Českým systém kvality služeb (ČSKS) je respektovaným nástrojem
zvyšování kvality služeb v cestovním ruchu. Vlastníkem systému je
Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky a realizátorem
Specializované pracoviště ČSKS České centrály cestovního ruchu –
CzechTourism. Na zavádění Českého systému kvality služeb se podílejí
i profesní a oborová sdružení. Činnost hodnotitelského centra Českého
systému kvality služeb zajišťuje nezávislá auditorská společnost Bureau
Veritas Czech Republic.
Český systém kvality služeb byl vytvořen s využitím licence
německého systému Service Qualität Deutschland (SQD), který přes deset let
přispívá k vysoké kvalitě služeb na území spolkových zemí Německa.
Tento systém byl analyzován a přizpůsoben českému prostředí.
O správně zvolené cestě svědčí i funkčnost obdobných systémů
přispívajících k turistické oblibě a návštěvnosti destinací ve
Francii, Velké Británii a v dalších zemích.
Český systém kvality služeb vychází ze zásad řízení kvality.
Organizacím a jednotlivcům umožňuje získávat znalosti z oblasti řízení
kvality ve službách a další odborné kompetence k podnikání. Při
splnění kritérií udílí certifikáty kvality provozovatelům restaurací,
hotelů, turistických informačních center, kulturních a přírodních
památek a dalším subjektům v cestovním ruchu prokazujícím úsilí na
sobě neustále pracovat. Držitelé certifikátu ČSKS získávají prestižní
značku „Q“, která pro zákazníka představuje příslib ověřené
kvality a zároveň je oceněním pracovníků certifikované firmy.
Hlavními principy Českého systému kvality služeb jsou zaměření na:
očekávání a spokojenost zákazníka; podporu technických předpokladů
kvality služeb cestovního ruchu; rozvoj měkkých předpokladů kvality a
dalších dovedností; respekt vůči specifickým potřebám zapojených
organizací; efektivní komunikaci mezi vedením, zaměstnanci, zákazníky
organizace a ostatními stranami, jako jsou například dodavatelé; rozvoj
firemní kultury v organizaci.
Seznam certifikovaných subjektů je uveden na webu www.sluzbyQ.cz nebo v aplikaci pro chytré
telefony.
Český systém kvality služeb podporuje konkurenceschopnost České republiky
31. 12. 2018
Rozhovor s vedoucí oddělení udržitelnosti projektů a
Českého systému kvality služeb České centrály cestovního ruchu –
CzechTourism Ing. Adélou Pilařovou jsem začal konstatováním, že
v tržním hospodářství je základním pilířem úspěchu kvalita.
V případě cestovního ruchu taky pilířem konkurenceschopnosti České
republiky. Ta sice disponuje v Evropě bezkonkurenčním množstvím a bonitou
turistických atraktivit, avšak spolu s tím i absencí společenské
poptávky této danosti plně využívat. Absencí očekávání, aby peníze
dostávající se do české ekonomiky díky útratám spotřebitelů odjinud
(hostů, turistů apod.) v daleko větší míře přispívaly k bezpečnosti
a rozvoji země a sociálním jistotám každého jednoho obyvatele
Česka.
Paní inženýrko, proč Český systém kvality služeb vychází
z německého systému SQD?
Tak na to bych si dovolila odpovědět rovněž otázkou: Proč objevovat
objevené? Na prvopočátku probíhaly analýzy fungování obdobných systémů
v západní Evropě a inspekční cesty do tamních zemí. Například do
Německa, Španělska či Francie, kde se zjišťovalo, jak jednotlivé systémy
fungují. Každý stát má totiž svá specifika. Bylo zjištěno, že
nejbližší českému prostředí jsou německý a švýcarský systém.
Český systém kvality služeb tak vyšel z německého, kdy Ministerstvo pro
místní rozvoj zakoupilo jeho licenci. Byl upraven tak, aby odpovídal
podmínkám podnikání v terciární sféře v rámci cestovního ruchu
v České republice.
Certifikace v Německu má několik stupňů. Jak je to
s Českým systémem kvality služeb?
Je dvoustupňový. První stupeň doporučujeme osobám samostatně
výdělečně činným a institucím s jedním zaměstnancem. Typicky to
bývají malé penziony, ubytování v soukromí, malá turistická
informační centra apod. Druhý stupeň je pak určen větším podnikům. Jeho
součástí je také mystery shopping – ověření čerpáním služeb,
případně anonymními telefonáty apod., což je přínosné zejména pro
obchodní společnosti a instituce se složitější strukturou.
V čem se Český systém kvality služeb odlišuje od
německého?
Německý systém vznikl z iniciativy tamních podnikatelů v cestovním ruchu
odspodu a je zpoplatněn. Certifikace SQD rozhodně není levnou záležitostí.
Největší rozdíl tak je v tom, že příprava na certifikaci ČSKS,
certifikace, mystery shopping, následná školení atd. jsou v rámci
Českého systému kvality služeb v současné době poskytovány bezplatně.
