Budu pokračovat stejným způsobem
15. 07. 2012
Když jsem s Ing. Feridem Nasrem v roce 1993 dělal první
interview, ještě jsem měl tmavé vlasy a vousy. Tenkrát EXIM tours dělal
letecké zájezdy do jediné destinace a v ní obsazoval dva nebo tři
hotely. S Feridem Nasrem se potkáváme 14. června 2012, ani ne měsíc
poté, co německé Rewe Touristik prodal jedenapadesát procent akcií holdingu
EXIM tours.
Feride, proč jsi přistoupil na toto partnerství?
Nejdřív bych rád některé informace uvedl na pravou míru. Dobře si
vzpomínám na náš první rozhovor, protože to bylo mé první interview,
které jsem kdy v životě někomu poskytl. A mýlíš se. Nenabízel jsem
tři hotely, ale jeden. A měl jsem na to leták, žádný katalog.
Souhlasím, že to byl náš první rozhovor, ale jestli jsi měl tmavé vlasy,
to si nejsem jistý.
V téhle branži jsem dvacet let a firma se dostala tam, kam se dostala. Už
je to taková velká fabrika. Ale každá velká fabrika může být součástí
ještě větší fabriky. Ne, že bych z ní chtěl odejít, nebo že by mne to
nebavilo. To vůbec ne. Stoprocentně budu pokračovat stejným způsobem.
Jestli mi v ní patří většinový podíl nebo ne, to netřeba řešit. Jsem
moc rád, že se tato transakce povedla zrovna mně. Ve střední Evropě je
jedinečná. Kdy se západnímu touroperátorovi podařilo vstoupit do čtyř
východoevropských zemí najednou? Určitě to nebylo nic jednoduchého.
Zřejmě každý ví, jak jsou Němci precizní a jak jdou na jistotu.
Lepšího výsledku bych nikdy nedosáhl.
K tomu si dovolím poznámku. Zažil to asi každý, kdo s tebou
kdy chtěl dělat obchody. Udělat s tebou byznys není nic
jednoduchého.
Uznávám, že ani pro Rewe Touristik nebylo jednoduché se se mnou domluvit.
Tenhle obchod jsme uzavřeli díky kompromisům z mé i z jejich strany.
Jaké obzory vstup německé Rewe Touristik české cestovní
kanceláři EXIM tours a jejím dceřiným společnostem otevírá?
EXIM tours stále zůstává českou cestovní kanceláří. Ať budou jeho
akcionáři kdokoliv. Díky vstupu Rewe Touristik jsme se dostali do takové
pozice na trhu, jíž jsme se konkurentům ještě více vzdálili. Naše
pozice je teď ještě pevnější.
Co se týče hlavních přínosů, pro mě to jsou především dvě věci.
Dostáváme se k atraktivním produktům, jejichž tvorba mne vytěžovala
nejvíc. Díky spojení s Rewe Touristik budeme nabízet lepší služby
za lepší ceny. Bohužel koupěschopnost trhů, na nichž holding EXIM tours
zájezdy prodává, není taková, abychom pro ně bez tohoto strategického
spojení mohli v pobytových místech (díky objemům) nakupovat služby
ještě výhodněji. Už tohle je velká trefa! Kontraktace teď budou nejen pro
naše čtyři stávající trhy – Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko, ale
i pro německý, rakouský a švýcarský trh. Druhou věcí je obrovská
prodejní síť Rewe Group, která čítá 560 supermarketů. Ta rozšíří
už beztak velmi silnou prodejní síť 55 vlastních poboček, kterou EXIM
tours v Česku disponoval před jeho vstupem.
Tím jsi načal téma, které jsem chtěl zahájit citací
propagandistického tvrzení: „Nakupujte zájezdy v Německu, vyjde vás to
levněji.“
Ti, kdo to šíří, srovnávají nesrovnatelné. V hotelech střední třídy
jsme v Česku stoprocentně konkurenceschopní a možná i levnější,
protože naše marže je daleko nižší než německá. Co se týče vyšší
kategorie hotelů, můžeme být o něco málo dražší, ale pokud k tomu
přičtete dopravu k odletu do Německa, klient na tom stejně
nevydělá.
Jak se bude u leteckých zájezdů vyvíjet charterová
přeprava?
Ta ještě má kam expandovat. Kupní síla klientů se zvyšuje a zájezdy
zlevňují. Vytváří se tak podmínky, aby mohla jít dopředu. Bohužel
faktory, které poptávku po leteckých zájezdech poslední roky narušují,
jsou „krize nekrize“ a politická nestabilita v některých zemích, kde
jsou pobytové destinace.
S kým bude EXIM tours létat?
Velmi dbáme na poskytovaný servis a letové časy a toto kritérium je pro
nás kromě dobré ceny rozhodující při výběru leteckého dopravce.
V Česku jsou dvě seriózní letecké společnosti – Holidays Czech
Airlines a Travel Service, s nimiž máme výborné vazby. Spolupracujeme
s oběma. Moc dobře vědí, že na podmínky, které chce EXIM tours, se jim
vyplatí přistoupit, protože jsme jediná cestovní kancelář, která jim
může garantovat velký obrat a celoroční provoz.
Co exotika – dálkové lety?
V tomto lze český trh srovnat s rakouským, protože slovenský, polský ani
maďarský nereprezentují ani polovinu toho, co se létá z Česka. Mít
po celou sezónu vyprodanou sedačkovou kapacitu letadel pro tři sta až
čtyři sta pasažérů je pro tak malý trh, jako je český nebo rakouský,
problematické. Proto i tady v Česku využíváme menší letadla. Místo
maximální konfigurace 189 míst tam máme jenom 160 sedaček, aby
cestující měli více prostoru. Travel Service už má nová letadla, která
i hodně vzdálené destinace dokážou uletět jen s jedním
mezipřistáním.
Kam bys mi doporučil jet ke Středozemnímu moři, kde jsem ještě
nebyl?
Do Maroka. Maroko je velmi perspektivní. Ale i do řady nových destinací
v Turecku. Nicméně jsem rád, že se Čechy tradičně oblíbené destinace,
Tunisko a Egypt, vrací na někdejší pozice.