Český turista je zajímavým klientem
20. 03. 2014
S ministryní pro místní rozvoj paní Věrou Jourovou se
potkáváme 3. března 2014. Poprvé jsme se ale setkali v Třebíči, a to
pár let před tím, než byly tamní Bazilika sv. Prokopa a židovská čtvrť
zapsány na Seznam světového kulturního dědictví UNESCO.
Paní ministryně, je výhodou mít „baťovskou školu“? V resortu,
který nyní zastřešujete, jste prošla všemi úrovněmi praxe od místní,
komunální, přes územní samosprávu, až po manažerskou pozici na
ministerstvu.
Ano, je to výhodné. Třebíč, to byl začátek mého seznamování se
s problematikou místního rozvoje a s jeho vazbami na cestovní ruch.
V době, kdy jsem pracovala na Městském úřadu v Třebíči, jsem si
uvědomovala, jak moc je potřeba, aby se o našem městě vědělo. Jak
důležité je, aby se u nás každý návštěvník cítil dobře. Jedním
z impulsů, proč jsem se tenkrát na tenhle aspekt důsledně zaměřila, byl
článek v místním tisku, který popisoval, jak nevstřícně se město
chovalo k těm, kdo do něj přijeli. Začali jsme i se systematickou
propagací. Dařilo se mi na ni získávat peníze z předvstupních
evropských fondů. Dělali jsme první brožury, a pak internetové prezentace.
Na tu dobu vzpomínám moc ráda, protože na místní úrovni můžete záhy
vidět výsledky své práce. Potom jsem pracovala na Krajském úřadu Kraje
Vysočina, který v té době musel bojovat o „své místo na slunci“.
Škarohlídi se nechávali slyšet, že jsme jakási umělá kružnice na mapě.
Stejně jako tehdy, dnes možná ještě víc, se mi jeví, že Vysočina je
atraktivní destinací. Svébytným produktem cestovního ruchu. Prostor nejen
v geografickém pojetí, ale i v duchovním. Má neopakovatelné kouzlo pro
lidi, kteří mají rádi přírodu, klid k rozjímání. Je úžasně pestrá.
Má unikátní architekturu a urbanistické celky, včetně několika míst na
seznamu UNESCO, lidovou kulturu, festivaly pod širým nebem aj. Právě tyto
atributy jsme se snažili při propagaci Vysočiny zdůrazňovat a lákat
k její návštěvě ty, které oslovují. I tam jsem měla co do činění
s agendou evropských fondů, které se v té době hodně používaly na
rozvoj cestovního ruchu, a pokračovala jsem v tom pak i na Ministerstvu pro
místní rozvoj ČR. Na ministerstvu jsem řídila program, jehož
prostřednictvím bylo na podporu cestovního ruchu vyčleněno něco přes dvě
stě milionů eur. Na propagaci, na investice do infrastruktury, na
zkvalitňování turistických informačních služeb apod.
No a pak jste cestovní ruch poznávala z opačné
strany.
Ano, musela jsem odejít do vynucené emigrace. Jezdila jsem pracovat do zemí
západního Balkánu, zejména do Rumunska, do zemí Společenství
nezávislých států – Moldávie, Gruzie. Takže jsem poznávala, jak se
cítí návštěvník východoevropských zemí. Byla to doba, kdy jsem si
hodně uvědomovala, že když letím domů do Česka, letím správným
směrem. Dneska jsem tady a snažím se navázat na to, co jsem se naučila
v bývalých časech. Dělat praktickou politiku. Politiku, jež neztrácí
pojem o účelu, kterým je služba lidem – spravování věcí
veřejných.
Nějakou dobu jste žila ve Velké Británii.
Brity mám moc ráda. Do Británie jsem poprvé spolu s rodiči vycestovala
přes Ministerstvo kultury České republiky v roce 1986 učit dva tamní
britské národopisné soubory, které se zaměřovaly na lidové tance
československých folklorních oblastí. Jeden působil v Londýně a druhý
ve východní Anglii v Sudbury. (Jsem totiž z rodiny folkloristů. Maminka
založila národopisný soubor Třebíčan, do kterého přišel tatínek,
zamiloval se do ní, a já byla prvním souborovým dítětem.) Byli jsme tam
tři týdny. Maminka, choreografka, je učila, já jim to překládala a
doprovázela je na klavír. Nádherný zážitek! Dotyk s něčím, co jsem
odsud neznala. Členové souboru si vše platili. Pronájem zkušebny apod.,
což v Československu rozhodně nebylo zvykem, a říkali: „Tohle nám
stojí za to, protože to přispívá ke kvalitě našeho života. Rádi se
setkáváme.“ Potom jsem v Británii byla na několika stážích přes Svaz
tajemníků městských a obecních úřadů ČR, protože náš britský
protějšek měl fondy, z nichž financoval stáže na svých radnicích.
