Anketa
06. 04. 2001
Stav českých dopravních komunikací se zdá být bezvýchodným.
V Česku prý nejsou peníze. Asi kamsi zmizely. Petr Bezruč by to možná
vyjádřil básnickou metaforou: „Na Bahamách ční paláce…“ Ještě,
že jsme si tak úžasně zprivatizovali Československou plavbu námořní. Už
takhle mi čtyřicetistránkový časopis věnovaný dopravě „praská ve
švech“. Ale jsou i další místa asociující stav blažených, např.
Kajmanské ostrovy…
V Česku jsme zvyklí jezdit ve vyježděných kolejích, a to i na
dálnicích. To není jen nadsázka, ale skutečnost způsobovaná
nedostatečnou kontrolou a téměř mizivými postihy za provoz přetížených
vozidel. V tomto stavu se promítá liknavost a nedokonalost státního
aparátu, který by měl dohlížet na dodržování pravidel silničního
provozu. Chybí kontrolní orgány a strach z okamžité a nekompromisní
represe. Mobilní i stacionární váhy ve vnitrozemí. Přetěžovány ale
nejsou pouze kamiony… Dovolil jsem si proto položit anketní
otázku:
Vadí vám neutěšený stav dopravních komunikací na území České republiky, především pak to, co svým provozem způsobují přetěžovaná vozidla?
Marie Ranišová – Denešová, jednatelka společnosti Austrian
Chauffeur Limousine Prague s.r.o.
Austrian Chauffeur Limousine je firmou, která od roku 1993 podniká
v limousine servisu. V této oblasti jsme jedni z největších
v celé České republice. Výhradním dodavatelem našich vozů je firma
Mercedes-Benz. Neutěšený stav českých pozemních komunikací a jejich
nedostatečné ošetřování nám vadí, a to tak, že velmi. Vozy, které
provozujeme patří do kategorie nejluxusnějších a tedy nejdražších.
Náklady na jejich pravidelnou rutinou údržbu i na případné opravy jsou
rovněž odpovídajícím způsobem vysoké. Při provozu, obzvláště
v pražských ulicích, kde najezdíme nejvíce kilometrů, se naše vozy
opotřebovávají, ve srovnání s kolegy ve Vídni, Paříži, či v jiném
hlavním městě, mnohem rychleji a více. Pasažéři našich limuzín sice
vůbec nic nepoznají, ale o to více trpí zejména tlumiče a kulové čepy
vozů. U nás v Praze a v Česku vůbec vládne nepsaný úzus, že se ulice
a silnice opravují vždy v nejvyšší sezóně, což nám dopravcům
komplikuje život různými objížďkami, zúženými profily vozovek, a tedy
i častými dopravními kolapsy. O to více musíme investovat do vlastního
informačního a navigačního systému, díky němuž se nám pak daří plnit
požadavky naší náročné klientely k její spokojenosti.
Ing. Tomáš Jílek – technický ředitel Dopravního podniku
hl.m. Prahy
Nám, jakožto dominantnímu provozovateli hromadné dopravy v Praze,
neutěšený stav některých komunikací, samozřejmě, vadí. Zatímco
u tramvajových tratí je na nás, abychom je udržovali v dobrém stavu,
u ulic a silnic jsme odkázáni na to, jak se o ně stará někdo jiný.
