Česká podnikatelská pojišťovna přichází s novinkou v pojištění vozidel
17. 04. 2011
Ing. Jaroslav Desperát
Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP) je třetím největším poskytovatelem povinného ručení na pojistném trhu v České republice. V roce 2010 ČPP předepsala pojistné v celkové hodnotě 6,4 mld. Kč, spravuje téměř 1,4 mil. smluv a dosáhla zisku před zdaněním 481 mil. Kč. ČPP je součástí jedné z největších evropských pojišťovacích skupin Vienna Insurance Group.
Předsedu představenstva a generálního ředitele České podnikatelské pojišťovny, a.s. Vienna Insurance Group Ing. Jaroslava Besperáta navštěvuji 29. března 2011 v souvislosti s hlavním tématem pátého vydání Všudybylu – dopravou. Česká podnikatelská pojišťovna je univerzální pojišťovnou, významného tržního postavení a skvělých výsledků však dosáhla zejména díky dlouhodobé koncepční práci a úspěšné realizaci své vize v oblasti pojištění vozidel.
Pane předsedo, jak se vám daří být tak úspěšnými
průkopníky na poli pojištění vozidel?
Být přístupný změnám a pružně reagovat na potřeby trhu považuji za
základ úspěchu. Naše pojišťovna je připravená poskytnout pojištění
každému, podle jeho potřeb, co nejrychleji a nejefektivněji. A na co
klademe vždy důraz, je osobní přístup, to u lidí rozhoduje. Za naši
přednost považuji také schopnost dobře komunikovat naše produkty, rychle a
kvalitně vyřídit likvidaci pojistné události. ČPP byla založena v roce
1995 jako pojišťovna s licencí na provozování životního
i neživotního pojištění. Významnou změnou pro pojistný trh a současně
velkou příležitostí pro naši pojišťovnu byla právě demonopolizace
povinného ručení v roce 2000. Díky razantnímu startu zaznamenala ČPP
výrazný nárůst předepsaného pojistného. Dnes jsme s počtem okolo
970 tisíc vozidel třetím největším poskytovatelem tohoto typu
pojištění u nás. Lidé v naší pojišťovně rozhodně nejsou zvyklí
spát na vavřínech. Počet vozidel pojištěných u ČPP soustavně roste a
zájem motoristů o pojištění u naší pojišťovny nezměnila nic ani
situace na finančních trzích a ekonomická krize. Za uplynulé 3 roky
získala ČPP z pomyslného koláče registrovaných vozidel největší díl a
navýšila své portfolio o 300 tis. vozidel. Toto číslo představuje
téměř 50 % nárůstu všech registrovaných vozidel v ČR za stejné
období.
Náš úspěch v povinném ručení nám současně pomohl k nárůstu
i v ostatních odvětvích pojištění. Pokud získáme klienty na naše
povinné ručení, máme možnost je oslovit i s dalšími produkty. A tento
přístup se nám v posledních letech plně osvědčil a díky tomu rosteme
také v dalších pojistných odvětvích. V této strategii tak budeme
pokračovat i nadále. Naším cílem je, aby nás lidé vnímali jako
pojišťovnu nabízející všechny druhy pojistných produktů.
Konkurence na českém pojistném trhu stále přitvrzuje.
Nejvíce je to patrné právě u povinného ručení. Jaká je vaše
strategie?
Naší prioritou je poskytovat klientům kvalitní produkty a profesionální
servis. Jsem přesvědčen, že naši klienti u nás najdou vždy takové
produkty a takové služby, jaké potřebují. V rámci pojistného trhu
patříme z hlediska inovací a dynamiky růstu jednoznačně k lídrům.
Stále se snažíme také něco vymýšlet. Nové produkty, nové formy
motivace,nové akce. Jak pro klienty, tak pro naše obchodní partnery a
kmenové zaměstnance. Snažíme se být vždy o krok před konkurencí.
Začátkem dubna jsme proto uvedli další novinku. V souvislosti s krizí
lidé daleko více reagují na cenu, více přemýšlejí o tom, jestli
pojistku potřebují a jestli splňuje jejich představy. Vycházeli jsme při
práci na této novince z toho, že lidé šetří, a proto velmi zvažují
investici například do havarijního pojištění. Nabízíme jim proto
k povinnému ručení jako levnější alternativu – dva servisní
produkty – „Servis Plus“ a „Servis Maxi“. V kombinaci se službou
přímé likvidace obsahují výběr nejžádanějších rizik z naší
nabídky připojištění. Kryjí riziko živelních událostí, přímý střet
se zvířetem nebo poškození kabeláže motoru vozidla zvířetem a zahrnují
i pojištění zavazadel. Významnou novinkou je právě zavedení tzv.
přímé likvidace. Náš klient se už nemusí kvůli náhradě škody na svém
vozidle obracet na pojišťovnu viníka, ale kontaktuje naši pojišťovnu, aby
mu škodu vyřídila a zlikvidovala.
Vaše pojišťovna je také významným poskytovatelem povinného
pojištění cestovních kanceláří pro případ úpadku. Kolik jich
v současné době má u ČPP sjednanou smlouvu?
Jak jste zmínil, jsme naprosto univerzální pojišťovnou, která nabízí
veškeré pojistné produkty. A mezi ně patří nejen cestovní pojištění,
ale i pojištění insolvence, bez něhož nesmí cestovní kancelář
podnikat.
