Anketa
26. 01. 2001
Markéta Athanasiadová, ředitelka Business Travel Centra
Čedok
V důsledku rostoucí konkurence bude v celosvětovém měřítku docházet
k dalším fúzím a k upevňování pozic mezinárodních uskupení,
poskytujících skutečně komplexní servis. Čedok na tento trend zareagoval
vstupem do řetězce First Travel Management, jenž již dnes spojuje po celém
světě řadu rozhodujících společností orientujících se na business
travel.
V oblasti akvizice budou velké společnosti těžit ze své daleko větší
schopnosti získávat klienty na úkor malých, kterou ještě umocní jejich
aktivní, pozitivně agresivní přístup.
Přes trvale se zrychlující pokrok v oblasti zavádění informačních
technologií bude i nadále sehrávat významnou roli individuální přístup
k zákazníkům, ochrana informací a klientova soukromí. Bude pokračovat
trend poskytovat maximálně komplexní servis, který klientům šetří čas a
umožňuje jim plně se věnovat vlastním aktivitám. Stále větší roli bude
hrát preventivní asistence zabraňující vzniku nepředvídaných situací
či umožňující jejich promptní řešení.
Viktor Dvořák, Dvořák, Rent A Car, s.r.o.
Příliv zahraničních investic do české republiky provází stoupající
množství obchodníků, kteří naši republiku navštěvují s tím, že
očekávají obvyklý standard služeb – tedy, mimo jiné, i možnost
pohybovat se svobodně ve vypůjčeném v automobilu. Manager neztrácí
drahocenný čas tím, že by se snažil zorientovat v nabídce půjčoven
automobilů až na místě, naopak, je zvyklý, že se po příletu plynule
přesune do dalšího dopravního prostředku, který mu z jeho mateřské
země objednala schopná asistentka. Nic si nenamlouvejme, většina našich
managerů vyžaduje v cizině totéž. Společnost Rent A Car je schopna
rezervovat vozy ve 350 pobočkách po celém světě. Zdá se, že
využívání tzv. limousine servise na úkor běžné taxi služby, je dalším
silným trendem klientely z řad obchodníků. Jedná se o běžný servis,
který i u nás přestává být vyhrazen pro ty TOP V.I.P. a stává se
normální očekávanou a vyžadovanou součástí života obyčejných
smrtelníků.
JUDr. Josef Šesták Carlson Wagonlit
Cestování za obchodem – moderně „business travel" je historií
prověřený způsob přátelské komunikace mezi národy. Je známou věcí,
že kam nemůže politik – tam vždy
může obchodník. Naopak si to netroufám tvrdit. Moudrý politik ví, že
rozvoj obchodu pomáhá jeho zemi a proto dělá vše pro jeho podporu. Má vize
vývoje business travelu v 21. století je zcela jednoduchá. Business travel
nezanikne, doprava se stane přístupnější pro více lidí a tím dojde
i k oživení cestování. Cestovní kanceláře budou nuceny k podstatné
změně ve své činnosti – přestanou být pouhý zprostředkovatel mezi
leteckou společností a cestujícím, ale stanou se kvalifikovanou firmou
s odborným poradenstvím pro klienty, kteří jí za úplatu svěří
zajišťování a organizaci služebních cest. Proto bude cestovní kancelář
placena klientem, nikoliv provizí z prodeje letenek, vlaků, hotelů…
O výběru kvalifikované cestovní kanceláře nebude v budoucnu rozhodovat
referent – řídící se mnohdy vlastními zájmy, ale vedení firmy
stejně tak, jak se rozhoduje například o firmě provádějící
audit. Vzroste význam železniční dopravy, kdy moderní rychlovlaky bez
zbytečného čekání na letišti /a bez výkyvů cen pohonných hmot/ zajistí
pohodlnost, rychlost a bezpečnost. Můj pohled do 21. století je tedy
optimistický – samozřejmě nejdůležitější pro business travel je
klidná mezinárodní situace a hospodářská prosperita, které ale vlastně
obchod pomáhá.
Ing. Jana Brunnerová, ROLLPA travel club, s.r.o.
Domnívám se, že středně velké firmy orientované na bussines travel, pokud
poctivě pracují, se budoucnosti bát nemusí. Je sice pravda, že velké
nadnárodní společnosti si svůj vliv udrží a stále budou určovat, s kým
budou spolupracovat jejich pobočky, ale … Je příjemným paradoxem, že
s obrovským rozvojem informačních technologií spojeným s postupující
dehumanizací všeho konání, sílí význam komunikace a osobního kontaktu
s člověkem a to zvláště u VIP klientů. A tady je právě naše
parketa.
