České Budějovice protistresově
31. 10. 2004
S tradicí výjimečného hotelu
Grand Hotel Zvon se nachází na hlavním náměstí Českých Budějovic. Díky
poloze mají jeho hosté po ruce historické památky, divadla, kina, galerie,
obchody a nákupní centra. Je kulturní památkou. Tvoří jej areál tří
budov, o nichž se zmiňuje kronika z roku 1533. Jejich historickou hodnotu
mj. dokládají fresky v hlavní hotelové chodbě i ručně vyřezávaný
strop ze 17. století v restauraci Gourmet Symphony. Parkování osobních
vozidel je zajištěno v patrových garážích přímo v budově hotelu.
Ze tří restaurací
Tři gastronomická střediska každoročně obslouží tisíce hostů
z celého světa. V prvním patře se nachází Café Restaurant Mozart a
Restaurant Gourmet Symphony. Z náměstí a hotelové pasáže je vchod do
stylové Plzeňské pivnice se statusem Pilsner Urquel Original Restaurant.
V letních měsících přivítá hosty příjemná atmosféra hotelové
předzahrádky, jejíž celoplošná markýza skýtá návštěvníkům
pohodlné stinné posezení.
Ubytování
Hotel momentálně disponuje 66 pokoji a 2 apartmány. Po ukončení
rekonstrukce (tato probíhá plynule v mimosezonním období bez přerušení
hotelového provozu) v roce 2007 nabídne Grand Hotel Zvon 73 pokojů a
2 apartmány, z čehož 28 pokojů bude v kategorii ***** a 47 pokojů
v úrovni ****. Bude dále bohatší o relaxační centrum, obchodní pasáž
a hotelové atrium s recepcí, která se posune do středu hotelu.
Konferenční možnosti
Grand Hotel Zvon nabízí rozsáhlé konferenční možnosti ve všech
veřejných prostorách. Je možné si objednat přípravu malé prezentace pro
úzký okruh posluchačů v salonku i rozsáhlou konferenci se souběžnými
přednáškami v dalších prostorách.
Po loňském hospodářském oživení v hotelovém průmyslu jeho
pozitivní dynamika v Česku přetrvává. Tímto konstatováním jsem zahájil
rozhovor s ředitelkou Grand Hotelu Zvon paní Ing. Antonií Šaldovou.
Ano, a tento trend se projevuje i u nás v Českých Budějovicích. Ve
srovnání s loňským rokem obsazenost Grand Hotelu Zvon vzrostla o čtyři
procenta, obrat hotelu o 7 procent a průměrná cena za lůžko o 283 Kč.
Hosté nakupují daleko více z hotelových služeb. Je patrné, že se počala
měnit struktura hotelové klientely. Nárůst hotelového byznysu jsme
zaznamenali zejména po vstupu Česka do Evropské unie. Po 1. květnu
výrazně posílila německá klientela, která sice jezdila vždycky, ale nyní
i ze vzdálenějších oblastí kolem Frankfurtu a Stuttgartu. Drtivá
většina našich německých hostů byla v České republice poprvé. Sami
přiznávají, že přijíždějí ze zvědavosti, aby se podívali, jak to
u nás v rozšířené evropské rodině vypadá. Bývají to pěti
i vícedenní pobyty, pro něž velmi často připravujeme kompletní pobytová
aranžmá včetně fakultativních programů. Je to zajímavé i z hlediska
využití širokého spektra nabídky hotelu a jeho partnerů a pochopitelně
obchodu.
Odložit si vůz do druhého patra mne portýr Grand Hotelu Zvon
vyvezl autovýtahem. Vzhledem k tomu, že se v historickém centru Českých
Budějovic obtížně parkuje, jsou vaše parkovací stání velkou
konkurenční výhodou.
Dotkl jste se problému, který se již řadu dlouhých let snažíme řešit.
Kulminoval v loňském roce a dodnes s neztenčenou intenzitou trápí naše,
především tělesně handicapované, hosty. Ano, máme hotelové garáže,
nicméně stejně se potýkáme s problémem vjezdu automobilů, především
pak autokarů s tělesně postiženými. Již druhým rokem se snažíme
řešit paradoxní situaci, která diskriminuje handicapované lidi, jež
k nám stále častěji zajíždějí zejména z Evropské unie. Grand Hotel
Zvon je zřejmě jediným velkým městským čtyřhvězdičkovým hotelem
dislokovaným v centru některé ze zemských metropolí Evropské unie, který
nesmí mít před hlavním vchodem parkovací stání. Takže když přijede
host a zastaví před objektem, který podle dobových kronik prokazatelně
471 let slouží jako ubytovací a hostinské zařízení, aby se ohlásil na
recepci, už na něj čekají lidé od policie a chtějí mu dát tzv. botičku
nebo jej potrestat pokutou. Obdobným problémem je vjezd autokarů
s hotelovými hosty. Tyto vůbec nesmějí na náměstí. Takže je autokar
doveze k Budvar aréně, což je zhruba patnáct minut pěšky od hotelu. Je-li
příznivé počasí, může to být příjemná procházka, ale… ale těch
ale je hodně. Hotelový transfer jim sice odveze zavazadla, ale klientela není
vždy taková, aby v pohodě došla do hotelu. Pokud přijedou senioři nebo
vozíčkáři, pak to, co je v ostatních městech Evropské unie
samozřejmostí, není v Českých Budějovicích možné ani jako výjimka.
