Česko má topologii, která nahrává objíždění zpoplatněných úseků
24. 04. 2005
Společnost IBM je největším výrobcem produktů a poskytovatelem služeb
informačních technologií na světě s více než osmdesátiletou tradicí
v inovacích. Převažující činností IBM Česká republika je prodej
širokého spektra informačních technologií – všech typů počítačů,
zálohovacích a komunikačních systémů včetně programového vybavení a
služeb. K hlavním cílům IBM celosvětově patří poskytování
komplexních služeb systémového integrátora a prosazování výhod
elektronického obchodování do každodenního života. V Česku IBM navazuje
na dlouhou tradici. Její pražská pobočka byla ustavena jako šestá
v Evropě již v roce 1932.
IBM poskytuje zákazníkům v České republice široké portfolio
produktů a služeb. Zahrnuje více než čtyřicet tisíc položek počínaje
výkonnými mainframy pro e-business přes midrange eServery a intelovské
servery, pracovní stanice IBM NetVista, notebooky řady ThinkPad až
k serverovým platformám a inovativním službám. Generálního ředitele IBM
Česká republika pana Aleše Bartůňka jsem sice oslovil v souvislosti
s tématikou elektronického mýtného, avšak má první otázka byla, jaká
je podnikatelská filozofie IBM.
IBM je firmou podnikající v oblasti informačních technologií, služeb,
konzultací, outsourcingu. Oproti konkurentům se pyšní i dlouhou historií.
Vznikla ve Spojených státech amerických na přelomu předminulého a
minulého století. Začínala jako firma vyrábějící průmyslové váhy a
vámi zmiňované hodiny. Postupně se dostávala ke strojům a přístrojům na
hromadné zpracování dat. IBM stála u několika inovací, které radikálně
změnily trh informačních technologií i pohled na něj. V roce 1964 uvedla
na trh první systém IBM 360, což byl první mainframe. Byl to tehdy
nejdražší privátně financovaný projekt v historii. IBM vsadila celou svou
existenci na to, že projekt bude komerčně úspěšný. A byl! Byl to
zárodek dnešních velkých počítačů. IBM byla i u zrodu osobních
počítačů, tzv. „PC“. Mnozí si pamatují dobu, kdy bylo standardem „PC
IBM Compatible“. IBM byla vždy leaderem na trhu informačních technologií a
v současné době zaznamenává výrazný posun ve směru vysoké přidané
hodnoty ve prospěch zákazníka. Jedná se především o oblasti komplexních
projektů a služeb, obchodních konzultací a strategického outsourcingu.
Tento krok byl navíc před několika lety podpořen akvizicí konzultační
divize PricewaterhouseCoopers. Čím dál více směřujeme od dodávek
produktů a služeb ke strategickým partnerstvím. To ale neznamená, že
bychom opouštěli technologie. IMB investuje velké objemy prostředků do
vývoje. V porovnání s konkurencí je IBM firmou s absolutně nejvyšším
počtem patentů přijatých během jednoho roku. Těžiště inovací IBM je
v současné době v oblasti IT infrastruktury, konkrétně serverů. Naše
serverové řady jsou známy vysokou výkonností, spolehlivostí, odolností
proti chybám a jsou v podstatě zárukou téměř nepřerušovaného chodu a
příznivého poměru nákladů na vlastnictví takovéto infrastruktury.
Další směr je IBM software, který považujeme za klíčovou součást IT
infrastruktury a do jehož vývoje se neustále investuje.
Jak se u IBM uplatňují Češi?
IBM má v Česku část svých vývojových laboratoří, které se nazývají
Watson Laboratories. Pražská skupina vedená Ing. Janem Šedivým se zabývá
vývojem softwaru na rozpoznávání lidského hlasu a následných aplikací.
Její členové jsou nositeli řady patentů uznaných Americkým patentovým
úřadem. Je to špičková laboratoř a výsledky její práce IBM používá
po celém světě včetně vesmírných programů.
