoluvlastnil.
Generální ředitel státního podniku Řízení letového provozu
České republiky Ing. Petr Materna v souvislosti se Stavbou roku 2005 uvedl:
„Stavba nového střediska je mimořádným výsledkem spojení vize
s profesionalitou.“
Myslím si, že uvedená cena je pro všechny stavbaře v celé České
republice nesmírně prestižním oceněním. Pokud ale chcete v soutěži
uspět a nezůstat jen jedním z velkého počtu nominovaných projektů,
musíte mít štěstí, aby se sešel dobrý investor, architekt, manažer
projektu a samozřejmě i generální dodavatel. Špičková kvalita práce
všech účastníků realizace stavby je nezbytná k tomu, aby měla šanci na
úspěch. Naší společnosti se podařilo mít po boku jak osvíceného
investora – státní podnik Řízení letového provozu České republiky,
jenž měl velkorysý záměr a dostatek finančních prostředků, vysoce
kreativního generálního projektanta – firmu STOPRO, i osvědčeného a
světově uznávaného projektového manažera – společnost BOVIS
Land Lease.
Národní integrované středisko řízení letového provozu bude po
svém dokončení bezesporu významným prvkem přispívajícím k rozvoji
odvětví cestovního ruchu. Jak vnímáte cestovní ruch z hlediska
obchodních zájmů společnosti HOCHTIEF VSB?
Cestovní ruch, který pokládám za významného iniciátora investiční
výstavby vůbec, je podle mého názoru výrazně růstové hospodářské
odvětví v České republice. Zejména v rámci Prahy prožívá průmysl
cestovního ruchu cosi, co by se dalo nazvat konjunkturou. Toto odvětví, ať
už hovoříme o oblastech hotelnictví, lázeňství, dopravy a s ním
spjaté dopravní infrastruktuře a dalších oblastech, výrazným způsobem
stimuluje stavební výrobu. A do značné míry do ní i investuje.
Celá skupina HOCHTIEF je mj. světově uznávaným expertem v oblasti
letištní výstavby – na tyto zkušenosti jsme navázali i my, česká
součást tohoto německého koncernu. Z hlediska rozvoje pozemní
infrastruktury letecké dopravy v Česku nás proto velice těší nejen
získání „Stavby roku 2005“, ale i zájem mezinárodního letiště
Praha-Ruzyně o služby naší společnosti. Rádi bychom totiž zůstali jeho
dlouhodobým partnerem.