ERV pojišťovna je součástí největší světové skupiny cestovních pojišťoven ETIG s více než stoletou tradicí. Patří do skupiny ERGO aMunich Re, jedné z vedoucích světových zajišťoven. Je jedinou specializovanou cestovní pojišťovnou v Česku. Je držitelkou řady ocenění za pojistné produkty a za likvidaci pojistných událostí. Poskytuje nejrozsáhlejší spektrum produktů cestovního pojištění a nejširší pojistnou ochranu na českém pojistném trhu. Má srozumitelné pojistné podmínky s jasným vymezením výluk a unikátní koncept péče před cestou, během ní i po návratu. Vlastní asistenční centrálu dostupnou 24 hodin denně, 7 dní v týdnu po celém světě. Disponuje sítí Euro-Center v hlavních turistických destinacích světa, kde je s to řešit pojistné události přímo na místě. Praktikuje vstřícnou a bezkonkurenčně rychlou likvidaci škod do 7 dnů, včetně online administrace přes internet.
Cestovní pojišťovna s vysokou přidanou hodnotou
23. 02. 2014
Se členem představenstva ERV pojišťovny, a. s., a ředitelem
jejího úseku obchodu a marketingu Mgr. Ondřejem Rušikvasem se potkáváme
29. ledna 2014.
Rozhovor jsem zahájil otázkou, proč se Evropská Cestovní
Pojišťovna v roce 2012 přejmenovala na ERV pojišťovnu.
Protože se naše mateřská společnost Europäische Reiseversicherung Mnichov
rozhodla sjednotit názvy svých dceřiných společností ve všech zemích,
kde působí. Změna značky má vazbu na náš obchod. Od začátku se totiž
věnujeme přímé klientele ve sféře služebních cest, individuální
klientele a samozřejmě partnerům v cestovním ruchu včetně MICE
(meetings, incentives, congresses & exhibitions industry) a makléřským
společnostem.
Řada z hlediska leisure travel či adventure travel vysoce
atraktivních destinací i zemí, kam se z Česka vyjíždí za prací, má
velmi nízké životní a hygienické standardy. Pokud vašeho pojištěnce
v takové zemi stihne zdravotní komplikace, např. úraz, malárie apod., jak
se tam o něj postaráte?
Naše skupina vlastní síť Euro-Center, která i v takových destinacích,
ať už jsou v Asii, Latinské Americe, Africe nebo i Evropě, zajišťují,
aby se klientům ERV pojišťovny dostala péče ve vysokém západoevropském
standardu. V některých státech je všeobecná životní úroveň a s ní
spjatá hygiena a zdravotnictví na skutečně nízké úrovni. Přesto tam,
kde je zájem, jsou zdravotnická zařízení, která poskytují vysoce
kvalitní péči. Často je to vázáno na firmy Evropanů, Australanů,
Číňanů, Američanů atd., zabývající se těžebními činnostmi,
dodávkami investičních celků apod., které do nich ze svých zemí
vysílají pracovníky. Dyskomfort tamního prostředí jim přitom kompenzují
občanskou vybaveností a kvalitními službami. Kvalitní smluvní nemocnice
západoevropských standardů tak máme všude po světě, a jsme s to se tam
špičkově postarat jak o firemní klientelu, tak o klienty cestovních
kanceláří či individuální cestovatele. Ale i v hospodářsky
rozvinutých zemích, jako je Jihoafrická republika, to může být
složitější, např. pokud se vybouráte na některém z úseků jízdy
z Kapského města do Krugerova národního parku. ERV pojišťovna ale má
svoji kancelář i v Kapském městě. Pracují v ní lidé, kteří vědí,
co je pro naše klienty standardem. Většinou to jsou Evropanky, jež se tam
usídlily a důvěrně znají místní prostředí. Tento tým má na starosti
vytipovat, zajistit a průběžně kontrolovat poskytovanou péči, aby vše
odpovídalo standardům náročného Evropana.