Pracovala jsem v přístavním městě King's Lynn. Bylo to pro mne velice
přínosné. Třeba open space na radnici. Neuvěřitelný zážitek. Spousta
inspirativního i pro propagaci měst a rozvoj cestovního ruchu. Miluji
Londýn, miluji anglický venkov. Mám moc ráda britský humor, a
v některých případech i britské jídlo. Speciálně jejich bohaté
snídaně. Když se dostanu do Londýna, kde jsem léta pracovala jako průvodce
cestovní kanceláře a dnes už tam jezdím jen jako turistka, mám pocit, že
jsem tam už v některém svém minulém životě musela žít. Fascinuje mě
i rozpor mezi jejich jemným a korektním jednáním a tím, čeho v minulosti
dosahovali se zbraní v ruce. A jejich národní hrdost! Úcta k tradici a
to, že se nebojí tuto tradici vštěpovat ostatním. Obdivovala jsem postoj
Britů kolem 11. září 2001. V České republice jsme neustále podléhali
nějaké hysterii, stavěli zátarasy, stěhovali nepojízdné obrněnce, média
v Česku psala o málem třetí světové válce. A já zapřísahala své
britské přátele, ať sedí doma a zabední se, protože jsou další na
řadě. A oni odpovídali, že nic na světě je nepřinutí, aby měnili svoje
zvyky, a že se z toho tzv. „nezvencnou…“.
Má Česko ve světě dobrý zvuk?
Praha má úžasné renomé! Je neuvěřitelným lákadlem! Když jsem se na
různých místech v cizině představovala, že jsem z České republiky, po
zkušenostech jsem dodávala: „I am from Prague“ nebo „I am from
Třebíč“. Praha je něco, na čem je obrovsky výhodné stavět. Pro
pětašedesát procent zahraničních turistů návštěva České republiky
v Praze začíná a končí. Takže úkolem našeho ministerstva je přicházet
s programy zaměřenými na to, aby turisté mířící do Prahy navštěvovali
i další části naší republiky. To je náš dlouhodobý cíl.
Důvodem, proč je na dalších místech Česka v rámci cestovním
ruchu tak málo využíván hospodářský potenciál naší vlasti, je to, že
chybí společenská poptávka dovolit jí na nás vydělávat tím, že je.
V úvodníku tohoto vydání říkám, že pro každou tržní ekonomiku je
důležité být zemí, kam se sluší jezdit za byznysem, léčením,
poznáváním a vzděláváním, za nákupy, zážitky, rekreací atd.,
poněvadž spolu s návštěvníky do ní přicházejí další peníze.
Ostatně ten samý princip od nepaměti přinášel prosperitu sídlům na
obchodních trasách, neboť cestovní ruch disponuje kupní silou nad rámec
možností trvale tam žijícího obyvatelstva. Je jedinou z tržních
platforem, která je s to spojovat přednosti zahraničního a domácího
obchodu. Vyjádřil jsem proto přání, aby si naši politici a ekonomičtí
experti nepletli tržby s útratami, (své) dovolené s cestovním ruchem –
zhodnocováním potenciálu země, a české národní hospodářství i díky
jejich ignoranci rok co rok nepřicházelo o stamiliardy korun zahraničního a
domácího inkasa.
Také v cestovním ruchu určitě platí princip nabídky a poptávky (nejen
té společenské). Možnosti České republiky jsou obrovské, a zdaleka nejsou
využívány v možné míře. Zkrátka to neumíme nebo nechceme. Speciálně
potenciál, který máme v památkách a přírodních krásách. Teď jsem
např. strávila víkend na jižní Moravě. Byla jsem se podívat v oblasti
Lednice a Valtic. V Lednici jsem strávila kus odpoledne. Je mi samozřejmě
známo, že do Lednicko-valtického areálu náš stát a Evropská unie
investuje obrovské peníze, zhruba kolem čtvrt miliardy korun, avšak tyto
investice do infrastruktury a renovace památek jsou mařeny tím, jak s nimi
zacházíme. Připadá mi neuvěřitelné, že se zámek, kolem kterého
prochází spousta návštěvníků – Francouzi, Japonci, ale i hodně
Čechů, zavírá v 16 hodin! Obešla jsem ho a prošla úžasným parkem
plným volavek, což je opravdu nádherný zážitek. Pak si chci v nádherně
slunečném dni sednout před cukrárnu, ale nemám kam, protože židle jsou
spojené řetězem. Tomu říkám hazard s chutí lidí se tam vracet.
A navíc, když tam turista takhle pochodí, těžko bude mít potřebu
doporučovat návštěvu Lednicko-valtického areálu někomu dalšímu.
K návštěvě místo vybízí (nebo odrazuje) nejen atraktivitami –
přírodou a památkami, ale i chováním místních lidí. Jejich postojem:
„Jsme rádi, že jste přijeli.“ Tohle jsem tam nevnímala ani trošku.
Bohužel, obdobné poznatky mohou mít turisté i jinde. A přitom
je ve Slezsku, na Moravě a v Čechách množství míst, která zásadním
způsobem ovlivnila světovou vědu, umění, peněžnictví či náboženství.
