Anketa
22. 03. 2001
Hlavním tématem dubnového vydání Všudybylu je pojišťovnictví. Pojišťovnictví v širokém, obecném pojetí prevence a podnikání. Tak, jako je cestovní ruch multioborovým vysoce průřezovým odvětvím (podnikáním, spotřebitelskou oblastí různorodých služeb i tzv. zbytnou sférou trávení volného času), tak i dílčí obory pojišťovnictví prostupují všemi oblastmi. V obou případech si zákazník kupuje cosi – v dobré víře, že to bude fungovat. U produktů cestovního ruchu zpravidla z pozitivních pohnutek týkajících se prožití věcí příštích a u produktů pojištění z obavy před nimi. Otázka, kterou dubnový Všudybyl klade směrodatným a vysoce postaveným lidem, kteří se spolupodílejí na formování českého pojistného trhu je:
Je český trh pro podnikání v pojišťovnictví perspektivní (či dokonce podpojištěný)?
Petr Prokop – výkonný ředitel České pojišťovny,
a.s.
Říká se, že nejlepší pojistná událost je ta, která se nestala. Tato
věta se však nejednou stala osudnou mnohým majitelům nemovitostí,
automobilů i podnikatelům, kteří riziko krádeže, živlů a dalších
nepřízní osudu zavrhují úvahou – mně se to přece stát nemůže. Snad
právě proto stále není v naší republice, na rozdíl od zahraničí,
pojištění vnímáno jako něco nezbytného a samozřejmého. Možná, že
právě daňové zvýhodnění životních pojištění, které letos vstoupilo
v platnost, bude jedním z impulsů ke změně v myšlení lidí. Česká
pojišťovna je připravena vyhovět požadavkům svých klientů, a to
v oblasti životních i neživotních pojištění. Chtěl bych se na tomto
místě zmínit o jedné oblasti, ve které bychom stávajícím
i potenciálním klientům právě teď rádi vyšli vstříc, a tou je
pojištění malých a středních podniků. Právě tento segment trhu je
považován za nejvíce podpojištěný. Jsme si vědomi toho, že v minulosti
bylo uzavírání majetkových a odpovědnostních pojištění pro drobné
firmy dost komplikované. Na základě připomínek klientů a analýzy trhu
jsme sjednávání těchto pojištění podstatně zjednodušili a zájemci se
o tom budou moci přesvědčit již ve druhé polovině letošního roku. Ve
spolupráci s naší dceřinnou společností eBanka a dalšími partnery jsme
připraveni nabídnout malým i větším firmám komplexní finanční servis,
včetně úvěrů a leasingu, prostě skutečné propojení finančních
služeb. Děláme vše proto, aby naši klienti neargumentovali slovy:
Pojištění? To je věc, kterou nepotřebuji…
Ing. Jiří Borský – ředitel úseku marketingu České
podnikatelské pojišťovny
To, že je některý trh podpojištěný, ještě neznamená, že musí být
akutně perspektivní. A naopak, to že je pojistný trh vysoce saturován,
vůbec nemusí znamenat, že je neperspektivní. Pojistný trh v USA patří
k těm s nejvyšší propojištěností a zároveň také
k nejperspektivnějším. Albánský, pak, zase k k těm s nejnižší
propojištěností v Evropě, ale jeho perspektiva je kdesi v dlouhodobém
horizontu. Český pojistný trh zdaleka nedosahuje úrovně propojištěnosti
zemí západní Evropy a zároveň je velmi perspektivní. Tato skutečnost se
pozitivně odráží v dynamice růstu hospodářských výsledků České
podnikatelská pojišťovny, která oproti předchozímu roku zvýšila tržby
o více než 250 %. Jsme sice univerzálním pojišťovacím ústavem, ale ve
srovnání s dalšími pojišťovnami jsme na trhu relativně krátce (5 let)
a navíc s ryze českým kapitálem. V současné době patříme na českém
pojistném trhu do první desítky. Kromě už zmíněné perspektivnosti oboru
na tom má pochopitelně velkou zásluhu zkušený management. Díky němu
patří České podnikatelské pojišťovně i různá prvenství. Jako první
jsme např. zahájili prodej prostřednictvím internetu. Týkal se cestovního
pojištění, v němž velmi úzce spolupracujeme se Všeobecnou zdravotní
pojišťovnou České republiky. (Mimochodem, náš společný produkt
cestovního pojištění využívá každý rok více než jeden a čtvrt
milionu občanů.) K prodeji cestovního pojištění po internetu se posléze
přidal i prodej povinného ručení za provoz motorového vozidla. Zní-li
tedy anketní otázka, je-li český trh pro podnikání v pojišťovnictví
perspektivní, pak už sama existence a dynamika růstu České podnikatelské
pojišťovny dává jednoznačnou a pro nás potěšitelně kladnou
odpověď: ano.
Ron van Oijen – generální ředitel ING
Nationale-Nederlanden
Motorem pro životní pojištění je míra odpovědnosti za osudy nás
i našich blízkých, stejně jako ekonomický růst pro životní úroveň.
