Bezdotykový elektronický prodej letenek na webových stránkách cestovních kanceláří
11. 07. 2006
Internet se bez diskuze
stal nepostradatelným partnerem v mnoha oblastech našeho života. Přes
internet dennodenně čerpáme obrovské množství informací
z nejrůznějších oborů i o aktuálním dění kolem nás. Cestovní ruch
se zařadil mezi odvětví s nejširším využitím internetu, a to nejen jako
informačního zdroje pro nabídky a popisy nejrůznějších produktů, ale
zejména jako zásadního distribučního kanálu pro prodej cestovních
produktů a služeb. Zejména prodej letenek přes internet roste velice
dynamickým tempem. Za zvýšením prodeje letenek přes internet stojí
v České republice celá řada úspěšných aplikací, které pracují se
zdrojovými daty z GDS (globálních distribučních systémů). Amadeus
nicméně největší nárůst prodejů zaznamenal on-line internetový systém
Amadeus E-commerce local solution (Symphony). Na počátku vývoje tohoto
systému stála v té době revoluční myšlenka, která výrazně přispěla
ke zbourání posledních bariér pro dokončení on-line rezervací letenek na
internetu. Jedná se o oceňovací algoritmus on-line ceník, který dokáže
zobrazit kompletní nabídku nejlevnějších dostupných tarifů nejen na
požadované termíny odletu a návratu, ale i v intervalu sedmi dnů před a
po zadaných termínech letů. Díky automatickému procesu analýzy tarifních
podmínek systém dokáže podobně jako letenkář vyhodnotit optimální
kombinace leteckých spojení za nejnižší dostupné tarify. Pro zákazníky
preferující nízkou cenu letenky dále slouží v Symphony oceňovací
algoritmus Master Pricer. Jedná se o robotický nástroj GDS Amadeus, který
nabízí on-line aplikacím až dvěstě variant optimálního spojení za co
možná nejlevnější cenu v požadovaných termínech pro odlet a návrat.
V případě, že zákazník preferuje letový řád před cenou, systém
Symphony provede ocenění vybraného itineráře cesty nejlevnějším
aplikovatelným tarifem. Výhodou celého systému je právě jeho modularita,
která umožňuje cestovním kancelářím vybrat si jednotlivé moduly systému
podle jejich zaměření. Oblíbeným nástrojem je modul speciálních
nabídek. Speciální nabídky tarifů mohou cestovní kanceláře propagovat
jak na svých internetových stránkách, tak i na různých dalších
portálech. Po kliknutí na speciální nabídku se zobrazí kalendář
s vyznačenými termíny, kdy je možné za tuto cenu letět, a zákazník
může on-line dokončit rezervaci letenky.
Letošní rok přinesl zásadní průlom
ve filozofii prodeje letenek na internetu. Podíl elektronických letenek
nezadržitelně roste a to je voda na mlýn elektronické distribuce letenek.
Amadeus nabízí cestovním kancelářím aktivovat službu „bezdotykového“
nákupu letenek. Součástí tohoto konceptu je způsob platby e-payment, kdy
zákazník zaplatí za letenku on-line s využitím externí platební brány.
Takto může zaplatit buď kreditní kartou nebo on-line převodem
z bankovního účtu klienta přímo na internetu v plně zabezpečeném
prostředí 3Dsecure. Po potvrzení platby Symphony systém vystaví automaticky
elektronickou letenku pomocí služby autoticketing a zašle ji e-mailem
klientovi. K letence je možné on-line zakoupit i cestovní pojištění
proti zrušení cesty a krytí léčebných výloh při cestách do zahraničí
od Evropské cestovní pojišťovny. Tento nový elektronický fenomén
zajišťuje cestovním kancelářím non-stop prodej letenek 24 hodin denně
7 dní v týdnu bez výrazného navýšení provozních nákladů.
Modul firemních profilů
Mezi další žhavé novinky systému Symphony patří modul firemních
profilů. Pro cestovní kanceláře obsluhující velké korporátní
zákazníky se tak otvírají nové příležitosti být svým největším
zákazníkům ještě blíž po ruce. Pro firemní zákazníky mohou cestovní
kanceláře s podporou GDS Amadeus vytvořit on-line rezervační systém
šitý firmám na míru a zpřístupnit ho například na podnikovém intranetu.
Tento unikátní systém umožňuje nastavit a respektovat cestovní politiku
firmy. Nastavením pravidel pro itinerář je možné omezit dostupné odletové
a příletové destinace, dny v týdnu pro odlet a návrat, preferovaný čas
odletu a návratu, cestovní třídu atd. Další firemní pravidla mohou
modelovat například nabídku letového řádu. Pokud firma má k dispozici
speciální korporátní tarif, zobrazí se tento tarif na prvním místě
v nabídce. Všechny ostatní tarify jsou seřazeny vzestupně podle celkové
ceny. Tarifní systém je doplněn o praktickou funkcionalitu Upsell, která
zobrazuje strukturovanou informaci o tarifních podmínkách a řadí tarify do
kategorií podle tarifní podmínky Penalty (pokuta). Uživatel má kompletní
přehled o podmínkách, za jakých může letenku refundovat, případně
měnit termín odletu a návratu. Systém definuje určité úrovně přístupu
podle zařazení uživatelů v organizační struktuře firmy a jim přiřazuje
jejich role. Nejvyšší úrovní přístupu je role travel managera, který
může rezervovat letenky pro všechny zaměstnance firmy. I složitá
organizační struktura firmy se dá jednoduše rozebrat podle stromové
struktury do firemního profilu. Pro pohyb v rámci organizační struktury
firmy slouží přehledná navigace v uživatelsky komfortním prostředí
prohlížeče. Vybrané informace je možné automaticky přenášet z profilů
vytvořených cestovní kanceláří přes terminály GDS Amadeus. Takto je
k dispozici například korporátní kreditní karta, jejíž číslo může
být maskováno nebo úplně skryto. Firma si může rovněž nakonfigurovat
různé dodatečné položky a řádně je zobrazit v PNR Takto se může ve
formě poznámky (RM nebo OSI) v PNR objevit například požadavek na
rezervaci půjčení auta či nejrůznější další požadavky.
Pro více informací o nejnovější nabídce špičkových nástrojů na
on-line prodej letenek, prosíme, kontaktujte obchod@amadeus-nmc.cz
nebo tel.: 234 704 321.