S ohledem na to, že jsme v uplynulých letech, díky podpoře hlavního
města, masivně obnovili vozový park autobusů, je mi někdy hodně líto, jak
trpí na řadě pražských komunikací, na jejichž dostatečnou údržbu se
zatím prostředků nedostává. Přitom neustále rostoucí intenzita provozu
opotřebení vozovek výrazně urychluje. Kvalita vozů, které kupujeme
z Karosy Vysoké Mýto se, zřejmě i díky tomu, že se Karosa stala členem
skupiny Renault, v posledních šesti letech výrazně zvedla. Pochopitelně,
že poničené komunikace poznamenávají i je. Promítají se do zvýšených
nákladů na údržbu. U nových autobusů především náprav, odpružení
apod., u vozů staršího data i do oprav případných lomů
nosného rošt
František Neuman – obchodní ředitel Citroën Česká
republika
Rozhodně s ním nejsme spokojeni. Jsou místa, kde se opravdu nedá
standardním automobilem projet tak, aniž by člověk neutrpěl vychýlení
plotýnek páteře. Na druhou stranu se domníváme, že naše vozy vybavené
hydraulickým pérováním umožňují takovéto nedostatky podstatně
kompenzovat. Během necelého měsíce budeme představovat nový Citroën C5,
který by měl znovu potvrdit převahu naší automobilky v této oblasti. Jako
básnický příměr, proto používáme tvrzení, že jízda v Citroënu
s hydraulikou je jako let na bájném Aladinovu koberci.
Karel Rojko – jednatel společnosti Capital Express
Vadí. Silniční dopravu provozujeme od roku 1992. Licenci na linku mezi
Prahou a Londýnem máme od roku 1996. Dnes jsme na docela čestném místě
v přepravě klientů. Otázka vyježděných kolejí na dálnicích a
rozbitých komunikací tíží nejenom nás, ale všechny provozovatele
silniční dopravy. Na mezinárodní autobusovou dopravu se totiž nevztahují
žádné dotace a my „autobusáci“ jen platíme, třeba i nespravedlivě
vysoké poplatky za používání dálnic. Roční dálniční známka pro jeden
autobus přijde na 12.000 Kč.Klasický autobus váží do 18 tun. Ta samá
známka platí i pro kamion, který se svojí hmotností blíží 50 tunám .
Povolené tlaky na nápravu nejsou pro tento případ rozhodující.Mnohdy
vídáme před hraničními přechody dva zahraniční kamiony – jeden,
totálně přetížený přejede přes Českou republiku a před přechodem
překládá část nákladu na druhý, protože do Německa ani po jeho území
nesmí. Taková LKW Polizei v Německu je postrachem všech provozovatelů
kamionů i autobusů. Na mnoha dálnicích patří k její výbavě mobilní
váhy.Na pokutách si tato zvláštní forma německé policie vydělá nejenom
na sebe, ale vynucováním zákona ušetří miliardové náklady (v DM) státu
a spousty lidských životů. Životů proto, že mezi její kompetence patří
i kontrola dodržování pravidel podle mezinárodní dohody AETR
o spolupráci posádek v mezinárodní silniční dopravě. Zkráceně
řečeno, dohlíží na to, aby jí po silnicích nejezdili unavení
(“vyjetí“) řidiči. Průkaznými doklady jsou kotouče tachografů.
Absence takovéto kontroly je příčinou nejméně 60 % havárií kamionů a
autobusů v ČR. To ale v naší republice, stejně jako mnoho jiných
přínosných modelů ze zemí EU, nikoho nezajímá.
Ing. Miroslav Řepa, jednatel
dopravní a cestovní kanceláře ČEBUS
Samozřejmě, že mi to velmi vadí. Kvalita vozovek, po kterých naše autobusy
v České republice jezdí, má značný vliv na jejich poruchovost i celkovou
životnost. Navíc jsem přesvědčen, že není důvod, aby byly naše cesty
v takovém stavu, v jakém jsou. Daňová výtěžnost motoristů (ať už
našich nebo cizinců) je dost vysoká - spotřební daň a DPH u pohonných
látek, silniční daň, dálniční poplatky – takže peníze na opravy
jsou, ale kde ?
No a přetížené zahraniční kamióny – o tom už je snad i hanba
hovořit. Omílá se to deset let a pořád nic. Inu, když se nechce, je to
často horší, než když se nemůže.
Martin Horský – Transfer & Travel Agency Horský –
hotelová přeprava
Určitě vadí. Sice máme nové kvalitní vozy Škoda Octavia Combi Elegance
TDI s digitální klimatizací, jejichž tlumiče dokáží výrazně
eliminovat vjemy pasažérů, ale vozy nadměrně trpí a firmy jako jsme my,
mají výrazně vyšší výdaje za opravy a údržbu svého vozového parku.
