Bránit vylidňování malých obcí
12. 01. 2018
V druhém vydání Všudybylu 2017 jsem v článku „Nech
brouka žít…“ referoval o šumavském čundru, a že jako bych se
v první zóně Národního parku Šumava ocitl pár verst od Podkamennoj
Tungusky v roce 1920. S tím rozdílem, že po dopadu tunguského meteoritu
nevládl v tajze takový zmar jako teď na české straně Šumavy.
Příjemnými oázami, kde jsme i v těch nejmenších šumavských obcích
mohli dokupovat potraviny a další věci, nám byly prodejny COOP. Tímto
konstatováním jsem zahájil rozhovor s prezidentem Asociace českého
tradičního obchodu Ing. Zdeňkem Juračkou.
Pane prezidente, čeká vesnické prodejny v obcích přibližně do
pěti set obyvatel obdobný osud jako plochy v první zóně Šumavy, kde lidé
po staletí ještě donedávna pěstovali smrkové monokultury?
Velice
dobře si uvědomujeme, že je třeba nenechat malé obce obdobnému osudu. Že
je třeba bránit jejich vylidňování, s čímž úze souvisí zachování
jejich obchodní a dopravní obslužnosti. Řeknu dobrou zprávu a špatnou
zprávu. Dobrá je, že se touto problematikou začali zabývat odpovědní
lidé. Špatná v tom, že snaha udržet obchodní obslužnost malých sídel
naráží na nedostatek financí. Dali jsme proto dohromady argumentaci, proč
je důležité zabývat se obchodní obslužností venkova. Sestavili jsme
zásady, které by měly být brány na zřetel při výběru prodejen, jež
mají být v malých obcích udrženy. Vplývají z toho, že obec by měla
být komplexní. Ke každé vesnici totiž mimo jiné patří kostel, fara,
hospoda a prodejna. Základní péči o obec má obecní úřad a ten by měl,
jestliže má prodejna ekonomické problémy, rozhodnout. Pokud na to má
peníze, řekne provozovateli: „Já ti s tou prodejnou pomůžu.“ Jestliže
nemá, doporučí mu, aby se obrátil na kraj a příslušného hejtmana a tam
ho podpoří.
Jak jsem řekl, Asociace českého tradičního obchodu zpracovala kritéria,
kterých se lze přidržet při rozhodování, zda tu kterou prodejnu podržet,
nebo ji nechat zavřít. Jsou totiž prodejny, jež jsou ztrátové kvůli
lajdáckému personálu, ale také prodejny, které jsou ve ztrátě díky
rozpínavosti nadnárodních maloobchodních řetězců, jejichž hypermarkety
snižují potřebu nakupovat v místě bydliště. Bohužel, stále jich
přibývá. Čili když se obec rozhoduje, zda má přispět na provoz prodejny,
může od Asociace českého tradičního obchodu obdržet odborné posouzení,
zda investovat do jejího udržení, nebo ji nechat padnout. Za ty desítky let,
co působíme v managementu maloobchodu, jsme nasbírali spoustu zkušeností.
Jsme tedy schopni si prodejnu prohlédnout a obci či kraji říci: „Problém
je v tom, v tom a v tom… A když se odstraní, doporučujeme prodejnu
udržet. Pokud neodstraní, doporučujeme nechat ji osudu.“