• Unimex Group je pět let majoritním vlastníkem Čedoku
• firmy ve skupině Unimex Group úspěšně podnikají v mnoha
oborech • z někdejší tisícovky zaměstnanců dnešní Čedok
zaměstnává třetinový počet • Travel Service největší českou
charterovou leteckou společností • český trh již extenzivně
neporoste, bude na něm docházet k přesunu poptávky ve prospěch leteckých
zájezdů • úspěšný obchod je o tom, že máte spokojené klienty
a dlouhodobě pozitivní výsledek • sport mi dnes slouží k tomu,
abych si vyčistil hlavu, udělal žízeň a cítil se v pohodě
•
Běh na dlouhou trať
21. 12. 2001
Významným prvkem
stability každého byznysu je nebýt závislý na jednom trhu, jednom
obchodním partnerovi, jedné destinaci, případně na jednom podnikatelském
oboru. Již téměř pět let z více než osmdesátileté existence Čedoku je
jeho majoritním vlastníkem společnost Unimex Group. Ta do něj vstoupila na
valné hromadě na jaře roku 1997 poté, co vyhrála výběrové řízení na
odkup majoritního podílu akcií. Vstupem nového vlastníka započal proces
změn, zaměřený na dosažení maximální efektivnosti ve všech činnostech
společnosti. Kromě účasti v Čedoku vyvíjí Unimex Group další
významné podnikatelské aktivity. V oblasti duty free je největším
operátorem v České republice. Od roku 1997 je franšízovým partnerem
řetězce OBI pro budování a provozování velkoplošných prodejen pro
domácí kutily. V současné době provozuje čtyři OBI markety v České
republice. Jedna z dceřiných společností Unimex Group se zabývá importem
a distribucí značkových alkoholických nápojů . Další aktivitou je
project development, což je budování nemovitostí administrativního nebo
obchodního charakteru a jejich následné provozování. Unimex Group je také
akcionářem letecké společnosti Travel Service, kde společně s Čedokem
drží padesát procent akcií. Rozhovor s generálním ředitelem Čedoku a
prokuristou společnosti Unimex Group Ing. Miroslavem Resem jsem začal
konstatováním, že nejen pro proslulost značky, ale i pro svou stabilitu je
Čedok vítaným obchodním partnerem.
Čedok si po celou dobu své dvaaosmdesátileté existence drží významné
postavení na trhu cestovního ruchu jak v tuzemsku, tak v zahraničí.
Značka Čedok je dlouhodobě zárukou spolehlivosti a jistoty. Právě tyto
aspekty hrají významnou roli ve vnímání naší cestovní kanceláře
jejími klienty i obchodními partnery.
V oblasti podnikání cestovních kanceláří došlo k jistému
uvolnění již před listopadem 1989. Ještě před rozpadem sovětského
bloku se v Československu dařilo zakládat nové družstevní cestovní
kanceláře. Ta, v níž jsem působil, tehdy vznikla také. V době vstupu
společnosti Unimex Group do Čedoku, v roce 1997, ale už „bylo
vymalováno“. Česká republika v oblasti podnikatelských aktivit
cestovního ruchu prošla výraznými změnami. To neznamená, že nikdo nový
nemůže uspět v hospodářské soutěži.
Máte pravdu, že snad v žádném jiném odvětví nevzniklo po listopadu
89 tolik podnikatelských subjektů jako v cestovním ruchu. V letech
1989 až 1997 u nás začaly působit stovky cestovních kanceláří
různých dimenzí, kvality a zaměření. V tomto období, kdy probíhaly
významné změny na trhu, neměl Čedok vlastníka, respektive nebyl
privatizován.
Tomuto stavu odpovídaly i priority tehdejšího managementu, jehož úkolem
bylo především připravit společnost na vstup nového majoritního
akcionáře. Stalo se tak počátkem roku 1997, kdy se na valné hromadě ujal
Unimex svých práv. Nejprve bylo nutno zanalyzovat situaci jak uvnitř
společnosti, tak na trhu a následně provést řadu zásadních změn .Ty se
týkaly především organizační struktury, počtu zaměstnanců, obchodní
strategie v jednotlivých disciplínách, odbytové sítě, ale i oblasti
investic, řízení nákladů a mnoha dalších. Cílem těchto změn bylo
optimalizovat fungování společnosti, zvýšit její dynamiku a posilovat
postavení Čedoku na trhu. V letech 1997 – 2001 přesáhl objem investic
do rozvoje společnosti hodnotu 300 mil. Kč.
