Česká dopravní stavba, technologie, inovace roku
08. 07. 2015
S Ing. Pavlem Švagrem se potkáváme 16. června
2015 v Betlémské kapli v Praze na slavnostním vyhlašování vítězů
soutěže Česká dopravní stavba, technologie, inovace roku. Pavla Švagra,
který zde byl v roli předsedy poroty kategorie studentské práce dopravních
staveb, jsem požádal o pár slov.
Do letošního ročníku se přihlásilo pětačtyřicet diplomových a
bakalářských prací, což byl rekordní počet. Rekordní bylo i zastoupení
vysokých škol a také finanční dotace 210 tisíc korun, jež byla
rozdělena mezi šestnáct oceněných prací – deset diplomových a šest
bakalářských. Práce měly své partnery a donátory – šest rektorů
vysokých škol, čtyři děkany a šest partnerů z podnikatelské sféry.
Z kvality všech prací jsme měli velmi dobrý pocit. Potvrdilo se, že
vysoké školy, které práce do soutěže přihlásily, vzdělávají
perspektivní generaci odborníků pro dopravní praxi. Nejen projektanty, ale
i specialisty na inženýring či řízení staveb. Jde o široké spektrum
zaměření, která se uplatní v technických profesích ve stavebnictví.
Měl jsem velmi dobrý pocit z toho, že vyrůstá generace, která chce umět
a umí. Ve vystoupeních tu zaznělo, že je čím dál víc dopravních staveb
a práce. Problém ale je, že vysokoškolsky vzdělaných odborníků není
tolik, kolik současná praxe vyžaduje. Na jednu stranu chválíme rekordní
počet přihlášených, na druhou víme, že praxe by přivítala daleko víc
projektantů, kvalitních stavbyvedoucích, stavebních inženýrů a vůbec
vysokoškolsky vzdělaných lidí orientovaných na dopravní
infrastrukturu.
V projevech řečníků, zejména u firemních kategorií,
zaznívalo, že konečně je na dopravní infrastrukturu vyčleněno relativně
dost finančních prostředků a je vůle ze strany vlády řešit její stav,
realizaci však brzdí nedostatek projektů a nepřipravenost
staveb.
Ano, současný rozvoj dopravní infrastruktury blokuje několik faktorů.
Letošní rozpočet ukazuje, že na dopravní infrastrukturu jsou vyčleněny
rekordní finanční prostředky. Státní fond dopravní infrastruktury ČR má
k dispozici přes devadesát miliard korun. Otázkou je, kolik staveb se letos
zrealizuje. Loni české stavebnictví prostřednictvím Státního fondu
dopravní infrastruktury ČR prostavělo padesát dvě miliardy korun. To, že
chybí dostatek projektů, že není připravenost staveb zejména v ranku
Ředitelství silnic a dálnic, má příčiny v minulosti. Především
v období ministrování pana Bárty, kdy byla stavební příprava
nekompromisně utlumena. Je třeba si uvědomit, že příprava liniové
dopravní stavby, získání stavebního povolení, výkup pozemků, vyřízení
všech náležitostí včetně posuzování vlivů na životní prostředí EIA,
je časově nesmírně náročný proces. Není to záležitost jednoho, dvou,
tří let. Je to mnohaletý proces. Jakmile se přetrhne kontinuita a přestanou
se připravovat liniové dopravní stavby, tak se po několika letech bolestně
projeví deficit připravenosti těchto staveb. Proto jsem velmi rád, že
letošní rozpočet klade důraz také na projektovou přípravu.
Předpokládám, že v příštích letech by už takové problémy, s nimiž
se současné stavebnictví potýká – nedostatek stavebních povolení –,
rozvoj dopravní infrastruktury brzdit neměly.
Není
to však jen o stavebních povoleních, ale i o údržbě a opravách. Mnohé
české silnice a železnice totiž nejsou v dobrém stavu. I v kapitole
oprav je letos výrazně víc finančních prostředků než v minulém
období. Jdou do věcí, které nepotřebují stavební povolení, do oprav a
údržby. To je dobře. Pokud stávající trend vydrží několik let, na
silnicích a železnicích to brzy poznáme. Bude méně výtluků a silnice
budou kvalitnější. Na železnici bychom to měli poznat i v tom, že provoz
bude méně hlučný a že se zrychlí.