Anketa
15. 05. 2001
V České republice převažuje povědomí, že lázně jsou
především pro nemocné. Nehodlám tento názor komukoliv vyvracet, ale podle
mne jsou lázně České republiky díky svým jedinečným přírodním
léčivým zdrojům, prostředí a vybavenosti jek pro nemocné, tak pro zdravé
lidi zároveň. Není důvod jednu skupinu diskriminovat na úkor druhé už
proto, že lázeňská letoviska – sídla či místa – jsou s to
uspokojit všechny. Lázeňská turistika je jednou z nejdynamičtěji se
rozvíjejících disciplín českého hospodářského odvětví, kterým
bezesporu průmysl cestovního ruchu je, a české léčebné lázeňství je
světově proslulé. A pro koho tedy české lázně jako by nebyly? Odpověď
si můžete odvodit i podle žebříčku priorit deklarovaných skutky nebo
alespoň slovy námi volených představitelů a jimi řízených
úřadů.
Anketní otázka pro šesté vydání Průvodce labyrintem českého
cestovního ruchu Všudybyl, jehož hlavním tématem je
lázeňství, zní:
Co českému lázeňství přinesl návrat tržního hospodářství?
Jiří Milský – předseda představenstva a.s. Imperial
Karlovy Vary
Každá změna přináší jak pozitivní, tak negativní stránky. My, jako
akciová společnost primárně podnikající v lázeňství a hotelnictví,
máme tendenci vidět spíše ty pozitivní a využívat jich ku prospěchu
našich klientů. Hlavním pozitivem je to, že s otevřením trhu po roce
1990 nastal mimořádně silný tlak na zvýšení kvality poskytovaných
služeb. V českém lázeňství, v jeho komerčním způsobu provozování
(tzn. bez permanentní závislosti na zdravotních pojišťovnách), došlo
k obrovskému nárůstu kvality poskytovaných služeb a kvantity – šíře
nabídky. Naprosto zásadně se změnila struktura pobytů.
Oproti dřívějšímu až téměř kasárensky nemocničnímu způsobu jsou
dnes pobyty stavěny na poptávce klientů a na snaze lázeňských subjektů
jim vycházet vstříc. Toto vše s sebou přineslo zvýšený tlak na
financování, na kvalifikaci a dovednostní úroveň personálu. Udělali jsme
veliký krok k tomu, že za medicínskou složkou, která byla nosnou a měla
v českém lázeňství vysokou úroveň, jsme na vysokou úroveň dostali
i služby ubytovací, stravovací a programové. Průmysl volného času
pokročil notně vpřed. Již dnes jsou naše lázně ve sjednocované Evropě
vysoce konkurenceschopné.
MUDr. Jiří Poděbradský – Lázně Lipová
Skončilo rozdělování lázeňské léčby zasloužilým odborářům,
postupně převládá především zdravotní hledisko a důraz je kladen na
léčení (nikoliv rekreaci). Je potěšitelné, že náhled na aktivní postoj
k vlastnímu zdraví se stává naší populaci vlastní. Pacientům se
dostává individuálně přizpůsobená specializovaná zdravotnická péče,
bez negativního vlivu delší hospitalizace. Edukace optimálních životních
návyků (stravovacích, pohybových a dalších) probíhá v příjemném
prostředí, obvykle jak individuální, tak skupinovou formou a tím je jejich
začlenění do běžného denního stereotypu snazší.
Negativní stránka spojená s návratem tržního hospodářství je
nesystematický přístup Ministerstva zdravotnictví ČR k začlenění
lázeňské léčby do subsystému následné zdravotní péče, donedávna
odlišný přístup zdravotních pojišťoven k tvorbě cen lázeňské péče,
spontánní rozdělení lázní na „západní“ (bohaté) a „východní“
(chudé). Přetrvává názor (především u části státní administrativy),
že lázeňská léčba je spíše rekreací než léčením. Ekonomický
přínos lázeňské léčby (zvýšení kvality života, snížení nemocnosti,
snížení nákladů na léky apod.) je diversifikován do řady resortů a tím
obtížně kvantifikovatelný.
