Menu

Cestovní ruch je to pravé ořechové

07. 03. 2004

Společnost EuroAgentur Praha podniká v oblasti cestovního ruchu od roku 1990. V současné době je jedním z nejstabilněji se rozvíjejících podnikatelských subjektů v této oblasti v České republice. Provozuje vlastní hotelový řetězec, síť gastronomických zařízení a cestovní kancelář včetně oddělení kongresové turistiky. Jejího majitele, pana Viliama Siveka, jsem se zeptal, jak se dostal k hotelnictví a provozování úspěšné incomingové firmy.
Profesně jsem se s cestovním ruchem poprvé setkal jako inspektor na odboru kultury. Poté jsem, jako ty, dělal ředitele kulturního domu. Ten můj spadal pod odbory, jimiž jsem byl v roce 1982 vyzván: „Pojďte, postavíte největší hotel v České republice.“ Když jsem v roce 1983 přišel do Prahy, byla v Břevnově jedna veliká díra. Pyramidu jsem postavil, uvedl do provozu a do roku 1987 tam dělal generálního ředitele. Pak jsem pracoval v CKM, kde jsem opět rozšiřoval hotelovou síť. Jeden hotel ve Vysokých Tatrách, druhý v Praze na Roztylech.
Pak přišel listopad 1989 a cestovní ruch jsme začali dělat z gruntu. Podnikatelská radlice byla velmi široká. Dováželi jsme čaj z úbočí And a vyváželi nanuky do Polska. Bylo to opravdu o turistice. Pro nanuky jsme si vždy museli dojet a pro čaj rovněž. Již v roce 1989 se nám podařilo udělat první skupinu skutečných turistů a od té doby vím, že cestovní ruch je to pravé ořechové, k čemu jsou v Česku úžasné dispozice. Tenkrát v Praze moc hotelů nebylo, a proto jsme začali budovat vlastní hotelový řetězec.

Jednou z tvých posledních akvizicí je restaurant „Vojanův dvůr“ v Praze na Malé Straně. Nejen, že je to skvělé místo, ale svou atmosférou připomíná tvůj „Selský dvůr“ v Praze – Hostivaři.
Obstáli jsme ve výběrovém řízení a 31. března budeme tuto unikátní restauraci otevírat. Bude mít 360 míst u stolů. Hostům tu chceme přiblížit historii naší chlouby. Bude zde muzeum piva. Předpokládáme netradiční servis, pekáče, pánve, opékání beranů, rožnění prasátek, něco kultury i vystoupení uměleckých souborů.

Když jsem opustil armádu, pracoval jsem v Kulturním domě Prahy 10. Zrovna nedávno, na narozeninové party paní Jehličkové, jsme na onu dobu zavzpomínali s Ondřejem Havelkou, ježto byl začátkem osmdesátých let mojí šéfovou a svou sestrou Danielou přemluven být hlavním protagonistou – konferenciérem, zpěvákem, tanečníkem a tanečním pedagogem – na námi pořádaném kostýmovaném „Plesu ve stylu 20. let“. V té době jsem Prahu 10 prošel křížem krážem. Chodíval jsem nejen kolem dnešního „Selského dvora“, který jsi proměnil do malebné krásy, ale i kolem už tehdy nemalebně chátrajícího mlýna na Botiči, který vám tu naproti doteď dělá ostudu.
Už ne dlouho. Zahájili jsme rozsáhlou rekonstrukci. Bude zde reprezentační sídlo EuroAgentur Praha. V současné době v naší firmě v administrativních činnostech pracuje kolem sedmdesáti lidí. Hospodářská část Selského dvora je nám už malá. Proto jsme naproti zakoupili památkově chráněný areál na zhruba deseti tisících metrech čtverečních. V závěru roku se chceme pustit do další velké investiční akce, rekonstrukce našeho třiadvacátého hotelu, který máme na Václavském náměstí v Praze.

Zřejmě rád riskuješ. Ostatně i hotel Ramada v Praze na Václavském náměstí byl velmi odvážným tahem.
Stál nás velké vypětí. Navíc už jen spojení s čím dál silnějším americkým hotelovým řetězcem Ramada, který je dceřinou společností řetězce Marriott, je pro fyzickou osobu odvážné. Ale podařilo se. Dokonce jsme do stejného řetězce zapojili další námi provozovaný hotel Airport, který byl otevřen loni na pražském letišti. Dnes konstatuji, že to byl dobrý tah, protože rezervační systém Ramady nám hotely velmi obstojně naplňuje. Vložené finanční prostředky se bezesporu v brzké době vrátí. Ramada po nás chce otevřít další hotely, a tak pro Američany hledáme další perspektivní objekty na Moravě a v krajských městech.