Přetěžování nákladních vozidel má, společně s klimatickými dopady,
výrazný vliv na špatný stav českých komunikací. Vyjeté koleje plné vody
např. způsobují špatnou ovladatelnost vozů. Je více než alibistické
obligátní tvrzení, že řidič je povinen přizpůsobit jízdu stavu a povaze
vozovky. Stát se stará pouze o to, aby řidič, který tak z nějakého
důvodu neučiní a havaruje, vždy zaplatil pokutu. Ostatně od těch, kteří
si díky náhle hluboce nestandardnímu stavu vozovky, způsobí smrtelný
úraz, už nikdo žádnou pokutu nevymůže. A lidí, kteří dosud
nepochopili, že bezpečnost, ochrana zdraví, soukromého majetku a životů
včasnou údržbou komunikací je až hodně daleko za mnoha a
mnohamiliardovými sanacemi finančních ústavů a dalších
upřednostňovaných „problémů“ České republiky, je bohužel stále
tragicky hodně.
Josef Zvoníček – ředitel společnosti Interbus
Praha
Stav komunikací v České republice, především pak v Praze, je
katastrofický. Objížďky, rozkopané ulice a řada dalších nepříjemností
(odporujících základním trendům a logistice opravní obslužnosti
vyspělých evropských metropolí) jsou toho permanentně důkazem. To nám,
kteří realizujeme dopravu pro klientelu vyžadující nejvyšší standard,
přidělává spoustu starostí. Uvažujeme tedy, že od Tatry Kopřivnice
zakoupíme několik nových terénních autobusů s vysokým indexem
průchodnosti. Ostatně, nejedná se o žádnou převratnou novinku,
veřejnosti již byly předvedeny na řadě renomovaných mezinárodních
veletrhů cestovního ruchu. S jejich pomocí totiž v pohodě překonáme
nejen dobrodružný off roadový povrch pražských komunikací, ale možná
i trvale rozbředlá blata administrativních tenat, v nichž již nadobro
utonul nejeden z našich někdejších konkurentů. Díky luxusním off
roadovým autokarům – „teréňákům“ s vyprošťovacím
navijákem – budeme všude ještě o něco dříve, než dnes a budeme tak
moci ještě kvalitněji zajišťovat dopravní služby pro japonské,
americké, západoevropské a další dobře situované návštěvníky Prahy.
Program, myšlenkově navazující na již ukončený projekt Apollo americké
NASA, nazvaný: „Projeď se po měsíčním povrchu“ bude do Prahy lákat
desetitisíce nových vysoce solventních turistů. Jistě rádi, zde v Praze,
utratí další 3 až 4 miliardy ke stávajícím zhruba dvěma miliardám USD
ročně, které tu dosud nechávají. A to už jistě stojí za to, abychom si
všichni hrábli až na dno. Zejména pak úředníci od magistrátu, až po
městské části – bagrem – a to i do těch několika málo
nerozkopaných pražských ulic.
Martin Špryňar – ČESMAD Bohemia
Neutěšený stav pozemních komunikací mi vadí hned dvojnásobně. Jednak
jako běžnému motoristovi a podruhé jako představiteli Sdružení
automobilových dopravců. Dnes, kdy se většina zboží a výrobků
přepravuje po silnici, je dobrá infrastruktura prvním předpokladem rozvoje
dopravy, a tím i celého hospodářství. Je pravdou, že přetížená
vozidla ničí vozovky, zároveň však významně narušují silniční
bezpečnost. Problém s přetěžováním vozidel je spíše ve vnitrostátní
dopravě, protože na většině hraničních přechodů jsou již
nainstalovány váhy. Z tohoto důvodu již dlouho voláme po zpřísnění
státního odborného dozoru, včetně vážení kamionů ve vnitrozemí.
