Jedním z cílů akviziční strategie cestovní kanceláře Čedok je posilování konkurenceschopnosti a dosahování synergických efektů mezi majetkově propojenými subjekty. Nejvýznamnější efekty lze docílit v oblasti nákupu služeb a kapacit – zejména přepravních a ubytovacích. Pokud tyto kapacity kontrahuje ve velkých objemech, získává výhodné podmínky. Stále významnější roli hraje také zákaznický servis, ať již při nabídce a prodeji zájezdů či jejich samotné realizaci. V této oblasti Čedok trvale investuje jak do rozvoje vlastní prodejní sítě, tak do technologií, zejména webových stránek a internetového prodeje, trvale velkou pozornost věnuje výběru a školení našich průvodců a delegátů. Výsledky Čedoku jsou odrazem práce Čedokářů, kteří se 365 dní v roce starají o spokojenost klientů v duchu letitého, přesto i dnes stále aktuálního sloganu Čedoku z 30. let minulého století: „Vaše cesta, naše starost“.
Čedok – vlajková loď Odienu
23. 01. 2011
Ing. Miroslav Res
S uplynulou jubilejní 90. sezonou Čedoku jsme spokojeni. Při pohledu na trh zájezdů, jsou naše výsledky, zejména v oblasti, tržeb velmi dobré. Vzhledem k šíři nabídky Čedoku, jak destinací, tak druhů dopravy, jsme pružně reagovali na trendy v poptávce. Na jedné straně jsme zaznamenali zvýšený zájem o luxusní zájezdy, na druhé, i klientům, kteří chtěli za dovolenou utratit méně než v minulosti, jsme úspěšně vycházeli vstříc. Stejně tak jsme např. úspěšně dokázali nabízet jiné neméně atraktivní destinace těm, kteří vlivem mediální masáže nechtěli do Řecka. Důležitým faktorem při prodeji zájezdů je renomovaná značka cestovní kanceláře. Kromě již zmíněného univerzálního portfolia zájezdů, je právě značka Čedok naší výraznou konkurenční výhodou.
S generálním ředitelem akciové společnosti Čedok a.s. se
potkáváme 22. prosince 2010. Rozhovor jsme začali ohlédnutím za
úspěšným galavečerem u příležitosti 90. výročí založení
nejstarší české cestovní kanceláře, který se konal 7. prosince
2010 v Praze na Žofíně.
Mirku, na oslavách devadesátin Čedoku jsi od mistra světa Ondřeje
Synka dostal list skifařského vesla s jeho věnováním. Ondřej Synek,
jehož na oslavu přivedl předseda Českého veslařského svazu Ing. Jiří
Kejval, je vzorem mého syna Martina, který letos z pražské Slavie
přestoupil k němu do Dukly. A právě na lodi Jiřího Kejvala (dvojce bez
kormidelníka) si letos spolu s Mikulášem Šumem ve sprintu vyjel jeden ze
svých čtyř titulů juniorského mistra České republiky. Jakou souvztažnost
má Ondřejovo veslo k Mirku Resovi?
To, že Jirka Kejval přivedl na oslavu Ondru Synka, mi udělalo radost ze dvou
důvodů. Prvním důvodem je dlouhodobá úspěšná spolupráce Čedoku se
sportovci. Organizujeme zájezdy na mnoho významných sportovních události,
zajišťujeme i cesty pro naše olympioniky, partnery ČOV a fanoušky na
Olympijské hry. Druhým důvodem je to, že jsem v mládí vesloval a ještě
dnes se občas na skifu svezu. Ondru jsem viděl na Letních olympijských
hrách v Pekingu dojet těsně za vítěznou lodí a získat pro Česko
stříbrnou olympijskou medaili. Letos na mistrovství světa na Novém Zélandu
již s přehledem vybojoval zlato. Je to první velká zlatá medaile pro
našeho skifaře, o to více si dárku od Ondřeje – vesla s věnováním
Čedoku – cením.
