Britské nízkonákladové společnosti tahouny
03. 07. 2005
Rok s rokem se sešel a já se při příležitosti leteckého
Všudybylu zeptal obchodního ředitele společnosti Menzies Aviation Group
(Czech), s.r.o. Ing. Ladislava Klimeše, co je u nich nového.
Máme nové zákazníky. Z nich z hlediska objemu největší jsou British
Airways, které jsme začali odbavovat 13. června 2005. Dalšími novými
zákazníky jsou Polský LOT, britský „low cost“ Thomsonfly, polský „low
cost“ Centralwings – dceřiná společnost LOT Polish Airlines. Patří sem
i společnosti, které k nám létají menšími letadly, jako je dánský Sun
Air a švýcarský Fly Baboo.
Mezinárodní Letiště Praha-Ruzyně zažívá nebývalou
konjunkturu. Jaké jsou podle vás důvody tohoto boomu?
Výrazně dynamický růst poptávky po letech z/do Česka (nejen do Prahy)
zaznamenáváme v rámci evropské unijní dopravy. Není až tak způsoben
dálkovými linkami. Je to o tom, že Praha je populární a že se začíná
zhodnocovat úsilí krajů, na jejichž území působí mezinárodní letiště
schopná přijímat velké dopravní a cargo stroje. Tahouny jsou zejména
britské nízkonákladové společnosti, které své pasažéry do naší vlasti
(pro ně nejen mlékem a strdím oplývající) vozí za předem
definovanými cíli.
Již jsme dlouho nedělali osvětu na téma handling. A asi bychom
měli, už proto, že Menzies Aviation Group je v tomto oboru na světové
scéně výrazným specializovaným hráčem. Takže handling je, když…
Pokud někam jako cestující letíte, někdo vám musí zkontrolovat letenku,
přidělit místo v letadle, zvážit zavazadla, označit je kódem, zavazadla
se musí naložit do letadla, před tím vyložit zavazadla přiletivších
pasažérů, doplnit v letadle pitnou vodu, vypustit palubní toalety,
vyčistit a uklidit letadlo, manévrovat s letadlem po ploše, z hlediska
bezpečnosti letu se postarat o vyvážení letadla, tzn. o rozmístění
cestujících a nákladu. To všechno je handling. V zimním období je to
také odmrazování povrchu letadel speciální kapalinou.
Tak, jak se modernizuje technika, činí pokroky i oblast
bezpečnosti. Mezinárodní civilní letecká doprava je indikátorem pohody či
napětí v mezinárodních vztazích. Bezpečnost letecké dopravy je do
značné míry záležitostí fungování handlingových společností. To, že
se v USA v oblasti bezpečnosti opakovaně stala řada incidentů, bylo
zřejmě způsobeno tamním systémem odbavení a personálem.
Co se týče leteckého zboží, to, co se stalo v Americe, že se několik
lidí proletělo v bedně jako zásilka z jednoho města do druhého, u nás
není možné. Všechno se musí rentgenovat nebo fyzicky kontrolovat. Americké
přístupy u nás nejsou aplikovatelné. Naopak Amerika v tomto dohání
Evropu. Pokud jde o bezpečnost letadel, odbavování a bezpečnost na Letišti
Praha-Ruzyně, pociťujeme více a více se zpřísňující požadavky České
správy letišť. Ať už zvýšenou kontrolu při vstupu na plochu, do letadel
nebo i požadavky v rámci naší firmy, které přicházejí z ústředí.
Mohu-li srovnávat bezpečnostní kontroly před pěti lety a nyní, je to
mnohem přísnější.
Již jsem zmínil, že Menzies Aviation Group funguje v řadě
destinací světa. Je to výhoda?
Je. Čerstvým případem jsou již zmiňované British Airways. Spolu s Prahou
je dalším významným letištěm v regionu střední a východní Evropy, kde
působíme, Bukurešť. Zde již British Airways a Menzies Aviation
spolupracují několik let. Pracovníci bukurešťského Menzies Aviation jsou
nyní v Praze na dočasnou výpomoc v rámci zahájení spolupráce British
Airways a Menzies Aviation zde na Letišti Praha-Ruzyně. Obdobně to funguje
i v oblasti carga, kdy si v rámci naší celosvětové sítě vyměňujeme
informace o zákaznících a můžeme si, takříkajíc, i některé
zákazníky předávat. Čerstvým případem je společnost Polar Air, která
je naším zákazníkem v Amsterodamu a plánuje rozšířit své aktivity
i do Prahy, kam již přichází jako zákazník Menzies.
Jedno z našich každoročních interview neslo název „Šlo přes
nás stádo antilop“…
Zvířata už se tolik nedopravují, ale mohl bych se zmínit o velkých
zásilkách. Např. náklad sestávající z pěti kusů, jež celkem vážily
240 tun. Tvořily jej zemní stroje a přepravovaly se naráz jedním letadlem.
Byly to ale i sladkosti, 100 tun bonbonů medvídků, přepravovaných
z Prahy za oceán. Jistě sem patří i dva lety s pancéřovanými
terénními automobily do Iráku. Tyto speciálně upravené vozy měly
neprůstřelná skla, pancéřování i uvnitř, neprůstřelné pneumatiky,
takže vážily o hodně tun více než na pohled zvenku stejné offroady.
Co odbavování charterových spojů cestovních kanceláří ke
koupacím mořím?
Spolupracujeme s několika tureckými společnostmi – Freebird, Onur, Atlas
nebo bulharskými Bulgarian Air Charter.
Ještě bychom mohli zmínit nějaké V.I.P., protože nám vlastencům
dělá dobře vědomí, že Česko navštěvují lidé, jako je Bill Gates,
ruský či americký prezident atd.
Tak třeba Bill Gates, německý prezident, německý kancléř…
Ale o nich už jsme hovořili před rokem.
Jenomže oni jsou tu stále. Takže znovu tu byl Bill Gates, německý premiér,
dánský premiér aj., a to je dobře nejen pro Menzies Aviation Group
(Czech), s.r.o.