Navzdory ztíženým podmínkám na dopravním trhu ČD Cargo obhájilo pátou příčku v žebříčku největších dopravců Evropské unie z hlediska objemu přepraveného zboží. V evropském měřítku je vývoj výkonů ČD Carga v uplynulém roce srovnatelný s nejlepšími evropskými železničními dopravci. Podle oficiální statistiky Mezinárodní železniční unie (UIC) evropští železniční dopravci v roce 2009 zaznamenali tyto meziroční propady přepravního výkonu: německý DB Schenker Rail –19 %, rakouský Rail Cargo Austria –20 %, české ČD Cargo –21 %, polské PKP Cargo –25 %, francouzský SNCF Fret –26 %, slovenské ZSSK Cargo –27 %, italská Trenitalia –33 %, belgické B-Cargo –33 %, rumunská CFR Marfa –40 %. Ze srovnání vyplývá, že se ČD Cargo díky protikrizovým opatřením s dopady hospodářské recese vyrovnalo relativně úspěšně.
ČD Cargo spoluzakladatelem evropské aliance Xrail
27. 04. 2010
Sedm hlavních evropských operátorů
železniční nákladní dopravy ve švýcarském Curychu 18. února
2010 vytvořilo oficiální evropskou alianci pro přepravy vozových zásilek
Xrail. Hlavním cílem aliance Xrail je poskytování mezinárodní
železniční přepravy efektivnějším a pro zákazníky komfortnějším
způsobem převážně mezi největšími evropskými hospodářskými centry,
jejich terminály a vlečkami. Aliance hodlá významně zvýšit
konkurenceschopnost přepravy železničních vozových zásilek v Evropě,
čímž pomůže odlehčit dopravě na silnicích a přispěje k ochraně
životního prostředí.
Vozové zásilky
představují v Evropě zhruba polovinu všech přeprav nákladů po železnici
a podle studií trhu mají značný mezinárodní růstový potenciál. Tento
nejdůležitější způsob přepravy se tak nyní stává mnohem
atraktivnějším a účinnějším. To je také hlavním cílem aliance Xrail,
která byla oficiálně založena podpisem zakládající smlouvy čelnými
představiteli partnerských železnic. Alianci tvoří sedm partnerů
s působností v 11 zemích: ČD Cargo (Česká republika), CFL cargo
(Lucembursko), DB Schenker Rail (Německo, Holandsko, Dánsko), Green Cargo
(Švédsko, Norsko), Rail Cargo Austria (Rakousko, Maďarsko), SBB Cargo
(Švýcarsko) a SNCB Logistics (Belgie).
Aliance posílí konkurenceschopnost
evropských železničních vozových zásilek vůči silniční přepravě.
„Úzká spolupráce při výrobních a informačních procesech nám může
pomoci uvolnit značný potenciál v efektivitě a kvalitě,“ vysvětlil
vedoucí projektu Xrail Günter Ferk. Standardy projektu Xrail přinášejí
výhody zákazníkům při přepravách přes hranice hned ve třech oblastech:
spolehlivost (minimálně 90 % v mezinárodní přepravě vozových zásilek
na síti Xrail), průhlednost (mezinárodní jízdní řád z vlečky
odesílatele na vlečku příjemce a využívání aktivních informačních
systémů) a proces nabídky (standardní doba zpracování maximálně
3 dny).
Projekt Xrail byl zahájen v roce 2007
pod vedením Mezinárodní železniční unie (UIC) v Paříži.
V součinnosti a s podporou UIC členové aliance od té doby vytvořili
mezinárodní pracovní standardy, potřebné IT nástroje, opatření ke
zlepšení kvality a vypracovali zakládající smlouvu aliance. „Aliance
položila základy trvalé sítě vozových zásilek po celé Evropě,“
říká Oliver Selnick, ředitel nákladní dopravy UIC. Projekt Xrail se
zaměřuje na řízení mezinárodní přepravy vozových zásilek mezi
operátory železniční přepravy. Aliance se nezaměřuje na ucelené vlaky
nebo kombinovanou dopravu, využívající výměnné nástavby. Obchodní
stránka přeprav vozových zásilek, jako jsou vztahy se zákazníky a
cenotvorba, zůstávají v přímé odpovědnosti zúčastněných
železničních dopravců, kteří tak pokračují v konkurenci mezi sebou.
Partneři projektu Xrail se však zavazují dodržovat vysoké standardy kvality
a služeb pro zákazníky, jak bylo ujednáno v rámci aliance.
Po úspěšném završení pilotní etapy,
během níž byly zakládajícími členy zajišťovány služby zákazníkům
podle standardů Xrail, nyní projekt Xrail spojuje hlavní ekonomické oblasti
v zemích, v nichž dopravci působí. Xrail staví na existující
infrastruktuře, na koridorech Evropské unie TEN-T (Trans European Transport
Network – Transevropská dopravní síť) a na vybraných terminálech a
vlečkách. Xrail zamýšlí svoji síť postupně dále rozšiřovat. Hlavním
cílem z dlouhodobého hlediska je obsáhnout celou evropskou síť vozových
zásilek. Partneři aliance se snaží co nejlépe využít jejich vlastní
síť, aby zajistili další rozvoj vozových zásilek. Založení aliance Xrail
je také dobrou zprávou pro životní prostředí. Ekologické parametry
železniční nákladní přepravy jsou mnohem příznivější než parametry
silniční nákladní přepravy, zvláště při přepravách na větší
vzdálenost.
„U vagonových zásilek
jsme stále více tlačeni konkurencí silničních dopravců,“ uvedl člen
představenstva a obchodní ředitel ČD Cargo Ing. Rodan Šenekl, který za
českého nákladního dopravce zakládající smlouvu podepsal. „Aliance
Xrail by měla nabídnout větší spolehlivost, rychlost a například
i možnost místenkování a sledování zásilky zákazníkem online,“ dodal
Šenekl. „ČD Cargo vzniklo jako samostatná akciová společnost mj. právě
za tím účelem, aby mohlo snáze vstupovat do takovýchto aliancí, které
přinášejí rozvoj produktů nákladní železniční přepravy a zlepšení
služeb zákazníkům,“ uvedl k projektu Ing. Josef Bazala, předseda
představenstva a generální ředitel společnosti ČD Cargo. „Podpisem
zakládající smlouvy jsme udělali malou revoluci, ale dále už hodláme
systém jen evolučně zdokonalovat, aby se nám podařilo udržet a časem
také zvýšit objem nákladní přepravy po železnici,“ sdělil při podpisu
smlouvy Günter J. Ferk, který je manažerem projektu Xrail.
Ing. Zdeněk Větrovec, ředitel odboru marketingu a komunikace
ČD Cargo