Menu

Česká podnikatelská pojišťovna přichází s novinkou v pojištění vozidel

17. 04. 2011

Ing. Jaroslav Desperát

Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP) je třetím největším poskytovatelem povinného ručení na pojistném trhu v České republice. V roce 2010 ČPP předepsala pojistné v celkové hodnotě 6,4 mld. Kč, spravuje téměř 1,4 mil. smluv a dosáhla zisku před zdaněním 481 mil. Kč. ČPP je součástí jedné z největších evropských pojišťovacích skupin Vienna Insurance Group.

Předsedu představenstva a generálního ředitele České podnikatelské pojišťovny, a.s. Vienna Insurance Group Ing. Jaroslava Besperáta navštěvuji 29. března 2011 v souvislosti s hlavním tématem pátého vydání Všudybylu – dopravou. Česká podnikatelská pojišťovna je univerzální pojišťovnou, významného tržního postavení a skvělých výsledků však dosáhla zejména díky dlouhodobé koncepční práci a úspěšné realizaci své vize v oblasti pojištění vozidel.

Pane předsedo, jak se vám daří být tak úspěšnými průkopníky na poli pojištění vozidel?
Být přístupný změnám a pružně reagovat na potřeby trhu považuji za základ úspěchu. Naše pojišťovna je připravená poskytnout pojištění každému, podle jeho potřeb, co nejrychleji a nejefektivněji. A na co klademe vždy důraz, je osobní přístup, to u lidí rozhoduje. Za naši přednost považuji také schopnost dobře komunikovat naše produkty, rychle a kvalitně vyřídit likvidaci pojistné události. ČPP byla založena v roce 1995 jako pojišťovna s licencí na provozování životního i neživotního pojištění. Významnou změnou pro pojistný trh a současně velkou příležitostí pro naši pojišťovnu byla právě demonopolizace povinného ručení v roce 2000. Díky razantnímu startu zaznamenala ČPP výrazný nárůst předepsaného pojistného. Dnes jsme s počtem okolo 970 tisíc vozidel třetím největším poskytovatelem tohoto typu pojištění u nás. Lidé v naší pojišťovně rozhodně nejsou zvyklí spát na vavřínech. Počet vozidel pojištěných u ČPP soustavně roste a zájem motoristů o pojištění u naší pojišťovny nezměnila nic ani situace na finančních trzích a ekonomická krize. Za uplynulé 3 roky získala ČPP z pomyslného koláče registrovaných vozidel největší díl a navýšila své portfolio o 300 tis. vozidel. Toto číslo představuje téměř 50 % nárůstu všech registrovaných vozidel v ČR za stejné období.
Náš úspěch v povinném ručení nám současně pomohl k nárůstu i v ostatních odvětvích pojištění. Pokud získáme klienty na naše povinné ručení, máme možnost je oslovit i s dalšími produkty. A tento přístup se nám v posledních letech plně osvědčil a díky tomu rosteme také v dalších pojistných odvětvích. V této strategii tak budeme pokračovat i nadále. Naším cílem je, aby nás lidé vnímali jako pojišťovnu nabízející všechny druhy pojistných produktů.

Konkurence na českém pojistném trhu stále přitvrzuje. Nejvíce je to patrné právě u povinného ručení. Jaká je vaše strategie?
Naší prioritou je poskytovat klientům kvalitní produkty a profesionální servis. Jsem přesvědčen, že naši klienti u nás najdou vždy takové produkty a takové služby, jaké potřebují. V rámci pojistného trhu patříme z hlediska inovací a dynamiky růstu jednoznačně k lídrům.
Stále se snažíme také něco vymýšlet. Nové produkty, nové formy motivace,nové akce. Jak pro klienty, tak pro naše obchodní partnery a kmenové zaměstnance. Snažíme se být vždy o krok před konkurencí. Začátkem dubna jsme proto uvedli další novinku. V souvislosti s krizí lidé daleko více reagují na cenu, více přemýšlejí o tom, jestli pojistku potřebují a jestli splňuje jejich představy. Vycházeli jsme při práci na této novince z toho, že lidé šetří, a proto velmi zvažují investici například do havarijního pojištění. Nabízíme jim proto k povinnému ručení jako levnější alternativu – dva servisní produkty – „Servis Plus“ a „Servis Maxi“. V kombinaci se službou přímé likvidace obsahují výběr nejžádanějších rizik z naší nabídky připojištění. Kryjí riziko živelních událostí, přímý střet se zvířetem nebo poškození kabeláže motoru vozidla zvířetem a zahrnují i pojištění zavazadel. Významnou novinkou je právě zavedení tzv. přímé likvidace. Náš klient se už nemusí kvůli náhradě škody na svém vozidle obracet na pojišťovnu viníka, ale kontaktuje naši pojišťovnu, aby mu škodu vyřídila a zlikvidovala.

