Menu

• Unimex Group je pět let majoritním vlastníkem Čedoku • firmy ve skupině Unimex Group úspěšně podnikají v mnoha oborech • z někdejší tisícovky zaměstnanců dnešní Čedok zaměstnává třetinový počet • Travel Service největší českou charterovou leteckou společností • český trh již extenzivně neporoste, bude na něm docházet k přesunu poptávky ve prospěch leteckých zájezdů • úspěšný obchod je o tom, že máte spokojené klienty a dlouhodobě pozitivní výsledek • sport mi dnes slouží k tomu, abych si vyčistil hlavu, udělal žízeň a cítil se v pohodě •

Běh na dlouhou trať

21. 12. 2001

Významným prvkem stability každého byznysu je nebýt závislý na jednom trhu, jednom obchodním partnerovi, jedné destinaci, případně na jednom podnikatelském oboru. Již téměř pět let z více než osmdesátileté existence Čedoku je jeho majoritním vlastníkem společnost Unimex Group. Ta do něj vstoupila na valné hromadě na jaře roku 1997 poté, co vyhrála výběrové řízení na odkup majoritního podílu akcií. Vstupem nového vlastníka započal proces změn, zaměřený na dosažení maximální efektivnosti ve všech činnostech společnosti. Kromě účasti v Čedoku vyvíjí Unimex Group další významné podnikatelské aktivity. V oblasti duty free je největším operátorem v České republice. Od roku 1997 je franšízovým partnerem řetězce OBI pro budování a provozování velkoplošných prodejen pro domácí kutily. V současné době provozuje čtyři OBI markety v České republice. Jedna z dceřiných společností Unimex Group se zabývá importem a distribucí značkových alkoholických nápojů . Další aktivitou je project development, což je budování nemovitostí administrativního nebo obchodního charakteru a jejich následné provozování. Unimex Group je také akcionářem letecké společnosti Travel Service, kde společně s Čedokem drží padesát procent akcií. Rozhovor s generálním ředitelem Čedoku a prokuristou společnosti Unimex Group Ing. Miroslavem Resem jsem začal konstatováním, že nejen pro proslulost značky, ale i pro svou stabilitu je Čedok vítaným obchodním partnerem.
Čedok si po celou dobu své dvaaosmdesátileté existence drží významné postavení na trhu cestovního ruchu jak v tuzemsku, tak v zahraničí. Značka Čedok je dlouhodobě zárukou spolehlivosti a jistoty. Právě tyto aspekty hrají významnou roli ve vnímání naší cestovní kanceláře jejími klienty i obchodními partnery.

V oblasti podnikání cestovních kanceláří došlo k jistému uvolnění již před listopadem 1989. Ještě před rozpadem sovětského bloku se v Československu dařilo zakládat nové družstevní cestovní kanceláře. Ta, v níž jsem působil, tehdy vznikla také. V době vstupu společnosti Unimex Group do Čedoku, v roce 1997, ale už „bylo vymalováno“. Česká republika v oblasti podnikatelských aktivit cestovního ruchu prošla výraznými změnami. To neznamená, že nikdo nový nemůže uspět v hospodářské soutěži.
Máte pravdu, že snad v žádném jiném odvětví nevzniklo po listopadu 89 tolik podnikatelských subjektů jako v cestovním ruchu. V letech 1989 až 1997 u nás začaly působit stovky cestovních kanceláří různých dimenzí, kvality a zaměření. V tomto období, kdy probíhaly významné změny na trhu, neměl Čedok vlastníka, respektive nebyl privatizován.
Tomuto stavu odpovídaly i priority tehdejšího managementu, jehož úkolem bylo především připravit společnost na vstup nového majoritního akcionáře. Stalo se tak počátkem roku 1997, kdy se na valné hromadě ujal Unimex svých práv. Nejprve bylo nutno zanalyzovat situaci jak uvnitř společnosti, tak na trhu a následně provést řadu zásadních změn .Ty se týkaly především organizační struktury, počtu zaměstnanců, obchodní strategie v jednotlivých disciplínách, odbytové sítě, ale i oblasti investic, řízení nákladů a mnoha dalších. Cílem těchto změn bylo optimalizovat fungování společnosti, zvýšit její dynamiku a posilovat postavení Čedoku na trhu. V letech 1997 – 2001 přesáhl objem investic do rozvoje společnosti hodnotu 300 mil. Kč.