Tímto náš stát podporuje kroky podnikatelů směřující ke zvyšování
konkurenceschopnosti na trhu služeb v cestovním ruchu. Jak jste uvedl, ve
vyspělých ekonomikách se v rámci hospodářské soutěže konkuruje
především kvalitou. Navíc, v otevřené ekonomice, jako je ta česká, je
jedno, zda prodáváte domácímu klientovi, nebo „incomingovému“.
Prostřednictvím Českého systému kvality služeb pomáháme podnikatelům ve
zvyšování kvality služeb. Ve vytváření podmínek k trvalému
zlepšování. Pokud Český systém kvality služeb přirovnám k normám ISO,
u nichž certifikace rozhodně není levná, tak u Českého systému kvality
služeb je získání prestižního certifikátu kvality dostupné a
dosažitelné i pro drobné podnikatele a osoby samostatně výdělečně
činné. Už jen zmiňovaný mystery shopping určitě není levnou
záležitostí, a přitom ho organizace certifikované Českým systémem
kvality služeb v rámci druhého stupně mají zdarma.
Paní Pilařová, držitelů certifikátu ČSKS je v současné
době přes osm set. Co dalšího, o čem jsme ještě nemluvili, je
k certifikaci motivovalo?
V rámci zpětné vazby se dozvídáme, jak vysoce kvitují, že si díky
přípravě na certifikaci a následným seminářům dokážou utřídit
myšlenky. Často totiž v počátečních fázích naší spolupráce
zjišťujeme, že nevědí, čeho chtějí dosáhnout, jakou mají vizi.
Případně ji má jen majitel firmy, ale už ji nesdílí se svými
zaměstnanci. Tím, že Český systém kvality služeb hodně staví na
týmové spolupráci, umožňuje adeptům certifikace ČSKS stanovit si
hierarchii priorit své organizace. Český systém kvality služeb je založen
na procesním řízení. Výstupem mohou být manuály práce pro jednotlivé
pracovníky. Ti pak mají jasno, co mají dělat, což mimo jiné snižuje
procento stížností a reklamací a náklady spjaté s jejich
vyřizováním.
Hodnocení adeptů certifikace je nezávislé. Neprovádí je CzechTourism, ale
experti auditorské společnosti Bureau Veritas Czech Republic. Díky tomuto
pohledu zvenku tak certifikované subjekty mohou odbourávat případnou
provozní slepotu. Jakmile je subjekt certifikován, dostává se mu podpory
i v oblasti propagace. Nicméně je nutno podotknout, že tady jsme
limitováni omezeními týkajícími se veřejné podpory. Koncem října tak
začala kampaň cílená na širokou veřejnost, a to prostřednictvím řady
renomovaných medií, jako jsou Seznam.cz, iDNES.cz, Novinky.cz apod. Spolu
s bannerovou reklamou tam máme i hodně sledované videospoty. Spolu s tím
pro certifikované subjekty zabezpečujeme bezplatná odborná školení. Pro
poslední kvartál roku 2018 jsme například připravili školení zaměřené
na Facebook a sociální sítě vůbec, řešení stížností se zákazníkem,
interní komunikaci či business etiketu. Tyto kurzy jsou hodně oblíbené,
což ilustruje skutečnost, že hned v den svého vypsání byly plně
obsazeny. Jsme velmi rádi, že ze strany podnikatelů je zájem na sobě
pracovat, rozvíjet profesní dovednosti a osobnostní schopnosti.
Zabývá se Český systém kvality služeb i tzv. tvrdou
kvalitou, tedy například vybaveností a jinými technickými
detaily?
Český systém kvality služeb se primárně zaměřuje na měkkou kvalitu,
tedy vstřícný pozitivní přístup personálu ke klientům a na správné
nastavení procesů. Ohledně kvality tvrdé úzce spolupracujeme s oborovými
a profesními asociacemi. Jako příklad bych uvedla Asociaci hotelů a
restaurací České republiky, která zaštiťuje systém Hotel Stars –
certifikaci hvězdičkami. Zde se již posuzují parametry jako vybavenost
hotelů, velikost pokojů apod. Tím pádem dochází k „provazbě“ mezi
tvrdými a měkkými parametry kvality. Snažíme se tak rozvíjet komplexní
prostředí. Vyhledáváme nové možnosti spolupráce. Spolky typu Asociace
hotelů a restaurací České republiky nebo Asociace kuchařů a cukrářů
České republiky jsou našimi stálicemi. Se Svazem venkovské turistiky a
agroturistiky jsme spolupracovali na přípravě certifikace ubytování
v soukromí. Směrujeme ke spolupráci i s nově vznikajícími sdruženími.
V poslední době hromadně vznikají areály pro sjezdovou a horskou
cyklistiku. Proto jsme začali spolupracovat i s Českou Mountainbikovou
Asociací.