• řídící letového provozu jsou špičkovými
specialisty – rychle se rozhodují a nepodléhají stresu • s čím
si žádný dopravní systém, vyjma letectví, neporadí? • v noci,
v době zahájení přesunu sil NATO do Kosova, došlo ke 43% nárůstu provozu
• každý víkend několik hlášení o incidentech či leteckých
nehodách ultralehkých letadel • když je potřeba plnit nesplnitelné
úkoly, letecká záchranná služba je vždycky na místě • historie
ŘLP ČR je historií snižování poplatků za letové provozní služby a
zkvalitňování služeb • regionální letiště mají velkou
perspektivu • cíl: transformace Řízení letového provozu České
republiky, s.p. na akciovou společnost vlastněnou státem •
Česká republika státem, nad nímž letový provoz zásadně narůstá
26. 08. 2001
Řízení letového provozu České republiky, s.p. není leteckým
dopravcem ani provozovatelem letiště. Jeho posláním je vytvářet bezpečné
prostředí leteckého provozu a poskytovat veřejné letecké služby
uživatelům vzdušného provozu České republiky na letištích Praha-Ruzyně,
Brno – Tuřany, Ostrava-Mošnov a Karlovy Vary-Olšová Vrata a na dalších
letištích na komerčním základě. Řízení civilní letecké dopravy se na
našem území datuje od začátku dvacátých let minulého století. K jeho
hlavnímu rozvoji však došlo až po II. světové válce. Zásadní zlom
znamenal přechod na velmi krátké vlny a radarové řízení. Novodobá
historie pak začala v devadesátých letech minulého století. V souvislosti
s osobou stávajícího generálního ředitele Řízení letového provozu
České republiky, s.p. Ing. Petrem Maternou, s nímž si teď budeme povídat,
si neodpustím podotknout, že tato novodobá historie odstartovala jeho
jmenováním do čela podniku.
A to vám řekl kdo…? U Řízení letového provozu České republiky jsem
od roku 1973. Napřed jsem měl na starosti radionavigační zařízení a jeho
výstavbu. Byla to velmi uspokojivá činnost. Udělal jste si průzkum
v mapě, podíval se na terén a málem udělal v zemi důlek patou a řekl:
„tady to bude stát“ a během půl roku tam to zařízení stálo a
v řadě případů stojí dodnes.
Po roce 1978 došlo k zásadní změně v organizaci civilního letectví.
Řízení letového provozu bylo poprvé vyčleněno jako samostatná
organizace. V tomto roce jsem byl požádán, abych se ujal vedení údržby
zabezpečovací letecké techniky (radarů, radiokomunikací, datových
komunikací, telefonních systémů a veškeré elektroniky a už tenkrát
výpočetní techniky). V roce 1985 jsem se stal vedoucím oddělení
plánování a rozvoje zabezpečovací letecké techniky, což jsem vykonával
do roku 1991, kdy jsem byl na základě výběrového řízení jmenován
technickým náměstkem ředitele. Tato kariéra ale trvala jen do července
1991. Mým úkolem bylo vybrat nový radarový systém pro zásadní rozvoj
řízení letového provozu. Výběrová skupina vybrala systém, avšak
tehdejšímu panu řediteli se výběr nelíbil a se závěrem komise
nesouhlasil. Pak jsem poskytl interview Hospodářským novinám. Byl jsem
odvolán a propuštěn.
V květnu 1992 jsem se po výběrovém řízení vrátil jako ředitel.
A právě tehdy začala éra zásadní modernizace…
Nelze říci, že je to jen moje zásluha. Investiční plán na modernizaci
jsme v technické sekci připravili již v roce 1990. Snažil jsem se podniku
otevřít dveře do světa, což se docela dařilo. Naše infrastruktura je na
evropské špičce. Radarový systém, který naši řídící používají,
představuje beze sporu špičku světovou. Do dnešního dne jsme
proinvestovali cca 2,5 mld. Kč.
Od roku 1992 se ale letový provoz nad českým územím
ztrojnásobil.
A to vše při nezměněném počtu řídících letového provozu, což
z dnešního pohledu nevidím jako jednoznačné pozitivum. Nárůst, ke
kterému došlo v roce 1999 je takový, že mu nejsme schopni čelit
kontinuálním přírůstkem pracovníků. Je to takový uzavřený kruh. Čím
máte méně lidí, tím méně jich jste schopni vycvičit. Ale i za těchto
podmínek máme plán na doplnění stavu. V příštím roce začne být jeho
plnění patrné.
Podíváte-li se na výsledky našeho podniku z hlediska letového provozu, tak
nám v roce 1999, kdy byla kosovská krize, letový provoz narostl zhruba
o 30 %. To je číslo ve světovém kontextu naprosto nevídané. Tu noc, kdy
došlo k zahájení přesunu NATO do Kosova, jsme zaznamenali 43% nárůst
provozu, avšak naši dispečeři a vůbec všichni zaměstnanci to zvládli
excelentně, byť za cenu maximálního úsilí, vypětí a velké
nervozity.