V prvé řadě jsme museli zeštíhlet
Z někdejší tisícovky zaměstnanců jsme dnes zhruba na třetině. Došlo tak k výraznému zvýšení produktivity práce. Optimalizovali jsme i naši prodejní síť. Vzhledem k sezónnosti prodeje zájezdů bylo nerentabilní držet rozsáhlou síť poboček, které se nezabývaly komplexní nabídkou služeb cestovního ruchu a sloužily pouze pro prodej zájezdů. Z bezmála stovky poboček jich dnes máme třiatřicet, a všechny jsou ziskové. Relativně novým trendem v oblasti odbytu je rozšiřování sítě provizních prodejců našich produktů.

Informační systém + Call centrum
Jednou z významných investic bylo zavedení nového informačního a rezervačního systému, díky jemuž jsou dnes všechny naše pobočky propojeny on-line. Pro zvýšení kvality prodejního servisu a zlepšení komunikace s klienty jsme před dvěma lety zahájili provoz moderního call centra s bezplatnou Modrou linkou. Call centrum se těší rostoucímu zájmu našich klientů, kteří zde nejen získávají veškeré informace o našich službách, ale mohou si přes call centrum zakoupit i zájezd z pohodlí svého domova. V poslední době začínáme call centrum využívat i pro komunikaci s našimi obchodními zástupci.

Doprava a vstup Čedoku do Travel Service
Zájezdové autokary, které byly vždy chloubou Čedoku, jsme zdědili v odepsaném stavu. V letech 1999 a 2000 proběhla jejich obnova. Zůstali jsme u osvědčené značky Renault – modely FR 1 vystřídaly zbrusu nové Illiady. Nové autokary i práce našich řidičů jsou pozitivně hodnoceny jak tuzemskými, tak zahraničními klienty. Kromě autokarových zájezdů, které tvoří tradičně významný segment nabídky Čedoku, jsme vnímali trend růstu podílu leteckých zájezdů v poptávce našich klientů. Od roku 1997 jsme spolupracovali s různými leteckými přepravci – tuzemskými i zahraničními, včetně společnosti Travel Service. Po dvou letech úspěšné spolupráce s touto společností jsme se rozhodli právě s Travel Servisem spojit svou dlouhodobou obchodní strategii. Počátkem roku 2000 se stal Čedok akcionářem Travel Service, kde získal 34% podíl. Dnes je Travel Service největší českou charterovou leteckou společností. Její flotilu tvoří 5 moderních letadel typu Boeing 737/400 (2×) a 737/800 ( 3×). Počet přepravených osob v roce 2001 dosáhl 1 mil.

S postupným blížením (ale pro řadu rodin, a to i lékařů, učitelů či policistů pořád ještě plížením) se standardním příjmům našich západních sousedů stále více lidí volí leteckou dopravu do pobytových míst. Posiluje se zájem nejen o letecké zájezdy, ale i o autobusové a s vlastní dopravou. Je tomu tak proto, že si česká rodina velmi často odepře téměř vše ostatní, jen aby mohla v létě na dovolenou k moři. Jaký podle vás bude vývoj v prodeji zájezdů na českém trhu v tomto roce?
Domnívám se, že český trh již výrazně extenzivně neporoste. Pro léto 2002 lze ze známých důvodů očekávat pomalejší dynamiku růstu leteckých zájezdů ve Středomoří a do USA, než bylo původně předpokládáno, a jistou byť jen dočasnou renesanci zájezdů autokarem k blízkým mořím. Předmětem zvýšeného zájmu cestovatelské veřejnosti se patrně stanou destinace jako jsou Mallorca, Ibiza, Costa Brava, Řecko a jeho ostrovy a dále vnitrozemské destinace jako tuzemsko, Slovensko, Maďarsko a alpské země. Čedok jako univerzální touroperátor, který rozvíjí rovnoměrně všechny hlavní cílové destinace i typy dopravy, má v tomto směru jistou konkurenční výhodu oproti pořadatelům zájezdů, kteří jsou jednostranně orientováni na jednu nebo jen několik destinací nebo jen na leteckou dopravu.

V souvislosti s hlavním tématem lednového Všudybylu, kterým jsou zahraniční zájezdy a cestovní kanceláře, mě napadá příměr: „velké oči“. Mají je cestovní kanceláře, co se týče nabídky a objemů očekávaných prodejů.
Český trh zahraničních zájezdů se vyznačuje silným převisem nabídky nad poptávkou. Jeho odrazem je i cenová úroveň zájezdů, neboť každé neobsazené místo v letadle pro cestovní kancelář znamená velkou finanční ztrátu. Zkušený touroperátor by měl dokázat odhadnout proporce očekávaného vývoje a reagovat na chování trhu rozšířením či naopak redukcí své kapacity. Vzhledem k tomu, že většina cestovních kanceláří zahajuje prodeje koncem předchozího roku, jistý obrázek o naplnění či nenaplnění předpokladů na léto 2002 bude k dispozici již koncem ledna. V Čedoku jsme zahájili prodej zájezdů na léto 2002 již počátkem listopadu a dosavadní zájem klientů o naši nabídku předčil naše očekávání.

