Česko mění své turistické logo i vizuální styl
15. 07. 2012
28. června 2012 agentura CzechTourism představila v Praze nové logo a vizuální styl, kterým se bude Česko propagovat jako ideální turistická destinace. Ve výběrovém řízení uspělo grafické studio Marvil.
Do výběrového řízení
se přihlásilo dvanáct renomovaných grafických studií. Do druhého kola
jich na základě předložených referencí postoupilo šest. Návrhy
hodnotila komise složená ze zástupců Unie grafického designu, partnerů
a zadavatele. V komisi zasedli rovněž představitelé Ministerstva pro
místní rozvoj ČR, Ministerstva zahraničních věcí ČR a Českých
center.
Návrh studia Marvil
vybrali hodnotitelé jednoznačně. „Vítězný návrh vizuálního stylu
naplnil naše očekávání. Obsahuje v sobě pozitivní emoce, je jedinečný
a odlišný od ostatních destinačních značek. Koncept like navíc nabízí
široké možnosti pro další využití zejména v on-line marketingu,
kterému se chceme podle naší marketingové strategie věnovat stále
více,“ uvedl generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav
Vondruška.
„Vizuální styl a logo,
které je jeho základem, jsou výsledky zdařilé profesní práce. Jsou svým
výrazem současné a sebevědomé. Výhodou loga, které nepoužívá žádný
obrazový symbol, je jeho nadčasovost, navíc není závislé na barevnosti.
Vítězný vizuální styl také vytváří vhodný prostor pro práci
s fotografií,“ uvedl prof. Rostislav Vaněk, vedoucí Ateliéru grafického
designu a vizuální komunikace na Vysoké škole uměleckoprůmyslové.
Agentura CzechTourism
mění podobu destinační značky Česka po deseti letech. Nový vizuální
styl má pomoci zvýšit atraktivitu země u zahraničních návštěvníků.
Nejnovější trendy ukazují, že Česko má potenciál stát se jedničkou
v oblasti poznávací turistiky ve střední Evropě. CzechTourism proto
přichází se strategií prezentovat Česko jako zemi příběhů, které
může návštěvník odhalovat, objevovat, prožívat. Zvolený vizuální styl
nabízí možnost koncept země příběhů prezentovat moderním a dynamickým
způsobem, který je založen na současných komunikačních nástrojích.
Studio Marvil
patří k nejvýznamnějším grafickým studiím v Česku. V roce 1995 ho
založili Václav Sinevič a Pavel Zelenka, který je jeho kreativním
ředitelem. K nejznámějším realizacím studia patří logotyp a vizuální
styl Skupiny ČEZ, Lesů ČR a Burzy cenných papírů Praha nebo loňský
redesign týdeníku Euro. Ze spolupráce s českými výrobci designového
zboží vznikl vizuál kolekce skla Fresh from Moser, katalogy firmy TON nebo
firemní identita pro sklárny Bohemia Machine a BROKIS. Z kulturní oblasti
je třeba zmínit např. návrh výstavy Cartier na Pražském hradě či
souborné výstavy Karel Škréta. Práce studia byly opakovaně oceněny
v soutěžích Nejkrásnější kniha roku a Zlatý středník, v roce
2010 k nim pak přibyla i jedna z nejrespektovanějších mezinárodních
cen – red dot design award. Studio Marvil se kromě tvorby vizuálních
stylů a logotypů zabývá také úpravou knih a periodik a je
spoluvydavatelem odborného magazínu TYPO.
Proč potřebuje Česko silnou destinační značku a nový vizuální styl
Jak je pro Česko a jeho ekonomiku důležitý cestovní
ruch
Cestovní ruch přináší státu nemalé peníze – jen loni turisté
v Česku utratili 135 miliard korun. Na tvorbě HDP se podílí 3?%
a přímo zaměstnává téměř čtvrt milionu lidí. Největším magnetem
na turisty je Praha, tuzemští turisté zase nejčastěji směřují
do regionů. V loňském roce přitom do Česka přijelo rekordních
6,8 milionu zahraničních turistů – to je nejvíce v historii.