Ale ani rok 2000 poté, co došlo k ukončení krize v Kosovu a
otevření vzdušného provozu nad bývalou Jugoslávií, neznamenal pro
letecký provoz v našem vzdušném prostoru zpomalení růstu.
Ano, opět došlo k nárůstu. V letošním roce tento trend pokračuje.
Česká republika je jedním ze tří států, nad nimiž letový provoz
zásadně roste. Teorie říká, že bez dramatických problémů nelze
v dopravě zvládnout nárůst o více než 3 %. Ve srovnání s loňským
rokem odhaduji průměrný nárůst pohybů v našem vzdušném prostoru
v roce 2001 na 16 až 18 %. To je něco, s čím si žádný dopravní
systém na světě, vyjma letectví, neporadí. Letos činí průměrný
nárůst v Evropě 1,7 %.
Kromě nás mají podstatný nárůst ještě Slovinci a Slováci, jinak
většina evropských států jej má mírně nad nulou nebo nulový. Jsou
i státy, které mají pokles a dostávají se do problémů, neboť nejsou
schopny financovat svou činnost. My, jako většina evropských států, svoji
činnost financujeme z poplatků, které za své služby inkasujeme a ještě
k tomu platíme docela slušné daně a finanční odvody, které souvisejí se
zaměstnáváním lidí.
Místopředseda Hospodářského výboru a předseda Stálé pracovní
skupiny pro letectví při Hospodářském výboru Parlamentu ČR pan poslanec
Zdeněk Švrček je vášnivým ultralightistou. Vzhledem k jeho mohutné
postavě si ale neodpustím nepatřičně rozvernou poznámku, a to, že ať
sedne do jakéhokoliv ultralehkého stroje, rázem je z něj ultratěžký. Ale
když mu to letecký úřad trpí… Teď vážně. Jak vám komplikují život
ti až příliš lehcí, kterým nestačí letová hladina do 300 m?
To je velmi kontroverzní kapitola. Bohužel, celé léto dostávám každý
víkend na mobilní telefon několik hlášení o incidentech a v horších
případech i o leteckých nehodách ultralehkých letadel.
Přesto, že amatérům neposkytujeme letové provozní služby, snažíme se
jim pomáhat v tom, že jim poskytujeme informace, které potřebují k tomu,
aby zdárně provedli a zakončili let. Naše internetové stránky /www.ans.cz/
obsahují volně přístupné údaje, které by měli znát, když se do
vzdušného prostoru odváží. Vždy je to otázka nejen letecké, ale
i lidské kázně. Ultralightisté by se měli pohybovat v prostorech, které
jsou k tomuto druhu létání určeny. Jejich ambice jsou ale často příliš
vysoké. Začíná to vybavením letadel – vším, co se snaží do
ultralehké kategorie nacpat. Pokračuje to tím, že chtějí vzdušný prostor
využívat kompletně. Není však možné, aby se dostávali do kontaktu
s pravidelnou i nepravidelnou obchodní leteckou dopravou, protože mohou
způsobit vážnou nehodu.
Čtvrté vydání Všudybylu (str. 31) přineslo informaci o Sdružení
nestátních provozovatelů vrtulníků letecké záchranné služby. Jaké
s nimi máte zkušenosti?
Když jde do tuhého a je potřeba plnit nesplnitelné úkoly, letecká
záchranná služba je vždycky na místě. Zajišťují ji vysocí
profesionálové a nejsou s nimi sebemenší problémy. A tady není nutno
mezi vojenskými, policejními nebo civilními letci rozlišovat. To je zase
velmi pozitivní kapitola letectví.
V interview s dvojnásobným olympijským vítězem Martinem Doktorem
(str. 17) mne potěšilo, že se opět stal (potřetí) vítězem Světového
poháru. Obdobně hřejivý pocit jsem měl při shlédnutí dvou videosnímků
z kompaktního disku, který je přílohou vaší výroční zprávy. Jsou
působivým zpracováním přechodu na nový řídící systém Eurocart 2000,
který vyvrcholil v noci ze 17. na 18. února 2001. Dokládají, že tu
v Česku nejsme „žádná ořezávátka“.
Ano, řídící letového provozu jsou špičkovými specialisty. Umějí se
rychle rozhodovat, nepodléhají stresu a očekávají, že výsledky jejich
rozhodnutí budou vidět okamžitě. Mimochodem, letos v dubnu zvládli
i zásadní změnu letových tratí.Náš kaviár určitě není levný. Pouze
cenově dostupný. Pro hotely jej zavážíme v balení bez čárkového kódu
cca za 99 Kč za skleničku. Nicméně, vámi zmiňovaní „velký kluci“
mají pravdu. Jeho cena je velmi přijatelná. Je proto nejen na repertoáru
renomovaných zahraničních a tuzemských cateringových společností,
v pokojových minibarech luxusních hotelů, v restauracích, ale
i v maloobchodní síti. V supermarketech se jeho prodejní cena pohybuje od
115 do 128 Kč.
