Česko mezi nejbezpečnějšími zeměmi světa
03. 07. 2005
Ústav pro odborně technické zjišťování příčin leteckých
nehod je nezávislou institucí, která vznikla podle požadavků Evropské unie
a příslušných mezinárodních organizací civilního letectví rozhodnutím
vlády České republiky na základě zákona č. 258/2002 Sb. o civilním
letectví a doplnění zákona č. 455/1991 Sb. o živnostenském podnikání
ve znění pozdějších předpisů. Jeho posláním je zjišťovat příčiny
leteckých nehod a incidentů, provádět prevenci a přispívat tím
k bezpečnosti civilního leteckého provozu. Ředitele ústavu, Ing. Pavla
Štrůbla, jsem oslovil v souvislosti s hlavním tématem. Pane řediteli, od
loňska, kdy jsme spolu dělali poslední interview pro Všudybyl, jsem
v Česku v oblasti velké letecké přepravy nezaznamenal žádnou větší
mimořádnou událost, a pokud, pak ve všeobecné, tzv. malé letecké
dopravě.
Jak se říká, sláva Bohu, že velká letecká doprava opravdu neměla
žádné problémy. Vyskytly se „jen“ případy typu incidentů, jak my
říkáme: „drobné závady za letu“. Byl bych hrozně rád, kdyby to tak
vydrželo než půjdu do důchodu. Letecká nehoda, to je velice smutná
záležitost. Samozřejmě, velice pečlivě se připravujeme i na tuto
variantu. V celém světě je na takové ústavy, jako jsme my, obrovský tlak,
abychom byly na „toto velké“ připraveny. Vyhodnocujeme poznatky z nehod
ve světě, jako byla srážka nad Bodamským jezerem nebo egyptské letadlo
v moři atd. Je třeba být připraveni.
U malé letecké dopravy se Česko rovněž řadí mezi nejbezpečnější
země světa. I u ní byl loňský rok méně nešťastný než předloňský.
Zahynulo sedm lidí. Když to porovnáte se silniční dopravou, je to sice
podstatný rozdíl, ale ani tak není důvod k radosti. V porovnání se
sousedy, když vezmete v úvahu to obrovské množství letadel, letišť a
pilotů v přepočtu na počet obyvatel a plochu Česka, vysoko převyšujeme
světový průměr. I v absolutních číslech v porovnání s daleko
většími zeměmi, jako je např. Polsko. V Česku je registrováno
půltřetího tisíce ultralehkých letadel a v Polsku tři sta. Při této
hustotě to dokládá, že dobrou práci pro bezpečnost dělá nejenom Ústav
pro odborně technické zjišťování příčin leteckých nehod, ale
i další organizace a firmy, od ČSA přes aerokluby až po leteckou
amatérskou asociaci.. Proto (a to „zaklepu“) není těch
problémů tolik.
Jaké jsou trendy v oblasti zvyšování bezpečnosti letecké dopravy?
U každého případu, který se stane, analyzujeme příčiny a zveřejňujeme
je i na internetu. Firmy si tyto informace dávají do svých bulletinů, aby
se s nimi všichni seznámili. Pokud je to nutné, vydávají se další
bezpečnostní opatření. V prosinci tohoto roku čeká celé české civilní
letectvo audit – kontrola úrovně bezpečnosti – Mezinárodní
organizací pro civilní letectví ICAO se sídlem v kanadském Montrealu. Tam
asi budeme hodně trénováni a přezkušováni, ale to je dobře.