Pojišťovnictví je odvětví pracující s jedinými jistotami člověka –
životem a smrtí. Ačkoli to zní trochu morbidně, dokud se budou lidé rodit
a umírat, bude existovat prostor pro životní pojištění. A jelikož je
potřeba bezpečí druhou nejdůležitější potřebou člověka,
pojišťovnictví i přes svou ne příliš populární image velmi dobře
prosperuje. Tolik filozofická úvaha.
Mám-li být pragmatický, český pojistný trh je z hlediska životního
pojištění velice zajímavý a perspektivní. V této chvíli je však velmi
podpojištěn. Na jednoho člověka nepřipadá ani jedna celá pojistka, což
je v porovnání se západní Evropou opravdu málo. Mnoho lidí totiž stále
nedoceňuje význam životního pojištění. Již si zvykli zabezpečit si
prostřednictvím pojistky svou domácnost či automobil, řada z nich má
i úrazové připojištění, ale na svůj život a jeho pojištění myslí
málokdo. Položíme-li si prostou otázku, co je pro nás v životě
nejdůležitější, mnozí asi odpoví, že děti, vlastní život, zdraví. Co
máme ale pojištěné? My často říkáme, že pokud si uzavřete životní
pojištění, ukážete, že Vám záleží na Vašich blízkých.
Všechny pojišťovny poskytují svým klientům zajištění v případě
pojistné události. Způsob, jakým tak činí, se ovšem liší. Pro ING
Nationale-Nederlanden je bezesporu specifické osobní finanční plánování.
Klientům nenabízíme jednotlivé produkty jako většina pojišťoven, bank
i dalších finančních institucí, ale komplexní řešení finanční
situace. Naši poradci tedy při osobní schůzce klientům nenabídnou
pojištění, ale nejprve vyslechnou jejich představy, zjistí jejich potřeby
a poté provedou detailní analýzu finanční situace a poté nabídnou
i vhodné řešení.
Ing. Július Kudla – předseda představenstva a generální
ředitel ČESCOB, úvěrové pojišťovny, a.s.
Český trh, a to je zásadní věc, je perspektivní. Dosud nedošlo k jeho
úplnému rozdělní. Tento proces bude pokračovat. ČESCOB, úvěrová
pojišťovna, a.s. působí v oblasti neživotního pojištění, respektive
v jeho specifické části, a to je pojištění dodavatelských úvěrů. Jak
úvěrů ve vztahu k exportu, tak úvěrů na poli domácího obchodu. Jsme
instituce, která nabízí pouze jeden produkt. Za tři a půl roku činnosti se
nám podařilo získat poměrně zajímavou část českého trhu, který stále
ještě nedosáhl úrovně zdravého propojištění Evropské unie. To se
v našem segmentu pohybuje mezi 15 – 17 %. V České republice je úroveň
úvěrového propojištění ve výši 7 %. V exportu trochu více, ve sféře
domácího obchodu méně. Důvody mohou být různé. Domnívám se, že kdo si
chce důsledně hlídat platební toky, musí nástroj úvěrového pojištění
používat. Nejlevnější peníze jsou totiž ty, které neztratíte, a
neztratíte je, pokud dostanete včas zaplaceno. Díky tomu odpadá otázka
potřeby shánění peněz navyšováním úvěrů bez dalších záruk,
protože své peníze na cestě máte pojištěny. Cena pojištění je velmi
přijatelná, proto si myslím, že v této oblasti dojde v Česku ještě
k velkému nárůstu. Rád oceňuji, že i české banky už začaly
úvěrové pojištění akceptovat (zahraniční to dělají běžně) jako
dodatečné zajištění, což jejich managementu umožňuje realizovat
racionálnější obchodní úvěrovou politiku, lépe a hlavě bezpečněji
používat větší objem volných kapitálových zdrojů.
Ing. Miroslav Tacl, předseda představenstva a generální
ředitel Allianz pojišťovny, a.s.
Český pojistný trh se dynamicky rozvíjí již od roku 1992 a to se
projevilo i
loni. Na trhu působí aktivně přes 40 pojišťoven, které nabízejí
široké spektrum
pojistných produktů srovnatelné s nabídkou ve vyspělých ekonomikách.
Česká republika ale zatím nedosáhla úroveň trhu západní Evropy,
zejména v oblasti
životního pojištění. Teprve teď, deset let po revoluci, si lidé
začínají
uvědomovat, že se na stáří musí, alespoň částečně, zabezpečit
sami.
Je pravděpodobné, že daňové úlevy zavedené od ledna 2001 na životní
pojistky, růst v
této oblasti ještě umocní. Tuto zákonnou úpravu doprovázela poměrně
široká veřejná diskuse k dané problematice, takže veřejnost je již
poměrně informována a navíc je připojena i konkrétní motivace
finanční.