Dnes pojišťujeme více než 250 cestovních kanceláří. K našim
nejvýznamnějším partnerům patří Kovotour, Blue Sky Travel a Ideal-Tour.
Naučili jsme se „cestovat“ celoročně. Dříve nikdo nepomyslil na
dovolenou v únoru či březnu, nyní i v těchto měsících lidé jezdí po
celém světě. Na příkladu takových destinací, jako je Egypt a Tunisko lze
sledovat, že lidé dnes skutečně cestují po celý rok. Léto je z hlediska
prodeje pojištění samozřejmě také vždy velmi silné, především to
platí o cestách do Chorvatska, které si většinou lidé zařizují
individuálně.
Také na trhu cestovního pojištění roste konkurence. Jaké
produkty se na něm nejvíce prosazují?
Zájem o cestovní pojištění roste. Především mají na vzrůstající
objem pojistného vliv velké cestovní kanceláře, které nabízejí pobyty,
u nichž je základní pojištění zahrnuto již v ceně zájezdu. Počet
těch, kteří využívají služeb těchto kanceláří, se rok od roku
zvyšuje. A potom – lidé se už nespoléhají při sjednávání
cestovního pojištění pouze na pojištění léčebných výloh, ale
pojišťují si také odpovědnost a ztrátu zavazadel, v mnohem větší
míře využívají úrazové pojištění. Naši klienti nejčastěji volí
variantu kompletního pojištění, které zahrnuje pojištění všech čtyř
nejběžnějších cestovních rizik a je zároveň cenově výhodnější.
Lidé jsou už zkušenější, daleko více si vybírají, mají přehledná
srovnání nabídky těchto produktů na internetu. Cestovní pojištění
prochází neustálým vývojem a na trhu se stále objevují nové
produkty.
Říká se, že každá pojišťovna je tak silná, jak silného má
zajistitele. Rok 2010 byl mimořádný co do počtu i objemu živelních
škod. Jak se s náročným rokem vypořádala ČPP?
Máte pravdu. Rok 2010 byl kvůli extrémnímu nárůstu objemu škod
způsobených přírodními kalamitami jedním z nejnáročnějších
v historii nejen naší pojišťovny, ale celého pojistného trhu. Celkový
počet živelních škod za rok 2010 evidovaných naší pojišťovnou se
vyšplhal k hranici 2 400 ks a pojistné plnění překročilo 238 mil. Kč.
Účet za loňské živelní katastrofy tak překonal i stávající rekord
z katastrofálních povodní v roce 2002. Likvidace škod byla pro nás
všechny náročnou, ale velmi dobře zvládnutou zkouškou. Díky dobře
nastaveným likvidačním systémům a vysoké profesionalitě všech
zaměstnanců obstála v těchto těžkých situacích ČPP velice dobře.
V každém směru ČPP dostála svým závazkům vůči klientům a v tom nám
samozřejmě pomohlo kvalitní zajištění ze zahraničí.
Je podle šéfa pojišťovny, která má ve svém názvu slovo
„podnikatelská“, Česká republika zemí místem, která přeje
podnikání?
Podmínky pro podnikání jsou zde dobré. Ovšem podnikatelské aktivity a
jejich iniciaci v České republice někdy brzdí nepružná administrativa.
Zejména pak někteří úředníci, kteří se jeví být důležitější,
než právní normy, jejichž dodržování by měli dbát. To je velká škoda.
S podnikáním a jeho úrovní v tržní ekonomice stojí a padá životní
úroveň obyvatel a hospodářská suverenita státu. Měli bychom proto daleko
více vycházet vstříc rozvoji podnikání, zejména podmínkami, které
nedecimují střední podnikatele a živnostníky, jež jsou rozhodujícími
stabilizujícími prvky ekonomické prosperity úspěšných států.
Přes mnohé výhrady je Česká republika zemí, v níž je
úžasné být doma. Souhlasíte?
Ano, ale bohužel je to tak, že my Češi si moc nevážíme toho, co máme.
Často a rád cestuji. Určitě se najdou i jiné země, kde se dobře žije.
I takové, kde je celoročně teplé počasí. Životní podmínky, které nám
naše vlast skýtá, jsou dobré. A navíc, naše země je nádherná. Měli
bychom si jí daleko víc vážit. Ti, kteří si na poměry v Čechách
nejvíc stěžují, nemají tušení, jak těžké je někde žít, vydělat si
na jídlo a mít starosti s tím, co je okolo.
Nejen podnikáním a prací je člověk živ. Co vaše sportovní
aktivity?
Sport mě provází už od pěti let. Hrál jsem hokej a dotáhl jsem to až do
dorostenecké ligy. Vlastně vždycky jsem při tom také hrál fotbal nebo
tenis, všechny míčové sporty jsou mi blízké. A již delší dobu mezi mé
oblíbené sporty neodmyslitelně patří také golf. Můj vztah ke sportu je
hodně vřelý. Považuji sport za vůbec to nejlepší pro zvyšování
odolnosti vůči fyzické a psychické zátěži. A zvláště kolektivní
sporty. Musíte se dokázat prosadit a tedy i komunikovat, což se mně osobně
později hodilo také při řízení firem. Jsem přesvědčen, že kdo
nesportuje a je jen zavřený v kanceláři, o hodně se ochuzuje. Při
sportovních aktivitách, a i to je jak v běžném životě, tak
v podnikání, se dobře navazují kontakty a vztahy mezi lidmi.