Hovoříme spolu začátkem roku 2014. Jaký byl pro vaši
pojišťovnu loňský rok?
Pokud jde o to, jak se cestování a pobyty v zahraničí vyvíjely,
zajímavý. Cestovní ruch i finanční služby s ním spjaté se mění.
Z hlediska organizovaného cestování v tom, že klient má alternativu:
Zařídím si to sám. Na to, aby byl získán cestovní kanceláří, musí
vnímat, že mu přidaná hodnota vložená cestovní kanceláří přinese
užitek. Výhodou mohou být nižší výdaje, vyšší kvalita, lepší
orientace a komunikace v místě pobytu atd. Cestovní kanceláře se proto
z tohoto hlediska musí vůči potenciálním klientům lépe profilovat,
a ERV pojišťovna jim v tom vydatně pomáhá. Jenom prodávat zalevno, což
už je v Česku až obsesí, se musí někde odrazit. Pokud „výhodně“
koupím např. ponožky, a ty jsou děravé, jsou mi k ničemu. Takovéhle
schéma lze aplikovat i na servis. Je-li služba cenově lákavě
„zabalena“, úroveň následné spokojenosti spotřebitele může být
tristní.
Součástí firemní kultury ERV pojišťovny je poskytovat vysokou kvalitu
včetně špičkové péče. Pokud se našemu klientovi něco stane, zavolá
naši vlastní asistenční službu, a ta s ním komunikuje v jeho
mateřském jazyce. Pojistnou událost může administrovat on-line. Poštou
nemusí posílat vůbec nic. Naskenuje doklady, účtenky nebo lékařské
zprávy, pošle po internetu, my do sedmi dnů škodu zlikvidujeme a on
dostane peníze. Je to tak i proto, že jsme naprosto specializovanou
jednooborovou cestovní pojišťovnou. Neřešíme jako většina kompozitních
pojišťoven z devadesáti procent škody na autech atd., ale specifické
škody spjaté s cestováním včetně zdravotní péče, zabezpečení
náhradního pracovníka na zahraniční služební cestě atd. Člověk není
automobil.
To je to, co ERV pojišťovnu vymezuje a na čem pracujeme, abychom přidanou
hodnotu a odlišení od univerzálních pojišťoven měli jasné a silné.
A abychom uspěli, musí být naše firma v každém ohledu zdravá,
prosperující a zisková. Naše pojišťovna vykazuje stabilní ziskovost
patnáct let. V roce 2013 jsme, co se týče obratu, narostli o další tři
procenta navzdory tomu, že trh neživotního pojištění v Česku
stagnuje.
** Je
tomu i proto, že jste opět rozšířili své služby pro firmy?**
Bezesporu. Po finanční krizi a následné světové ekonomické stagnaci,
kterou v roce 2008 vyvolala, firmy radikálně omezily služební cesty. Ubyly
jejich účasti na veletrzích a incentivy. Řada z nich začala daleko víc
využívat komunikaci prostřednictvím informačních technologii. Avšak
jednat fyzicky napřímo mívá daleko vyšší efektivitu, takže
s telekonferencemi to už dnes není až tak divoké. Firmy, které jsou
zaměřeny na export, potřebují expandovat na další trhy. Získávat si
na nich partnery, navazovat s nimi osobní přátelské vztahy, předvádět
zboží atd., a my se zaměřujeme na to, co potřebují. Jejich majitelé,
top management a zaměstnanci často vyjíždějí do oblastí, které jsou
z pohledu našince exotické. Země, kde je např. vyšší riziko infekcí.
Vedle toho nás velice těší neméně úspěšně se rozšiřující
spolupráce s humanitárními organizacemi. A v jejich ranku zejména to, že
jsme se stali hrdým partnerem i té největší humanitární organizace,
která v Česku vznikla, „Člověka v tísni“.
Před necelým týdnem jsem byl na Sachsenringu. Přesto, že tam
mají všechno perfektně ošetřené a německy akurátní, co kdybych tam
ošklivě havaroval?
