Menu

Česko mění své turistické logo i vizuální styl

15. 07. 2012

28. června 2012 agentura CzechTourism představila v Praze nové logo a vizuální styl, kterým se bude Česko propagovat jako ideální turistická destinace. Ve výběrovém řízení uspělo grafické studio Marvil.

Do výběrového řízení
se přihlásilo dvanáct renomovaných grafických studií. Do druhého kola jich na základě předložených referencí postoupilo šest. Návrhy hodnotila komise složená ze zástupců Unie grafického designu, partnerů a zadavatele. V komisi zasedli rovněž představitelé Ministerstva pro místní rozvoj ČR, Ministerstva zahraničních věcí ČR a Českých center.

Návrh studia Marvil
vybrali hodnotitelé jednoznačně. „Vítězný návrh vizuálního stylu naplnil naše očekávání. Obsahuje v sobě pozitivní emoce, je jedinečný a odlišný od ostatních destinačních značek. Koncept like navíc nabízí široké možnosti pro další využití zejména v on-line marketingu, kterému se chceme podle naší marketingové strategie věnovat stále více,“ uvedl generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.

„Vizuální styl a logo,
které je jeho základem, jsou výsledky zdařilé profesní práce. Jsou svým výrazem současné a sebevědomé. Výhodou loga, které nepoužívá žádný obrazový symbol, je jeho nadčasovost, navíc není závislé na barevnosti. Vítězný vizuální styl také vytváří vhodný prostor pro práci s fotografií,“ uvedl prof. Rostislav Vaněk, vedoucí Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace na Vysoké škole uměleckoprůmyslové.

Agentura CzechTourism
mění podobu destinační značky Česka po deseti letech. Nový vizuální styl má pomoci zvýšit atraktivitu země u zahraničních návštěvníků. Nejnovější trendy ukazují, že Česko má potenciál stát se jedničkou v oblasti poznávací turistiky ve střední Evropě. CzechTourism proto přichází se strategií prezentovat Česko jako zemi příběhů, které může návštěvník odhalovat, objevovat, prožívat. Zvolený vizuální styl nabízí možnost koncept země příběhů prezentovat moderním a dynamickým způsobem, který je založen na současných komunikačních nástrojích.

Studio Marvil
patří k nejvýznamnějším grafickým studiím v Česku. V roce 1995 ho založili Václav Sinevič a Pavel Zelenka, který je jeho kreativním ředitelem. K nejznámějším realizacím studia patří logotyp a vizuální styl Skupiny ČEZ, Lesů ČR a Burzy cenných papírů Praha nebo loňský redesign týdeníku Euro. Ze spolupráce s českými výrobci designového zboží vznikl vizuál kolekce skla Fresh from Moser, katalogy firmy TON nebo firemní identita pro sklárny Bohemia Machine a BROKIS. Z kulturní oblasti je třeba zmínit např. návrh výstavy Cartier na Pražském hradě či souborné výstavy Karel Škréta. Práce studia byly opakovaně oceněny v soutěžích Nejkrásnější kniha roku a Zlatý středník, v roce 2010 k nim pak přibyla i jedna z nejrespekto­vanějších mezinárodních cen – red dot design award. Studio Marvil se kromě tvorby vizuálních stylů a logotypů zabývá také úpravou knih a periodik a je spoluvydavatelem odborného magazínu TYPO.

Proč potřebuje Česko silnou destinační značku a nový vizuální styl

Jak je pro Česko a jeho ekonomiku důležitý cestovní ruch
Cestovní ruch přináší státu nemalé peníze – jen loni turisté v Česku utratili 135 miliard korun. Na tvorbě HDP se podílí 3?% a přímo zaměstnává téměř čtvrt milionu lidí. Největším magnetem na turisty je Praha, tuzemští turisté zase nejčastěji směřují do regionů. V loňském roce přitom do Česka přijelo rekordních 6,8 milionu zahraničních turistů – to je nejvíce v historii.

Proč potřebuje Česko silnou destinační značku
Výzkumy potvrzují, že znalost, a tím i atraktivita Česka jako turistické destinace, je mezi zahraničními návštěvníky zatím relativně nízká. Dobře profilovaná destinační značka země, kerou si turisté budou spojovat s novými asociacemi, pak představuje účinný marketingový nástroj v propagaci cestovního ruchu v Česku.

Kdo stojí za projektem destinační značky a vizuálního stylu
Zavedení nového vizuálního stylu destinační značky iniciuje agentura CzechTourism, která se stará o propagaci Česka jako turistické destinace v zahraničí i tuzemsku. Celý proces probíhal a nadále bude probíhat v intenzivní komunikaci s více než desítkou odborníků na grafický design či marketingovou komunikaci. O dění v projektu jsou také průběžně informováni potenciální uživatelé nové značky (ministerstvo zahraničí, profesní asociace či organizace cestovního ruchu v regionech).

Z čeho značka a nový vizuální styl vychází
Opírá se o dlouhodobé výzkumy, které potvrzují, že do Česka jezdí turisté hlavně za poznáváním. Novým jednotícím prvkem bude koncept představující Česko jako zemi příběhů. Česko je možné poznávat na mnoha úrovních a poznání má být hlavním prožitkem, který si turisté budou z Česka odvážet.

Jaké budou náklady na vytvoření nového vizuálního stylu
V tendru zvítězila nabídka s nejnižší cenou, hodnota zakázky tak bude 2,5 milionu korun. Za tuto částku musí studio Marvil vytvořit stovky dokumentů a aplikací ve dvou jazykových mutacích (návrh vizitek, propagačních brožur, tiskovin, webových stránek, ale i veletržní expozice), umístit je do funkčního on-line manuálu a připravit reprezentativní brand book. Rebranding destinační značky je součástí marketingového projektu, na jehož financování si agentura požádala o dotaci z evropských fondů.

Jak probíhal proces výběru nového vizuálního stylu
Tvůrce nového vizuálního stylu byl vybrán ve dvoukolovém výběrovém řízení. První kolo odstartovalo na konci března 2012 a přihlásilo se do něj 12 zájemců. Šest uchazečů (HMS, Marvil, DDMen, Dynamo Design, Aleš Mička, Konektor), kteří nejlépe splnili stanovené kvalifikační předpoklady, pak bylo vyzváno k podání nabídky. Hodnocení proběhlo 15. června 2012 za účasti zástupců zadavatele zakázky, odborníků na grafický design a partnerských organizací. Vedle generálního ředitele CzechTourism Rostislava Vondrušky se jednání komise zúčastnil např. profesor VŠUP Rostislav Vaněk, Filip Blažek za Unii grafického designu, slovenský designér Emil Drličiak, generální ředitel Českých center Michael Pospíšil, zástupci ministerstev pro místní rozvoj a zahraničí a Svazu obchodu a cestovního ruchu. Komise kromě nabídkové ceny hodnotila především funkčnost vizuálního stylu, jeho schopnost zachovat si stejné vlastnosti jak u malých předmětů, tak u velkoplošných aplikací a také jedinečnost v kontextu ostatních turistických prezentací.

Kdy se začne nový vizuální styl používat
Po uplynutí zákonných lhůt pro podání námitek začne vítěz tendru pracovat na všech dokumentech, aplikacích a on-line manuálu. V celé šíři začne nový vizuální styl agentura CzechTourism používat od ledna 2013. Na příští rok je také naplánována marketingová kampaň, která představí inovovanou značku na zahraničních trzích.
Mgr. Alice Dvořáková, vedoucí tiskového oddělení ČCCR – CzechTourism


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001