Ať prodávám potraviny nebo stroje nebo zájezdy, je to o obchodu. Unimex Group, jejímž jste prokuristou, zrovna tak jako drtivá většina ostatních úspěšných firem, nestavěl na odnárodněném majetku, ale na obchodní invenci. Jaké podle vás platí zásady, chci-li dělat dobré obchody?
Myslím, že základem je mít kvalitní produkt. Obchod je o tom (ať v tom kterém oboru), že tento produkt realizujete na trhu, a to s dlouhodobě pozitivním hospodářským výsledkem a spokojenými zákazníky. Z různých oborů, v nichž jsem dosud pracoval, je cestovní ruch oblastí, kde jde nejvíce o „běh na dlouhou trať“. Základní jednotkou času je zde sezóna. Pokud provedete určitá opatření, např. v obchodní strategii, v marketingu atd., doba odezvy je poměrně vzdálená. Navíc od doby, kdy přijímáte konkrétní rozhodnutí, do doby, kdy se mají dostavit výsledky, může zasáhnout mnoho faktorů, na něž je cestovní ruch mimořádně citlivý, a které mohou strategii i vytčený cíl posunout, a to až za hranice dosažitelnosti. Jak jste konstatoval, obchod je sice obchod, ale v rámci cestovního ruchu je to přece jenom trochu o něčem jiném.Všechno se plánuje nejméně s ročním předstihem. Proměnných, které musíte odhadnout a zafixovat, je zde mnoho. Teprve v průběhu sezóny pak nabývají reálných hodnot.

Jak jsem se osobně přesvědčil, mohou to být až neskutečné galeje. A to ona cestovní kancelář, jejímž jsem byl ředitelem, zaměstnávala jenom pět lidí. Chce to grif. Ale i v tom, pane řediteli, když má někdo sportovní průpravu, má neskonalou výhodu. Předpokládám, že veslování je pro vás dodnes hračka.
Ano, od mládí jsem hodně sportoval. Vybral jsem si sport, u kterého se sedí – veslování. K němu pak na zimu běh na lyžích. Do šestadvaceti jsem sportoval závodně. Díky sportu jsem prožil hodně příjemných chvil v partě kamarádů. Dnes mi sport slouží k tomu, abych si vyčistil hlavu, příjemně se zapotil, „udělal si žízeň“ a cítil se v pohodě. Nejsem typ, který vydrží jen sedět v kanceláři. Potřebuji se aktivně hýbat. Snažím se alespoň dvakrát týdně vypravit do posilovny, kde si veslování připomenu na trenažéru. Pokud bych sednul na vodu, asi bych zjistil, že dnešní lodě jezdí nějak pomaleji… Pokud je hezké počasí, projedu se rád o víkendu na kole. V zimě jezdím do Bedřichova na běžky.

Co závěrem?
Všudybyl je sice o životě, ale je zaměřen hlavně na cestovní ruch. Čtou jej lidé, kteří v něm působí. Vím, že je časopisem, který mj. oslovuje cestovní agentury – ať naše stávající či potenciální obchodní zástupce. Zvláště pro ně bych chtěl podtrhnout to, co jsme osobně prezentovali během turné, které jsme pořádali s cestovními kancelářemi Canaria Travel a ESO Travel v průběhu listopadu loňského roku. Chtěl bych jim nabídnout, aby se (pokud již nejsou) staly našimi obchodními zástupci. Máme pro ně připraveny opravdu atraktivní podmínky, jejichž obsah lapidárně vyjadřuje hlavní motto zmíněného turné – „Lepší produkt – vyšší provize“. Pokud ještě nejste našimi partnery a máte o spolupráci s Čedokem zájem, obraťte se na rezervační centrálu Čedoku, kde Vám rádi poskytneme veškeré informace. Těším se na naši úspěšnou spolupráci a přeji vám co nejvíce spokojených klientů.
Všem čtenářům pak úspěšný rok 2002.

Centrála provizního prodeje 0800 100 311

www.cedok.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001