Česká kuchyně a její prezentace v zahraničí
25. 05. 2010
S Vladimírem Šalanským se potkáváme od dob, co jsem se coby
tiskový mluvčí Středoevropského veletrhu cestovního ruchu začal pohybovat
ve veletržnictví, takže k datu, kdy spolu hovoříme (5. 5. 2010), je to
dobrých osmnáct let.
Vláďo, na rozdíl ode mne jsi veletržním prezentacím, výstavám,
workshopům a zahraničním podnikatelským misím prezentujícím Česko jako
zemi, do níž se sluší jezdit utrácet peníze a obchodovat s ní, zůstal
doposud věrný.
Dá se to tak říci. Co se týče cateringu, nezabezpečujeme výhradně akce
prezentující Česko coby cílovou turistickou destinaci, přestože akcí
cestovního ruchu děláme nejvíc. V cateringu pro národní účasti jsme
začali podnikat v roce 1992 na World Travel Market v Londýně, kde jsme se
spolu setkali poprvé. Tedy rok před tím, než vznikla Česká republika.
Točili jsme tam české pivo, podávali vepřo-knedlo-zelo, měli Švejka
s vojákem atd. Byla to naše vůbec první veletržní cateringová mise na
národním stánku, ve kterých pokračujeme dodnes. Jejich cílem je
prezentovat zahraničním návštěvníkům typicky českou (tedy i moravskou a
slezskou) gastronomii včetně nápojů – piva a vína, a v neposlední
řadě i muziky.
K dnešnímu dni jste pro Českou centrálu cestovního ruchu
cateringově zajistili na tři sta zahraničních účastí.
To je pravda. Počínaje Evropou přes Spojené arabské emiráty, Austrálii a
obě části amerického kontinentu. V posledních letech CzechTourism začal
dělat zajímavé akce také společně s Ministerstvem zahraničních věcí
ČR, a některé z nich jsme rovněž zajišťovali. Zřejmě jsme se
osvědčili, a tak už catering v zahraničí děláme i u akcí samostatně
pořádaných Ministerstvem zahraničních věcí ČR. Tyto prezentace se
zpravidla odehrávají ve spolupráci s tamním renomovaným hotelem a vazbou
na nějakou proslulou osobnost. Například v Mexico City v hotelu Niko, rok
poté, co Taťána Kuchařová vyhrála Miss World, jsme se podíleli spolu
s ní na reprezentaci České republiky. Účast byla obrovská, protože
všichni měli zájem vidět nejkrásnější ženu světa. Vrátili jsme se tam
i v roce 2008. V La Hacienda de los Morales – jedné z tamních
nejluxusnějších restaurací – jsme společně s Asociací kuchařů a
cukrářů ČR zabezpečovali Deset dní české gastronomie. Byl s námi jeden
z nejlepších cukrářů České republiky pan Skála. Zde jsme získali
ocenění za prezentaci české kuchyně. Další akce jsme dělali v Buenos
Aires v Argentině na české ambasádě a také v hotelu Four Seasons, kde
jsme připravovali raut pro šest set lidí. Dělali jsme i catering při
slavnostním zahájení filmového festivalu v Pina Maru, na němž Česko
představilo své dva filmy. V Chile jsme návštěvníkům obchodních center
předváděli malé české gastronomické speciality, jako například
lívanečky, bramboráky, a současně jim k tomu ve španělštině rozdávali
recepty. Večer poté mohli vyzkoušet naše české šestichodové menu
v restauraci Agua, kterou zajistila česká ambasáda, a díky tomu upevňovat
kladný vztah k České republice. Setkal jsem se už s řadou turistů,
kteří se na základě právě takového impulzu – střetu s českou
gastronomií – do České republiky vydali. Díky tomu, že v Praze
provozujeme i dva hotely, někteří z nich bydlí právě u nás.
Podíleli jsme se na velmi úspěšných akcích Ministerstva zahraničních
věcí ČR v Thajsku v hotelu Dusit Thani, který je věhlasný tím, že tam
na jídlo chodí královská rodina. Měl jsem tam tu čest setkat se
s thajským princem, což je věcí vysoké prestiže, neboť královská
rodina je tam nadevše. Poté jsme pokračovali na Filipínách v hotelu
Sofitel, kde velké ovace, kromě naší české gastronomie, sklízely koncerty
houslového virtuosa Jaroslava Svěceného i produkce Karla Vágnera a jeho
syna pro mladší generaci. Spojení českého hudebního a gastronomického
umění se ukázalo jako velmi funkční a atraktivní. Zajistilo vysokou
návštěvnost a velkou popularitu všeho českého.
