České lázeňství je deviza
15. 05. 2001
• Sdružení lázeňských míst ČR trápí, že by české lázeňství mohlo ztratit léčebný charakter • proslulost léčebné stránky přináší prospěch komerčním i zdravotnickým zařízením • nejvíce trápí nedostatek investic do regionálního rozvoje • lázeňská sídla významnou součástí systému státní propagace • schválení dotačního programu vyvrcholením dosavadní činnosti Sdružení •
Sdružení lázeňských míst České republiky vzniklo v roce
1991 s cílem ovlivňovat přípravu legislativních norem a intenzivně
rozjížděnou privatizaci lázeňských zařízení. Členy Sdružení mnohdy
nejsou celá města. Jsou to i malé obce, které mají statut lázeňského
místa. Sdružení pořádá odborné konference, vystavuje na některých
výstavách a veletrzích, z nichž dosud největší byly České dny na Expo
2000 v Hannoveru. Předsedy sdružení a starosty města Třeboně v jedné
osobě Ing. Jiřího Houdka jsem se zeptal, co starosty obcí a měst Sdružení
v současné době nejvíce trápí?
Domnívám se, že nejen starosty lázeňským míst, ale všechny starosty,
nejvíce trápí nedostatek finančních prostředků na investice, které by
v regionech startovaly další iniciativy k vytváření nových pracovních
míst a podnikatelských příležitostí. Co se týče lázeňství v České
republice, to je na určitém mezníku. Většina evropských zemí šla cestou
útlumu léčebně preventivního lázeňství na úkor cestovního ruchu.
České lázeňství si ale pořád ještě zachovalo léčebný charakter a
s ním spojenou mezinárodní pověst. To je deviza, kterou se lišíme a
kterou se můžeme v konkurenci ostatních evropských lázní výrazně
prosazovat. Řadu členů našeho Sdružení trápí, že by české
lázeňství pod tlakem různých komerčních zájmů mohlo ztratit léčebný
charakter. Otázka však nestojí: buď a nebo. Mnohá lázeňská sídla ,ba
dokonce lázeňské subjekty dokazují, že obě pojetí vedle sebe úspěšně
koexistují, a to i v rámci jediné firmy. V každém byznysu, a v tom jsou
léčebné i komerční subjekty zajedno, jde o určitou jedinečnost,
o image. Proslulost léčebných aspektů, péče a účinnosti lázní České
republiky přináší prospěch všem – komerčním i léčebným
zařízením. Není účinnějších argumentů k získávání lázeňských
hostů, než obecné povědomí posilované svědectvími lidí, kterým české
lázně napomohly vrátit zdraví. Proto je cílem SLM nejen neztratit
léčebný charakter lázní, ale zároveň jej koncepčně rozvíjet.
I já jsem jedním z nich. Pane předsedo, Ministerstvo pro
místní rozvoj ČR vyhlásilo dotační program s možností získání
nenávratných částek až do výše 50 % nákladů, a to do investičních
i neinvestičních činností, které souvisí s podporou cestovního ruchu
v lázeňském místě.
Schválený program je jakýmsi vyvrcholením dosavadní činnosti našeho
Sdružení. Neustále upozorňujeme na to, že lázeňská sídla jsou jinde
v Evropě chápána jako prostor, kam přijíždí celá řada zahraničních
hostů. Tzn. významnou součástí systému státní propagace – vizitkou
té které země. Do roku 1985 existoval zvláštní dotační titul ze strany
státního rozpočtu. Od roku 1985 však lázeňská místa nemají žádné
další zdroje pro to, aby jejich úroveň a vybavenost byla zajišťována
adekvátně jejich poslání. Také proto jsme se snažili dotační program
prosadit.