Bovis Lend Lease
- společnost sira Franka
05. 02. 2005
Deváté vydání Všudybylu 2004 (str. 21) přineslo fotoreportáž
z glajchy terminálu EUropa, která se slavila 13. října 2004. A přesto,
že se na realizaci projektu podílí řada subjektů, prvního přípitku na
pódiu na zdar terminálu Sever 2 se zhostili pouze tři aktéři. Za Českou
republiku (v tomto případě slovo „republiku“ míním v prapůvodním
významu jako „věc veřejnou“) ministr dopravy Ing. Milan Šimonovský, za
investora generální ředitel České správy letišť Ing. Martin Kačur a za
stavební společnosti zúčastněné na projektu předseda představenstva a
generální ředitel firmy Bovis Lend Lease, a.s. Ing. Petr Palička, kterého
jsem požádal o představení společnosti Bovis Lend Lease.
Společnost Bovis byla založena na sklonku devatenáctého století v Anglii
jako standardní stavební firma a až do sedmdesátých let minulého století
se příliš neodlišovala od jiných obdobných britských společností.
V 70. letech začal ve vedení společnosti pracovat rodák z jihomoravského
Mikulova pan František Lampl. Coby stavební inženýr odešel počátkem
sedmdesátých let do Velké Británie, začal pracovat u Bovisu jako
stavbyvedoucí a během několika let se vypracoval až na pozici generálního
ředitele a předsedy představenstva. V této pozici působil od roku
1980 až do roku 2001 a za tu dobu z Bovisu udělal jednu z největších
světových firem v oboru řízení staveb. Bovis se stal skutečně globální
společností pracující prakticky na všech kontinentech s ústředím
v Londýně. V roce 2000 byl Bovis převzat australskou developerskou
společností Lend Lease, a byla tak vytvořena společnost Bovis Lend Lease.
Podíl pana Lampla na tomto nevídaném rozvoji společnosti spolu s jeho
mimořádnými lidskými kvalitami byly Jejím Veličenstvem britskou královnou
v roce 1990 oceněny udělením šlechtického titulu. Přestože sir Frank
v roce 2001 odstoupil z výkonné pozice předsedy představenstva a
generálního ředitele společnosti, zůstal Bovisu věrný i nadále. Je
doživotním prezidentem naší společnosti a pro současné vedení je zdrojem
neocenitelných informací. Protože sir Frank, kromě toho, že je britským
šlechticem, současně zůstal i pravým Moravákem. Právě on to byl, kdo
v roce 1991 inicioval založení pobočky Bovisu v České republice a
současně vytvoření projektu Technologického parku v Brně. Ten byl
založen jako společný podnik města Brna a tehdejšího vlastníka Bovisu
společnosti P&O. Technologický park je úzce napojen na Vysoké učení
technické v Brně, výrazně podporuje zaměstnanost, rozvoj technologií a
technické vzdělanosti v tomto moravském regionu.
Hned po svém založení v České republice začal Bovis poskytovat
servis při realizacích developerských záměrů.
Ano, Bovis, dnes vlastně již Bovis Lend Lease, a.s, od počátku poskytuje
veškeré služby, které investor potřebuje pro rozvoj svého zamýšleného
projektu. Od úvodního poradenství ve fázi rozhodování investora (cenové a
časové propočty, hodnocení proveditelnosti stavebního záměru,
optimalizace projekčních návrhů) přes zajišťování studií a
jednotlivých stupňů projektové dokumentace, územních rozhodnutí,
stavebních a jiných povolení až po zajišťování realizace staveb (tj.
poradenství při výběru nejlepšího dodavatelského systému, uspořádání
výběrových řízení na zhotovitele, ať už jednoho či několika,
příprava zhotovitelských smluv, nastavení systému práce na stavbě).
Následné řízení zhotovitele či zhotovitelů vedeme tak, aby stavba byla
dokončena ke spokojenosti investora, a to zejména ze čtyř hlavních
aspektů: v daném čase, v očekávaném rozpočtu, ve vysoké kvalitě a bez
úrazů. Významnou úlohou je též řízení změn, kterých je někdy
značné množství a které mohou výše uvedené aspekty výrazně ovlivnit.
