STOCK Plzeň-Božkov
je největším výrobcem lihovin v Česku. Již 93 let vyrábí
špičkové produkty, které patří k nejoblíbenějším na českém trhu.
Široká paleta zahrnuje mnoho oblíbených značek v čele s „výjimečně
hořkým a výjimečně dobrým“ Fernetem Stock. Krom fernetů patří
ke klíčovým produktům likérky i Vodka Amundsen, ovocné destiláty či
lihoviny řady Božkov, jíž vévodí Božkov Tuzemský –
nejprodávanější lihovina v Česku. Základem vedoucího postavení
společnosti Stock Plzeň-Božkov na trhu je kombinace tradičních značek
s dlouholetou historií a inovacemi výrobkového portfolia. Sortiment reaguje
na nejnovější trendy, které Stock Plzeň-Božkov často spoluutváří. Tak
tomu bylo například v případě Fernetu Stock Citrus, který měl premiéru
v roce 1997 a během krátké doby se stal jednou z nejoblíbenějších
značek na českém trhu. Dnes portfolio společnosti zahrnuje více než
čtyřicet značek. Řadu dalších, zahraničních lihovin na českém
a slovenském trhu exkluzivně distribuuje. Stock Plzeň-Božkov podporuje
propagaci odpovědné a umírněné konzumace alkoholu a aktivně se podílí
na projektech v této oblasti.
Božkov Speciál
23. 02. 2013
S generálním ředitelem společnosti Stock Plzeň-Božkov, s.
r. o., a prezidentem Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky panem
Petrem Pavlíkem se potkáváme v Plzni-Božkově 23. ledna 2013. Historie
božkovské likérky Stock se začala odvíjet roce 1884 v Terstu, kde
Lionello Stock založil společnost Camis & Stock. Jeho brandy dosáhlo
takové obliby, že se Camis & Stock stala ve dvacátých letech
20. století jednou z největších společností svého druhu v Evropě.
Po rozpadu Rakouska-Uherska se do té doby domácí trhy staly pro terstskou
likérku zahraničními, a její vývoz narážel na překážky v podobě
cel, dovozních kvót apod. Lionello Stock proto v zemích, které vznikly
po rozpadu habsburského mocnářství, zřídil filiálky. V roce 1920 proto
v Československu koupil ovocnou palírnu v Božkově a tuto dceřinou
společnost nazval Stock Cognac Medicinal.
Ano, historie se teď u nás v Božkově zajímavě potkává. V červnu
2012 se naše mateřská společnost rozhodla převést veškerou výrobu
do Plzně. „Žák“ – tj. plzeňský Božkov – tak převzal veškerou
výrobu od svého „učitele“ – mateřské továrny založené r.
1884 v Terstu. Pro nás, tady v Česku, je to ocenění naší práce, a pro
historii zajímavé „kolečko“.
Na vašich webových stránkách mne zaujal program
„Odpovědná konzumace alkoholu“. Při té příležitosti si dovolím
podotknout, že čas od času jej s přáteli konzumujeme opravdu odpovědně.
Ostatně můj táta, ač jsem jej zásoboval daleko dražším pitím,
na božkovský Tuzemák nedal dopustit a trvale si jej kupoval
do zásoby.
V češtině název programu „Odpovědná konzumace alkoholu“ vyznívá
možná trošku dvojsmyslně. V žádném případě to nebylo naším
záměrem. V rámci Unie výrobců a dovozců lihovin ČR jsme založili
platformu „Pijte s rozumem“. Přesněji řečeno, vznikla v roce 2003,
a v roce 2010 byla přidružena k programům Unie výrobců a dovozců
lihovin ČR. Unie přitom zastřešuje dvanáct subjektů, které v roce
2011 odvedly 81?% veškeré spotřební daně z alkoholických nápojů
v Česku. Etický kodex máme mnohem přísnější, než stanovuje
legislativa. V souladu s ním např. mladé lidi odrazujeme od nadměrné
konzumace lihovin. V rámci programu „Pobavme se o alkoholu“ debatujeme
na školách o problematice pití mezi mladými lidmi. Na řidiče apelujeme
v rámci programu „Domluvme se“, kterým se je snažíme směrovat, aby
v případě, že se s přáteli jedou bavit do restaurace autem, měli mezi
sebou vždy někoho, kdo nebude pít a odveze je zpátky apod. Programů je
mnohem víc, ale toto jsou základní. Náš etický kodex např. zakazuje
cílit reklamu na mladé lidi a využívat k reklamám herce mladší
pětadvaceti let. Rozsah opatření, jimiž se samoregulujeme, je široký
a v mnoha ohledech je přísnější než legislativa ČR. Přispíváme tím
ke kultivaci konzumace lihovin v České republice.
Máte úžasnou reklamu na Fernet, nicméně jedničkou
v srdcích asi všech Čechů a vysoce bonitním prezentem – nostalgicky
voňavým pozdravem z domova, který jsme vozívávali našincům dlouhodobě
pobývajícím v cizině, zůstává „jemný dámský likér na tři“ (pro
luštitele křížovek z předunijních dob) „R-U-M“, tedy váš dnešní
Tuzemák.
Božkov Tuzemský je neprodávanější lihovinou v České republice.
V Česku se vypije téměř litr Božkova Tuzemského na hlavu a rok. O jeho
kvalitách hovoří spousta dalších věcí. Po tzv. prohibici v loňském
roce se spotřebitelé výrazně přiklonili ke značce Božkov, ať už se
jedná přímo o Tuzemský nebo o ostatní produkty. Kolegům zaměstnancům
našeho podniku jsem při té příležitosti zdůrazňoval, že je to
poděkování spotřebitelů za práci, při níž oni i jejich předchůdci
důrazně trvali na kvalitě. To je to, co časem vytvoří oblíbenou značku,
garantuje bezpečnost výrobku a zaručuje důvěru trhu.