Kdybych měl uvést paralelu veslování s cestovní kanceláří: Obojí je
o tvrdé, systematické práci. Veslař má před sebou dvoukilometrovou trať.
Pokud potrénuje pouze dva dny před závodem a nebude se dlouhodobě
připravovat a cílevědomě na sobě pracovat, stěží může uspět.
Cestovní kancelář má rovněž před sebou náročnou soutěžní sezonu, a
ani jí nestačí „potrénovat“ týden před jejím zahájením. Musí se na
ni s velkým předstihem a maximální zodpovědností připravovat, aby
obstála. Čedok má za sebou již devadesát sezon, a tím pádem i něco
natrénováno. U příležitosti 90. narozenin jsme se rozhodli natočit film
„Milníky na cestě s ibisem“, mapující bohatou historii naší cestovní
kanceláře. Ukazuje nejen historii Čedoku od jeho založení v roce 1920, ale
i vývoj odvětví cestovního ruchu od dvacátých let minulého století,
změny stylu cestování na pozadí politických událostí a ekonomického
vývoje u nás i v Evropě. Během dvaceti minut si uvědomíte, jak
obrovský vývoj tento obor za několik desetiletí prodělal díky rozvoji
techniky, především v oblasti dopravy. Letecké zájezdy – v nedávné
minulosti téměř luxusní zboží dostupné jen pro úzký okruh klientů –
jsou dnes běžným zbožím masové spotřeby. Cestování je stále
jednodušší a dostupnější službou, protože se rozšiřuje nabídka
letecké přepravy a mizí administrativní hranice mezi státy. Zkrátka
cestování se stává stále žádanějším.
Mirku, Odien – významný finanční investor z USA – se
stal majoritním akcionářem Čedoku v roce 2007 a svá akcionářská práva
vykonává od r. 2008.
Jak v rámci slavnostního večera na oslavách našich devadesátin na
Žofíně ve svém vystoupení uvedl předseda představenstva akciové
společnosti Čedok a.s. pan Michael Saran, záměrem našich akcionářů je
posilovat pozici Čedoku jako vlajkové lodi podnikatelských aktivit Odienu
v odvětví cestovního ruchu. Trh cestovního ruchu v České republice není
příliš velký a je již rozdělený. Abychom v jeho rámci významněji
rostli, jsou kromě zvyšování vlastního tržního podílu další cestou
k našemu růstu akvizice. Není tajemstvím, že Čedok již několik let
vlastní padesátiprocentní podíl v cestovní kanceláři ESO Travel,
významném hráči v oblasti exotických dovolených. Zájem o posílení
v oblasti letních leteckých dovolených a poznávacích zájezdů přivedl
Odien k akvizici CK FIRO Tour, která patří do velké čtyřky tuzemských
tour operátorů. Jedním z cílů naší akviziční strategie je posilování
konkurenceschopnosti a dosahování synergických efektů mezi majetkově
propojenými subjekty. Nejvýznamnější efekty lze docílit v oblasti nákupu
služeb a kapacit – zejména přepravních a ubytovacích. Pokud budeme tyto
kapacity kontrahovat ve větších objemech, získáme výhodnější podmínky.
Ve vysoce konkurenčním prostředí s minimálními maržemi, kterým
cestovní ruch je, je stále patrnější tlak na ceny zájezdů ze strany
klientů, což vede k tlaku na snižování nákladů. Akvizice a z nich
plynoucí synergie nám tak umožní i v budoucnu nabízet klientům služby
s nejvýhodnějším poměrem mezi cenou a kvalitou. Obdobná situace na trhu
zájezdů jako v České republice je i v regionu střední a východní
Evropy. I toto teritorium je proto předmětem zájmu našeho akcionáře.
Zejména Slovensko, kde má Čedok svou pobočku, dále pak Polsko a
Maďarsko.