Česká vlajka a helvétský kříž
23. 10. 2017
Hotel Löwen
Jsem rád, že anoncování „česká potravina“ a česká vlajka na jejím
obalu jsou obdobně pádným důvodem k upřednostnění jejich nákupu, jako
je tomu u zboží s helvétským křížem. Také proto jsem koncem
letošního června využil nabídky majitele cestovní kanceláře Swiss
Service doktora Geryka a vydal se na famtrip do Švýcarska. Vyjížděl jsem
z Prahy a v hlavně mi zněla hláška „Na Plzeň, Vávro, na Plzeň…“
z povídky pánů Šimka a Grossmanna Výlet s Lomcovákem. Nicméně rodné
město mého táty nebylo cílem. Bral jsem to na Norimberk, Heilbronn a
Karlsruhe. Těsně před Basilejí čelní sklo mého citroënu dozdobila
dálniční známka za 40 franků. Projížděl jsem severní částí
Švýcarska kolem Rýnských vodopádů – jedné z hlavních bran do této
čtyřjazyčné multikulturální země. Pokračoval jsem přes Luzern na
„jezeře čtyř kantonů“ – Vierwaldstättersee – do cíle
v Emmentalském údolí, ve kterém se nachází proslulá sýrárna. Ubytoval
jsem se v malebné obci Escholzomatt v klasickém rodinném
hotelu Löwen.
V nitru Jungfrau
Můj další pracovní den vedl kolem jezer Brienzersee a Thunersee přes
Interlaken ke třem významným švýcarským vrcholům. K horám Eiger, Mönch
a Jungfrau, v jejímž nitru se nachází nejvýše položená železniční
stanice Evropy. Vřele doporučuji její návštěvu. V devatenáctém století
je budovali sicilští horníci. Stavitelé měli propočítáno, kolik litrů
vína, kolik chleba a dalších potravin jim musí být připraveno, aby jedna
parta mohla razit štolu, než ji vystřídá druhá. V nitru Jungfrau a na
jejím vrcholku byl vytvořen rozsáhlý několikapatrový areál, v němž je
astronomická a meteorologická observatoř Sphinx, vyhlídkové plató,
restaurace, prodejní plochy, ledový palác, tunel vedoucí na ledovec a řada
dalších atraktivit.
Kappelebrücke
V blízkosti Luzernu, jehož okolí vévodí hora Pilatus, na louce Rütli,
bylo v roce 1291 uzavřeno švýcarské spříseženství. Luzern je jednou ze
švýcarských perel. Mezi turisty je znám dopravním muzeem a dalšími
atraktivitami. Především ale krytým kapličkovým mostem (Kapellebrücke).
Ten byl vinou turistů poškozen. Došlo k požáru, což Švýcaři nesli
velmi těžce, protože Kapellebrücke je jedním z jejich národních
symbolů, obdobně jako pro nás Karlův most. Za přispění celonárodní
švýcarské sbírky byl zrekonstruován do téměř původní podoby. Dnes,
zabezpečený nejmodernější protipožární technikou, opět slouží
v plné kráse.
Dračí hora
Pilatus Švýcaři nazývají „Dračí horou“, neboť se v dávných
dobách domnívali, že v jeho nitru žijí draci. Pilatus se totiž vyznačuje
množstvím jeskyní a dutin, ze kterých za určitých klimatických podmínek
vychází pára. V roce 1889 byla na tuto horu postavena nejstrmější
ozubnicová železnice světa Pilatus Bahnen. Následně pak byla z druhé
strany hory vybudována lanovka se spoustou moderních zábavních aktivit pro
všechny věkové skupiny.
Autoreisezug SBB
Cestovat vlakem je ve Švýcarsku in. Už před více než dvaceti lety jsem se
přesvědčil, že švýcarský dopravní systém, kombinující všechny druhy
dopravy, je jedním z nejpropracovanějších na světě. Jeho součást
Autoreisezug jsem ale vyzkoušel až letos. Ze stanice Kandersteg tunelem do
stanice Goppenstein. Předností tohoto stylu dopravy je, že najedete s autem
na železniční vagon, pustíte si rádio a relaxujete ve svém voze, který
mezitím překonává na vagonu podjezd Bernských Alp. Cestu si tak můžete
oproti trase po silnicích zkrátit až o čtyři hodiny. Nezřídka se
stává, že po přejezdu z Bernských Alp do oblasti Vallis na vás čeká
slunce a vůně vína charakteristické pro tento region oproti severním
částem země. Tedy skok z německé části Švýcarska do frankofonního
kantonu. Navštívil jsem města Brig a starodávný Sion a skončil v Les
Diablerets v hotelu Eurotel Victoria.
Ďáblíci
Les Diablerets lze přeložit jako „ďáblíci“. Tento název vznikl proto,
že jim místní obyvatelé přisuzovali, že mohou za to, co se děje
v nejvyšších polohách jejich regionu. V Les Diablerets se nachází
zpřístupněný ledovec Glacier 3000, který turistům všech věkových
kategorií skýtá spoustu pozoruhodností. Ať už se jedná o bobovou dráhu
ve výšce tří kilometrů nad mořem, nebo v téže nadmořské výšce
o jeden z nejvýše umístěných visutých mostů v Evropě – „Peak
Walk“ – mezi dvěma štíty, View Point se Scex Rouge, který je dlouhý
107 metrů a široký osmdesát centimetrů. Jak Villars, tak Les Diablerets a
vůbec celá oblast jsou zajímavé připraveností na zimní sporty a dopravně
dokonale propojeny lanovkami a skibusy. Držitel skipasu může využívat
jednotlivá lyžařská střediska, aniž by si musel v každém
kupovat nový.
Matterhorn – symbol Švýcarska
Zermatt jsem navštívil už před zmíněnými dvaceti lety. Toto městečko je
stejně jako řada dalších v Švýcarsku známo svým ekologickým
přístupem. Doprava je zde svěřena výhradně homologovaným elektricky
hnaným vozidlům, ať už se jedná o taxíky, minibusy, nebo ostatní
automobily. Při výjezdu na Gornergrat se vám otevře nádherný výhled na
jeden ze symbolů Švýcarska – Matterhorn.
Hrdé Švýcarsko
Švýcarsko je hrdá, rozvinutá země s bohatým turistickým potenciálem,
připravená nabídnout pobyt od moderních měst až po relax v lůnu
přírody, a třeba i nocleh ve vybaveném seníku pod horskými velikány.
A proč tomu tak je? Protože Švýcaři chtějí. Také v tom by nám měli
být vzorem. Tento článek jsem zahájil postřehem, že u potravin
začínají mít české symboly obdobnou váhu jako symboly Švýcarské
konfederace. Kéž by tento trend pokračoval, aby se Česko, tak jako
Švýcarsko, stalo zemí, do níž bude svět aktiva vozit, a ne aby politici
penězi, které do veřejných rozpočtů odvedou české firmy, financovali
motivační pobídky a daňové prázdniny pro cizí konkurenci. Tedy aby
přestali Česko tlačit do pozice kolonie, ze které odtékají v ní
tvořená aktiva do zemí, v nichž sídlí mateřské firmy českých
filiálek.