Co se týče Fernetu, také to je ikonická značka, ve Stocku vyráběná
od roku 1927. Je to přírodní produkt, který má charakteristickou chuť,
vůni a barvu a díky tomu i široké řady věrných spotřebitelů. Lidé,
kteří pijí Fernet a tzv. se do něj dostanou, u něho zůstávají
a leckdy nám píší dlouhé dopisy, co pro ně jeho chuť znamená.
V předešlém vydání Všudybylu prezident Svazu obchodu
a cestovního ruchu Zdeněk Juračka říká: „Kdyby se nákup a prodej
alkoholu řádně evidoval, tzn. prostřednictvím registračních pokladen
s fiskální pamětí, nemuselo to dojít takhle daleko. Nemusel by tak
rozsáhlým způsobem kvést černý obchod.“ Vynětí metylalkoholu ze
seznamu látek podléhajících zvláštnímu režimu zacházení mělo
v Česku velmi tragické důsledky.
To bylo rozhodnutí Evropské komise, které kritizujeme. Co se týče
opatření proti „černému trhu“ s alkoholem, aby se situace neopakovala,
Unie výrobců a dovozců lihovin ČR vypracovala devatenáct bodů, které
jsme předali kompetentním státním orgánům včetně ministerstev a vlády
České republiky. Jsme s nimi v úzkém kontaktu. Řekl bych, že už došlo
k posunu v přijetí několika z těchto návrhů a už jsou ve stadiu
schvalovacích procesů nové legislativy. Patří k nim např. zákaz prodeje
lihovin v gastronomických provozech, tj. v restauracích či hotelích,
z lahví, jejichž obsah je větší než jeden litr. Důležité je, že dojde
k licencování prodeje lihovin. Opatření, které zatím není konkrétně
ukotveno, ale je stěžejní, je právě panem prezidentem Juračkou zmiňované
zavedení fiskálních pokladen. Jsme přesvědčeni, že pro zajištění
důsledné kontroly dodržování zákonů je povinné zavedení pokladen
s fiskální pamětí nezbytným prvkem.
Kolik turistů, byznysmenů, vědců a dalších spotřebitelů
navštíví tu kterou zemi a kolik tam utratí peněz, do značné míry
odvisí od její proslulosti. Tedy i od toho, jak známé a oblíbené jsou
výrobky jejích firem ve světě. Vaše produkce splňuje i roli vyslanců
úspěšně propagujících zemi svého původu.
Naše výrobky vyvážíme do pětapadesáti států světa. Na export jde
polovina naší produkce. Největšími odběrateli jsou Itálie, Slovensko,
USA, Kanada a začíná se k nim řadit i Rusko, kde jsme zastoupeni nejen
Fernet Stockem, ale i ostatními výrobky. Rusko je specifické v tom, že je
výrazně orientováno na vodku a zároveň jsou tam v této komoditě jako
nejlepší vnímány ruské výrobky. Ve vodce je tam opravdu malý prostor pro
jakékoli importní značky. Ruský trh proto čeká nárůst hlavně jiných
kategorií. Očekáváme, že se tam začne konzumovat mnohem relevantnější
kategorie whisky.
Všudybyl mívá tu čest být partnerem významných akcí
České barmanské asociace. Vaše partnerství je však pro barmany daleko
stěžejnější.
Rádi s touto asociací spolupracujeme. Organizujeme školení, a to
převážně v našem odštěpném závodě v Prádle u Nepomuku, kde se mj.
dělá macerát pro Fernet. Děláme tam i ovocné destiláty. V roce
2010 jsme např. s tamní hruškovicí získali první místo
na „Jelínkově koštu“. To ilustruje, že destiláty umíme skutečně
dobře. V Prádle jsme roku 1989 začali vyrábět další ikonickou věc,
velmi zajímavou i z hlediska cestovního ruchu. Whisky, kterou už dva roky
dáváme na trh. Díky ní lze říci, že Česko je jednou z devíti
whiskových zemí. Whisky je zajímavá nejen tím, že byla vyrobena
v přelomovém roce 1989, ale především vynikající kvalitou. Přijíždí
k nám řada zahraničních konzultantů, kteří celý život dělají
ve výrobě lihovin, aby si od nás mohli koupit několik lahví této whisky
na Vánoce. Je dalším z klenotů, jež máme ve výrobním portfoliu.
Řada středních škol orientovaných na gastronomii vyučuje obor
barmanství.
Za všechny bych rád připomněl naši spolupráci se Soukromou střední
školou hotelnictví a gastronomie SČMSD Praha v Praze-Klánovicích. Když
jsme např. vyvíjeli nový produkt, pomohly nám přitom i názory těchto
mladých odborníků.
Co se novinek týče, rád bych zmínil, že jsme loni na trh uvedli výrobek,
který jsme nazvali „Božkov Speciál“. Je postaven na božkovském
Tuzemáku. Máme radost, že se chuťově velmi ujal. Aniž bychom dělali
cílenou reklamní kampaň, u partnerů z řad prodejen i gastroprovozů se
stal druhým nejprodávanějším tuzemákem v České republice, hned
po Božkovu Tuzemském. Oslovuje totiž konzumenty, kteří vyznávají ještě
trošku jemnější chuť, než má klasický Tuzemák.