S EuroAgentur jsem se loni dva měsíce po sobě potkával na Pražském hradě při vyhlašování soutěže „Česká kvalita“ a při předávání cen „Českých 100 nejlepších“. Byl jsem přítomen i slavnostnímu okamžiku v kongresovém sále hotelu Imperial v Karlových Varech, když jsi přebíral mimořádnou cenu Národní federace hotelů a restaurací České republiky za rozvoj hotelové společnosti.
EuroAgentur už počtvrté za sebou obhájil značku kvality Czech Made v cestovním ruchu. V loňském roce jsme od premiéra České republiky obdrželi titul exportér roku. Kvalita a demonstrace kvality je v našem byznysu čím dál důležitější, a to i v souvislosti s tím, co se na nás v květnu 2004 přižene se vstupem do Evropské unie.

Vždy, když se vrací česká hokejová reprezentace z mistrovství světa nebo olympijských her, a to nejen v případech, kdy jim národ skládá hold, pečuje o ně (transfery, ubytování apod.) EuroAgentur. Co má co Viliam Sivek společného s hokejem?
Když jsem přišel do Prahy, tahal jsem své dva tehdy malé kluky po všech kluzištích v Československu. Na každém rameni mi visel bágl a oni cupitali za mnou. Z kluziště pak odcházeli pěkně rozehřátí, a já celý zmrzlý. Michal je teď hráčem Pitsburgu Pinguins a starší Viliam pracuje ve vedení EuroAgentur Praha. Připomíná mi mne samotného před třiceti lety. Dá-li se vůbec něco takového srovnávat, je na tom ale lépe než v jeho věku já, a není to jen jinou dobou a jinými možnostmi.
A co se týče hokejových šampionátů? Tato éra začala tím, že mne roku 1992 zapojili do hokejové Sparty Praha. Pak už EuroAgentur spolupracoval na prvním ze „svých“ mistrovství světa. Na letošním se rovněž podílíme. Máme pověření Českého hokejového svazu a již tři roky na tom intenzivně pracujeme. Ubytováváme všechny hráče a všechny rozhodčí. Děláme celosvětový trenérský kongres. Kongres nejvyšších hokejových představitelů, jehož se účastní i zástupci kanadsko-americké NHL. Mimo to prodáváme vstupenky pro zahraniční turistické skupiny. Děvčata z naší cestovní kanceláře objela téměř celý svět. V hokejových dresech byla k vidění na stáncích EuroAgenturu na posledních dvou mistrovstvích světa i na většině prestižních veletrhů cestovního ruchu ve světě. Stálo to hodně peněz.

Hlavním tématem březnového Všudybylu bývají, a jsou i letos, lidské zdroje.
Naše firma má na čtyři sta zaměstnanců, což představuje zhruba sedm milionů mzdových fondů měsíčně. Všichni nám „fandí“. Vláda i zákonodárci nás „motivují“ k vytváření pracovních míst a příležitostí. „Bojují za nás.“ Ukaž mi, který jiný evropský stát až tak – jako Česko – nectí sounáležitost se svými zaměstnavateli?

…že to říkáš zrovna ty, první místopředseda Asociace cestovních kanceláří České republiky a člen dalších profesních sdružení.
Víš, od určité velikosti podniku by se měl podnikatel či manažer podílet na utváření podnikatelského prostředí. Není to ani tak o dalším zviditelňování firmy, i když při tom přijdeš do styku s různými lidmi na různých úrovních. Faktem je, že je to především o další práci na vytváření společného hřiště. Často sisyfovské. Momentálně jsme všichni majitelé cestovních kanceláří, ale i hoteliéři v Česku na mrtvici z navýšení DPH. Sotva se průmysl cestovního ruchu vylízal z 11. září, S.A.R.S. a z následků démonické popovodňové kampaně: „Lidi, nejezděte do Česka“, byl na tři roky „poslán pod kytičky“. Marže cestovních kanceláří je totiž mnohdy nižší než nárůst DPH. Nejvíc na to doplatí domácí cestovní ruch, který je mnohdy dominantní možností podnikatelského uplatnění a pracovních příležitostí v regionech s nejvyšší mírou nezaměstnanosti. Údajně v souvislosti se vstupem do Evropské unie. „Prdlačky…“ Hlavní příčinou je všeobecné podceňování cestovního ruchu, mizivé povědomí o jeho dimenzích, možnostech a multiplikačních efektech. Co by státu i konkrétnímu občanovi, který nepodniká a nepracuje v cestovním ruchu, mohl přinášet, kdyby bylo jasně deklarováno, že je ve veřejném zájmu plně využívat jeho možností.







EuroAgentur Praha

K Horkám 56, 102 00 Praha 10

tel.: 271 751 049, 271 090 850, 271 750 275, 271 751 025

fax: 271 750 274, 271 750 367

e-mail:

euroagentur@euroagentur.cz




www.euroagentur.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001