Proč potřebuje Česko silnou destinační značku
Výzkumy potvrzují, že znalost, a tím i atraktivita Česka jako turistické
destinace, je mezi zahraničními návštěvníky zatím relativně nízká.
Dobře profilovaná destinační značka země, kerou si turisté budou spojovat
s novými asociacemi, pak představuje účinný marketingový nástroj
v propagaci cestovního ruchu v Česku.
Kdo stojí za projektem destinační značky a vizuálního
stylu
Zavedení nového vizuálního stylu destinační značky iniciuje agentura
CzechTourism, která se stará o propagaci Česka jako turistické destinace
v zahraničí i tuzemsku. Celý proces probíhal a nadále bude probíhat
v intenzivní komunikaci s více než desítkou odborníků na grafický
design či marketingovou komunikaci. O dění v projektu jsou také
průběžně informováni potenciální uživatelé nové značky (ministerstvo
zahraničí, profesní asociace či organizace cestovního ruchu
v regionech).
Z čeho značka a nový vizuální styl vychází
Opírá se o dlouhodobé výzkumy, které potvrzují, že do Česka jezdí
turisté hlavně za poznáváním. Novým jednotícím prvkem bude koncept
představující Česko jako zemi příběhů. Česko je možné poznávat
na mnoha úrovních a poznání má být hlavním prožitkem, který si
turisté budou z Česka odvážet.
Jaké budou náklady na vytvoření nového vizuálního
stylu
V tendru zvítězila nabídka s nejnižší cenou, hodnota zakázky tak bude
2,5 milionu korun. Za tuto částku musí studio Marvil vytvořit stovky
dokumentů a aplikací ve dvou jazykových mutacích (návrh vizitek,
propagačních brožur, tiskovin, webových stránek, ale i veletržní
expozice), umístit je do funkčního on-line manuálu a připravit
reprezentativní brand book. Rebranding destinační značky je součástí
marketingového projektu, na jehož financování si agentura požádala
o dotaci z evropských fondů.
Jak probíhal proces výběru nového vizuálního stylu
Tvůrce nového vizuálního stylu byl vybrán ve dvoukolovém výběrovém
řízení. První kolo odstartovalo na konci března 2012 a přihlásilo se
do něj 12 zájemců. Šest uchazečů (HMS, Marvil, DDMen, Dynamo Design,
Aleš Mička, Konektor), kteří nejlépe splnili stanovené kvalifikační
předpoklady, pak bylo vyzváno k podání nabídky. Hodnocení proběhlo
15. června 2012 za účasti zástupců zadavatele zakázky, odborníků
na grafický design a partnerských organizací. Vedle generálního ředitele
CzechTourism Rostislava Vondrušky se jednání komise zúčastnil např.
profesor VŠUP Rostislav Vaněk, Filip Blažek za Unii grafického designu,
slovenský designér Emil Drličiak, generální ředitel Českých center
Michael Pospíšil, zástupci ministerstev pro místní rozvoj a zahraničí
a Svazu obchodu a cestovního ruchu. Komise kromě nabídkové ceny hodnotila
především funkčnost vizuálního stylu, jeho schopnost zachovat si stejné
vlastnosti jak u malých předmětů, tak u velkoplošných aplikací a také
jedinečnost v kontextu ostatních turistických prezentací.
Kdy se začne nový vizuální styl používat
Po uplynutí zákonných lhůt pro podání námitek začne vítěz tendru
pracovat na všech dokumentech, aplikacích a on-line manuálu. V celé
šíři začne nový vizuální styl agentura CzechTourism používat od ledna
2013. Na příští rok je také naplánována marketingová kampaň, která
představí inovovanou značku na zahraničních trzích.
Mgr. Alice Dvořáková, vedoucí tiskového oddělení ČCCR –
CzechTourism