Avšak firma Bovis nemusí být pro investora přínosem „jenom“ ve fázi
přípravy projektu a při jeho následné realizaci. Vzhledem k tomu, že jsme
mezinárodně etablovanou společností, pracujeme v řadě případů
i v oblasti financování projektu. Ne, že bychom stavby financovali (to
pouze ve výjimečných případech a doposud jen v zahraničí), ale
nezřídka se stává, že nás investor při podání žádosti o bankovní
úvěr žádá o garanci efektivního financování či že pro banky
provádíme dohled nad vynakládáním bankovního úvěru. Pravidelně též
provádíme řadu expertíz, které bankám umožňují kvalifikovaně posoudit
proveditelnost jednotlivých projektových záměrů. Na Bovis se tak
i v oblasti financování projektů obrací stále více bank
i investorů.
Bovis Lend Lease participoval na nejprestižnějších stavbách
světa. Co v Česku?
Jsme velkou mezinárodní firmou a naší prioritou je získávání velkých
zakázek pro domácí a mezinárodní investory. Těch skutečně velkých
projektů však není mnoho, a tak velmi rádi také pracujeme na zajímavých
menších zakázkách, které velké investice vhodně doplňují. Mimořádně
významná je pro nás též účast na státních a municipálních
zakázkách. Nicméně každé začátky jsou těžké, a tak i v České
republice devadesátých let minulého století Bovis začínal s řízením
výstavby čerpacích stanic, autosalonů, rekonstrukcemi kancelářských budov
apod., tedy zakázkami s investicí v řádech desítek milionů korun. Záhy
jsme se propracovali k projektům v řádu stamilionů korun, jako byly
realizace kancelářských, obchodních, výrobních a skladových objektů,
přes které jsme se dostali k projektům v řádu miliard korun, v nichž je
dnes v České republice těžiště naší činnosti. Z těch
nejvýznačnějších bych mohl jmenovat rekonstrukci Kongresového centra
Praha; výstavbu obchodních center Olympia, kterých již bylo šest; ECM City
v Praze na Pankráci, výstavbu Sazka Arény (zde Bovis zpracovával
i podklady pro ratingovou agenturu ohledně zajištění financování);
výstavbu Národního integrovaného střediska řízení letového provozu
(IATCC) České republiky v Jenči u Prahy či v tomto vydání Všudybylu
zmiňovaný projekt EUropa na mezinárodním letišti v Praze-Ruzyni. Za jednu
z významných staveb, která je sice v úvodní fázi, ale slibně se
rozbíhá, považujeme výstavbu kampusu Masarykovy univerzity v Brně, což je
téměř čtyřmiliardová investice.
Investiční výstavba v České republice do značné míry koreluje
s rozvojem průmyslu cestovního ruchu. Ostatně právě participace Bovisu na
infrastruktuře cestovního ruchu mi byla záminkou k tomu, abych vás, pane
předsedo, oslovil.
Infrastrukturní projekty nás zajímají. Značnou část zakázek naší
mateřské firmy ve Velké Británii představují infrastrukturní stavby
včetně rekonstrukcí železničních koridorů, nádraží a letišť.
Pochopitelně, že se těchto zkušeností, včetně poznatků sesterských
společností, v maximální míře snažíme využívat i v Česku. Oblast
letecké dopravy, jejíž infrastrukturní součástí jsou realizace projektů
EUropa a IATCC Praha, se v současné době rozvíjí snad nejdynamičtěji ze
všech druhů dopravy. Jsme rádi, že se tohoto rozvoje můžeme zúčastnit a
že máme možnost na obou projektech uplatnit zkušenosti a znalosti
společnosti nabyté v zahraničí. A to ať již při výstavbě Střediska
řízení letového provozu ve Swanvicu na jihu Anglie či při výstavbě
velkých mezinárodních letištích v řadě států světa (např.
v Barceloně, Londýně, Manchestru, Moskvě aj). Tímto způsobem se nám
daří naplňovat záměr sira Franka, aby firma Bovis pomohla při procesu
zvyšování úrovně českého stavebnictví, a tím i návratu českého
hospodářství na přední pozice v Evropě.
www.bovislendlease.com
www.bovislendlease.cz