Atlas cestovního ruchu České republiky
30. 10. 2006
Začátkem prázdnin vyšel Atlas cestovního ruchu České republiky. Na
tvorbě publikace o 157 stranách se podílel kolektiv autorů
Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně ve spolupráci
s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR. Na první pohled zaujme formátem A4
na šířku, jenž dává vyniknout 63 mapovým listům. Atlas je strukturován
do osmi oddílů. Oddíl A je zaměřen na potenciál cestovního ruchu. Tj.
přírodní a kulturně-historické předpoklady a potenciál navazujících
podnikatelských aktivit. Zaměstnanost atd. Další dva bloky přibližují
realizační předpoklady cestovního ruchu. Oddíl B je zaměřen na ubytovací
kapacity a statistiky hostů v hromadných ubytovacích zařízeních. Jeho
součástí je mapa zachycující pro Česko charakteristický jev, a to
chataření a chalupaření. Oddíl C se soustředil na sportovně-rekreační a
dopravní infrastrukturu. Jeho velká část je věnována kapacitě a
vybavenosti lyžařských středisek. Oddíl D mapuje lázeňství, vinařskou
turistiku, letní a zimní rekreaci, veletržní a kongresový cestovní ruch.
Oddíl uzavírá mapa funkční typologie středisek cestovního ruchu. Oddíl F
je věnovaný turistické regionalizaci a rajonizaci, které se kolektiv autorů
věnoval ve výzkumném projektu Ministerstva pro místní rozvoj ČR „Návrh
nové rajonizace cestovního ruchu České republiky“. Prezentovány jsou
nejen marketingové turistické regiony, ale i regiony vymezené na
geografickém základě. Oddíl F využívá zdrojů z CzechTourism a
prostřednictvím grafů analyzuje turistickou poptávku z pohledu domácího
i zahraničního návštěvníka, jeho spokojenosti se službami a
vybaveností. Mapové listy oddílu G, Profily krajů České republiky,
zachycují možnosti rozvoje cestovního ruchu a přehled potenciálu
cestovního ruchu v jednotlivých krajích. Poslední oddíl H přináší
mezinárodní srovnání v rámci Evropy, která zobrazují příjezdy,
příjmy a výdaje z cestovního ruchu a v neposlední řadě mezinárodní
turistické proudy. Atlas je kvalitní učební pomůckou pro výuku cestovního
ruchu na středních a vysokých školách.