Spolupracujeme i s Českým olympijským výborem. Zřejmě nejhezčí akcí
byly Zimní olympijské hry v Turíně v roce 2006. Cateringově jsme
zabezpečovali Český dům v Brianconu, a co se stravování týče, pečovali
i o naše sportovce včetně medailistů Kateřiny Neumanové a Lukáše
Bauera.
Určitě je daleko rentabilnější, když spotřebitelé
přijíždějí nakupovat do Česka, než když je zboží vyváženo za
zákazníky. Nicméně i v této sféře zahraničního obchodu pomáháte
českým exportujícím firmám uspět na zahraničních
odbytištích.
Asi první velký úspěch, který jsme v této oblasti zaznamenali, se udál
v Moskvě, kdy se nám podařilo prosadit Becherovku do Dumy. S jejím
hospodářem jsem se seznámil na tamním večírku. Nejdříve jsme si
vyměnili kravaty, pak čepice, a druhý den už jsme nastupovali do Dumy.
Becherovka je dodnes v jejich stáncích a restauracích. Kromě českých
destilátů a piva se už ale na zahraničních trzích začínají prosazovat
i naše bílá vína.
Zajišťujeme catering při účasti České republiky na potravinářských
veletrzích. V roce 1996 jsme byli na veletrhu Vacances v Bruselu v Atomiu.
Zde se účastní restaurace prakticky z celého světa. Dalo by se říci, že
je to takové pokračování Expa 1958, kdy Československo právě v této
soutěži získalo zlatou medaili. Naše firma LEV k.s. ji tam pak v roce
1996 pro Česko vyhrála znovu. Loni jsme se Vacances opět zúčastnili,
avšak s průřezem piv z České republiky. Mimo jiné jsme zde prezentovali
speciální pivo z domácího pivovaru Matuška. Pivovarník Martin Matuška je
několikanásobným držitelem ocenění „Sládek roku“.
V rámci spolupráce s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR se chceme do
Bruselu vrátit i letos, a to s velkou českou restaurací.
Vzhledem k tomu že disponujeme rozsáhlým cateringovým mobiliářem a
dopravou s chladicími vozy, jsme schopni catering zajistit i v české
republice na firemních a dalších podobných akcích.
Je radostné podnikat s vizí a perspektivou. V rodinné firmě
to obvykle závisí na schopnostech předávat si podnikatelskou štafetu
z generace na generaci.
Svého nejstaršího syna Vladimíra, který je (zrovna tak jako já) vyučen
v oboru kuchař a ve Velké klášterní restauraci úspěšně zastává roli
šéfkuchaře, se snažím dostat do takové formy, aby tu pomyslnou
„štafetu“ po mně mohl převzít. Ačkoliv podnikáme v gastronomii,
podnikání není jen o ní, ale o celkovém zabezpečení chodu firmy.
Klademe důraz na marketing, obchod a realizaci dalších aktivit. A na tom
všem se podílí celá naše rodina.
Vaše hlavní působiště je v areálu Strahovského
kláštera.
Ano. Na Strahovském nádvoří provozujeme Velkou klášterní restauraci,
která má kapacitu 500 míst a letní zahradu se 150 místy. Je to
rekonstruovaná restaurace v rustikálním stylu. Dýchá zde na vás taková
staropražská atmosféra. Doplňuje ji jak dobové oblečení obsluhy, tak
i naše každodenně pořádané večery s živou hudbou a na přání
i ukázkou folklorních tanců. Díky své členitosti je vhodná pro malé
i velké skupiny, jednotlivce, firemní akce, svatby a soukromé rodinné
oslavy. Kuchyň restaurace je otevřená, a tak se přímo před hosty pečou
selata, koláče, pizzy; připravují steaky a podobně. Nabízíme zde velký
výběr vín a především piv, včetně onoho speciálního z již
zmiňovaného domácího pivovaru Matuška.
V blízkosti Pražského hradu a Loretánského náměstí provozujeme velmi
osobitý hotel Questenberk s nádherným výhledem na Prahu. Zajímavostí zde
je, že jeho restaurace se nachází v odsvěcené kapli. Velmi vyhledávaným
je i Hanavský pavilon v Letenských sadech, který se pyšní úžasným
výhledem na celou stověžatou Prahu se všemi mosty. No a provozujeme
i proslulý hotel s velkou tradicí na úpatí Karlova mostu. Je to hotel a
restaurace U tří pštrosů na Malé Straně. Nejen v předchozích érách,
ale i za dobu, kdy jej máme tu čest provozovat, hostil velmi vzácné hosty,
jako například pana Tomáše Baťu s rodinou, japonskou císařovnu a další
významné osobnosti.