Cestovní ruch je to pravé ořechové
07. 03. 2004
Společnost EuroAgentur Praha podniká v oblasti cestovního ruchu od
roku 1990. V současné době je jedním z nejstabilněji se rozvíjejících
podnikatelských subjektů v této oblasti v České republice. Provozuje
vlastní hotelový řetězec, síť gastronomických zařízení a cestovní
kancelář včetně oddělení kongresové turistiky. Jejího majitele, pana
Viliama Siveka, jsem se zeptal, jak se dostal k hotelnictví a provozování
úspěšné incomingové firmy.
Profesně jsem se s cestovním ruchem poprvé setkal jako inspektor na odboru
kultury. Poté jsem, jako ty, dělal ředitele kulturního domu. Ten můj spadal
pod odbory, jimiž jsem byl v roce 1982 vyzván: „Pojďte, postavíte
největší hotel v České republice.“ Když jsem v roce 1983 přišel do
Prahy, byla v Břevnově jedna veliká díra. Pyramidu jsem postavil, uvedl do
provozu a do roku 1987 tam dělal generálního ředitele. Pak jsem pracoval
v CKM, kde jsem opět rozšiřoval hotelovou síť. Jeden hotel ve Vysokých
Tatrách, druhý v Praze na Roztylech.
Pak přišel listopad 1989 a cestovní ruch jsme začali dělat z gruntu.
Podnikatelská radlice byla velmi široká. Dováželi jsme čaj z úbočí And
a vyváželi nanuky do Polska. Bylo to opravdu o turistice. Pro nanuky jsme si
vždy museli dojet a pro čaj rovněž. Již v roce 1989 se nám podařilo
udělat první skupinu skutečných turistů a od té doby vím, že cestovní
ruch je to pravé ořechové, k čemu jsou v Česku úžasné dispozice.
Tenkrát v Praze moc hotelů nebylo, a proto jsme začali budovat vlastní
hotelový řetězec.
Jednou z tvých posledních akvizicí je restaurant „Vojanův
dvůr“ v Praze na Malé Straně. Nejen, že je to skvělé místo, ale svou
atmosférou připomíná tvůj „Selský dvůr“ v Praze – Hostivaři.
Obstáli jsme ve výběrovém řízení a 31. března budeme tuto unikátní
restauraci otevírat. Bude mít 360 míst u stolů. Hostům tu chceme
přiblížit historii naší chlouby. Bude zde muzeum piva. Předpokládáme
netradiční servis, pekáče, pánve, opékání beranů, rožnění prasátek,
něco kultury i vystoupení uměleckých souborů.
Když jsem opustil armádu, pracoval jsem v Kulturním domě Prahy
10. Zrovna nedávno, na narozeninové party paní Jehličkové, jsme na onu
dobu zavzpomínali s Ondřejem Havelkou, ježto byl začátkem osmdesátých
let mojí šéfovou a svou sestrou Danielou přemluven být hlavním
protagonistou – konferenciérem, zpěvákem, tanečníkem a tanečním
pedagogem – na námi pořádaném kostýmovaném „Plesu ve stylu
20. let“. V té době jsem Prahu 10 prošel křížem krážem. Chodíval
jsem nejen kolem dnešního „Selského dvora“, který jsi proměnil do
malebné krásy, ale i kolem už tehdy nemalebně chátrajícího mlýna na
Botiči, který vám tu naproti doteď dělá ostudu.
Už ne dlouho. Zahájili jsme rozsáhlou rekonstrukci. Bude zde reprezentační
sídlo EuroAgentur Praha. V současné době v naší firmě
v administrativních činnostech pracuje kolem sedmdesáti lidí.
Hospodářská část Selského dvora je nám už malá. Proto jsme naproti
zakoupili památkově chráněný areál na zhruba deseti tisících metrech
čtverečních. V závěru roku se chceme pustit do další velké investiční
akce, rekonstrukce našeho třiadvacátého hotelu, který máme na Václavském
náměstí v Praze.
Zřejmě rád riskuješ. Ostatně i hotel Ramada v Praze na
Václavském náměstí byl velmi odvážným tahem.
Stál nás velké vypětí. Navíc už jen spojení s čím dál silnějším
americkým hotelovým řetězcem Ramada, který je dceřinou společností
řetězce Marriott, je pro fyzickou osobu odvážné. Ale podařilo se. Dokonce
jsme do stejného řetězce zapojili další námi provozovaný hotel Airport,
který byl otevřen loni na pražském letišti. Dnes konstatuji, že to byl
dobrý tah, protože rezervační systém Ramady nám hotely velmi obstojně
naplňuje. Vložené finanční prostředky se bezesporu v brzké době
vrátí. Ramada po nás chce otevřít další hotely, a tak pro Američany
hledáme další perspektivní objekty na Moravě a v krajských městech.