Cenové relace u menších travel bussines operátorů jsou téměř shodné a
zdá se, že ani v novém tisíciletí nebude cena jediným rozhodujícím
faktorem pro výběr partnera. V návaznosti na horečně probíhající proces
integrace do (nejen evropských ) globálních struktur vidím budoucnost
bussines travel v České republice především v zajišťování
kompletního servisu v rámci tuzemska a to včetně prezentačních,
kongresových a motivačních programů.
Ing. Jan Kužel, marketingový ředitel America Tours
Už poslední století minulého tisíciletí otevřelo brány všem lidem,
kteří chtějí poznat cizí země a cestovat. Dle mého názoru už nemůže
dojít k dramatickým změnám. Budeme cestovat stále více, častěji,
pohodlněji, levněji a s vyšší kvalitou v závislosti na ekonomické
situaci země. Díky ostré konkurenci a internetu přežijí jen ti
nejsilnější touroperátoři. Cestování za obchodem se v dohledné době
zřejmě dramaticky měnit nebude. Pomocí telefonu, internetu a faxu můžeme
hodně vyřídit, ale z vlastní zkušenosti vím, že osobní rozhovor
s obchodním partnerem nic nenahradí. Proto si myslím, že objem obchodního
cestování bude spíš narůstat než stagnovat. Nová generace lidí,
narozených ke konci dvacátého století, bere cestování jako samozřejmost a
to je dobře. Pobyt v cizí zemi všechny obohatí novými zkušenostmi,
nápady a pomáhá tak nepřímo vyrovnávat životní úroveň jednotlivých
států v rámci procesu globalizace. Díky tomuto „stěhování národů“
pak nakonec většina lidí zjistí, že doma je stejně nejlépe, a to je
nesmírně důležité pro duševní zdraví národa.
Ing. Pavel Hlinka, generální ředitel hotelu
Inter.Continental
Budoucnost je o službách. V případě hotelů orientovaných na business
klientelu, je jejím středobodem spokojenost firmy, která hosta vysílá,
pořádá oficiální večeři, kongres, seminář apod. Pochopitelně, platí
přímá úměra: nespokojený host – nespokojená firma. Objektivní
i subjektivně pocitová spokojenost klientů bude mít s vyrovnaností
nabídky, s posilováním možností konkurujících si uskupení stále
výraznější dopad na ekonomické výsledky. Kdo bude chtít uspět, musí
poskytovat lepší služby a být korektní v jednání a příjemný ve
vystupování. Tedy musí mít lepší předpoklady pro to, aby klientela
chtěla služby právě jeho hotelu. Tím, v souvislosti s nároky na
vybavenost v oblasti zajišťování služeb, porostou náklady, které jsou a
budou povětšinou spjaty s technikou. Díky globalizaci bude ubývat
hotelových řetězců. Ty samotné se pak budou koncentrovat pod méně
majitelů. Byl-li kdysi hotelový řetězec Penta, Ramada, Renaissance, Ritz
Carlton a Marriot , tak de facto dnes je to všechno Marriot. Zrovna tak jako
byl dříve Holiday Inn, Crown Plazza, Inter.Continental a Forum, je nyní je
vše Bass Hotels and Resorts. Trendem společností orientujících se na
business travel v 21. století je získávat majoritu na trhu a vytvářet si
tím optimální podmínky nejen pro přežití, ale pro další rozvoj
a růst.
Otokar Sojka
Business travel půjde cestou vysoké kvality při zajišťování komfortu
pro nás firmy, které tohoto servisu využíváme. Podle mého názoru bude
u firem podnikajících v business travel čím dál větší nutností silné
ekonomické zázemí. Business travel se u nás rozvíjí a bude rozvíjet
společně s ostatní ekonomikou. Je velmi ovlivňován vztahy České
republiky se zahraničími firmami. Služebně jezdím do zahraničí velmi
často. Servis, na vysoké úrovni za rozumné ceny, mi zajišťuje české
zastoupení společnosti Hapag-Lloyd, resp. Travelex. Korelace cena – kvalita
bude sehrávat významnou roli při výběru či změně servisní firmy
v oblasti business travel i do budoucna. Na trhu zůstane několik silných
firem. Tento segment bude pro cestovní kanceláře stále velmi zajímavý. My,
kteří těchto služeb využíváme, se můžeme těšit, že se vzájemné
soupeření firem orientovaných na zprostředkování a poskytování služeb
business travel bude pozitivně odrážet kvalitě servisu.