Pavel Solfronk – jednatel společnosti Adax Tour
Samozřejmě, vadí. Adax Tour se už od roku 1991 zabývá incomingovou
dopravou. Jeden z hlavních problémů, té pražské, je neprůjezdnost a
nemožnost přijet s velkým autobusem k řadě hotelů a do mnoha míst
v centru. Úředníci, kteří o těchto věcech rozhodují, se k tomu staví
tak, jako že se cizinci musí pohybovat pěšky. Vůbec je nezajímá, že
skoro všude ve světě je incomingová doprava zohledněna, tak, aby mohla tyto
lukrativní zákazníky dovézt nejen do hotelu, ale povozit po většině
atraktivit. Incomingoví návštěvníci za to zpravidla velkoryse platí. Díky
nesrozumitelnosti vedení jednosměrných komunikací, zákazů vjezdů a
dalších zásahů do dopravního systému, je doprava po Praze pro tyto účely
nesmírně obtížná. Aby se velký autobus dostal např. před hotel na
Václavském náměstí, musí buď porušit několik zákazů nebo musí jeho
provozovatel zajít na úřad a získat souhlas k vjezdu. Pokud by dopravní
firmy nenapínaly veškeré schopnosti a neustále neupevňovaly konexe na
nejrůznějších institucích, dávno by již nemohly fungovat. Znám většinu
evropských městských turistických center. Nejsem si však vědom toho, že
by se jinde nepoučili (viz např. Salcburk), či, že by někde jinde takhle
dlouhodobě nevstřícně zacházeli s návštěvníky, kteří pro dané
komunální, zemské i státní ekonomiky představují rozhodující inkaso
exportního charakteru a vysokou zaměstnanost v terciální sféře,
v oblasti služeb.
Karel Toman – ředitel SBU Autodoprava Čedok a.s
Odpověď na tuto otázku z pozice provozovatele autobusů je zcela odlišná
od odpovědi klienta cestovní kanceláře Čedok cestujícího těmito
autobusy. Z pohledu našeho pasažéra je tato odpověď záporná, neboť
klienti cestující v našich nových luxusních autokarech zahraniční
výroby nerovnosti a výmoly na vozovkách, díky vynikajícím vlastnostem
podvozků těchto autobusů, prostě nezaznamenají a v klidu sledují
ubíhající krajinu či film promítaný na videu.
Z pohledu dopravce mi však stav dopravních komunikací vadí velice. Čedok
v posledních letech investoval nemalé prostředky do obnovy svého vozového
parku, aby svým klientům zajistil kvalitní, rychlou, bezpečnou a z pohledu
údržby provozně nenáročnou dopravu. Jak naše dálkové autobusy značek
Renault Iliade a Renault FR1, tak malokapacitní autokary Ikarus a Ford,
určené převážně pro okružní jízdy a kratší výlety, tento účel beze
zbytku splňují. Tato luxusní vozidla jsou však konstruována pro moderní a
kvalitní komunikace, nikoli pro špatně udržované a přetěžované silnice
a dálnice v České republice, což se negativně projevuje ve stoupajících
nákladech na jejich opravy a údržbu. I proto jsem jednoznačným zastáncem
snížení počtu přetěžovaných vozidel na našich silnicích, čehož lze
dosáhnout důslednou kontrolou nejenom na hraničních přechodech, ale i na
komunikacích ve vnitrozemí. Provoz na některých silnicích by se tím navíc
zrychlil a ulevilo by se i nadměrně zatěžovanému životnímu
prostředí.
Petr Šimůnek – majitel Dopravní agentury P&P
Ani tak nevadí, jako nám vadí cirkus kolem výjimek vjezdů autobusů do
centra Prahy. Vyběhávání každého jednotlivého vjezdu nás totiž stojí
spousty času. Silnice, to pro nás není až takové hrozné, ale permanentní
vyběhávání výjimek ano. Doporučil bych Všudybylu „rubričku“: „Co,
jak, kdy a za kým“. Dopravní agentura P&P se opravdu dominantně
orientuje a aktivní cestovní ruch od přepravy osobními vozy přes osmi až
dvacetimístné mikrobusy až po 8 velkých padesátimístných autobusů
značek Mercedes a Renault. Ty všechny se „živí“ incomingem.