Tedy, aby speciálně upravené vozidlo se zdvíhací plošinou, kterým
přijeli, zavezlo tělesně postižené až k místu, kde jsou ubytováni.
Nedávno se takhle do Grand Hotelu Zvon přesouvalo třicet nevidomých
Francouzů.
Bohužel, tanečky kolem vjezdů autokarů s hosty k hotelům do
historického centra pozoruji v Českých Budějovicích dlouho. Celé mi to
připadá jako babylonské zmatení jazyků. Požadavek na výjimku, která by
umožňovala konkrétní příjezd a odjezd ubytovaných, je diskutován jako
paušální povolení vjezdu vozidel nad 3,5 tuny a už vůbec naruby jsou
vnímány pojmy host a hostitelské město. Jako rodilý Jihočech jsem se ve
svém rodném kraji s takovýmto příkladem diskriminace tělesně
postižených jinde nesetkal, včetně náznaků vytvořit něco jako jejich
překladiště. No, aspoň si lidé, kteří přijíždějí svými útratami
podpořit hospodářskou a sociální stabilitu města, hned při příjezdu
užijí historického náměstí. Nejen vozíčkáři díky dlažebním kostkám
a fyzikálním zákonům, ale i nevidomí musí kroutit hlavou, protože to se
hned tak jinde v rámci Evropské unie nevidí! Ale jiné téma. Kam se podle
vás vyvíjí hotelový průmysl?
V Českých Budějovicích?
No, raději celkově…
Já ale mám České Budějovice hrozně ráda. Působím zde devátým rokem.
Chytly mne za srdce. Jsou malebné, uklidňující a působí na mě
protistresově – architekturou i povahou lidí. Co se týče hotelového
průmyslu, jsem optimista. V hotelové branži již dělám přes dvacet let.
Zažila jsem vlny recese, oživení i dynamického růstu. Řekla bych, že
jsme na dobré cestě, a to i u nás v Českých Budějovicích. Cestovní
ruch je na vzestupu. Letošní rok bude velmi dobrý a příští roky, pokud
nenastanou nějaké fatální události, by mohly v tomto trendu
pokračovat.
Paní Šaldová, v České republice pracuje řada velmi
úspěšných ředitelek hotelů. Je výhodou, pokud hotel řídí žena?
Především je výhodou, pokud hotel řídí poctivý, organizačně schopný
odborník a je úplně jedno, je-li to muž nebo žena. A pokud je to žena,
pak i tento aspekt lze u řady lidí vnímat jako výhodu. Nechci mluvit jako
nějaká feministka, nicméně ženy mívají široký záběr, vícekolejnou
mysl a dokáží se soustředit na několik úkolů najednou. Mají předpoklad
mít dobrý přehled o všech zaměstnancích a o všem, co se v hotelu
děje. A to je z hlediska permanentní kontroly velmi důležitý aspekt.
Neustále je nutné ověřovat, jestli úkoly, které byly zadány, byly také
v požadovaném časovém termínu splněny atd. Je to i o srdci a duši
ženy. Ženy mívají blíž k řešení lidských problémů. Je-li ředitelem
hotelu žena, hotel mívá příjemnou rodinnější atmosféru. Ostatně lidé,
s nimiž tu spolupracuji, jsou báječní. Nechci být sentimentální, ale
vím, že se na všechny zaměstnance mohu spolehnout, a to je nesmírně
důležité. Aby hotel fungoval tak, jak má, potřebujeme jeden druhého. Jsem
ráda, že tu jsou.
Od roku 2000 má Grand Hotel Zvon nového majitele.
Ano. Pan majitel jej ale koupil již v roce 1999 a je jediným vlastníkem.
Pro hotel to byla nejlepší volba, už proto, že pan majitel má řadu
dalších obchodních aktivit, které mu do hotelu umožňují investovat.
Peníze tu zůstávají a hotel je postupně rekonstruován. Příští rok se
tak Grand Hotel Zvon posune do pěti hvězd. Jeho celková rekonstrukce pak bude
zakončena v roce 2007.