Česko země hojnosti, tradic, zážitků a příležitostí
23. 10. 2017
S předsedou Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských
svazů ČR Janem Wiesnerem se potkáváme 8. září 2017 v pražském
Karolinu po tiskové konferenci.
Pane předsedo, hovořilo se zde o významu a podpoře rozvoje
cestovního ruchu v regionech Slezska, Moravy a Čech.
Ano, všechny zúčastněné strany, ty, které zde byly zastoupeny ministryní
pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou, předsedou Svazu měst a obcí ČR
Františkem Luklem, předsedou Českomoravské konfederace odborových svazů
Josefem Středulou, ale také Konfederace zaměstnavatelských
a podnikatelských svazů ČR a Svaz průmyslu a dopravy ČR a další
instituce včetně České centrály cestovního ruchu – CzechTourism,
vyjádřily podporu rozvoji cestovního ruchu, respektive vzájemnou součinnost
v této oblasti směřující k posilování hospodářské a sociální
stability České republiky. Míra zapojení lidí do výroby jako takové
totiž bude vzhledem k automatizaci a robotizaci čím dál menší. Je tedy
potřeba připravit se na budoucnost a rozvíjet službové oblasti. Nejen
služby nezbytné pro každodenní život stálých obyvatel obcí, měst
a regionů, ale i ty spjaté s trávením volného času a tržní
platformou cestovního ruchu. Když se to povede, bude to mimo jiné znamenat
zajištění zaměstnanosti občanů v regionech a stabilní příliv
finančních prostředků pro státní pokladnu a veřejné rozpočty krajů,
měst a obcí vůbec. Tyto naše snahy v oblasti cestovního ruchu se mimo
jiné propojily do širšího projektu v rámci republiky, jenž dostal název
„Česko země hojnosti, tradic, zážitků a příležitostí“.
Jaké další věci v této době Konfederace zaměstnavatelských
a podnikatelských svazů ČR řeší?
Zejména ty, které se týkají českého národního hospodářství.
Na poslední tripartitě ve funkčním období této vlády jsme projednávali
akční plán na podporu hospodářského růstu a zaměstnanosti.
Rekapitulovali jsme věci, které byly v tomto volebním období splněny,
a jejich výčet porovnávali s vládním programem. Poukázali jsme na ty,
které nebyly splněny a které je potřeba v dalších letech plnit. Vláda
například nesplnila úkoly v oblasti školství, od učňovských
zařízení až po vysoké školy. Je totiž naprosto zásadní, aby školy
připravovaly lidi pro praxi. Bohužel, v restrukturalizaci školství se
udělalo velice málo. I když loni Svaz průmyslu a dopravy ČR vyhlásil rok
technického vzdělání, ke kterému se Konfederace připojila, konkrétní
výstupy díky neustálým změnám ve vedení Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy ČR byly minimální. Když jsme se konečně dohodli
s ministrem školství, už tam nebyl. Pak s ministryní. Teď je tam další
ministr… Samozřejmě, krátce před volbami už není prostor, aby někdo dal
reorganizaci školství dohromady a aby ji někdo schválil. Mimo oblasti
dopravy a školství jsou další nesplněné úkoly v oblasti vědy
a výzkumu, kde v přístupu státu rovněž nedošlo k potřebným změnám.
Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR prosazuje
podporu aplikovaného výzkumu, tedy to, co české národní hospodářství
potřebuje. Propojení vysokých škol s výzkumnými pracovišti a podniky je
stále nedostatečné. Motivace ke spolupráci je minimální, a přitom
změna struktury výroby, zejména přechod na výrobu s velkou přidanou
hodnotou, je pro české podniky zásadní. Tedy snížení jejich orientace
na práci ve mzdě a na subdodávky pro tuzemské a zahraniční partnery,
kde je stanovena cena, která nedovolí zejména našim malým a středním
výrobcům krýt náklady na rozvoj a nutné navyšování mezd. Toto
prosazujeme celé funkční období vlády, avšak výsledky zatím nejsou. Bez
zásahu do oblasti výzkumu, vývoje a inovací a bez reformy školských
systémů podporovaných a koordinovaných vládou za účinné spolupráce
regionů, podnikatelů a zaměstnavatelů ale k potřebným změnám
nedojde.
Na této tripartitě jste hodnotili Návrh zákona o státním
rozpočtu České republiky na rok 2018.
Návrh státního rozpočtu je víc souhrnem politických požadavků
jednotlivých ministerstev než odborně provázaným dokumentem. A bez
výhledu do budoucna! Navyšuje se v něm výdajová část a příjmová je
tomu přizpůsobována bez ohledu na to, aby k navyšování byly nějaké
podklady. Zkrátka když se o deset miliard korun přidá na mzdy, dopíše se,
že se státní rozpočet naplní o dalších deset miliard. Ale odkud? My se
proti tomu ohradili a řekli, že to je nesystémové. Že pokud bychom nějaké
navyšování výdajů podporovali, pak na investice do konkurenceschopnosti
státu, respektive do výkonnosti české ekonomiky.
Pane předsedo, zmínil jste, že v návrhu státního rozpočtu
chybí finanční krytí řady opatření.
Ano, vyslovujeme obavu, že navyšování platů a nábor dalších třiceti
tisíc státních zaměstnanců je „pokryt“ nepodloženým umělým
navyšováním příjmové stránky státního rozpočtu. Navyšování platů
neodpovídá růstu produktivity práce. Navíc nikde není řešena otázka,
z čeho budou tyto rostoucí výdaje státu kryty, když se české ekonomice
přestane dařit. Opět na úkor zadlužování budoucích generací? Vždyť
už teď výdaje České republiky na dluhovou službu dosahují astronomické
výše. Nicméně považuji za nutné podotknout, že Konfederace
zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR navyšování platů
podporuje. Ale musí být cílené, provázané s produktivitou práce
a nesmí demotivovat, což plošné zvyšování platů může.