Carlson Wagonlit Travel upevnil pozici
06. 10. 2004
Business travel je oblastí vysoce kvalitních výstupů i drahých
vstupů souvisejících nejen s cestováním, ale i s incentivou –
motivací, výchovou a vzděláváním lidských zdrojů, firemními
prezentacemi a akcemi kongresového charakteru. Klienti vesměs cestují
vyšší třídou, bydlí v luxusních hotelích, půjčují si automobily
vyšších tříd atd. Mnozí z nich požadují VIP servis. Přední
společnosti business travel proto musí mít celosvětové pokrytí, poskytovat
špičkové služby včetně informačního servisu svým klientům, kdo kdy a
kam z jejich firmy cestoval, jakými leteckými společnostmi, kolik tím firma
uspořila apod. Čelní firmou působící v oblasti business travel na
českém území je společnost CWT Czech Republic s.r.o., jejíhož jednatele a
ředitele JUDr. Josefa Šestáka jsem požádal o rozhovor. Pane doktore,
celosvětová síť Carlson Wagonlit Travel je od letošního roku větší
o 1,7 mld. USD ročního obratu…
Ano, fúzí s francouzskou společností Protravel a odkoupením americké
Maritz Corporate Travel, jež v USA schválila Federální obchodní komise,
bylo dosaženo výrazného úspěchu při realizaci strategie růstu
společnosti. Tyto kroky skutečně přinášejí další 1,7 miliardy dolarů
do celosvětového ročního obratu Carlson Wagonlit Travel nad rámec
očekávaného interního růstu společnosti za rok 2004. Díky těmto
akvizicím Carlson Wagonlit Travel upevnil svou pozici v jedné z vedoucích
celosvětových společností cestovního managementu a i nadále prokazuje
vůli hrát důležitou roli v současné etapě konsolidace průmyslu
cestovního ruchu. Experti za letošní rok očekávají čtyř až
pětiprocentní růst naší společnosti v Americe, Austrálii, Africe a
Evropě a dvouciferný na asijských trzích.
Český trh business travel je stále perspektivní – nesaturovaný.
Do značné míry za to může neracionální přístup řady firem a jejich
nehospodárnost při nakládání se svými finančními prostředky. Tj. že si
v nich ohledně zajišťování služebních cest, firemních akcí apod.
dělá každý, co chce…
Jak kde. Je však pravdou, že u řady úřadů a firem dodnes neexistuje
jakákoliv firemní cestovní politika. Zpravidla si v nich vedoucí
pracovníci, někde i na nižších úrovních, mohou objednávat letenky a
další služby, kde je momentálně napadne. Nedodržováním racionální
firemní politiky se tak takováto instituce zříká optimalizace výdajů –
dosahování příznivých cen za kumulované nákupy služeb, letenek,
ubytování apod. Nicméně čím dál více subjektů, nejen velkých, ale
i středních a menších, si uvědomuje důležitost racionálního
přístupu – centrálního nákupu služeb business travel a důsledného
sledování ekonomických ukazatelů.
Zmínil jste letenky. Významnou součástí business travel vždy bylo
zajišťování dopravních cenin, zejména pak letenek. Současný byznys
spojený s jejich prodejem je však čím dál více stavěn na principu smět
letenky vůbec prodávat.
Ano, letecké společnosti oproti minulosti vytvářejí jiné podmínky pro
prodej svého produktu – letecké dopravy. Převládajícím trendem je, že
agent nebude od letecké společnosti, které prodává letenky, dostávat
provizi. Tím se letenkové agentury mohou částečně ocitnout
v existenčních problémech. To by ale neměl být případ Carlson Wagonlit
Travel. Komplexnost našich služeb i jejich spektrum včetně výrazně
proklientské orientace jsou významným předpokladem, abychom na českém trhu
byli úspěšní i v takto konkurenčním prostředí.
Velice atraktivní činností, kterou děláme ve spolupráci se zastoupeními
Carlson Wagonlit Travel v zahraničí, ve více než sto čtyřiceti zemích
světa, je incentivní a kongresová turistika pro firemní zákazníky
z České republiky. Zajišťujeme pro ně transfery, ubytování, catering
atd. včetně incentivních programů. Po těchto službách nám však
utěšeně roste poptávka i v oblasti incomingu do České republiky.
A opět nám v tom výrazně pomáhá celosvětová síť Carlson Wagonlit
Travel, jež svým klientům Českou republiku doporučuje a zprostředkovává.
Skupiny, které hotelům po celé České republice dodáváme, tvoří
především byznysmeni, jež mají velké nároky na úroveň služeb a
organizaci programu. Na druhou stranu lze konstatovat, že kvalita se vyplácí.
V oblasti incomingu nám velmi pomáhá to, že si Česká republika upevňuje
reputaci bezpečné destinace, a modleme se všichni, aby to tak bylo i do
budoucna. Brno, Praha, Český Krumlov, Mariánské Lázně, Znojmo atd. atd.
jsou velmi atraktivními místy pro klienty Carlson Wagonlit Travel. Pro rok
2005 tak zaznamenáváme nárůst objednávek – požadavků svých kolegů
ze zahraničí na realizace akcí incentivní turistiky, skupinových zájezdů
a firemních školení v České republice. Tento trend je odrazem také toho,
že kvalitní služby jsou poskytovány nejen v Praze a Brně, ale na mnoha a
mnoha dalších místech České republiky. Logickou snahou českého
zastoupení Carlson Wagonlit Travel a naším podnikatelským záměrem tak je
ukázat zahraničním klientům nejen Prahu, ale rozšířit počet jimi
navštěvovaných míst v České republice a ruku v ruce s tím i délku
jejich pobytů.