Ve vizuálním kontaktu s letadly jsou řídící, kteří vykonávají službu
na letištní věži. Jednou z jejich povinností je sledovat provoz na
letišti a v blízkosti letiště. Řídící v přibližovací kontrole a
v oblastním středisku řízení jsou v kontaktu s letadly zprostředkovaně
přes radiokomunikaci a obrazovku radaru.
Že jsou vaši lidé významným činitelem pro to, aby letecké
společnosti rády využívaly český vzdušný prostor?
Náš raketový nástup lze přičíst i tomu. Služby, které poskytujeme jsou
kvalitní, bezpečné a přátelské k zákazníkům. Letecké společnosti
jsou rády, když jim nabídneme zkrácenou trať, kde mohou ušetřit palivo.
Mají rády, když je někdo podrží v situaci, kdy je na palubě problém
(naštěstí to nejsou každodenní situace) a že za tyto služby platí
poplatky, které jsou v rovnováze s kvalitou služeb.
Škoda, že není běžné setkávat se s takovouto vstřícností
v pozemském životě. A tím nemám na mysli pouze chování některých
úředníků, kteří mají tolik práce, že nemohou pro lidi vůbec nic
dělat…
A zažil jste někdy situaci, kdy zaměstnanci ve světě lobbovali za více
práce? Přesně to byla naše situace v polovině devadesátých let. Naše
historie je historií snižování poplatků za letové provozní služby. Od
roku 1997 snižujeme poplatky a zkvalitňujeme služby. Nyní jsme v dolní
třetině 32 států, jejichž poplatky se centrálně sledují. Dnes jsme na
36 €, zatímco nejvyšší poplatky jsou přes 80 €. Nejnižší jsou
kolem 20 €, ale to jsou speciální případy, kdy řízení letového
provozu nevyžaduje vysoké náklady, protože tam (na rozdíl od našeho) není
komplikovaný vzdušný prostor.
Kdo kryje řídícím záda?
Lidé, kteří zajišťují údržbu a nepřetržitý provoz zařízení.
Technici musí být schopni rychle identifikovat závadu, opravit ji a dokonce
ji předvídat – zajišťovat naprosto bezchybný chod. Další sféru
tvoří plánování a rozvoj letových služeb. Pochopitelně, že musíme mít
střednědobou i dlouhodobou koncepci rozvoje letových služeb. Vědět, jaká
je žádoucí struktura vzdušného prostoru, jak je potřeba zajišťovat
technickou infrastrukturu. V evropském měřítku v rámci organizace
Eurocontrol spolupracujeme na zlepšování a změně vstupů pro řízení
letového provozu a pravidel. A pochopitelně plánujeme i rozvoj lidských
zdrojů.
Ekonomický úsek pak musí , kromě jiného, zajistit, aby Řízení letového
provozu bylo schopno poskytnuté služby zpoplatnit a poplatky vybrat.
Už proto, že podstatná část vašich výkonů souvisí s přelety nad
naším územím, kde se odhaduje, že v letošním roce dosáhnete kolem
350 tisíc pohybů v horním vzdušném prostoru.
To je činnost, která není přímo vidět tak, jako na českých letištích.
Všichni se mohou přesvědčit, jak se rozvíjí letiště Praha. Přitom
neméně dynamicky se musí rozvíjet i naše služby. Velkou perspektivu mají
také regionální letiště. Proto tam investujeme. V loňském roce jsme
dokončili výstavbu a modernizaci v Karlových Varech, kde máme novou
řídící věž. Od letošního roku máme novou věž spolu s novým objektem
i v Brně. Kromě toho připravujeme výstavbu nového střediska v Praze.
V roce 2006 tedy budeme letový provoz řídit z nových prostor a na novém
systému.
V roce 2007 by mělo dojít k otevření Střediska řízení
středoevropského letového provozu ve Vídni, kam by se kolem roku 2010 měla
převést i část našeho provozu. To je projekt, ve kterém jsme velmi
aktivní. Je modelem pro další řešení řízení letového provozu
v Evropě v souvislosti s unifikací vzdušného prostoru.
A jak dál v Česku?
Na komerčním základě v současné době poskytujeme služby provozovateli
letiště Pardubice. Sám vybírá poplatky. To je model pro budoucnost i pro
nově vznikající letiště. Naší snahou je transformovat Řízení letového
provozu České republiky, s.p. na akciovou společnost vlastněnou státem,
založenou podle obchodního zákoníku tak, abychom byli kompatibilní
s podniky tohoto typu v zahraničí. Abychom s nimi mohli vstupovat do
asociací a aliancí. Standardní obchodní zákoník je tuzemským
i zahraničním partnerům daleko srozumitelnější, než speciální zákon
o státním podniku. Máme připravený projekt a věříme, že se nám ve
spolupráci s Ministerstvem dopravy a spojů ČR podaří tuto transformaci
realizovat. Bylo by to jednoznačně ku prospěchu civilního letectví.