Vaše pojišťovna je také významným poskytovatelem povinného pojištění cestovních kanceláří pro případ úpadku. Kolik jich v současné době má u ČPP sjednanou smlouvu?
Jak jste zmínil, jsme naprosto univerzální pojišťovnou, která nabízí veškeré pojistné produkty. A mezi ně patří nejen cestovní pojištění, ale i pojištění insolvence, bez něhož nesmí cestovní kancelář podnikat.
Dnes pojišťujeme více než 250 cestovních kanceláří. K našim nejvýznamnějším partnerům patří Kovotour, Blue Sky Travel a Ideal-Tour. Naučili jsme se „cestovat“ celoročně. Dříve nikdo nepomyslil na dovolenou v únoru či březnu, nyní i v těchto měsících lidé jezdí po celém světě. Na příkladu takových destinací, jako je Egypt a Tunisko lze sledovat, že lidé dnes skutečně cestují po celý rok. Léto je z hlediska prodeje pojištění samozřejmě také vždy velmi silné, především to platí o cestách do Chorvatska, které si většinou lidé zařizují individuálně.

Také na trhu cestovního pojištění roste konkurence. Jaké produkty se na něm nejvíce prosazují?
Zájem o cestovní pojištění roste. Především mají na vzrůstající objem pojistného vliv velké cestovní kanceláře, které nabízejí pobyty, u nichž je základní pojištění zahrnuto již v ceně zájezdu. Počet těch, kteří využívají služeb těchto kanceláří, se rok od roku zvyšuje. A potom – lidé se už nespoléhají při sjednávání cestovního pojištění pouze na pojištění léčebných výloh, ale pojišťují si také odpovědnost a ztrátu zavazadel, v mnohem větší míře využívají úrazové pojištění. Naši klienti nejčastěji volí variantu kompletního pojištění, které zahrnuje pojištění všech čtyř nejběžnějších cestovních rizik a je zároveň cenově výhodnější. Lidé jsou už zkušenější, daleko více si vybírají, mají přehledná srovnání nabídky těchto produktů na internetu. Cestovní pojištění prochází neustálým vývojem a na trhu se stále objevují nové produkty.

Říká se, že každá pojišťovna je tak silná, jak silného má zajistitele. Rok 2010 byl mimořádný co do počtu i objemu živelních škod. Jak se s náročným rokem vypořádala ČPP?
Máte pravdu. Rok 2010 byl kvůli extrémnímu nárůstu objemu škod způsobených přírodními kalamitami jedním z nejnáročnějších v historii nejen naší pojišťovny, ale celého pojistného trhu. Celkový počet živelních škod za rok 2010 evidovaných naší pojišťovnou se vyšplhal k hranici 2 400 ks a pojistné plnění překročilo 238 mil. Kč. Účet za loňské živelní katastrofy tak překonal i stávající rekord z katastrofálních povodní v roce 2002. Likvidace škod byla pro nás všechny náročnou, ale velmi dobře zvládnutou zkouškou. Díky dobře nastaveným likvidačním systémům a vysoké profesionalitě všech zaměstnanců obstála v těchto těžkých situacích ČPP velice dobře. V každém směru ČPP dostála svým závazkům vůči klientům a v tom nám samozřejmě pomohlo kvalitní zajištění ze zahraničí.

Je podle šéfa pojišťovny, která má ve svém názvu slovo „podnikatelská“, Česká republika zemí místem, která přeje podnikání?
Podmínky pro podnikání jsou zde dobré. Ovšem podnikatelské aktivity a jejich iniciaci v České republice někdy brzdí nepružná administrativa. Zejména pak někteří úředníci, kteří se jeví být důležitější, než právní normy, jejichž dodržování by měli dbát. To je velká škoda. S podnikáním a jeho úrovní v tržní ekonomice stojí a padá životní úroveň obyvatel a hospodářská suverenita státu. Měli bychom proto daleko více vycházet vstříc rozvoji podnikání, zejména podmínkami, které nedecimují střední podnikatele a živnostníky, jež jsou rozhodujícími stabilizujícími prvky ekonomické prosperity úspěšných států.

Přes mnohé výhrady je Česká republika zemí, v níž je úžasné být doma. Souhlasíte?
Ano, ale bohužel je to tak, že my Češi si moc nevážíme toho, co máme. Často a rád cestuji. Určitě se najdou i jiné země, kde se dobře žije. I takové, kde je celoročně teplé počasí. Životní podmínky, které nám naše vlast skýtá, jsou dobré. A navíc, naše země je nádherná. Měli bychom si jí daleko víc vážit. Ti, kteří si na poměry v Čechách nejvíc stěžují, nemají tušení, jak těžké je někde žít, vydělat si na jídlo a mít starosti s tím, co je okolo.

Nejen podnikáním a prací je člověk živ. Co vaše sportovní aktivity?
Sport mě provází už od pěti let. Hrál jsem hokej a dotáhl jsem to až do dorostenecké ligy. Vlastně vždycky jsem při tom také hrál fotbal nebo tenis, všechny míčové sporty jsou mi blízké. A již delší dobu mezi mé oblíbené sporty neodmyslitelně patří také golf. Můj vztah ke sportu je hodně vřelý. Považuji sport za vůbec to nejlepší pro zvyšování odolnosti vůči fyzické a psychické zátěži. A zvláště kolektivní sporty. Musíte se dokázat prosadit a tedy i komunikovat, což se mně osobně později hodilo také při řízení firem. Jsem přesvědčen, že kdo nesportuje a je jen zavřený v kanceláři, o hodně se ochuzuje. Při sportovních aktivitách, a i to je jak v běžném životě, tak v podnikání, se dobře navazují kontakty a vztahy mezi lidmi.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001