MUDr. Mečislav Lukosz – ředitel Státních léčebných
lázní Darkov, s. p. Karviná
Z pohledu Státních léčebných lázní Darkov se domnívám, že pozitiva
tržního hospodářství silně převažují. Nástup tržního hospodářství
nám např. umožnil zmodernizovat naše lázeňské zařízení. Všeobecně
pak začíná českých lázní využívat čím dál tím více zahraničních
klientů. To je přínosem nejen pro podnikatelské subjekty provozující
lázně, ale i pro stát. Novodobá epocha umožnila rozšířit výměnu
zkušeností a spolupráci v evropském kontextu a pomalu se nám daří
etablovat i v zámoří. Co se týče naší klientely, začali nás
vyhledávat lidé, kteří to obzvlášť potřebují a ubývá těch, kteří
jezdili trávit tzv. „křížkovou“ dovolenou. Navíc lázeňství
z pohledu preventivní péče přimělo přemnohé lidi zamyslet se nad sebou a
vyčlenit si určitou část roku a peněz na preventivní ozdravné lázeňské
pobyty.
Mgr. Milena Březinová – obchodní manažerka Lázně
Velichovky a.s.
Za posledních 50 let, kdy slatinné Lázně Velichovky společně s dvěma
dalšími lázněmi tvořily „Státní lázně“, neproběhly žádné
rozsáhlejší úpravy objektů. Pojišťovnami několik let neupravované ceny
za léčebné, ubytovací a stravovací služby k modernizaci lázní nijak
nepřispěly. Byli jsme proto nuceni ubytovávat pacienty v pokojích, které
byly mnohdy na nízké úrovni. Se změnou hospodaření v posledním období
si ale i tak malé lázně jako Velichovky vytvořily prostor k modernizaci a
rekonstrukci lázeňských objektů a provozů. Od roku 1998 jsme po
rekonstrukci otevřeli 3 lázeňské vily, které pacientům a klientům
nabízejí téměř 150 lůžek v pokojích s vlastním příslušenstvím a
v současné době již standardním vybavením TV, lednicí, telefony, na
některých pokojích i s možností připojení k internetu. Dnes můžeme
ubytovat necelé čtyři stovky pacientů, kteří si v našich lázních
léčí nemoci pohybového ústrojí.
Lázeňství jako součást cestovního ruchu podléhá vlnám módnosti, na
které je třeba reagovat.
Vytváří se prostor pro komerční nabídku pobytů a služeb. Otevření
hranic do Evropy má také za následek skutečnost, že klienti mají po
zkušenostech v zahraničí zvýšené nároky na kvalitu poskytovaných
služeb.
Josef Neufus – obchodní ředitel Orea Hotels
Porovnání stručné retrospektivy a současné reality ukazuje na negativa
i pozitiva samo.
Československé lázně dříve – týdenní pobyt s plnou penzí na poukaz
nebo za 180,– Kčs, lázeňští hosté, chlubící se navzájem (ti, kteří
se nebojí), jakým způsobem tentokrát převezli doktora, aby jim „napsal
lázně“ nebo jak jim jde závodní rada či rekreační referent na ruku (ti
pracovně nebo ideologicky zasloužilí), diametrálně rozdílný přístup
k tzv. rekreantům, samoplátcům a devizovým cizincům … To vše
v kulisách vesměs vybydlených hotelů, často nevkusně a stroze účelově
rekonstruovaných a vybavených více či méně unifikovaným nábytkem;
recepční v hotelech, kteří vlastně nejsou recepčními, ale vrátnými,
jednotné nástupy na stravu a referentem přidělená místa u stolů,
sporadické úsměvy zaměstnanců, z nedostatku obvyklých forem kultury
zřízené funkce kulturních referentů…
Rok 2001 – OREA Hotels s 23 hotely a 5800 lůžky je největším
provozovatelem hotelů a franšízorem v hotelnictví ČR. V lázeňských
městech a místech (Mariánské Lázně, Karlovy Vary, Luhačovice, Sedmihorky)
lze nalézt značku OREA Hotels celkem na 12 zařízeních a jejich kapacita
čítá 1896 lůžek.
Vnímám rostoucí význam fenoménu lázeňské turistiky, kdy využití
lázeňských míst není omezováno počtem lékařských nebo odborářských
poukazů. Asi největší výhodou tržního hospodářství je narovnání
podmínek hospodářské soutěže.
Úsměv se stal standardem, kvalita ubytovacích i stravovacích služeb
dramaticky vzrostla, obrovský vnitřní dluh oboru je díky rostoucí
ekonomické úspěšnosti postupně vyrovnáván (jen prostředky vložené do
oprav hotelů OREA Hotels Monty a Bohemia v Mariánských Lázních činí
67 mil. Kč) a hlavně – host je host a ne rekreant, samoplátce či
cizinec, kterého je třeba za každou cenu oškubat.