Český Krtek je jednička
01. 04. 2004
Moravská ústředna Brno, družstvo umělecké výroby, je firmou se
stabilní pozicí na tuzemském i zahraničním trhu. Byla založena v roce
1909 jako sdružení drobných výrobců dárkových a uměleckých předmětů
z Moravy a Slezska. Jejími hlavními obory jsou výroba textilních a
plyšových hraček, maňásků, maňásků v kornoutu, masek, reklamních a
dárkových předmětů. Nabízí kompletní servis v oboru reklamních a
propagačních výrobků spojený s návrhem a realizací firemních maskotů a
reklamních kostýmů. Všechny její výrobky splňují české
i mezinárodní normy a předpisy.
V minulém Všudybylu v povídání si s panem Jaroslavem Štolbou
v článku nazvaném „Sean Connery, Bruce Willis a ti druzí“ (str. 8–11)
meditujeme nad tématy, jako jsou vlast, národní hrdost, kreativita českých
lidí, šíření slávy Česka. Ostatně k jedné ze svých největších
zakázek se jeho firma dostala právě díky světové proslulosti českého
tvůrce Jiřího Trnky, neboť poradce ománského sultána Kabúse znal a
miloval Trnkovy animované filmy natolik, že chtěl, aby do výběrového
řízení na stodesetiminutové megashow pro sultána Kabúse v den jeho
narozenin byla zařazena společnost i z oné podivuhodné země, která dala
světu Jiřího Trnku.
Rozhovor s paní Janou Malou, předsedkyní družstva Moravská ústředna
Brno, tímto připomenutím nezačínám jen tak, ale protože proslulost
českých animovaných filmů v obrovské míře pomáhá i jejich byznysu,
který je také o šíření povědomí o podivuhodné zemi v srdci Evropy.
Moravská ústředna Brno šíří slávu Česka nejen tím, že sama vyváží
do celého světa, ale její hračky, suvenýry a propagační předměty
(protože právě přání a radost dětí bývají největší motivací
rodičů) opouštějí Českou republiku v zavazadlech zahraničních turistů.
O Moravské ústředně je známo, že vyrábí pravé české hračky.
Vytýčili jsme si základní cíl, a to, že zůstaneme u ruční výroby
pravých českých figurek, jež mají svůj styl, který se podstatně liší
od konkurence na Dálném východě. Naším vývozním artiklem jsou hlavně
maňásky a kornouty, v nichž se odráží přívětivost. Výraz obdobných
hraček z dálného východu bývá totiž přísný až zlý. Abychom si
udrželi a získávali zákazníky, kteří nakupují naše zboží
v zahraničí, ale i poptávku turistů navštěvujících Česko, neustále
inovujeme nabídkové kolekce představujících hrdiny díky českým
animátorům světově známých pohádek. Vyrábíme ale i postavičky, které
jsou známy z animovaných seriálů a pohádek dané země, do níž je pak
exportujeme.
Ze všech stran se na obyvatele Česka valí levné rychloobrátkové
zboží včetně hraček. Jak tomu čelíte?
Držíme se zásady produkovat kvalitní českou hračku. A drželi jsme se jí
i začátkem devadesátých let, kdy jsme stáli před rozhodnutím, zda
půjdeme cestou, která by tenkrát pro nás byla ekonomicky zajímavá, jít do
hraček levných. Tím momentem bychom se ovšem museli srovnávat s hračkami,
které se do Česka začaly valit z Dálného východu. Rozhodli jsme se
pokračovat v nastoleném trendu a ještě více rozšířili spolupráci
s českými autory populárních postaviček známých z knih a televizních
obrazovek. Dá se konstatovat, že dnes spolupracujeme se všemi
nejznámějšími. S panem Milerem, panem Smetanou, panem Jiránkem, paní
Pilařovou, paní Dubskou a dalšími. Když si vezmeme postavu Krtka, protože
český Krteček je jednička, tak přes Krtečka jsme se dostali až na
Tchaj-wan – čili na výsostné území naší konkurence, do Japonska, do
německy hovořících zemí atd. Tzn. že se nám česká inspirace vyplácí.
V obchodě se zřetelně ukazuje, co má a nemá trvalejší či trvalou
hodnotu. Přijde nějaká módní zahraniční figurka, díky níž máme
útlum, ovšem netrvá to dlouho a její boom je pryč, a lidé se vrací
k naší české hračce. Vždy nás na zahraničních veletrzích těší
konstatování našich obchodních partnerů: vždyť ten Krteček nebo ten
Vochomůrka s Křemílkem, vždyť to je tak milé, že se tím přijde na
zcela jiné myšlenky. České hračce proto budeme věrni i nadále.