Kto si netrúfa zastať sám seba,
Česká republika učebnicovým příkladem agenturní impotence
26. 01. 2002
tomu nesveriť kľúče od neba.
Ondrej Bella, 1851 – 1903
• odvětví cestovního ruchu není českou veřejností vnímáno jako
něco, co by stálo za pozornost • cestování a business travel umožňují
dávat dohromady kvalitní umělecké subjekty • kvalita upoutaná na jedno
místo stagnuje • polistopadová reprezentace nejen hlásá, ale všemi
možnými i zdánlivě nemožnými skutky dokazuje, že stát je opravdu
špatný hospodář • snažíme se nejen hrát, ale iniciovat obecně
prospěšné věci • společně s dalšími takto uvažujícími lidmi jsme
cítili, že je naší povinností zachránit originální partituru
Novosvětské symfonie • čas, peníze a společenská apatie způsobují, že
Česká republika každým dnem ztrácí díla obrovské umělecké
i finanční hodnoty • Česko, do nějž by měli turisté přivážet
desítky miliard dolarů ročně, je učebnicovým příkladem agenturní
impotence • bojím se, aby se definitivně nezničilo to, co je u nás
krásného, zhlížením se v tzv. amerických hodnotách • festival Pontes
propojuje místa, starosty a samosprávy měst – památek UNESCO –
dostává je do mezinárodního povědomí •
Oldřich Vlček pochází z jižních Čech. Před nedávnem oslavil
padesát. Je zakladatelem, dramaturgem a šéfem orchestru Virtuosi di Praga,
agentury LUPULUS a mezinárodního hudebního festivalu PONTES. Je houslovým
virtuózem, dirigentem – milovníkem života a ježků. Mistře, jak
vnímáte cestovní ruch?
Jako obrovský a z hlediska státních zájmů (téměř jakékoliv země)
strategický byznys. Užívat služby firem podnikajících v cestovním ruchu
je nutností, a to nejen pro mne. Lidé po celém světě budou vždy chtít
cestovat. V oblasti mého působení vidět a slyšet umělce a soubory
z jiných států. Je pravda, že drtivá většina světových renomovaných
orchestrů nerada cestuje. Že raději zůstává doma a byznys cestovního
ruchu je pro ně v tom, že zahraniční publikum přivádí za nimi.
Například Vídeňská filharmonie nebo podobné veliké hudební domy. Na
druhou stranu, kvalita upoutaná pouze na jedno místo vždycky nějakým
způsobem stagnuje. A koneckonců, cestování a business travel umožňují
dávat dohromady kvalitní umělecké subjekty, které se potkají třeba
v Paříži nebo New Yorku. Bez zavedených postupů a zapojení profesionálů
cestovního ruchu by to šlo neskonale nákladněji a obtížněji. Mně, jako
výkonnému umělci, dává cestování ohromné příležitosti seberealizace a
prezentace. Přináší mi zpětnou vazbu. Poznávám nádherná místa,
zajímavé lidi. Využívám často špičkových služeb a vytvářím si
kvalitativní měřítka.
Prosincový Všudybyl (str. 26) přináší informaci o tom, že pro
svět a další generace byla zachráněna originální partitura Novosvětské
symfonie Antonína Dvořáka. Kromě vás, jako iniciátora, se na záchraně
starých partitur významnou měrou podíleli za České muzeum hudby PhDr.
Markéta Hallová, za muzeum Antonína Dvořáka PhDr. Jarmila Tauerová, za
Muzeum Bedřicha Smetany PhDr. Olga Mojžíšová, ale hlavně za generálního
partnera, akciovou společnost Léčiva Ing. Jiří Michal. Nebýt této
iniciativy, byla by již (vzhledem ke značně neutěšenému stavu)
originální partitura nenávratně ztracena. Hodnota tohoto rukopisu je
nedozírná ve světovém měřítku. Její odhadní cena jde do milionů
dolarů. A protože naše polistopadová reprezentace nejen hlásá, ale všemi
možnými i zdánlivě nemožnými skutky permanentně dokazuje, že stát je
špatný hospodář, byl by osud partitury bez této iniciativy zpečetěn. Byla
by to nenahraditelná škoda.
