Menu

Stop and Stay a (u nás)
Role kupní síly trhu je v tržním hospodářství stěžejní, protože peníze se trží obchodem. Není-li však zboží, resp. práci a její výsledky, komu prodávat, nastává hospodářská stagnace. Kupní síla trhů je omezena jejich velikostí. Je-li limitovaná cca deseti miliony duší, jako v Česku, lze tento limit překračovat exportem. Ne ale každý je exportérem a ne každé zboží je možné vyvážet. Přesto i takové zboží lze prodávat zahraničním kupujícím, a díky tomuto prodeji generovat na vnitřním trhu zahraniční inkaso. Tuto jedinečnou schopnost totiž má cestovní ruch, kdy spotřebitelé z jiných ekonomických systémů (často ze zahraničí) jezdí nakupovat zboží (nejen služby) do navštěvované země či místa právě kvůli zboží (zážitkům, rekreaci aj.). Výkonnost českého průmyslu cestovního ruchu ale limitují dva protichůdné aspekty. Na straně jedné unikátní dispozice Slezska, Moravy a Čech – nepřeberné množství atraktivních cílů a témat, které Českou republiku předurčují generovat o řád vyšší příjmy z cestovního ruchu, a naproti tomu neexistence společenské poptávky obyvatel Česka, aby na ně cestovní ruch (na jejich důchody, veřejnou zdravotní péči atd.) vydělával, a s touto poptávkou korespondující postoj parlamentních politických stran k budování dobrého jména naší země, které je základním předpokladem pro to, aby Česká republika díky svým úžasným dispozicím a cestovnímu ruchu hospodářsky prosperovala, obdobně jako sousední Rakousko. Velmi často se setkávám se stesky z různých regionů, že zahraniční turisté navštěvují hlavně Prahu. Jsem toho názoru, že tomu není jen kvůli jejím krásám, ale protože má ve světě, na rozdíl od téměř neznámého Česka, jméno. Takže, aby turisté mohli vůbec kde zastavit a pobýt, je třeba, aby to alespoň bylo na trasách jejich cest. Určitě by však bylo lepší, aby to bylo jejich záměrem. Úspěšnost největšího zaměstnavatele v Evropské unii – cestovního ruchu, totiž i v případě Česka až na prvním místě závisí na tom, zda a jak velká kupní síla potenciálních spotřebitelů (turistů) o naší zemi ví a jaký u nich máme kredit.
Jaromír Kainc