Hlavní téma tohoto Všudybylu je doprava a jedním z jejích velkých
českých témat je elektronické mýtné.
Elektronické mýtné je projekt, o který má IBM velký zájem. Bude-li
v Česku vypsáno na mýto výběrové řízení, IBM se jej hodlá
zúčastnit. Na problematiku elektronického mýta se cítíme být dostatečně
kompetentní, abychom ve spolupráci se svým partnerem, konsorciem
švýcarských firem Ascom – Fela, připravili velice dobrou nabídku vhodnou
pro potřeby českého trhu.
V loňském „dopravním“ Všudybylu jsem prezentoval úspěšnou
realizaci elektronického mýtného ve Švýcarsku (viz www.e-vsudybyl.cz, heslo pro full textový
vyhledávač: „fela“). To, co mne na něm fascinovalo, byla úžasná
návratnost umožňující financovat ekologicky šetrné způsoby dopravy.
To na něm IBM fascinuje také. Švýcarský projekt má z fungujících
výběrů elektronického mýta nejnižší provozní náklady a nejlepší
návratnost investic. U některých projektů je příliš brzy na to, aby se
posuzovaly. My jsme ale přesvědčeni, že model švýcarského mýta, který
je založen na celoplošném výběru a zpoplatnění silnic, je systém pro
Česko nejvhodnější.
Na jakém principu funguje?
Každý kamion může být vybaven tzv. OBU – „on board unit“, která
sbírá příslušné údaje. Systém švýcarského celoplošného mýta je
založen na kombinaci tachografu a satelitního systému GPS. Je několik
variant zpoplatnění kamionů. Není zde povinnost mít všechny soupravy
vybavené OBU. Platit se dá u různých terminálů, kiosků, které jsou ve
Švýcarsku na hranicích. Systém je velice propracovaný, efektivní a
funkční.
Proč tedy Rakousko použilo systém zpoplatnění pouze dálnic, a vy
u Česka zastáváte celoplošné mýto švýcarského typu?
Jeden z důvodů je, že Česko má topologii, která přímo nahrává
objíždění zpoplatněných úseků. V případě, že bude zpoplatněna
pouze část pozemních komunikací, resp. jenom dálnice, nastane problém.
Dojde k neúměrnému zatížení nejen silnic první třídy, ale i dalších
paralelních komunikací, které umožní převoz nákladů z bodu A do bodu
B. Že se tak stane, je možné doložit situací v Německu. V určitých
regionech zde dochází k objíždění zpoplatněných úseků právě proto,
že se Německo rozhodlo použít systém neceloplošného mýta pouze na
dálnice a některé silnice první třídy. V Rakousku je situace trochu
jiná, protože topologie silniční sítě tolik nenahrává objíždění.
Dvě třetiny jeho plochy pokrývají Alpy. Rakousko se ale dá objet přes
Česko, a to se také děje, protože speditérské firmy z velké většiny
preferují náklady na dopravu před rychlostí. Další věc je, že
neceloplošné mýto znamená podstatně nižší výběr peněz.
U celoplošného mýtného se vybere o 80 % více než u neceloplošného.
Zároveň i výstavba celoplošného mýta je z hlediska projektu a
technologie jednodušší, protože systém nemusí rozlišovat, které silnice
jsou zpoplatněné a které ne. V případě neceloplošného mýta se budou
muset díky systému a technologiím stavět na všech výjezdech ze
zpoplatněných komunikací různé konstrukce, ať už rámy nebo
stožáry apod.
To ale je pro řadu firem dobrý byznys…
To asi ano, ale znamená to častokrát i velice zdlouhavá stavební
řízení. Jsme přesvědčeni, že systém celoplošného mýta je
realizovatelný podstatně dříve. A i kdyby se Česká republika teď
rozhodla pro neceloplošný výběr mýta, stejně se v budoucnu dopracuje
k celoplošnému.