Jednou z nich je např. radnická synagoga, spjatá s působením zakladatele
amerického reformního judaismu rabína Isaaca Mayera Wiseho, který se narodil
29. března 1819 v Čechách [LM1]a zemřel roku 1900 ve státě Ohio
v USA. Výrazně se zasloužil o zásadní organizační změny mezi
americkými Židy, zejména těmi nejvlivnějšími. Mimo jiné i proto, že
v roce 1873 založil Unii amerických hebrejských kongregací, v roce
1875 hebrejskou Union College a v roce 1889 Ústřední konferenci
amerických rabínů, v jejímž čele stanul. Nebo město, v němž svět
vstoupil do atomového věku a kde se zrodil americký dolar. Ale že by svět
do Jáchymova jezdil kvůli odkazu madame Curie nebo nejproslulejšímu
světovému platidlu? To zatím ani náhodou!
Chyba je opět na naší straně. Nemáme dost smyslu pro to tamní genius loci
nabízet tak, aby se z takových míst stal frekventovaný návštěvnický
cíl. Myslím, že i evropské peníze podněcují spíše ke standardizovaným
řešením, jež nedávají moc prostoru pro kreativitu. Navíc máme obrovské
dluhy ve službách a v přístupu k hostům. Česká republika se musí
snažit zhodnocovat své kulturní a přírodní dědictví jako celek.
Předkové jako Karel IV. nebo Rudolf II. a další pro český cestovní ruch
pracují víc než mnozí ze současníků. Pracují, a zas tak moc nechtějí.
Jenom abychom opečovávali své kulturní a přírodní dědictví.
Udržitelným způsobem zhodnocovali odkaz, který nám zanechali.
Tak raději něco pozitivního. Roste návštěvnost Česka, a nejen
díky zahraničním turistům. Rok co rok svou výkonnost zvyšuje i domácí
cestovní ruch.
Ano, mnoho poskytovatelů služeb pochopilo, že český turista je zajímavým
klientem. Věřím, že i letošní rok bude pro domácí cestovní ruch zase
úspěšnější. U cestovního ruchu mě trápí sezonnost oborů, které
mají jen jednu několikaměsíční letní nebo zimní sezonu a své
provozovatele a zaměstnance nedokážou živit celoročně. Na řešení tohoto
stavu nemám žádný samospásný lék. Nicméně jsem toho názoru, že by
poskytovatelé služeb v těchhle sférách měli přicházet s novými
nápady. Je to výzva a prostor pro kreativitu cílenou zejména na domácí
turisty.
Hodně kritiky se snáší na akvaparky, golfová hřiště, pětihvězdičkové
hotely. Já jsem také jeden z kritiků tohoto způsobu podpory cestovního
ruchu z fondů Evropské unie. S odkazem na to, že když se někam naleje
půl miliardy korun, ještě to neznamená, že zařízení bude prosperovat,
zejména pokud tam bude „pracovat“ laxní nezdvořilý personál nebo pokud
bude špatná propagace a navigace. Mám trochu obavy, aby tyto investice
Evropské unie nebyly postupně mařeny a znehodnocovány. Když se takhle
velké peníze nalijí do soukromých rukou, je riziko, že dané zařízení se
pět let drží v kvalitě, ke které se příjemce dotace upsal, a pak se
nechá chátrat nebo prodá, změní účel… Zkrátka, je krátkozraké, že
tak moc peněz uniká do „černé díry“. Jen to dráždí lidi, a
nepřináší veřejný prospěch. A evropské peníze mají přinášet
veřejný prospěch! Proto se pro příští období snažíme téhle chyby
vystříhat. Budou v něm peníze pro malé a střední podniky na úvěrové
nástroje. Nikoliv dotace, ale mikropůjčky na podporu infrastruktury a
služeb. A co se týče veřejné infrastruktury, bude tam nějaká drobná
podpora, která půjde do obcí a měst, ale nebude to už dominantní, velký
proud peněz.
Dalším z mých záměrů je zefektivnit působení zahraničních zastoupení
státních agentur na podporu obchodu a cestovního ruchu reprezentujících
Českou republiku. Česko má velkoryse dublovanou síť těchto zastoupení.
Když pominu ambasády, jsou to Česká centra, CzechTourism, CzechTrade a
CzechInvest. Už bylo několik pokusů o koordinaci jejich činností a
o využití synergií. Tento týden mám mít setkání s šéfem
CzechTourismu a dalšími lidmi, kteří se touto problematikou zabývají. Chci
si vyslechnout prezentaci dvaadvaceti projektů, které prostřednictvím
CzechTourismu financuje Evropská unie. Cestu jak sladit činnost Českých
center a zahraničních zastoupení CzechTourismu budeme hledat i s panem
ministrem Zaorálkem. V mnoha případech se dá říci, že když dva dělají
totéž za dvojnásobné peníze, není to s dvojnásobným efektem.
Předpokládám, že ještě v průběhu tohoto roku přijdeme s ucelenou
koncepcí propagace České republiky prostřednictvím zahraničních
zastoupení státních agentur.
[LM1]viz http://cs.wikipedia.org/…c_Mayer_Wise