6. prosince 2004 Čedok zahájil prodej zájezdů své již 85. sezony na léto 2005. V katalozích prezentuje širší nabídku zájezdů, která je členěna do nových titulů „Letadlem k moři“, „Autem a autokarem k moři“, „Hory, lázně a jezera“, „Poznávací zájezdy“ , „Tuzemské pobyty“. V lednu pak vyjde katalog „Chaty a chalupy“. Celkový počet stran katalogů Čedoku přesahuje dvanáct set.
Čedok vstupuje do 85. letní sezony
30. 12. 2004
Zájezdy s označením „Čím dříve, tím levněji“ jsou novinkou letní sezony 2005. Čedok tak akcentuje výhody nákupu dovolené v předstihu a garantuje zájemcům, kteří si zakoupí zájezd označený oválem „Čím dříve, tím levněji“ do konce března 2005, že ani v režimu v poslední minutě nebude cena tohoto zájezdu nižší než cena platná do konce března 2005.
Ceny zájezdů zůstávají na srovnatelné úrovni s loňskou sezonou a navíc jsou ještě více zatraktivněny slevovým systémem Čedoku. Klienti čerpají například až 13% slevu za včasný nákup do konce ledna, při včasné rezervaci mohou získat pobyt a dopravu pro dítě zdarma, senioři mohou získat až 50% slevu atd. Příznivý kurz dolaru způsobil, že v zemích, kde se s dodavateli služeb obchoduje v dolarech, se ceny meziročně dokonce snížily. Platí to například pro Egypt a Tunisko.
Katalogy byly rozšířeny o nové kapacity zejména v žádané kategorii all inclusive a ve vícehvězdičkových hotelích. Nově pořádáme letecké zájezdy na řecké ostrovy Karpathos, Mykonos a Paros, italský ostrov Ischia a do rumunských letovisek. Klienti si mohou rovněž vybírat z nových cílů na Mallorce a Ibize, na řeckých ostrovech Krétě, Thassosu a Rhodosu, v Bulharsku a Chorvatsku a na tuniské Djerbě. Díky velkému zájmu o aktivní dovolenou jsou zařazeny nové cíle na Slovensku a v rakouských Alpách. Z horských pobytů patří k novinkám Julské Alpy a Skotská vysočina. Rozšířena je nabídka termálních lázní.
Kategorie poznávacích zájezdů se odehrává ve znamení přechodu od autokarových k leteckých zájezdům, jejichž ceny se již blíží cenám autokarových zájezdů. Platí to zejména pro pobyty v Paříži, Římě a Londýně a dále pro okružní zájezdy Británií, Francií, Itálií a Skandinávií. Nabídka neobvyklých zájezdů v Evropě je posílena o okruh Albánií, Bulharskem a Dunajskou deltou. Raritou je Velký okruh Azorskými ostrovy s pozorováním velryb.
Ředitele marketingu Tomáše Brejchy jsem se zeptal, jaký byl pro
Čedok rok 2004.
Úspěšný, a to zejména v oblasti leteckých zájezdů do středomoří
i exotiky, kde jsme zaznamenali největší přírůstek počtu klientů.
Rovněž dramaticky rostl počet zájemců o dovolenou připravovanou na míru,
kterou Čedok zajišťuje prostřednictvím specializovaného pracoviště
Exclusive Travel Club. Vzhledem ke skutečnosti, že trh organizované turistiky
v Česku jako celek v podstatě stagnoval, očekáváme zvyšování tržního
podílu Čedoku. Řečí čísel: tržby Čedoku dosáhnou téměř 2,5 mld.
(tzn. nárůst tržeb za prodej služeb o 213 milionů korun) a bude dosažen
kladný hospodářský výsledek kolem dvaceti milionů korun. Počet klientů,
kteří s Čedokem vycestovali do zahraničí, přesáhne hranici sto
devadesáti tisíc.
Jaké trendy převažovaly, a to i coby předzvěst roku 2005,
v roce 2004?
Prohloubily se ty, které v outgoingu sledujeme již třetím rokem:
cestovatelská veřejnost je stále náročnější a vybírá si
z kvalitnějších ubytovacích kapacit hotelů vyšších kategorií se
stravováním na bázi all inclusive. Stagnuje poptávka po jednoduchých
apartmánech bez stravování nebo se transformuje do poptávky po luxusních
vilách a pobytech v aparthotelích. Nadále roste podíl leteckých zájezdů
na úkor autokarových a probíhá diverzifikace poptávky do časového
rozpětí celého roku s rostoucím podílem exotických dovolených
u jižních moří v zimním období.
Dominantní problém na našem trhu, který se v posledním roce bohužel
ještě prohloubil, je deformované vnímání nabídky „v poslední
minutě“. Vinu na tom nesou i někteří čeští touroperátoři, kteří
formují názor cestovatelské veřejnosti nesprávným směrem, a to jednak
příliš nízkou cenou „poslední minuty“, která často klesá i pod
pořizovací náklady a jednak neúměrně velkým rozsahem této nabídky.
„Poslední minuta“ proto není ze strany zákazníků vždy chápána jako
„výprodej“ zbytkových kapacit, ale jako běžná standardní nabídka.
Rovněž představy o ceně ubytovacích a přepravních služeb v zahraničí
jsou značně zkreslené. S tím souvisí i přehnaná očekávání ze strany
klientů. Ale i tady platí osvědčené lidové rčení: „Za málo peněz,
málo muziky“. Tj., v případě doprodeje anonymních hotelů za zlomek
běžné ceny nemůže klient očekávat, že bude reálně bydlet
v nejlepším hotelu. Tato možnost sice není vyloučena, avšak není
garantována. Čedoku se úspěšně daří přesvědčit klienty o výhodách
koupě dovolené s předstihem, kdy mohou čerpat slevy za včasný nákup a
vybírat z nepřebrané katalogové nabídky.
Je-li kdo úspěšný, je tomu proto, že si to zaslouží…
K udržení silné pozice Čedoku na českém trhu neodmyslitelně přispívá
síť našich provizních prodejců. Z tohoto důvodu se snažíme i nadále
rozšiřovat tento prodejní potenciál, který v současné době čítá
více než sedm set obchodních zástupců. Čedok prodejcům nabízí
komunikaci pomocí specializované telefonní linky provizního prodeje, kam
prodejci volají zdarma a mají zajištěno přednostní odbavení pracovníky
call centra před běžnými klienty. Navíc mohou tento komunikační kanál
využívat každý den až do 22 hodin včetně sobot a nedělí. Rozšiřuje
se i možnost rezervací provizních prodejců po internetu s výhodou
okamžitého přístupu k požadovaným informacím. Kromě atraktivních
provizí, které v případě superprovize mohou dosáhnout až 15 %, jsme na
rok 2005 pro naše obchodní zástupce opět vyhlásili soutěž o hodnotné
ceny. Pro novou sezonu pro obchodní zástupce rovněž plánujeme řadu
atraktivních studijních cest i možnost čerpat rodinnou dovolenou
s výraznou slevou z cen zájezdů, které si vyberou.
Co byste českému outgoingovému trhu přál do roku 2005?
To vyplývá z předchozích úvah: touroperátory, kteří dovedou reálně
plánovat svůj odbytový potenciál, aby se nestávalo, že cestovní
kancelář přecení své síly a nakoupí více kapacit, než je schopna
reálně prodat a posléze své zájezdy nabízí hluboko pod úrovní
pořizovacích nákladů, a poškozuje tak celý trh.