Jak stárnu, daleko intenzivněji vnímám svět kolem sebe. Jako muzikant se
celý život živím hudbou. Zřejmě každá lidská činnost, a tedy
i hudebně interpretační, se dá dělat v široké škále osobních
přístupů. Od velmi povrchního, až po souznění blížící se dimenzím
absolutna. Uvědomil jsem si, že pro mne nemá cenu dělat takové ty konzumní
koncerty, kdy nevím, co hraji, pro koho to hraji, pouze vím za kolik. Proto se
snažím nejen hrát, ale iniciovat věci, které jsou obecně prospěšné.
Společně s dalšími takto uvažujícími lidmi jsme cítili, že je naší
povinností po prvním rukopise – Smetanově Mé vlasti – zachránit
i originál partitury Novosvětské symfonie. To bylo v loňském roce. Pro
tento rok jsme iniciovali záchranu autografů Prodané nevěsty. Záchrana
spočívá v tom, že je rukopis zrestaurován a uložen tak, aby se zachoval
pro další generace. U Prodané nevěsty uvažujeme i o digitální
reprodukci partitury na CD ROM. Domnívám se, že až se naše země stane
členskou zemí Evropské unie, bude po nás (ostatně jako je po všech
ostatních členech) požadováno, abychom prokázali, jak pečujeme
o uchování si své národní identity. Jsem přesvědčen, že ještě máme
světově unikátní kulturní hodnoty, jimiž se můžeme úspěšně
prezentovat. Ale jakou odpověď dáme za pár let? Zneklidňuje mne fakt, že
čas, peníze a společenská apatie způsobují, že každým dnem ztrácíme
díla obrovské umělecké i finanční hodnoty.
Že se dobré umění prodává samo, je stejně absurdní premisa jako
tvrzení, že pro propagaci Česka není třeba nic dělat proto, že už to za
nás udělali naši předkové. Snad nikdo, kdo rozumí byznysu kolem
cestovního ruchu, nepochybuje o tom, že nám – tedy Čechám, Moravě
i Slezsku – naši předkové odkázali úžasně disponovanou turistickou
destinaci. Nicméně Česku, a to i v oblasti cestovního ruchu, chybí nejen
schopný impresário a systém, ale vůbec společenská poptávka po využití
ekonomických výhod z těchto daností plynoucích.
Ani nevíte, jak bych byl rád, kdyby se špičkové umění prodávalo samo…!
Praxe, a to v čemkoliv, je však taková, že i nejšpičkovější sportovec
či umělec na to musí mít agenturu. Je-li taková agentura invenčně
impotentní, má daný jedinec či soubor smůlu při prosazování se doma,
natož na zahraničních scénách. Česká republika je zemí, kam by měli
turisté přivážet desítky miliard dolarů ročně! Nicméně je
učebnicovým příkladem výše zmíněné agenturní impotence.
V prosincovém Všudybylu z loňského roku ředitel Obecního domu v Praze
Ing. František Laudát konstatuje (str. 21), že si v Obecním domě raději
vytvořili vlastní uměleckou agenturu. Po zkušenosti s různými agenturami
jsme k tomuto výsledku dospěli i my, a tak již přes 10 let zastupuje
orchestr Virtuosi di Praga umělecká agentura LUPULUS.
Rozhovor s generální ředitelkou Top Hotelu Praha Ludmilou Koutskou
v sedmém vydání loňského Všudybylu (str. 20–21) jsem navodil
nejstručnější muzikantskou anekdotou o tom, jak se potkají dva muzikanti,
kteří nikoho nepomlouvali. Dovolte mi, abych v tomto duchu vzpomněl cechu
dirigentského.
V době anekdotického děje věda již pokročila natolik, že se začaly
dělat transplantace mozku. Zájemci jsou prezentovány mozky a jejich
pořizovací ceny. „1000 $ – to je mozek pyrotechnika. Zahynul při
výbuchu,“ říká profesor sanatoria. „Ne, ne, ne. To bych nechtěl,“
odtuší čekatel na nový mozek. „10.000 $ – mozek atomového fyzika.“
„A čí byl támhleten mozek za milion dolarů?“ „Ale, to je mozek
českého dirigenta.“ Zájemce se podiví: „Českého dirigenta? A proč je
tak ukrutně drahý?“ „Víte,“ dí pan profesor, „co to dá hledání,
než u některého z nich vůbec nějaký najdeme?“
Rád bych podotkl, že jsem tuto anekdotu slyšel v roce 1975, a tak zcela
určitě nebyla vymýšlena na současné české dirigenty, natož pak na
dirigenty Česka.
