Česká republika: historicky nejlepší umístění v rámci světového kongresového průmyslu
27. 06. 2018
V loňském roce se v České republice uskutečnilo 187 mezinárodních asociačních mítinků, kterých se účastnilo přes 73 tisíc delegátů. Česká republika se dle statistik za rok 2017 prozatím drží na 23. místě celosvětového žebříčku destinací kongresového turismu, který každoročně vydává mezinárodní asociace ICCA (International Congress and Convention Association). Jedná se o její historicky nejlepší umístění.
V počtu akcí
tak za sebou Česká republika nechala destinace, jakými jsou například
Norsko, Řecko, Spojené arabské emiráty, Chorvatsko, Indie či Rusko.
V rámci zemí V4 si lépe vedlo jen Polsko (18. místo). 187 asociačních
mítinků uspořádaných v roce 2017 představuje 13% nárůst akcí
získaných pro Českou republiku oproti roku 2016.
„Po Praze, která si na poli mezinárodních asociačních mítinků
drží stále prim, byly nejvyhledávanějšími regiony Jihomoravský kraj a
Kraj Vysočina. Na ministerstvu pro místní rozvoj se proto dlouhodobě
snažíme posilovat pozici našich regionů, aby byly pro oblast kongresového
průmyslu ještě žádanější,“ říká ministryně pro místní
rozvoj Klára Dostálová.
Na špičce destinací kongresového a incentivního průmyslu zůstávají USA
(941 akcí), Německo (682 akcí) a Velká Británie (592 akcí).
„Kongresový průmysl
je významným odvětvím cestovního ruchu v České republice. Útrata
delegátů mířících na kongres je oproti běžnému turistovi
několikanásobná,“ komentuje vedoucí Czech Convention Bureau
agentury CzechTourism Zdeněk Giormani. Průměrná útrata delegáta jednoho
mítinku vyčíslená mezinárodní asociací ICCA je na osobu a den
12 000 Kč (bez registračního poplatku přes 9 000 Kč), útrata
běžného turisty se pohybuje kolem 2 300 Kč na osobu a den. Průměrná
doba trvání jednoho asociačního mítinku je 3,72 dne. Česká republika si
oproti minulému roku polepšila i co do počtu účastníků. Asociační
kongresy přivítaly v České republice přes 73 tisíc delegátů, což
představuje 30% nárůst oproti roku 2016.
Praha, kde se odehrává
většina akcí, se pak umístila v celosvětovém žebříčku na 8. místě,
což je i její historický úspěch. Předčila metropole, jakými jsou
například Hongkong, Lisabon, Tokio, Řím, Dubaj či Peking.
Nejoblíbenějšími kongresovými městy světa jsou Barcelona, Paříž a
Vídeň. O popularitě Prahy hovoří i skutečnost, že si vedla nejlépe
také ve srovnání měst V4 – Budapešť obsadila 12. místo, Varšava
23. místo a Bratislavě patří 177. pozice. V žebříčku měst zabodovala
i další města. Brno obsadilo 228. místo, a předčilo tak například
Essen, Norimberk či Hannover; Plzeň (358. místo) se pak umístilo výše
než třeba Besançon, Cannes či Brighton.
Statistiky ICCA
nicméně nepředstavují komplexní obraz o stavu kongresového průmyslu
v Česku. Mezinárodní asociace ICCA ve svých statistikách monitoruje totiž
pouze mítinky, které splňují tato kritéria:
- kongres je organizován mezinárodní asociací;
- akce rotuje mezi minimálně 3 zeměmi;
- akce se účastí alespoň 50 delegátů.
Statistiky ČSÚ
Dle údajů Českého statistického úřadu se v regionech České republiky
v loňském roce odehrálo 12 542 akcí s více než 1,3 milionu
účastníků. Mezi regiony drží prim hlavní město Praha. Odehrálo se zde
přes 4 tisíc konferenčních akcí, kterých se zúčastnilo přes půl
milionu delegátů. Zásadně rostly i počty účastníků akcí konaných
v regionech České republiky. Po Praze byly na poli MICE nejoblíbenějšími
regiony Jihomoravský, Olomoucký a Moravskoslezský. Počet účastníků
prudce vzrostl například v Plzeňském kraji – ze 43 tisíc na
72 tisíc účastníků).
Czech Convention Bureau
při agentuře CzechTourism propaguje Českou republiku jakožto ideální
kongresovou destinaci a rovněž od roku 2010 aktivně získává MICE akce pro
Českou republiku. Je vyhledávaným primárním kontaktem pro zahraniční
nákupčí služeb v segmentu kongresového průmyslu. V roce 2017 se Czech
Convention Bureau v rámci jednoho ze svých nástrojů – kampaně
kandidatur – aktivně podílelo na více než třiceti kampaních kandidatur
pro pořádání mezinárodních akcí v České republice. V rámci tohoto
programu Czech Convention Bureau spolupracuje s PCO (Professional
Congress Organizer) agenturami, regionálními kongresovými kancelářemi,
soukromými subjekty a tzv. kongresovými ambasadory. Aktivity Czech Convention
Bureau přinesly dle metodiky analýzy KPMG za rok 2017 do státního rozpočtu
568 milionů korun.