České aerolinie, špička v technologiích
29. 03. 2003
Poslední únorový den prezident Českých aerolinií Ing. Miroslav Kůla
společně s generálním ředitelem stavební společnosti HOCHTIEF VSB a.s.
Ing. Václavem Matyášem a Ing. Martinem Kačurem, generálním ředitelem
pověřeným řízením České správy letišť, za přítomnosti
středočeského hejtmana Ing. Petra Bendla a řady dalších hostů, poklepali
na základní kámen nového terminálu ČSA Cargo.
Při této příležitosti
jsem o rozhovor požádal ředitele ČSA Cargo Ing. Kamila Slavíka. Pane
řediteli, stávající terminál ČSA Cargo zřejmě bude muset vbrzku ustoupit
další výstavbě a zvětšování kapacity letiště Praha Ruzyně.
Ano, ale nejen proto jsme se rozhodli prosazovat výstavbu nového cargo
terminálu. Nový cargo terminál Českým aeroliniím dá perspektivu růstu
i do vzdálenější budoucnosti. Umožní nám uplatnit další moderní
technologie při odbavování leteckého zboží, poštovních a expresních
zásilek. Praha, jako jedno z mála letišť, v minulých letech
zaznamenávala dvouciferný nárůst přepravy zboží. Současný cargo
terminál ČSA úpravami a průběžnou aplikací nejmodernějších
technologií tento tlak zatím zvládá a doposud je zde jistá rezerva.
Každopádně je čas stavět něco nového, čehož jsme nyní svědky. Prošli
jsme náročnou cestou příprav po výkresové a technologické stránce.
Abychom získali podporu ve vedení společnosti, předložili jsme byznys
plán, jak v rozumné době vrátit investici tři čtvrtě miliardy korun.
A proč ještě stavíme cargo terminal, který bude vybaven nejmodernějšími
technologiemi? Aby se Praha mohla stát překladištěm pro střední a
východní Evropu, středoevropskou křižovatkou aliance SkyTeam, který je
rozdělen na alianci pro cestující a pro cargo. Praha určitě touto
křižovatkou bude. Jsem velký optimista a věřím, že posílení v této
oblasti uvidíme již letos.
Dynamika přepravy osob z/do Prahy však zatím dynamiku přepravy
zboží přesahuje. Domnívám se, že by to mohlo být i tím, že Česko
není součástí zemí Schengenské dohody. V současné době zřejmě
největším nepřítelem rozvoje (zejména u transkontinentální) cargo
přepravy není technologická a logistická úroveň těchto služeb v České
republice, nedostatek kapacit či vysoké ceny, ale časově náročné
komplikace u kamionové dopravy na hraničních přechodech při rozvozu
zboží v rámci Evropy.
Nemyslím si, že je to pro letecké cargo až tak negativní prvek. Ani ve
stávajícím rámci Evropské unie často není možné zboží pozemní
přepravou zaslat tak rychle, jak by si zákazníci představovali. Právě
letecká přeprava je tím expresním mostem, který dokáže spojit nejenom
kontinenty, ale i Evropu. Co se týče růstu přepravy, tak v přepravě
zboží jsme v loňském roce byli o 4 % dynamičtější než v přepravě
cestujících. Máme velmi dobré výsledky i z řady evropských destinací,
odkud se zásilky běžně přepravují kamiony. I v této oblasti
společnosti často používají expresních leteckých zásilek a spojení 2×
až 3× denně mezi jednotlivými evropskými letišti. Spojení mezi
evropskými metropolemi, které letecká společnost ČSA nabízí v několika
denních frekvencích, je ideální pro expresní letecké zásilky, které jsou
doručeny i ve stejný den.
Jak je velká cargo letka ČSA?
ČSA nedisponují samostatnou cargo letkou. Využíváme letadel ČSA pro
přepravu cestujících. V jejich nákladových prostorech bývá dostatek
místa, abychom mohli provádět své obchodní činnosti. Pokud na některých
linkách máme poptávku přesahující tyto možnosti, zajišťujeme cargo
kapacity, a to zejména na transkontinentálních relacích prostřednictvím
dalších přepravců. Využíváme služeb partnerských leteckých
společností na základě uzavřených smluv, a to zejména na
transkontinentálních relacích. Pro krátké destinace, např. pro rozvoz po
České republice, používáme i kamionových přeprav na některých
pravidelných linkách.
ČSA Cargo zavedly expresní produkt pod aliančním názvem Equation a naše
výsledky z minulého roku dokazují, že v rámci Evropy jsou naše služby
atraktivní.
V projevu během slavnostního ceremoniálu jste hovořil
o strategických obchodních partnerech ČSA Cargo, České poště, a.s.,
DHL…
Poštovní a kurýrní zásilky, to je parketa, kde by měla být letecká
přeprava nejsilnější.