Celorepubliková konference cestovního ruchu Stop and Stay

17. 04. 2011

„Nevymýšlejte vymyšlené“ bylo motem celorepublikové konference cestovního ruchu Stop and Stay s mezinárodní účastí, jejíž program se ve dnech 24. až 25. března 2011 konal v Litoměřicích a na dalších místech Ústeckého kraje. Stop and Stay byla první konferencí, která se uskutečnila v nově zrekonstruovaných stylových prostorách právě otevřeného litoměřického gotického hradu. V jejím průběhu vystoupila řada přednášejících. Mj. i z Německa a Slovenska. Konferenci moderoval výkonný ředitel a vedoucí katedry cestovního ruchu Vysoké školy hotelové v Praze Ing. Pavel Attl, Ph.D. První přípěvek „Spolupráce Slovenské agentury pro cestovní ruch s regionálními strukturami cestovního ruchu“ za Slovenskou agenturu pro cestovní ruch přednesla Ing. Beata Lukáčová. O víkendovém železničním spoji Drážďany – Litoměřice „Wanderexpress Bohemica“ hovořil Teilnetzmanager Marketing DB Regio AG Verkehrsbeitreib Südostsachsen pan Torsten Steyer. O realizaci úžasného projektu, před několika lety iniciovaného recesistickým happeningem žateckých patriotů, „Chrámu chmele a piva“ v Žatci, hovořila Ing. Šárka Mejcharová. Na téma „Moderní informační prostředky v cestovním ruchu“ Libuše Pitelková z akciové společnosti AV Media. Před poledním podepsáním „Memoranda o spolupráci mezi Centrem cestovního ruchu Litoměřice, p.o. a Asociací hotelů a restaurací ČR“, jehož se zhostili prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Ing. Václav Stárek a ředitel Centra cestovního ruchu Litoměřice, příspěvkové organizace města Kamil Soukup, vystoupili generální sekretářka Asociace hotelů a restaurací ČR Ing. Klára Zachariášová a prezident Asociace turistických informačních center ČR Miroslav Foltýn. Po obědě konference pokračovala po sekcích. Garantem Sekce „A“ „Financování a efektivnost projektů v cestovním ruchu“ byla Ing. Lucie Petříčková, Ph.D. z katedry cestovního ruchu Vysoké školy hotelové Praha. Přednášejícími: doc. Ing. Jana Piteková, PhD., Ing. Monika Hotáková, PhDr. Ivo Říha a Ing. Monika Palatková. Garantem Sekce „B“ „Vztah cestovního ruchu a veřejné správy“ Ing. Petr Studnička, rovněž z katedry cestovního ruchu Vysoké školy hotelové Praha. Přednášejícími: za vítěze 2. ročníku soutěže EDEN (European Destination of ExcelleNce) pro Českou republiku – Mikroregion Bystřicko – starosta města Bystříce nad Perštejnem Ing. Karel Pačiska; Karel Mikolášek z Konzultační dopravní společnosti KDS, jehož přednáška „Podpora rekreační železniční dopravy na Litoměřicku“ byla věnována provozu na „Švestkové dráze“ a Ing. Markéta Voglová. Garantem Sekce „C“ „Význam Asociace hotelů a restaurací ČR pro rozvoj cestovního ruchu“ byl předseda Ústecké sekce AHR ČR a pedagog Hotelové školy Teplice Milan Nemrava. Garantem Sekce „D“ „Turistická informační centra v obcích a městech České republiky – podmínka rozvoje cestovního ruchu“ byl prezident Asociace turistických informačních center ČR Miroslav Foltýn. Přednášejícími: vedoucí Oddělení integrace a konkurenceschop­nosti cestovního ruchu Odboru cestovního ruchu Ministerstva pro místní rozvoj ČR Ing. Radek Chaloupka, jehož příspěvek byl zaměřen na informace týkající se jednotlivých aktivit projektu „Zlepšení kvality turistických informačních center“, který je realizován v rámci Integrovaného operačního programu; Ing. Ivan Miller z firmy Interquality spol. s.r.o., jehož příspěvek se věnoval analýze kvality služeb a realizaci průzkumů ve vztahu k turistickým informačním centrům; ředitel odboru strategie a marketingové komunikace CzechTourism Mgr. Petr Moc, jehož příspěvek „Projekty a strategie s využitím turistických informačních center“ byl zaměřen na možnosti využití existující sítě turistických informačních center v Česku pro účely podpory marketingových aktivit CzechTourism v následujících letech; manažer Destinačního fondu obecně prospěšné společnosti České Švýcarsko Jiří Šťastný, jehož přednáška „Vliv turistických informačních center na rozvoj cestovního ruchu v destinaci a jejich využití v rámci poskytování informací turistům a návštěvníkům“ se věnovala praktickým příkladům spolupráce a využití turistických informačních center samosprávami a podnikatelskými subjekty v rámci destinačního řízení; ředitel Dutch Masters Daniël Hagen, který se věnoval porovnání provozu turistických informačních center v Holandsku, Flandrech a v Česku; ředitel sekretariátu ATIC ČR Mgr. Jan Matouš a člen Rady ATIC ČR Mgr. Miloš Krejčí, jejichž příspěvek „Možnosti využití turistických informačních center veřejným i soukromým sektorem – přání a realita“ byl zaměřen na hodnocení vývoje spolupráce a využití turistických informačních center jejich zřizovateli pro prezentaci destinace a podnikateli, působícími v regionu v oblasti cestovního ruchu, pro prezentaci svých služeb. Blok Sekce „D“ pak přednáškou „Moderní informační prostředky v turistických informačních centrech“ uzavřela Libuše Pitelková z akciové společnosti AV Media. Následoval Slavností večer v gotickém hradu, který měl ve svém programu zahrnuto vyhlášení cen Sekce Asociace hotelů a restaurací České republiky pro Ústecký kraj, a to: „Hoteliér Ústeckého kraje“, „Restaurace Ústeckého kraje“, „Učitel odborných předmětů Ústeckého kraje“ a „Ocenění významnému počinu v propagaci a osvětě v regionálním cestovním ruchu“.
Druhý den program celorepublikové konference Stop and Stay pak probíhal i na dalších místech Ústeckého kraje. Mj. v Ústí nad Labem, kde její účastníci navštívili muzeum, absolvovali jízdu lanovkou z centra města na Větruši a prohlídku nového kongresového hotelu Clarion Congress Hotel Hraničář, nebo v Žatci, kde si prohlédli nedávno otevřený Chrám chmele a piva.


 

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001