České stavebnictví v sedmi
27. 10. 2014
Náměstka ministra průmyslu a obchodu České republiky Ing.
Jiřího Kolibu jsem při zahájení stavebního veletrhu 16. září
2014 v Praze-Letňanech požádal o pár slov. Pane náměstku, jak je na tom
české stavebnictví?
Je
v hodně neutěšeném stavu. Nejen hospodářsky, ale i kompetenčně.
Kompetenční zákon dává právo zasahovat do stavebních činností sedmi
resortům, věc v Evropě nebývalá, a je záhodno se nad tím zamyslet.
Primárně je v kompetenci Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Legislativně
je většina jeho činností řízena Ministerstvem pro místní rozvoj ČR.
Záležitosti typu požárního charakteru a bezpečnosti práce jsou
v kompetenci Ministerstva vnitra ČR. Stavebnictví také významnou měrou
ovlivňují zásahy Ministerstva životního prostředí ČR, například
posuzování dopadů na životní prostředí EIA. Ministerstvo dopravy ČR
nejen že má svůj vlastní speciální stavební úřad, ale je přímo
kompetentní v liniových dopravních stavbách. Ministerstvo zemědělství
ČR zase ve stavbách vodních. Občas narazíme i na památkovou péči a ta
spadá pod Ministerstvo kultury. Kam se podíváme, tam je někdo, kdo může
mluvit do českého stavebnictví, a nemyslím, že mu tento stav prospívá.
Dřív
na Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR existoval útvar pana ředitele
Kováře, který byl vzácnou osobností stavebnictví, člověkem vysoce
erudovaným. Jemu se podařilo úspěšně komunikovat se všemi
zainteresovanými resorty a koordinovat jejich společný postup. Bohužel,
nešťastným rozhodnutím pak byla tato sekce rozprášena. Po nástupu
současné vlády pan ministr Mládek usoudil, že sekce Stavebnictví na MPO
má své opodstatnění, znovu ji zřídil, a mě pověřil jejím vedením.
Navazujeme tak na odkaz pana ředitele Kováře s cílem, aby se české
stavebnictví mohlo odlepit od onoho pomyslného dna nejen ekonomicky, ale aby
se i legislativa s ním spjatá dostala na vyšší (evropskou) úroveň.
Stavební řád a územní řízení potřebují zásadní změnu. Zákon
o zadávání veřejných zakázek je téměř neaplikovatelný, čemuž
nasvědčuje i spousta kauz. Mediálně byla letos prezentována snaha
Ministerstva dopravy ČR o vytvoření speciálního zákona o dopravních
liniových stavbách, který by dopomohl tyto stavby stavět rychle a
efektivně. MPO připravuje takovou úpravu pro strategické energetické
stavby – ropovody, plynovody a elektrická vedení vysokého napětí.
Evropská komise svým členským státům nařízením číslo 347 z roku
2013 uložila upravit národní legislativy tak, aby je bylo možné připravit
a postavit rychle a efektivně. A to je nyní prioritní legislativní úkol
naší stavební sekce.