V prvé řadě jsme museli zeštíhlet
Z někdejší tisícovky zaměstnanců jsme dnes zhruba na třetině. Došlo
tak k výraznému zvýšení produktivity práce. Optimalizovali jsme i naši
prodejní síť. Vzhledem k sezónnosti prodeje zájezdů bylo nerentabilní
držet rozsáhlou síť poboček, které se nezabývaly komplexní nabídkou
služeb cestovního ruchu a sloužily pouze pro prodej zájezdů. Z bezmála
stovky poboček jich dnes máme třiatřicet, a všechny jsou ziskové.
Relativně novým trendem v oblasti odbytu je rozšiřování sítě
provizních prodejců našich produktů.
Informační systém + Call centrum
Jednou z významných investic bylo zavedení nového informačního a
rezervačního systému, díky jemuž jsou dnes všechny naše pobočky
propojeny on-line. Pro zvýšení kvality prodejního servisu a zlepšení
komunikace s klienty jsme před dvěma lety zahájili provoz moderního call
centra s bezplatnou Modrou linkou. Call centrum se těší rostoucímu zájmu
našich klientů, kteří zde nejen získávají veškeré informace o našich
službách, ale mohou si přes call centrum zakoupit i zájezd z pohodlí
svého domova. V poslední době začínáme call centrum využívat i pro
komunikaci s našimi obchodními zástupci.
Doprava a vstup Čedoku do
Travel Service
Zájezdové autokary, které byly vždy chloubou Čedoku, jsme zdědili
v odepsaném stavu. V letech 1999 a 2000 proběhla jejich obnova. Zůstali
jsme u osvědčené značky Renault – modely FR 1 vystřídaly zbrusu nové
Illiady. Nové autokary i práce našich řidičů jsou pozitivně hodnoceny
jak tuzemskými, tak zahraničními klienty. Kromě autokarových zájezdů,
které tvoří tradičně významný segment nabídky Čedoku, jsme vnímali
trend růstu podílu leteckých zájezdů v poptávce našich klientů. Od roku
1997 jsme spolupracovali s různými leteckými přepravci – tuzemskými
i zahraničními, včetně společnosti Travel Service. Po dvou letech
úspěšné spolupráce s touto společností jsme se rozhodli právě
s Travel Servisem spojit svou dlouhodobou obchodní strategii. Počátkem roku
2000 se stal Čedok akcionářem Travel Service, kde získal 34% podíl. Dnes
je Travel Service největší českou charterovou leteckou společností. Její
flotilu tvoří 5 moderních letadel typu Boeing 737/400 (2×) a 737/800 (
3×). Počet přepravených osob v roce 2001 dosáhl 1 mil.
S postupným blížením (ale pro řadu rodin, a to i lékařů,
učitelů či policistů pořád ještě plížením) se standardním příjmům
našich západních sousedů stále více lidí volí leteckou dopravu do
pobytových míst. Posiluje se zájem nejen o letecké zájezdy, ale
i o autobusové a s vlastní dopravou. Je tomu tak proto, že si česká
rodina velmi často odepře téměř vše ostatní, jen aby mohla v létě na
dovolenou k moři. Jaký podle vás bude vývoj v prodeji zájezdů na
českém trhu v tomto roce?
Domnívám se, že český trh již výrazně extenzivně neporoste. Pro léto
2002 lze ze známých důvodů očekávat pomalejší dynamiku růstu
leteckých zájezdů ve Středomoří a do USA, než bylo původně
předpokládáno, a jistou byť jen dočasnou renesanci zájezdů autokarem
k blízkým mořím. Předmětem zvýšeného zájmu cestovatelské veřejnosti
se patrně stanou destinace jako jsou Mallorca, Ibiza, Costa Brava, Řecko a
jeho ostrovy a dále vnitrozemské destinace jako tuzemsko, Slovensko, Maďarsko
a alpské země. Čedok jako univerzální touroperátor, který rozvíjí
rovnoměrně všechny hlavní cílové destinace i typy dopravy, má v tomto
směru jistou konkurenční výhodu oproti pořadatelům zájezdů, kteří jsou
jednostranně orientováni na jednu nebo jen několik destinací nebo jen na
leteckou dopravu.
V souvislosti s hlavním
tématem lednového Všudybylu, kterým jsou zahraniční zájezdy a cestovní
kanceláře, mě napadá příměr: „velké oči“. Mají je cestovní
kanceláře, co se týče nabídky a objemů očekávaných prodejů.