No, občas si zadiriguji. A to i s cizími orchestry v USA, Japonsku,
v Itálii a tak… Díky internetu a předchozím kontaktům jsme zjistili, že
po světě existuje devadesát osm festivalů věnovaných Mozartovi. Napsali
jsme do Soulu, protože v Koreji jsem nikdy nebyl, a tamní mozartovský
festival mne skutečně zaujal. Domluvili jsme se s šéfdirigentem Soulského
symfonického orchestru panem Ying Kwong Lee, že uděláme výměnu. Že jej
pozvu do Prahy a on mne do Soulu. Byla to neuvěřitelně nádherná
záležitost. Přišel jsem na první zkoušku. V sále seděl
sedmdesátičlenný orchestr, v němž jsem neviděl jediného muže. Samé
vesměs krásné dívky. Až posléze jsem zjistil, že je tam i sedm pánů
muzikantů. Dirigoval jsem a vysvětloval primům, že by měli použít jiný
smyk, že by se jim to lépe hrálo. Koncertní mistryně vrtěla hlavou, že to
nejde. Tak jsem jí požádal, aby mi půjčila své housle. Do té doby, než
jsem toto udělal, ke mně měli vztah tak trošku v duchu vaší muzikantské
anekdoty – jako orchestr k hostujícímu dirigentovi. V momentě, kdy jsem
zahrál, nastalo zděšení. Zjistili, že jsem houslista, a že vím, o čem
hovořím. Získal jsem tím ohromný respekt. Všechny houslistky mi pak
podepsaly plakát a jedna mi tam dokonce napsala, že mne strašně miluje.
Ještě ho mám schovaný…
Domníváte se, že jsou představitelé českého průmyslu cestovního
ruchu vnímáni na srovnatelné úrovni s reprezentací bankovnictví,
strojírenského průmyslu či jiných českých hospodářských
odvětví?
A oni jsou nějací? A ono je u nás nějaké takové průmyslové odvětví?
Na mne to dělá dojem, že ne, že se vše děje živelně. Jistě se najdou
jedinci, kteří si to myslí, možná i proto, že získali veliké půjčky
od bank. Odvětví cestovního ruchu, pokud se bavíme o ředitelích
cestovních kanceláří, ubytovacích zařízení apod., skutečně není
českou veřejností vnímáno jako něco, co by stálo za pozornost. Věřím
ale, že se tento přehlíživý vztah k tak významnému a globálně
úspěšnému hospodářskému odvětví, jako je cestovní ruch, bude postupně
měnit. Na to, aby měl (v obecné rovině) český hoteliér či vynikající
kuchař obdobnou prestiž jako jeho kolega ve Francii, Rakousku, Švýcarsku,
Španělsku či Německu si budeme muset ještě nějakou chvíli počkat.
A nebude to jen kvůli pověstné české závisti. Dobrá pověst a prestiž
je věcí tradice a tradice nevznikne bez dobré pověsti…
Po jedenáctém září hleděl celý svět na Spojené státy
americké. Jak asi hledí ony na nás?
USA jsem procestoval křížem krážem a domnívám se, že na nás hledí jako
na jakýkoliv malý stát. Obyvatelé Ameriky jsou o sobě přesvědčeni, že
jsou nejsilnějším a nejstatečnějším lidem na světě. Jsou na to velice
citliví. Donedávna si byli jisti i svou nezranitelností. Domnívám se, že
hrůza z 11. září je pro ně dosud něco naprosto neuvěřitelného, že
jsou z toho ještě dnes vyděšeni. USA jsou zemí obrovské svobody, ale
i problémů. Svoboda problémy přináší a musí se s ní umět žít.