Univerzální pojišťovna, jako je například Allianz, nabízí téměř
všechny typy
produktů – kasko, povinné ručení, pojistky pro podnikatele
i průmysl,
penzijní připojištění, cestovní pojištění, apod. Také se snažíme
nabízet
univerzální servis pro klienta, neustále rozšiřujeme asistenční služby,
některé pojistky prodáváme on-line prostřednictvím internetu a
samozřejmě jsme svým klientům k dispozici ke konzultacím na bezplatné
telefonní lince.
Na závěr bych chtěl uvést další aktuální důkaz vyspělosti českého
pojistného trhu. Tím je, podle mého názoru, zavedení takzvaných
pojistných poolů, ve kterých se účastní více
pojišťoven. Jedná se o pojištění klientů u kterých je potenciální
škoda
velmi vysoká. Příkladem je nejen pool na pojištění cestovních
kanceláří, ale například i
tzv. „jaderný“ pool.
JUDr. Vladimír Krajíček – generální ředitel Evropské
Cestovní Pojišťovny
Český trh je jednoznačně perspektivní pro jakoukoliv pojišťovnu.
V Česku je totiž asi poloviční propojištěnost proti vyspělým zemím
západní Evropy, kde navíc úroveň propojištěnosti nadále stoupá.
Myslím, že český trh je nejvíce perspektivní pro větší mezinárodní
společnosti. Ty jsou schopny poskytnout komplexní servis ve všech oblastech
pojištění a mohou lehčeji využívat zahraničních zdrojů, co se týče
odborníků, dat, zajištění a podobně. V nespolední řadě jsem
přesvědčen, že perspektivu na našem trhu mají pojišťovny specializované
na úzký segment pojištění, kterému tak mohou věnovat veškerou pozornost
a péči. Tím daný druh pojištění posouvají ve směru nejvyšších
světových standardů vyspělých zemí. Na druhé straně menší perspektivu
vidím pro nově zakládané, zcela české ústavy. Bývají zpravidla
handicapovány kapitálovým zázemím, organizačně, i lidskými zdroji.
A výchova lidí, odborníků, nemá-li daný pojišťovací ústav zázemí za
zahraničí, je mnohem složitější.
Ing. Pavol Parízek – místopředseda představenstva a
generální ředitel Exportní garanční a pojišťovací společnosti a.s.
(EGAP)
Na základě zkušeností, které máme v EGAPu musím odpovědět kladně. Pro
úvěrové pojištění, které je relativně mladou branží českého
pojišťovnictví, je český trh nepochybně velmi dynamický a perspektivní.
Od roku 1992, kdy jsme začínali s nulovým objemem, jsme dosud souhrnně
pojistili přes 220 miliard Kč pohledávek z úvěrů. Z této sumy to pouze
za rok 2000 představovalo víc než 70 miliard Kč, tj. přes 6,3 %
českého vývozu. Proti předchozímu roku to znamená přírůstek téměř
50 %. I v sumě předepsaného pojistného jsme v loňském roce poprvé
přesáhli miliardu korun. Pokud ale český trh porovnáváme z trhy zemí
s vyspělou tržní ekonomikou, míra pojištění úvěrů, a to jak
exportních tak domácích, je na nich stále výrazně vyšší. Když jsme
před lety začínali, nabízeli jsme něco, o čem převážná většina
podniků slyšela poprvé. Nevěděla, co to je a jak to má použít. Proč si
má objednávat pojištění a ještě za něj platit. Ke dnešnímu dni se nám
je, a nejen dominantní exportéry, podařilo přesvědčit o tom, že
úvěrové pojištění má pro ně, kromě ochrany proti nezaplacení, ještě
přídavné efekty. Naše produkty jim totiž zpravidla velice pomáhají
získávat financování jejich vývozu. Exportní garanční a pojišťovací
společnost má i produkty, které přímo jsou určeny pro to, aby pomáhaly
získávat financování výroby pro vývoz. Úvěrové pojištění je zkrátka
perspektiva nejen pro český pojistný trh, ale zejména pro konkurence
schopnost českého exportu.
Jaroslav Boček, generální ředitel Zürich
Pojišťovny
Na otázku je-li český pojistný trh perspektivní, musím odpovědět jasným
ano. Jinak bychom zde určitě nebyli a naše centrála by nemalé finanční
prostředky, které do rozvoje českého trhu investuje, orientovala jinam.
Co se týče propojištěnosti českého trhu. Zürich Pojišťovna se
dominantě pohybuje v oblasti pojištění průmyslu a podnikatelských rizik.
Jsme toho názoru, že i v tomto segmentu není všechno řádně pojištěno.
Na českém pojistném trhu se vyskytují značné deformace pojistných hodnot.
I zde je značný prostor k dalšímu růstu. Nasvědčuje tomu
i skutečnost, že naše průmyslové pojištění vzrostlo za minulý rok cca
o 30 %, takže i v tomto velmi nekompromisně obsazeném tržním segmentu
se nám daří prokazovat své kvality. Vývoj je pro Zürich Pojišťovnu velmi
pozitivní. Jsme přesvědčeni, že se v něm odráží přímá souvislost
s naším profesionálním a vysoce kvalifikovaným přístupem
k průmyslovým rizikům.