Český trh zahraničních zájezdů se vyznačuje silným převisem nabídky
nad poptávkou. Jeho odrazem je i cenová úroveň zájezdů, neboť každé
neobsazené místo v letadle pro cestovní kancelář znamená velkou
finanční ztrátu. Zkušený touroperátor by měl dokázat odhadnout proporce
očekávaného vývoje a reagovat na chování trhu rozšířením či naopak
redukcí své kapacity. Vzhledem k tomu, že většina cestovních kanceláří
zahajuje prodeje koncem předchozího roku, jistý obrázek o naplnění či
nenaplnění předpokladů na léto 2002 bude k dispozici již koncem ledna.
V Čedoku jsme zahájili prodej zájezdů na léto 2002 již počátkem
listopadu a dosavadní zájem klientů o naši nabídku předčil naše
očekávání.
Ať prodávám potraviny nebo stroje nebo zájezdy, je to o obchodu.
Unimex Group, jejímž jste prokuristou, zrovna tak jako drtivá většina
ostatních úspěšných firem, nestavěl na odnárodněném majetku, ale na
obchodní invenci. Jaké podle vás platí zásady, chci-li dělat dobré
obchody?
Myslím, že základem je mít kvalitní produkt. Obchod je o tom (ať v tom
kterém oboru), že tento produkt realizujete na trhu, a to s dlouhodobě
pozitivním hospodářským výsledkem a spokojenými zákazníky. Z různých
oborů, v nichž jsem dosud pracoval, je cestovní ruch oblastí, kde jde
nejvíce o „běh na dlouhou trať“. Základní jednotkou času je zde
sezóna. Pokud provedete určitá opatření, např. v obchodní strategii,
v marketingu atd., doba odezvy je poměrně vzdálená. Navíc od doby, kdy
přijímáte konkrétní rozhodnutí, do doby, kdy se mají dostavit výsledky,
může zasáhnout mnoho faktorů, na něž je cestovní ruch mimořádně
citlivý, a které mohou strategii i vytčený cíl posunout, a to až za
hranice dosažitelnosti. Jak jste konstatoval, obchod je sice obchod, ale
v rámci cestovního ruchu je to přece jenom trochu o něčem jiném.Všechno
se plánuje nejméně s ročním předstihem. Proměnných, které musíte
odhadnout a zafixovat, je zde mnoho. Teprve v průběhu sezóny pak nabývají
reálných hodnot.
Jak jsem se osobně
přesvědčil, mohou to být až neskutečné galeje. A to ona cestovní
kancelář, jejímž jsem byl ředitelem, zaměstnávala jenom pět lidí. Chce
to grif. Ale i v tom, pane řediteli, když má někdo sportovní průpravu,
má neskonalou výhodu. Předpokládám, že veslování je pro vás dodnes
hračka.
Ano, od mládí jsem hodně sportoval. Vybral jsem si sport, u kterého se
sedí – veslování. K němu pak na zimu běh na lyžích. Do šestadvaceti
jsem sportoval závodně. Díky sportu jsem prožil hodně příjemných chvil
v partě kamarádů. Dnes mi sport slouží k tomu, abych si vyčistil hlavu,
příjemně se zapotil, „udělal si žízeň“ a cítil se v pohodě. Nejsem
typ, který vydrží jen sedět v kanceláři. Potřebuji se aktivně hýbat.
Snažím se alespoň dvakrát týdně vypravit do posilovny, kde si veslování
připomenu na trenažéru. Pokud bych sednul na vodu, asi bych zjistil, že
dnešní lodě jezdí nějak pomaleji… Pokud je hezké počasí, projedu se
rád o víkendu na kole. V zimě jezdím do Bedřichova na běžky.
Co závěrem?
Všudybyl je sice o životě, ale je zaměřen hlavně na cestovní ruch. Čtou
jej lidé, kteří v něm působí. Vím, že je časopisem, který mj.
oslovuje cestovní agentury – ať naše stávající či potenciální
obchodní zástupce. Zvláště pro ně bych chtěl podtrhnout to, co jsme
osobně prezentovali během turné, které jsme pořádali s cestovními
kancelářemi Canaria Travel a ESO Travel v průběhu listopadu loňského
roku. Chtěl bych jim nabídnout, aby se (pokud již nejsou) staly našimi
obchodními zástupci. Máme pro ně připraveny opravdu atraktivní podmínky,
jejichž obsah lapidárně vyjadřuje hlavní motto zmíněného turné –
„Lepší produkt – vyšší provize“. Pokud ještě nejste našimi
partnery a máte o spolupráci s Čedokem zájem, obraťte se na rezervační
centrálu Čedoku, kde Vám rádi poskytneme veškeré informace. Těším se na
naši úspěšnou spolupráci a přeji vám co nejvíce spokojených
klientů.
Všem čtenářům pak úspěšný rok 2002.
Centrála provizního prodeje 0800 100 311