V džungli to celkem jde, ale podstatou člověka jako druhu jsou etické
hodnoty, a těm je třeba se učit tam jako tady. Na USA nehledím jako na náš
vzor. Je pravda, že spousta věcí tam funguje lépe než u nás, ale
americká kultura je ještě nedospělá, protože všichni jsou tam vlastně
„odněkud“. Je to expanzivní svět konzumního zboží a zábavy,
plastických hmot, rychlého občerstvení a efektních velkofilmů. Bojím se,
aby se definitivně nezničilo to, co je u nás krásné, zhlížením se
v tzv. amerických hodnotách. Patří k tomu třeba i oběd na krásném
porcelánu a ne v papundeklových kelímcích. Nepřipadá mi trestuhodné,
dám-li na pódiu nebo za ním květinu některé z členek mého orchestru.
A nestihnu-li pomoci dámě do kabátu, otevřít jí dveře a dát jí
přednost, připadám si trochu jako křupan. Chce-li mít někdo křupanství
jako své specifikum – prosím, je to jeho volba. Ale k nám bych to
nezatahoval. Evropské hodnoty jsou mi drahé. Ryze české věci jsou
nádherné. Ryze bulharské, španělské nebo francouzské rovněž. Každý
skutečný národ má svoji identitu. Věřím, doufám, že Evropská unie bude
mít uchování národních kulturních identit jako jeden ze svých
trvalých cílů.
Poprvé jsem o vašem symfonickém orchestru Virtuosi di Praga psal ve
třetím vydání loňského Všudybylu (str. 14). V tom samém vydání mistr
Jiří Srnec konstatuje, že jeho Černé divadlo je daleko známější a má
neskonale více angažmá v zahraničí než doma.
Orchestr Virtuosi di Praga zřejmě také. Je dobrovolným sdružením
sestaveným především z mladých lidí. Není to ani městský, ani státní
orchestr. Přesto již existuje deset let. Natočil 150 kompaktních disků.
Realizoval téměř dva a půl tisíce koncertů – většinou v zahraničí.
V letošním roce pojede na cestu kolem světa. Pokud budou mít Virtuosi di
Praga i nadále štěstí na takové partnery, jako jsou společnosti Léčiva,
Metrostav aj., kteří jeho uměleckou činnost podporují, zůstane-li nám
nakloněno Hlavní město Praha, jehož čtyřletý grant vnímám kromě
jiného jako morální ocenění našich snah, měl by orchestr Virtuosi di
Praga i do českého cestovního ruchu vnést mnoho pozitivního, neboť, jak
se vyjádřil fenomenální světový violoncellista Mstislav Rostropovič:
„Virtuosi di Praga jsou báječným reprezentantem české kultury.“
Tím jste navodil poslední téma našeho rozhovoru. Cestovní ruch je
o cílech. Návštěvnost cílů je o referencích, o propagaci. Globální
návštěvnost je o referencích světově uznávaných osobností,
o globální propagaci, o tom, být např. v prestižním Seznamu světového
dědictví UNESCO. Průvodce labyrintem českého cestovního ruchu Všudybyl se
letos stává mediálním partnerem hudebního festivalu PONTES, který
propojuje česká města, v jejichž katastru se nacházejí památky zapsané
do Seznamu světového dědictví UNESCO.
Jsem rád, že naším partnerem je právě časopis Všudybyl, a zejména pak
skupina lidí, které reprezentuje, neboť mám pocit, že informace tekou
správným směrem. Pro daná města to má obrovský význam, neboť festival
se dostává do mezinárodního povědomí a představuje daná města jako
historická centra kultury. Festival se koná v září. Propojuje místa,
starosty a samosprávy měst památek UNESCO. Festival PONTES má vlastní
výpravný katalog a důstojnou propagaci. Města zapsaná na seznamu UNESCO
nejen že se dostávají do obecného povědomí, ale získávají i nové
partnery, dochází k užitečným spojením – jako příklad lze uvést
Valticko-lednický areál a Československou obchodní banku.Vyvrcholením
festivalu je každoroční závěrečný koncert ve Dvořákově síni
pražského Rudolfina, kde se mohou setkat a také setkávají nejen starostové
a partneři měst UNESCO i festivalu PONTES, ale i milovníci a partneři
orchestru Virtuosi di Praga .
www.skyfamily.com/pontesfestival