Miloš Končický, ředitel společnosti Adria Neptun
V současné době jsme svědky toho, že v České republice a především
v Praze dochází k určité přeměně vlastnických vztahů v hotelnictví.
Tento vývoj se bude postupně týkat i dalších větších měst a menších
hotelů. Hotelové řetězce staví další hotely pro klientelu, která jich
využívá (velmi často) na základě celosvětových obchodních smluvních
vztahů. Bude stupňován souboj o klientelu mezi „nezařazenými“ hotely
v českých rukou a hotely vlastněnými silnými nadnárodními společnostmi.
Co se týče malých hotelů orientovaných na business klientelu, jako je náš
hotel Adria, budeme muset ještě více stavět na své lokaci, jedinečnosti,
komornějším prostředí a osobním vztahu klientů k nám. Obchodní
klientela bude i v příštích letech volit mezi globálně unifikovaným,
někdy až sterilním prostředí hotelů daného celosvětového hotelového
řetězce (kde, ať jste v Paříži, v Praze či v Buenos Aires, bydlíte
v obdobně laděném hotelovém mobiliáři a z reproduktorů vám zní
obdobná hudební kulisa apod.) a jedinečností atmosféry pohody daného
místa. Obchodní klientela velmi mnoho a často cestuje. To, že zpravidla
vydělává pro svoji firmu i pro sebe hodně peněz, je vykupováno
neustálým odcizováním se jedné ze základních hodnot – rodinnému
zázemí. Proto i do budoucna budou přemnozí z řad obchodní klientely
intuitivně inklinovat k prostředí, které do značné míry dokáže
suplovat intimitu domova.
Ing. Jan Brázda, generální ředitel českého zastoupení
American Express
Business travel byl, je a bude. Bude do té doby, dokud bude existovat byznys,
který společně s kulturou a dalšími oblastmi táhne svět kupředu. Bude
docházet k další koncentraci na trhu a v horizontu několika let bude
velkou část trhu pokrývat několik málo společností, které budou
obsluhovat velké i menší zákazníky. Přijdou další a nové komunikační
a distribuční technologie ve sféře objednávání přes internet, ale
v průběhu několika příštích let nevidím možnost, že by byla role
agentur nahrazena. Snad v oblasti objednávání jednoduchých cest z jednoho
bodu do druhého a zpět může internet mít svoje místo na trhu, ale
u klasického typu
business travel se pouze prohloubí a zvýrazní role travel counsellora jako
skutečného poradce při plánování služebních cest. Možná dojde
k další specializaci zaměstnanců tak, aby operativněji reagovali na
větší škálu požadavků zákazníků. Touto cestou se již nyní ubíráme
v American Express a pokud mohu hodnotit podle průzkumu názorů našich
zákazníků, tak velmi úspěšně. Budoucnost a roli naší agentury vidím
velice optimisticky.
Ing. Jiří Sysel, poradce
„Business travel“ prodělal v posledních desetiletích minulého století
ve světě dramatických vývoj.
Jeho klasická forma – cesta za obchodem, byla rozšířena o nové
komodity – kongresovou, vzdělávací a incentivní turistiku a na trhu se
objevily zcela nové subjekty cestovního ruchu jako „PCO – profesionální
organizátoři kongresů“, „DMC – manažeři destinací“ a další.
Prakticky padly všechny teritoriální bariéry a z hlediska geografické
rozšířenosti a rozsahu cest „business travel“ dosáhl obdobných
parametrů jako jeho dvojče – „leisure travel“. Česká republika
v devadesátých letech v této komoditě cestovního ruchu srovnala krok
s Evropou a vyspělým světem. V 21. století budeme, dle mého soudu,
svědky tvrdého konkurenčního boje mezi dodavateli služeb (leteckými a
železničními přepravci, hotely a hotelovými řetězci, půjčovnami aut a
dalšími společnostmi poskytující služby cestovního ruchu) a všemi typy
organizátorů a prodejců o hlavní a důležité klienty a přímý kontakt
s nimi. Uvidíme nové, promyšlenější a agresivnější marketingové
strategie největších hráčů, ale i tvrdou denní akviziční práci
malých a středních firem na tomto trhu. Zcela novou, přímou a nelítostnou
konkurencí se pak pro všechny stanou nové technologie a internet. Věřím,
že v 21. století zůstanou i na tomto trhu všichni ti, kteří budou
poskytovat služby kvalitní a zejména naplňovat hezký výklad širší
definice cestovního ruchu „hospitality industry“ – jako sféry
pohostinnosti.