Česká centrála v roce 2005
05. 02. 2005
Ředitel České centrály cestovního ruchu – Czech Tourism Ing.
Rostislav Vondruška je absolventem hotelové školy v Poděbradech a Vysoké
školy ekonomické v Praze. V resortu průmyslu cestovního ruchu působí od
roku 1985. Prošel různými posty převážně v hotelnictví a
v kongresovém byznysu. Jediné dva roky, kdy obor tzv. „opustil“, byly,
když pracoval jako ředitel prodeje a marketingu renomovaného výrobce
porcelánu pro hotely a gastronomii. Pane řediteli, jaké je směrování
České centrály cestovního ruchu v roce 2005?
Rád bych pokračoval v tom, co bylo dobré. Do tohoto okruhu např. patří PR
činnost. Česká republika začíná být zvenku nejen vidět, ale začíná
být viděna. Chtěl bych však, aby PR aktivity byly realizovány
selektivněji. Aby investované peníze České republice přinášely co
největší efekt. Především pak, aby se ještě v tomtéž obchodním roce
začaly zúročovat.
Regiony o padesát procent
Co se týče ediční a distribuční činnosti, budeme podporovat regiony
v tom, aby mohly vydávat své materiály (které za to stojí) a zařazovat je
do celostátní i zahraniční propagace České republiky. Další oblastí,
do níž poplynou peníze z České centrály, a kde budeme podporovat aktivity
místních subjektů, je regionalistika. Zde jsme v porovnání s loňským
rokem navýšili rozpočet o padesát procent. Jedním z velkých témat jsou
destinační managementy v regionech. Vnímáme, že jsou na vzestupu a že
již za sebou mají obrovský kus užitečné práce. Česká centrála
cestovního ruchu by právě prostřednictvím destinačních managementů byla
ráda daleko aktivnější v rámci tvorby programů v regionech. Na toto
téma plánujeme semináře včetně finančních prostředků. Přitom se
vůbec nezříkáme přímé spolupráce s kraji a strukturami, které si na
podporu svého průmyslu cestovního ruchu vytvořily. Naopak. Už proto, že
destinační managementy vnímáme jako výrazně synergický prvek
umocňující rentabilitu spolupráce mezi Českou centrálou cestovního ruchu,
aktivitami krajů a jejich samospráv. V regionech bychom chtěli podporovat
vznik konkrétních produktů za konkrétní nabídkovou cenu. Zde úlohu
České centrály vidíme ve spolupráci při jejich vytváření a v odborném
posouzení. Především pak chceme poskytovatelům služeb nabízet
marketingovou podporu. Má-li totiž poskytovatel své lidské a finanční
zdroje na sestavení a zhotovení produktu, velmi často se mu pak nedostávají
na to, aby jej smysluplně uvedl na domácí a zejména zahraniční trh.
Kongresová a incentivní turistika
Co se týče kongresové a incentivní turistiky, budeme Českou republiku
prezentovat na tématických workshopech, kongresech a seminářích. Cílem
těchto misí je upozornit na Českou republiku jako na velmi vhodnou cílovou
destinaci pro pořádání kongresů a konferencí. Kromě toho, a to je nová
věc, budeme rozšiřovat agendu kandidatur. Ta sice již v jakési podobě
existuje, ale obsahuje pouze šest akcí, které jsou rozprostřeny mezi roky
2005 a 2009. Čili je velmi skromná. Chtěli bychom ji v průběhu roku
2005 zdesateronásobit. Pravděpodobnost totiž je, že vyjde cca každá
desátá akce, o niž se ta která země bude snažit. Proto je třeba mít ve
výhledu šedesát až sedmdesát akcí, aby z nich šest až deset České
republice vyšlo. Takže i na to má Česká centrála vyčleněny nějaké
prostředky. Je to věc, která se v oblasti marketingové podpory doposud na
naší úrovni příliš neděla. Jsem přesvědčen, že by se tím Česká
republika měla vážně zabývat. Co se týče České centrály cestovního
ruchu jako zastřešujícího národního úřadu, chce tím pomoci ukázat
regionům a pochopitelně i domácí podnikatelské sféře přímo či
nepřímo orientované na kongresovou a incentivní klientelu., kam mohou své
aktivity směřovat.