No, bez jejich pojištění a prověření vašich řidičských schopností
vám tam automobil či motocykl, natož závodní speciál, řídit nedovolí.
Na to jsou Němci příliš precizní. Ale pokud se vám na nějakém takovém
zahraničním závodním okruhu něco stane, není to běžné cestování či
aktivita. Sice to může být součástí např. firemního incentivního
programu, ale přeci jen je to rozdíl, oproti aktivitám devadesáti procent
českých turistů, kteří vycestují k moři, absolvují poznávací zájezd
nebo pracovní cestu.
Každá pojistka má nějaká omezení. Rizika a jejich míru posuzujeme podle
dílčích aktivit. Jsou takové, které spadají mezi běžné, a pak aktivity
vyloučené. Není to drama, protože i aktivita, která z pohledu rizikovosti
není běžná, je pojistitelná.
Je to otázka ceny – peněz, které pojišťovně umožní službu
zabezpečit, a zda je vůbec taková služba (pomoc) na daném místě v tom
čase zajistitelná. Z hlediska pojištění jsme zabezpečovali expedice
v extrémních arktických podmínkách. Klíčová byla schopnost zajistit
případnou pomoc tam, kde se žádná běžně nevyskytuje. Objevili jsme, že
do dané oblasti Arktidy létají dvě letecké společnosti, jež tam jsou
s to (pokud to povětrnostní podmínky dovolí) přistávat. U takovéhoto
případu je fair klientovi říci, jaká existují omezení a v jakém
rozsahu za jakých okolností mu můžeme v případě nouze pomoci, a tedy
pojistit riziko. V tomto případě se ERV pojišťovna s jednou z těchto
leteckých společností dohodla, že nám, nastane-li potřeba, poskytne své
služby. Specifikace takovéhoto pojištění vyžaduje oboustrannou
součinnost. Není to běžný pojistný produkt, který někde leží, jako
houska na krámu.
Pane řediteli, vaše pojišťovna je zakládajícím členem
Asociace pojišťoven České republiky. Jak se pojišťovnám jeví návrh
novely Zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání
a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu?
V souvislosti s chystanou změnou Zákona č. 159/1999 Sb. počítáme
s tím, že dojde k rozumné dohodě mezi Ministerstvem pro místní rozvoj
ČR a pojišťovnami. Že některé úpravy, které už byly navrženy, budou
důkladněji komunikovány také s námi, pojišťovnami, aby bylo možné tuto
novelu začít používat v praxi. Vyžaduje to, abychom si víc naslouchali
a vytvořili model, který bude pro obě strany přijatelný. Některé změny,
které se ve stávajícím návrhu promítly, nejsou pro pojišťovny
přijatelné. Hovořím zejména o tom, že pokud bude pojištění postaveno
tak, že pojišťovna je ve všech případech povinna stoprocentně uhradit
újmu klientům insolventní cestovní kanceláře, má velký problém,
protože v mnoha případech není možné přesně určit skutečnou výši
budoucích škod. Základní princip pojištění proto je, že pojišťovna
hradí maximálně do výše sjednaného limitu. A právě výše tohoto
limitu je pro pojišťovny stoprocentní výší plnění. Pokud potenciálně
hrozí, že limit plnění vyjednaný cestovní kanceláří může mít
nedostatečnou výši, bavme se o tom, jak tomu zamezit. Ale nelze to postavit
tak, že pojistná částka na repatriaci klientů a vyplacení peněz
za jimi uhrazené nečerpané služby atd. je sto milionů korun, a když
vznikne reálná škoda tři sta milionů korun, že pojišťovna bude povinna
hradit tři sta milionů korun. To je těžko představitelné jak pro
pojišťovny, tak pro jejich zajišťovny. Předpokládám, že návrh novely
projde určitou změnou tak, aby se záměr ochránit klienta více naplnil
a podmínky zajištění této ochrany byly přijatelné jak pro cestovní
kanceláře, tak pro pojišťovny.