S EuroAgentur jsem se loni dva měsíce po sobě potkával na
Pražském hradě při vyhlašování soutěže „Česká kvalita“ a při
předávání cen „Českých 100 nejlepších“. Byl jsem přítomen
i slavnostnímu okamžiku v kongresovém sále hotelu Imperial v Karlových
Varech, když jsi přebíral mimořádnou cenu Národní federace hotelů a
restaurací České republiky za rozvoj hotelové společnosti.
EuroAgentur už počtvrté za sebou obhájil značku kvality Czech Made
v cestovním ruchu. V loňském roce jsme od premiéra České republiky
obdrželi titul exportér roku. Kvalita a demonstrace kvality je v našem
byznysu čím dál důležitější, a to i v souvislosti s tím, co se na
nás v květnu 2004 přižene se vstupem do Evropské unie.
Vždy, když se vrací česká hokejová reprezentace z mistrovství
světa nebo olympijských her, a to nejen v případech, kdy jim národ
skládá hold, pečuje o ně (transfery, ubytování apod.) EuroAgentur. Co má
co Viliam Sivek společného s hokejem?
Když jsem přišel do Prahy, tahal jsem své dva tehdy malé kluky po všech
kluzištích v Československu. Na každém rameni mi visel bágl a oni
cupitali za mnou. Z kluziště pak odcházeli pěkně rozehřátí, a já celý
zmrzlý. Michal je teď hráčem Pitsburgu Pinguins a starší Viliam pracuje ve
vedení EuroAgentur Praha. Připomíná mi mne samotného před třiceti lety.
Dá-li se vůbec něco takového srovnávat, je na tom ale lépe než v jeho
věku já, a není to jen jinou dobou a jinými možnostmi.
A co se týče hokejových šampionátů? Tato éra začala tím, že mne roku
1992 zapojili do hokejové Sparty Praha. Pak už EuroAgentur spolupracoval na
prvním ze „svých“ mistrovství světa. Na letošním se rovněž
podílíme. Máme pověření Českého hokejového svazu a již tři roky na
tom intenzivně pracujeme. Ubytováváme všechny hráče a všechny rozhodčí.
Děláme celosvětový trenérský kongres. Kongres nejvyšších hokejových
představitelů, jehož se účastní i zástupci kanadsko-americké NHL. Mimo
to prodáváme vstupenky pro zahraniční turistické skupiny. Děvčata
z naší cestovní kanceláře objela téměř celý svět. V hokejových
dresech byla k vidění na stáncích EuroAgenturu na posledních dvou
mistrovstvích světa i na většině prestižních veletrhů cestovního ruchu
ve světě. Stálo to hodně peněz.
Hlavním tématem březnového Všudybylu bývají, a jsou i letos,
lidské zdroje.
Naše firma má na čtyři sta zaměstnanců, což představuje zhruba sedm
milionů mzdových fondů měsíčně. Všichni nám „fandí“. Vláda
i zákonodárci nás „motivují“ k vytváření pracovních míst a
příležitostí. „Bojují za nás.“ Ukaž mi, který jiný evropský stát
až tak – jako Česko – nectí sounáležitost se svými
zaměstnavateli?
…že to říkáš zrovna ty, první místopředseda Asociace
cestovních kanceláří České republiky a člen dalších profesních
sdružení.
Víš, od určité velikosti podniku by se měl podnikatel či manažer podílet
na utváření podnikatelského prostředí. Není to ani tak o dalším
zviditelňování firmy, i když při tom přijdeš do styku s různými lidmi
na různých úrovních. Faktem je, že je to především o další práci na
vytváření společného hřiště. Často sisyfovské. Momentálně jsme
všichni majitelé cestovních kanceláří, ale i hoteliéři v Česku na
mrtvici z navýšení DPH. Sotva se průmysl cestovního ruchu vylízal
z 11. září, S.A.R.S. a z následků démonické popovodňové kampaně:
„Lidi, nejezděte do Česka“, byl na tři roky „poslán pod kytičky“.
Marže cestovních kanceláří je totiž mnohdy nižší než nárůst DPH.
Nejvíc na to doplatí domácí cestovní ruch, který je mnohdy dominantní
možností podnikatelského uplatnění a pracovních příležitostí
v regionech s nejvyšší mírou nezaměstnanosti. Údajně v souvislosti se
vstupem do Evropské unie. „Prdlačky…“ Hlavní příčinou je všeobecné
podceňování cestovního ruchu, mizivé povědomí o jeho dimenzích,
možnostech a multiplikačních efektech. Co by státu i konkrétnímu
občanovi, který nepodniká a nepracuje v cestovním ruchu, mohl přinášet,
kdyby bylo jasně deklarováno, že je ve veřejném zájmu plně využívat
jeho možností.
EuroAgentur Praha
K Horkám 56, 102 00 Praha 10
tel.: 271 751 049, 271 090 850, 271 750 275, 271 751 025
fax: 271 750 274, 271 750 367
e-mail:
euroagentur@euroagentur.cz