Šestatřicet účastí
V roce 2005 se uskuteční šestatřicet účastí na světových veletrzích
cestovního ruchu. Jejich realizace byla smluvně pokryta již předchozím
vedením Czech Tourismu. Jistými modifikacemi bychom však chtěli dosáhnout
toho, aby účast České republiky byla tématická. Aby zájemce o Českou
republiku, který přichází k našemu národnímu stánku, jej neviděl jako
změť subjektů a nemusel si pracně objevovat a zkoušet, co kdo nabízí.
Chceme, aby národní expozici viděl v podobě (obrazně řečeno)
tématických ostrůvků. Např. kongresový cestovní ruch, lázeňství,
cykloturistika, agroturistika apod. Samozřejmě toto všechno je mj.
o penězích a nebylo by realistické mluvit o tom, že to uděláme na všech
výstavách, které nás v roce 2005 čekají. Tímto způsobem ale budeme
fungovat alespoň na vybraných, na něž nám budou stačit síly.
Čtyřiadvacet zahraničních zastoupení
Česká centrála cestovního ruchu – Czech Tourism má v současné době
čtyřiadvacet zahraničních zastoupení s různým stupněm našeho
angažmá. Své aktivity v této sféře bychom chtěli rozšířit nejméně
o dvě nová zastoupení. Jedno v Norsku nebo ve Švédsku a druhé
v Německu, čímž bychom tradiční zdrojový trh turistů – Německo
posílili na celkem tři zastoupení. Je třeba říci, že de facto
s rozpočtem loňského roku budeme schopni posílit zastoupení v našich
sousedních státech plus budeme schopni zřídit tato dvě nová zastoupení.
Je to o efektivitě vynaložených prostředků. Zahraniční zastoupení
odčerpávají poměrně velkou část rozpočtu České centrály cestovního
ruchu – zhruba jeho čtvrtinu.
Velkým lákadlem ekonomik zemí Evropské unie (a nejen jich) jsou dobře
situovaní čínští turisté. Účast České centrály cestovního ruchu
v Číně proto budeme přehodnocovat. Tam již sice funguje zastoupení
v Pekingu, ale pravděpodobně budeme vypisovat výběrové řízení na
nového zástupce. Měli bychom s ním spolupracovat na více místech než
jenom v Pekingu, a to pravděpodobně již na konci prvního pololetí roku
2005. Směrem k Číně to ale není jediná aktivita České centrály
cestovního ruchu. V únoru do Česka přiletí skupina padesáti až
šedesáti profesionálů cestovního ruchu z Číny. Chceme jim umožnit
seznámit se s řadou českých subjektů včetně dodavatelů služeb.
Co se týče Ruské federace, i zde rozšiřujeme aktivity. Vedle obligátních
destinací, jako jsou Moskva a Petrohrad, chceme být velmi aktivní
v Jekatěrinburgu. Ten je pomyslnou branou k zauralskému trhu. Dnes již ve
vztahu k propagaci České republiky za Uralem nelze vše nechávat pouze na
bedrech moskevských a petrohradských subjektů. Z tohoto důvodu se chceme
zúčastnit některých výstav, workshopů a konferencí v Jekatěrinburgu.
V následném období bude Česká centrála cestovního ruchu zvažovat
zřízení zastoupení i v tomto městě.
Marketingová partnerství
Chceme podporovat navazování vztahů mezi budoucími partnery v České
republice a zájemci ze zahraničí. Ti u nás hledají partnery za účelem
sestavení balíčků služeb cestovního ruchu či umístění investic.
Příkladem mohou být nízkorozpočtové letecké společnosti, které mají
zájem létat nejen do Prahy, ale i na další česká mezinárodní letiště.
Za tímto účelem hledají místní partnery pro oblast navazujících
služeb – ubytovacích, půjčovny automobilů, stravovacích,
komunikačních apod. Česká centrála cestovního ruchu by byla ráda
v pozici kultivátora těchto marketingových partnerství. Tzn., že
zahraničního zájemce obecně seznámí se situací a uvede na trh, aniž by
upřednostňovala toho či onoho poskytovatele služeb.