Rychlost a spolehlivost je to, co naše partnery zajímá, a to ČSA umí.
K tomu využíváme partnerství jak společnosti DHL, tak České pošty, ale
i jiných integrátorů nebo menších spedičních společností, s nimiž
spolupracujeme. Se zmíněnou společností spolupracujeme mnoho let, nyní
však vstupujeme do etapy, kdy budeme úzce spolupracovat i díky dlouhodobému
pronájmu prostor v našem právě rostoucím cargo terminálu, a tím si
budeme velmi blízcí. Cargo terminál budujeme ale i pro ostatní partnery a
zákazníky a jsem pevně přesvědčen, že v brzké době budou nabídnuté
kapacity smluvně kontrahovány.
Proč jste svůj osud spojil s ČSA?
Od dětství jsem toužil létat. To se mi podařilo. Vystudoval jsem leteckou
dopravu na vysoké škole v Žilině. V ČSA jsem na různých postech získal
řadu zkušeností, a to i ze zahraničních trhů. České aerolinie jsou
společností, která reprezentuje špičku v technologiích, a to je,
věřím, výzvou i pro všechny zaměstnance naší firmy..
www.csa.cz
Hejtmana Středočeského
kraje Ing. Petra Bendla jsem oslovil s tím, že letadla budou odbavována na
moderním letišti, a ta se zbožím v moderních cargo terminálech, ale co
návaznost letiště Praha Ruzyně na vnitrostátní dopravní infrastrukturu?
Za Středočeský kraj mohu říci, že jsme rádi, že se letiště Praha
Ruzyně dynamicky rozvíjí. Že počet odbavených osob a množství zboží
neustále stoupá. Že tudy do Česka proudí čím dál více obchodních
cestujících i turistů, jež svými příjezdy a penězi podporují českou
ekonomiku. V souvislosti s letištěm lze konstatovat, že cestovní ruch je
to, co se rozvíjí. To, co se bohužel nerozvíjí, je jeho dopravní
obslužnost. Do budoucna je sotva udržitelná situace, aby bylo výhradně
obsluhováno taxíky a autobusy. Rádi bychom, aby bylo napojeno na kolejový
systém, aby rychlodráha našla silnou podporu vlády. S panem primátorem
hl.m. Prahy Pavlem Bémem jsme o této záležitosti nedávno mluvili a víme,
že otázka nestojí tak, jestli rychlodráhu nebo metro, ale že je potřeba
rozvíjet oba systémy. Pro Prahu metro, pro střední Čechy rychlodráhu.
Ministerstvo dopravy, alespoň doufám, už přestává váhat. Tím ale, kdo
musí být zapojen do vůle po napojení letiště na kolejový systém dopravy,
je vláda, která by měla začít tuto stavbu brát jako jednu z priorit. Na
to budou střední Čechy tlačit, a tlačí velmi silně.
www.kr-stredocesky.cz
O krátké vyjádření
předsedu představenstva a generálního ředitele stavební společnosti
HOCHTIEF VSB, Ing. Václava Matyáše požádala moje kolegyně Kateřina
Kamasová.
Vítězství ve výběrovém řízení a pozice generálního dodavatele
výstavby cargo terminálu ČSA je pro naši společnost prestižní
záležitostí. Výstavba byla zahájena v listopadu loňského roku
s předpokládaným termínem ukončení 15. prosince 2003. Termínové
požadavky na uvedení areálu do provozu jsou náročné, ale reálné, a já
věřím, že jim dokážeme dostát. Jsem přesvědčen, že se v letošním
předvánočním čase sejde obdobná sestava lidí jako dnes, ale již ne na
staveništi, ale uvnitř budovy nového cargo terminálu. Práce na letišti
jsou pro nás prestižní už z toho důvodu, že HOCHTIEF Airport – jedna
z divizí naší mateřské společnosti HOCHTIEF AG – je aktivní ve
výstavbě či provozování letišť na celém světě, namátkou bych jmenoval
např. letiště v Aténách, Düsseldorfu, Hamburku či nejnověji
v australském Sydney. HOCHTIEF VSB v Praze navazuje na úspěšnou realizaci
parkingu C, který patří mezi největší v Evropě. Tato stavba v loňském
roce úspěšné reprezentovala Českou republiku na mezinárodním kongresu FIB
v Japonsku. Jsme rádi, že jako v případě výstavby výše uvedeného
parkingu, tak i v případě cargo terminálu ČSA máme možnost
spolupracovat s projektovým ateliérem Nikodém & Partner, jehož jméno
je zárukou kvality.
www.hochtief-vsb.cz